Nov 30, 2011

ULANGSIAR PIALA LIGA







PIALA LIGA : LIVERPOOL 2-0 CHELSEA



Pasukan kita telah tempah tempat ke Separuh Akhir Piala Liga dengan kemenangan pagi tadi. Untuk rekod, Liverpool paling klaseman dalam piala yang cikai tapi masih berbaloi dimiliki. Kalau djaman Rafa dan Roy, diteruskan tradisi oleh Kenny juga, pasukan kedua akan diberi peluang disamping beberapa pemain tunjang dikekalkan.

Reina, Enrique, Lucas dan Henderson kekal dari barisan lawan Man City. Bellamy, Kelly, Maxi, Spearing, Carroll, Coates dan Kapten Carragher diberi peluang tunjuk kehebatan. Formasi asal 4-4-2, dengan menggunakan Carroll sebagai pemain sasaran disamping Bellamy diberi tugasan melilau keliling padang untuk jadi penyerang bebas.

Corak permainan Liverpool agak lain dari lawan Man City kerana Chelsea sangat cikai dan tak mencabar langsung, walaupun dulunya mereka amat digeruni lawan. Separuh pertama mereka telah berjaya mengatasi Liverpool 4-0 dalam kutipan kad kuning. Macam biasa Liverpool sungguh berakhlak mulia dan tak mahu menyakiti lawan seadanya. Sampaikan penalti pun, Carroll sengaja tak mahu masukkan kerana mahu jaringan anak jantan yakni gol padang, bukan saguhati pengadil.

Separuh kedua tenaga dan kehebatan Liverpool yang disimpan telah dikeluarkan sepenuhnya. Henderson telah melakukan hantaran cantik kepada Bellamy yang melorongkan bola kepada Maxi yang macam hantu raya, tiba-tiba muncul menyusup untuk menjaringkan gol pembukaan. Tak cukup dengan itu, pagi yang sedih untuk Chelse apabila kekecewaan kedua berselang hanya 5 minit. Kelly menjaringkan gol sulung musim ini apabila menyudahkan hantaran Bellamy.

Dua gol dah cukup untuk buat Abramovich hantar surat rayuan kepada Ancelotti. AVB bukan tak bagus tapi dia kena salin semua kuda tua Chelsea, dan beli semua pemain Spurs. Saya amat kasihan dengan Torres, dia paling tak menjadi semalam dan saya rasa Carroll lebih menonjol dari beliau. Kalau Chelsea tawar harga diskaun 50% untuk beli balik Torres, amat susah nak diterima kerana kepala dia dah biol dan tak boleh nak main macam zaman Rafa dulu.

Jadi amat berbaloi berjaga lewat 3 pagi menyaksikan pasukan kita mara ke Separuh Akhir. Namun harga yang terpaksa kita bayar ialah dengan kecederaan lutuit Lucas. Tak pasti ianya teruk atau tak, namun tengok cara beliau mengerang, macam makan bulan nak sembuh. Spearing calon automatik gantikan Lucas, tapi mana nak sama Abang Lucas seorang. Harap kecederan beliau tak serius hendaknya. Kalau makan bulan kena panggil balik Shevley dari pinjaman hendaknya.

Nov 28, 2011

LIVERPOOL 1-1 MAN CITY



Macam saya tulis sebelum ini, saya cukup optimis yang pasukan kita boleh mengecewakan Man City. Seri dengan mereka pun dah dikira kemenangan kerana pasukan mereka memang saya akui merbahaya. Lagi pula saya lihat barisan permulaan diletakkan Kenny jauh beza dengan terdahulu. Maxi dan Bellamy digugurkan dan memasukkan kembali Downing dan Henderson. Sunnguh licik Kenny kerana saya rasa Man City mungkin menjangka kita akan menurunkan kuda tua lagi.

Awal permainan Man City tunjuk hero. Diaorang dengan Man U, Chelsea dan Arsenal boleh la nak main buli. Tapi pasukan kita mengasak pemain mereka bila ada peluang, namun dengan cara berbudi bahasa dan bersopan santun. Tengok tiada kad diberikan kepada pemain tengah. Padahal dipihak Man City kita boleh nampak Kompany dan Lescott nak tibai kaki Suarez dan kalau boleh nak buat Suarez diusung keluar kalau boleh naik ambulan terus.

Gol pembukaan dihasilkan oleh bek kepala benjol, Kompany akibat sepakan penjuru Silva. Nampak sangat pasukan kita alpa terutamanya Johnson dan Kuyt kelamkabut hingga tertolak sesama sendiri dan mengakibatkan Kompany menggunakan kesempatan yang ada untuk melakukan tandukan lambung dan masuk kedalam gawang. Man City ada peluang nak tambah gol melalui Aguero, tapi Reina dah jadi bek terakhir dan terpaksa keluar dari petak penalti melakukan bentesan terhadap menantu Maradona itu. Fuh lega kalau tidak makan kuah lah kita malam ini.

Rezeki untuk menyamakan kedudukan tak lama. Kali ini Lescott memberikan hadiah kepada Kopster dengan tolong menjaringkan gol bagi pihak liverpool. Sepakan Adam memang boleh dikategorikan hampeh, tapi lebih hampeh lagi mamat rambut pelik itu yang menampan sepakan Adam lalu mengelirukan Hart yang telah terjun kesebelah kiri. Selepas gol itu pasukan kita bukan main berlagak, Man City dah tak keruan lagi hanya terpaksa main hantar bola sana-sini tak berani nak buat lebih-lebih.

Minit-minit akhir barulah nampak pasukan kita macam teringin nak menang. Kali ini Hart macam diresapi saka mawas, bertindak cemerlang menepis asakan kita yang bertalu-talu. Sampaikan bola mustahil untuk ditepis pun dia boleh tepis dengan selamat. Memamg menakjubkan sungguh, penjaga gawang No.1 England ini. Tapi Reina apa kurangnya dia sekali lagi main polis sentri, tapi kali ini dengan Silva. Nasib baiklah bek kita sempat tunggu depan gol. Kalau tak naya.

Kad merah untuk mamat bingai Baloteli memang padan betul dengan perbuatan beliau. Nasib baiklah Skrtel tak cedera teruk disiku Balotelli.

Keputusan seri dengan Man City membuatkan pasukan kita masih boleh berjuang untuk 4 terbaik. Cuma corak permainan seperti lawan Chelsea dan Man City mesti diteruskan. Tak kisahlah kuda tua atau muda yang diturunkan, cuma corak mengasak lawan dari pegang bola adalah terbaik untuk digunakan dalam Liga Perdana Inggeris.

Nov 25, 2011

LIVERPOOL LAWAN MAN CITY



Saya agak optimis dengan pasukan kita selepas berjaya menjinakkan Chelsea di Jambatan Runtuh. Macam dok selalu bising, pasukan yang kuat ialah pasukan yang bukan sahaja suka menyerang tapi bertahanan dari depan, yakni penyerang sendiri menjadi pertahanan dan menganggu pertahanan lawan. Tengok gol pertama, bahagian penyerang melakukan asakan awal dan lawan terkantoi dan bola dirampas mudah dan apa lagi gigit jari pertahanan Chelsea tengok Liverpool mendahului.

Gandingaan Suarez, Maxi, Kuyt dan Bellamy bagi saya amat agresif dan merupakan barisan serangan yang pantas dan kreatif. Manakala gandingan Suarez, Carroll, Downing dan Henderson lebih kepada corak ortodok dengan pemain melakukan serangan dari sayap dan cari kepala Carroll sebagai sasaran. Saya rasa pasukan kita perlu bermain corak kontinental yang lebih menggunakan pemain sayap kreatif, buakannya cara tradisional British dengan menggunakan pemain sayap untuk melakukan hantaran lintang dari hujung padang.

Walaupun Kenny sukakan corak tradisional 4-4-2 British, namun dia perlu pelabagai corak serangan mengikut lawan. Macam lawan Man City, bek mereka pantas dan kasar, bukan macam Terry dan Luiz yang sorang lembab dan sorang lagi kalut. Kompany dan Lescott memang gandingan mantap tapi mereka juga ada kelemahan yakni mereka suka naik buat perangkap curi ayam (offside) terlalu keatas. Kita nak mengeksploitasi mereka dengan meletakkan meletakkan penyerang pantas yang dapat melepasi perangkap curi ayam mereka.

Amat mudah untuk kita nak memandulkan serangan Man Citeh. Caranya dengan menyekat pemain lincah, keratif serta licik mereka yakni David Silva. Dengan suruh Lucas mengawal Silva ketat-ketat, maka kita mungkin berjaya mengembiri kekuatan Man Citeh keseluruhan, kerana segala pergerakan Silva akan mencetuskan malapetaka untuk lawan. Disamping itu pemain lain juga perlu menggangu pergerakan lawan jika mereka cuba nak pegang bola lama-lama. Dan lebih penting lagi ialah Agger dan Skrtel mesti dikekalkan untuk menapau Aguero dan Balloteli. Carragher boleh simpan lawan Chelsea lepas ni.

Macam saya tulis dipermulaan kalam, saya optimis yag pasukan kita boleh dapat mengatasi Man City jika kena taktik dan pemain sendiri yakin dengan diri sendiri. Man City bukan berani sangat jika datang ke Anfield, mereka akan main macam lawan Napoli sebelum ini. Tak percaya tengoklah nanti. YNWA

Nov 23, 2011

AKSI SKRTEL LAWAN CHELSEA


Jika Carragher pulih sekalipun, saya rasa gandingan mantap Skrtel dan Agger patut dikekalkan. Buat apa nak pisahkan adunan terbaik memandangkan kedua-dua mereka kian serasi. Cuma Carragher bagi saya boleh jadi bekap jika Agger cedera mungkin. Tapi permainan Skrtel kian menyamai Carragher dan saya rasa dia makin mensimen tempat untuk bek tengah dan satu lagi untuk direbut oleh Carragher atau Agger. Apa pun layan klip dibawah , aksi Skrtel menentang Chelsea.

Nov 22, 2011

DETIK KECEMERLANGAN



Gol kemenangan keatas Chelsea amat unik sekali bukan kerana kecerdikan Adam membuka ruang atau kehebatan Johnson melarikan bola dan menghasilkan gol. Mari kita lihat bagaimana ianya bermula dan berakhir.



Suarez masuk dari tengah untuk berinteraksi dengan Downing dan Enrique dan menyebabkan pemain tengah danbek Chelsea terpaksa injak sedikit ke Kanan untuk mengikuti pergerakan Suarez.



Tengok Suarez dan Henderson bermain bola pendek sambil di awasi oleh David Luiz dan Terry. Dalam keadaan itu Kuyt melakukan larian untuk meminta bola. Cole terpaksa mengejar Kuyt untuk menutup ruang.



Lubuk telah dibuka dan Johnson nampak banyak ikan disana. Hanya Moulada yang berada berdekatan. Detik itulah Adam melakukan hantaran lambung kearah Johnson dan selepas itu semuanya jadi sejarah.

Nov 21, 2011

LIVERPOOL 2-1 CHELSEA




Apa demam Kenny menurunkan kuartet serangan yang berbeza dari perlawanan terdahulu. Suarez bergandingan dengan Bellamy dibantu oleh Maxi dan Kuyt yang masing-masing menggantikan Downing dan Henderson. Sekali imbas apa jadah taktikal Kenny turunkan 3 kuda tua untuk apit Suarez, sudah hilang akal kot. Tapi Kenny lebih terre dari sangkaan liar saya. Dia dah skodeng kelemahan Chelsea dan buat kerja rumah kompleks dengan tidak menurunkan Carroll.

Kemasukan Maxi jadi tandatanya. Setelah Downing main baik lawan Sweden, Kenny terus simpan pemain sayap itu dan digantikan dengan Maxi yang saya anggap berkarat. Tak payah nak tunggu lama, Maxi lebih dulu menghadiahkan sejuta penghargaan buat Kenny atas kepercayaan beliau dengan menyumbat gol pembukaan. Walaupun dia sekadar menyudahkan agenda Bellamy dan Suarez, tapi kehebatan Maxi ialah dia akan selalu berada dikedudukan terbaik dalam masa sesuai.

Gol Chelsea jaringan Sturidge bagi saya berpunca dari kesilapan Adam yang gagal menyekat Moluada yang berlarian dari tengah dan melorongkan bola untuk Sturidge. Ini yang kita tak mahu sebab acapkali pemain tengah kurang berwaspada untuk menghapuskan ancaman awal. Takkan nak harap Lucas macam nak mampus kejar bola bila tiap-tiap kali pemain lawan bawak bola. Adam juga perlu lebih agresif walaupun dia hanya mampu melakukan kekasaran tapi lebih awal pemain lawan dihadang, lebih selamat situasi.

Dalam keadaan macam dah takda harapan nak memang, tetiba Adam melakukan apa yang sepatutnya dia pelajari dari kompilasi video Alonso lebih awal. Adam melakukan hantaran tinggi kearah Johnson yang tiada dikawal dihujung kawasan kiri Chelsea. Ashley Cole makan asap dipotong oleh Johnson yang melakukan rembatan leret melepasi lelaki bertopeng Batman. Johnson membuatkan seluruh dunia bertempik kegembiraan apabila Chelsea dah macam takda harapan untuk melawan.

Kemenangan kali ini amat manis kerana Villa Buas dah dijinakkan oleh Kenny dengan satu tindakan drastik yang diluar kebiasaan beliau. Saya anggap Kenny dan Clarke dah temui kembali formula kemenangan pasukan kita. Chelsea bukan tak bagus, tapi nak kalahkan mereka bukan senang jika tiada perancangan rapi. Biar Carroll, Downing dan Henderson belajar dari otai seperti Bellamy, Maxi dan Kuyt. Main kena pakai akal dan kesempatan takkan datang bergolek-golek berkali-kali. Gunakan peluang sebaik mungkin dan tak mustahil misi mustahil melawan Man Citeh tak susah yang disangka. Ameen.


szólj hozzá: Che 0-1 Liv


szólj hozzá: Che 1-2 Liv

Nov 19, 2011

Rahsia F.A England

Kes Evra & Suarez, FA England memutuskan yang Luis Suarez bersalah dalam kes ni.
Saya taknak tulis panjang-panjang. tapi setelah saya pusing, surf, bongkar, dan google.. terjumpa la satu nama ni.. anda nilai sendiri...

"David Alan Gill (born 5 August 1957) is British football executive, currently Chief Executive of Manchester United F.C. and a board member of the Football Association"


You'll Never Walk Alone...!!!

Nov 18, 2011

LIVERPOOL LAWAN CHSELSEA



Rehat dah lama. Jangan cakap pemain, peminat pun dah tak sabar-sabar nak layan EPL kembali setelah lama dok layan perlawanan antarbangsa. Keputusan hampeh sebelum ini lawan Swansea buat ramai kecewa. Sindrom buang mata dengan pasukan ceroi maroi kembali menghantui skuad kita. Entah apa tak kena dengan pasukan kita pun tak faham dibuatnya. Nak salahkan siapa? pemain ? pengurus ? atau salahkan nasib dan tuah yang tak menyebelahi.

Persetanlah semua itu. Yang lepas tak guna dikenang, tapi harus diambil pengajaran. Untuk itu lembaran baru dibuka dengan perlawanan dengan musuh untuk perebutan tangga ke-4 yakni Chelsea. Kita bakal terserempak dengan bekas pemain yang belot yakni Torres dan Meireles. Saya tak heran sangat dengan pemain 2 ini tapi yang harus di ambil pot ialah Juan Mata yang amat licik dan dan gedebe bila pegang bola. Yang lain boleh simpan dalam kocek.

Rata-rata semua pemain utama sihat dan cergas untuk menentang Chelsea. Formasi dan kesebelasan lawan Swansea mungkin kekal bergantung kepada kesihatan Carragher. Kalau Carra dah ok maknanya Agger bakal jadi simpanan semula gamanya. Cuma yang saya harap corak permaian dan taktikal diperlbagaikan. Jangan asyik dok cari kepala Carroll saja atau melorongkan bola pantas kepada Suarez saja. Pasukan lain dah boleh baca corak permainan kita sebelum ini.

Nov 16, 2011

GARY NEVILLE KANTOI



Pemain Setan Merah ini amat membenci Scousers (Liverpool), tapi setelah diselidik oleh pakar salasilah keluarga ternyata Neville berasal dari negeri kelahiran Beatles. Lepas ini beliau takada modal lagi nak kutuk Liverpool dan kita pon taklah nak benci sangat pemain muka ogre ini.

Nov 15, 2011

SUAREZ 4-0 CHILE




Nov 14, 2011

TENGAH KURANG MEMBANTU



Seorang Lejen Kopster, Steve Nicol telah memberikan pandangan menarik tentang kesangapan pasukan kita untuk sumbat gol. Dia tak salahkan Carroll mahupun Suarez 100 %, kerana terlepas peluang banyak depan gol, tapi masalah pemain tengah agak kurang membantu bebanan untuk jaringkan gol .

Contoh macam lawan Swansea sebelum ni, pemain tengah patut buat ramai dalam kotak penalti bukan hanya harap Carroll keseorangan mencelen bola. Dulu masa zaman Rafa, ada Benayoun, Kuyt dan Gerrard yang menjadi sumber gol tanpa penggantungan kepada penyerang semata-mata.

Lagi satu yang saya nak tambah pemain tengah tak rajin buat cubaan luar kotak. Samada Kenny tak kasi atau mereka memang tak ada kemahuan nak buat cubaan. Macam Kuyt dan Downing pakar rembatan tapi Adam dan Henderson pakar lencongan. Namun mereka tak gunakan kepakaran mereka apabila ada peluang. Cuba banyak kali tak apa, walaupun buang bola tapi peluang nak masuk mungkin ada.

Nov 11, 2011

KELLY DAN HENDERSON MAKIN BAGUS



Pagi tadi saya sempat tonton pasukan remaja England membaham Iceland 5-0. Dua anak muda Liverpool beraksi dalam kesebelasan mantap itu yakni Henderson selaku Kapitan dan Kelly bermain diposisi kegemaran bek tengah. Walapun Hendrson adalah perancang utama dan memang hebat melakukan gerakan-gerakan berbahaya, namun Kelly telah mencuri tumpuan dengan gol klasik yang saya anggap amat cantik meletop. Kelly telah melakukan gerakan samba setelah mencuri bola di kaki pemain Iceland, menggelecek melepasi 2 pemain lawan dan merembat kencang. Setelah melihat aksi mereka berdua daripada letak mereka disebelah kanan ,saya rasa Henderson lebih cocok main ditengah dan begitu juga Kelly.

Nov 7, 2011

LIVERPOOL 0-0 SWANSEA




Amat perit nak tengok sampai habis perlawanan lawan Swansea. Bukan kita tak berusaha tetapi pasukan mereka amat liat bebenor nak disembelih sejak awal permainan. Ketangkasan Goli mereka, Vorm tak harus dipertikai, cubaan kita yang bagus-bagus ditepis bersahaja. Memang pening nak cari jalan untuk menerobos jaring tapi apa yang saya nampak corak serangan kita amat mudah dibaca lawan.

Dengan adanya Carroll banyak bola tinggi dilancarkan namun tak banyak yang benar-benar sempoi untuk beliau. Suarez macam biasa cuma kali ini agak terbatas pergerakan beliau akibat dirantai kemas dan dibayangi setiap kali melakukan pergerakan. Pemain sayap gagal berfungsi memberikan hantaran cantik kepada penyerang dan tugas menyerang dari sayap banyak diambil alih oleh bek sisi. Manakala bek sisi juga terpaksa bekerja keras untuk menjaga pemain sayap lawan yang pantas dan licik.

Pasukan saingan kita kesemuanya mendapat keputusan cemerlang. Pasukan kita kalau masih begini pasti tertinggal untuk persaingan kelompok 4 terbaik. Persembahan flip flop sebegini amat pedih untuk diterima. Namun ianya hendaklah dijadikan pengajaran kerana tiada perlawanan mudah lagi selepas ini.

Nov 6, 2011

SALAM AIDIL ADHA



Kru Liverpoolkita ingin mengucapkan Selamat menyambut Hari Raya Aidil Adha dan selamat bercuti.

Nov 4, 2011

LIVERPOOL LAWAN SWANSEA



Minggu lepas kita balun pasukan Burung Tekukur (WBA) dan minggu ini pula pasukan kita akan bertemu pasukan Itik Angsa atau nama dalam IC, Swansea City. Dah berkurun pasukan kita tak jumpa pasukan dari Wales ini. Tak silap dekat 20 tahun. Kenangan mereka dengan Liverpool tak banyak kerana pasukan mereka jatuh melingkup dan musim lepas nasib mereka baik kerana mempunyai pengurus yang berbakat dan bermain dengan corak yang boleh dikatakan agak sempoi bagi pasukan yang baru naik pangkat dari Liga Kejuaraan.

Bagi menghadapi pasukan cikai tapi ranggi macam Swansea, saya rasa Kenny bakal mengekalkan barisan minggu kepas. Bak kata Mat Rempit, "enjin yang dah setting baik jangan dikorek lagi" dan begitulah dengan pasukan kita yang bermain baik perlu dikekalkan kerana mereka dah saling faham memahami antara sesama rakan. Cuma yang perlu disuntik ialah kefahaman taktikal serta motivasi untuk menang.Ketiadaan Gerrard dan Carragher minggu lalu tak menjadi hal dan minggu ini juga saya rasa kita tak gusar dan lebih rela mereka rehat secukupnya.

Walaupun atas kertas pasukan kita memang ada can makan lauk Itik Angsa, TETAPI sejarah dua minggu lepas masa lawan Sang Kenari masih pedih dirasai. Konon boleh ratah rangup isi Kenari, tapi keras juga tentangan pasukan ceroi itu. Oleh itu saya dengan rendah diri takkan rasa pasukan kita boleh tibai mereka dengan banyak gol sangat. Paling banyak pun setakat 3 bijik dan pasukan kita mungkin akan bolos jika Swansea main macam lawan Bolton. Setuju atau tidak ayuh buat tekaan manatahu anda yang bertuah,

Nov 3, 2011

ADIK BOTAK YANG HEBAT



Adik Shevley dah jadi feberet Ian Holloway. Selama dia di Blackpool, dah 5 gol dijaringkan dari 6 penampilan. Sebab itulah ketiadaan Adam tidak dirasakan kerana Shevley dah ambil alih peranan perancang utama. Kalau Shevley main macam gini sampai habis musim, maka musim depan kita tak payah nak cari pemain tengah lagi.

Nov 2, 2011

Impak ‘MAXI’ma



“Maxi, Maxi Rodríguez runs down the wing for me”

Anfield pernah bergema dengan Chant ini.. Catchy and nice to hear. Antara chant yang terbaik. Tapi musim ini tiada lagi kedengaran chant ini. Ini adalah kerana King Kenny lebih minat untuk menggunakan pembelian terbaru Stewart Downing berbanding Maxi Rodriguez. Dengan Craig Bellamy di bangku simpanan saya berpendapat Maxi Cuma disenaraikan sebagai Backup player dalam skuad REDS. Bukti- Maxi hanya bermain 13 minit di dalam saingan liga musim ini. Apakah beliau sudah kehilangan tempat dalam barisan pilihan King Kenny? Adakah usia 30 tahun menjadi penghalang untuk beliau berada dalam skuad King Kenny?

Jika diambil kira dengan prestasi Maxi di penghujung saingan pada musim lepas, Maxi adalah salah seorang pemain terbaik dengan corak permainan nya yang menarik. 7 goals(2 hatrik) dalam 3 perlawanan adalah sesuatu yang terbaekk bagi saya. Maxi akan berlari ke dalam kotak penalty lawan, memenuhi ruang yang ditinggalkan Suarez yang kadangkala membantu sayap atau pun turun ke bawah membantu midfielder ataupun membuka ruang. Larian licik Maxi akan mengelirukan pertahanan lawan yang kebiasaannya mengikat Suarez ke mana saja Suarez pergi. Passing completion yang Maxi lakukan ketika di bawah kendalian King Kenny boleh dikatakan almost perfect. Jarang yang saya lihat tersasar (pada pandangan saya sahaja) Cuma mungkin Maxi kurang ketika melakukan crossing ke dalam kotak penalty. Mungkin sebab mengapa King Kenny memilih Downing sebagai pembekal bola tinggi bagi mencari Carroll yang sedia dengan tandukan di hadapan pintu gol (saya masih menunggu..) . Dan penyudah Maxi juga masih lagi berada di tahap yang terbaik pada saya. Jaringan dari Maxi selalunya satu gol yang menarik. Tidak tahu kenapa, mungkin luck Maxi ataupun memang beliau “di ajar” untuk melakukan rembatan atau plessing yang cantik ketika menjaringkan gol. Jarang saya Nampak gol² “cap ayam” dari Maxi.

Satu lagi kelebihan Maxi adalah kebolehan beliau bermain sebagai pemain penyerang. Maxi akan menjadi rangkaian 3 penyerang bagi menekan pertahanan lawan. Dan dengan 2 penyerang licik (Suarez & Maxi) saya yakin pasti menyukarkan pertahanan lawan mengawal mereka. Nak kawal Suarez sorang pun dah pecah kepala. Ini pulak 2 orang. Konpom pecah peluh. Satu lagi kelebihan Maxi berbanding Downing pada saya adalah Maxi lebih ‘adapt’ dengan Pass n Move, corak permainan tradisi Liverpool. Dan juga tugas seorang flanker adalah terus menekan pertahanan lawan.Juga alternative link kepada pemain tengah untuk mencari penyerang. Selain itu creativity perlu ada sebagai pemain sayap. Contoh terbaik adalah John Barnes. Superb. Maxi ada criteria itu. Biarpun Downing antara watak penting ketika bersama Aston Villa, namun di Anfield beliau masih belum menunjukkan permainan seperti yang kita semua harapkan. KTF.. (Mungkin Downing x cukup panas lagi.. hmm..)

Saya tidak pasti apa yang King Kenny fikirkan. Namun saya percaya beliau dan barisan kejurulatihan lebih nampak apa yang diperlukan dalam tactical beliau. Atau mungkin King Kenny boleh mempertimbangkan kebolehan Maxi Rodriguez dan member peluang kepada beliau sekurang²nya chances to prove a point why he’s still worthy for Liverpool FC... IKKWT

YNWA~

Nov 1, 2011

SUAREZ CALON PEMAIN TERKLASEMEN



Nak menang anugerah berprestij Pemain Terbaik Dunia FIFA ,memang susah kerana bagi saya Messi atau Xavi adalah paling layak. Tapi penghormatan buat pasukan kita kerana Suarez adalah calon tunggal pasukan kita. Dia tercalon kerana pencapaian beliau membolot Piala Kopa Amerika baru-baru ini. Namun saya harap sikit masa lagi setelah pasukan mampu kembali ke Eropah, Suarez pasti akan mampu mencabar Messi untuk gelaran berprestij itu.

HERO HINDUSTAN



Kalau istilah Hero Hindustan dalam filem Bollywood, kita kaitkan dengan seorang manusia hebat yang sentiasa membantu kampung beliau apabila bandit menyerang dan dia akan setel semua dari pencacai sampai ketua samseng. (macam cerita Sholay lakonan Amitha Batchan). Begitulah juga hero hindustan dalam bolasepak dimana pasukan terlalu mengharap kepada individu dan jatuh bangun pasukan bergantung sepenuhnya pemain itu. Itulah yang terjadi kepada pasukan kita semasa era kegelapan hingga terkini.

Sebelum ini pasukan kita terlalu bergantung kepada Gerrard. Graf prestasi pasukan selari dengan prestasi Gerrard. Sampaikan Piala Liga Juara-Juara 2005 dan Piala FA 2006 pun kita takkan mampu meraih jika Abang Gerrard tak naik Syeikh hari itu. Kemasukan Torres selepas pasca 2008 macam peralihan kuasa sang Hero lama kepada hero baru. Torres pula menjadi ikon dan juga nadi utama. Kecederaan beliau memang membuatkan pasukan kita terumbang ambing kerna terlampau mengharap keringat dan kedrat beliau.

Kini hero baru sudah muncul. Suarez datang takkala Torres angkat kaki ke Chelsea. Walaupun dijangka Carroll akan beri impak, kerana pengalaman dan kehebatan di Newcastle dan Suarez pula kecik kemetot dan tak ada ilmu sepak terajang EPL. Namun lain dijangka lain pula terjadi. Suarez beri impak sejak penampilan sulung lawan Stoke Januari lalu, manakala Carroll terkial-kial untuk mencari mukadimah untuk memahami permainan rakan sepermaian.

Sehingga kini dah sedozen gol beliau sumbat. Dan berdozen juga hantaran untuk rakan hasilkan gol. Itu tak termasuk beberapa keping kad yang lawan dapat kerana pening taktahu nak kawal kelicikan beliau. Pemain jenis ini saya labelkan pemain yang pandai bawa diri. Main pakai otak dan kadangkala suka ambil risiko dan susah dijangka dengan berguni-guni tipu muslihat. Sampaikan Evra terpaksa guna isu perkauman untuk tutup kemaluan beliau yang dimalukan dan dikantoikan tempohari akibat habis akal nak jaga Suarez.

Saya tahu Suarez bukan serba boleh. Kebolehan beliau terbatas juga yakni beliau tidak prolifik sangat hinggakan banyak peluang beliau lepaskan. Dia insan biasa walaupun status hero hindustan dah beliau ambil alih. Jatuh bangun dan naik turun prestasi beliau adalah lumrah. Tapi Liverpool sepatutnya mencari beberapa lagi pemain licik macam dilakukan oleh Man City yang mempunyai Nasri, Silva dan juga Aguero, bagi mengurangkan pengharapan melampau terhadap beliau.

Tekanan untuk buat yang terbaik dan buat semua perkara dari memulakan serangan hinggakan penyudah membuatkan Suarez akan hilang arah dan bakal melakukan kesilapan. Hero hindustan dalam filem boleh lah tibai berpuluh-puluh samseng dan elak peluru, tapi hero dalam pasukan kita ini ada hari malang dia. Jadi apa yang perlu Kenny usahakan ialah mendapatkan pemain macam Hazard, Adam Johnson ataupun Lucas (Sao Paolo)yang mempunyai kebolehan dan kelicikan serupa dengan Suarez. Jika perkara wajib ini tak diambil peduli Januari ini, peluang nak kembali ke kelompok 4 teratas boleh kirim salam.





Labels

Liverpool (216) Rumours (157) Premier League (153) Priemer League (70) Steven Gerrard (40) Piala Europa (37) Champion League (35) Luis Suarez (34) Fernando Torres (32) Rafael Benitez (31) Youth (25) Kenny Dalglish (22) Lucas Leiva (21) cartoon (21) Dirk Kuyt (20) Hari ini dalam sejarah (20) Jersi (20) Owner (20) Player (20) komentar (20) kontrak (20) Isu terkini (19) Chelsea (18) England (18) Lagenda (18) Piala FA (18) Awards (17) Daniel Agger (17) Andy Carroll (16) Jamie Carragher (16) Piala Dunia (16) news (16) transfers (16) Antarabangsa (15) Man U (15) Perpindahan (15) Man City (14) Roy Hodgson (14) Xabi Alonso (14) Pepe Reina (13) Piala Liga (13) premeir league (13) ulasan (13) Alberto Aquilani (12) Everton (12) Gossip (12) Lawak (12) Ryan Babel (12) cedera (12) Arsenal (11) Javier Mascherano (11) kecederaan (11) Pengurus (10) ucapan (10) David Ngog (9) Liverpool tour (9) Martin Skrtel (9) Newcastle (9) Robbie Keane (9) Stoke (9) ex-liverpool (9) Alex Ferguson (8) Andrea Dossena (8) Joe Cole (8) Jose Enrique (8) Aston Villa (7) Carragher (7) Emilliano Insua (7) Iklan (7) Milan Jovanovic (7) Paul Konchesky (7) Raheem Sterling (7) Raul Meireles (7) Sami Hyypia (7) Tactical (7) West Brom (7) anugerah (7) Alvaro Arbeloa (6) Bolos (6) Carling Cup (6) Craig Bellamy (6) Damien Comolli (6) Daniel Ayala (6) Fakta (6) Goalkeeper (6) Jaringan (6) Jordan Henderson (6) Lawak Basi (6) Pemain Terbaik (6) SPURS (6) Sebastian Coates (6) Stewart Downing (6) Sunderland (6) Wigan (6) birthday (6) Andriy Voronin (5) Blackburn (5) Brendan Rodgers (5) Copa America (5) Fixture (5) Fulham (5) Glen Johnson (5) Jay Spearing (5) Liga Europa (5) Midfield (5) Pemberitahuan (5) Pra-musim (5) Yossi Benayoun (5) pinjaman (5) Albert Reira (4) Analisis (4) Belajar Bola (4) Charlie Adam (4) Christian Poulsen (4) Defender (4) Glen Johnsen (4) Hull (4) Insua (4) Jermaine Pennant (4) John Henry (4) League Cup (4) Liverpool vs Arsenal (4) Liverpool vs West Ham (4) Maxi Rodriguez (4) Pacheco (4) Rasis (4) Reading (4) Reserve (4) Rick Parry (4) Sparta Prague (4) Steve Clarke (4) Suso (4) Warrior (4) West Ham (4) Wolverhampton (4) kontroversi (4) opponent (4) statistik (4) tahukah anda (4) winger (4) Bek kiri (3) Birmingham (3) Brad Jones (3) Brighton (3) Euro2012 (3) Hillsborough Disaster (3) Jadual perlawanan (3) Joe Allen (3) John Flanagan (3) Jonjo Shevley (3) LFC TOUR 2014 (3) Liverpool Youth (3) Liverpool vs Man City (3) Liverpool vs Man U (3) Liverpool vs Southampton (3) Liverpool vs Spurs (3) Nabil El Zhar (3) Owner Liverpool (3) Penjaga Gol (3) Piala Europa Liverpool (3) Piala Europa. (3) Polisi (3) Pra musim Liverpool (3) Primier League (3) Totenham hotspurs (3) Undian (3) akademi (3) humour (3) loan (3) taktikal (3) Andre Wisdom (2) Anelka (2) Assaidi (2) Berita (2) Brazil (2) Carlos Tevez (2) Carta (2) Conor Coady (2) Contract (2) Damine Plessis (2) Danny Wilson (2) Dejan Lovren (2) Doni (2) Euro16 (2) Europe (2) Fabio Aurelio (2) Fabio Capello (2) GOL (2) Gerrard (2) Ian Rush (2) Insiden (2) Kahwin (2) Kargiakos (2) LFC TOUR 2013 (2) Liverpool vs Aston Villa (2) Liverpool vs Everton (2) Liverpool vs Fulham (2) Martin Kelly (2) Norwich (2) Patrice Evra (2) Peraduan (2) Player Of The Month (2) Rafa Benitez (2) Retired (2) Rival (2) Rumours Liverpool (2) Sammy Leee (2) Simon Mignolet (2) Skuad (2) Soroton Perlawanan (2) Trofi (2) VIDEO (2) Wembley (2) coach (2) formasi (2) games (2) match report (2) queen park rangers (2) rekod (2) scouting (2) staff (2) striker (2) 3-5-2 (1) Aaron Lennon (1) Adam Johnson (1) Alan Hansen (1) Alex Ferguson kena troll (1) Aly Cissokho (1) Anfield (1) Antonio Cassano (1) Arsene Wenger (1) BISNEZ (1) Beatles (1) Bek Kanan. (1) Benayoun (1) Bike (1) Bilbao (1) Bill Shankly (1) Blunder (1) Bolton (1) Bootroom (1) Borini (1) Burnley (1) Cardiff (1) Charles Itandje (1) Christian Zapata (1) Christopher Buchtmann (1) Columnist (1) Daniel Sturridge (1) Danny Ward (1) Danny murphy (1) David Martin (1) David Moores (1) David Trezeguet (1) David Villa (1) Dietmar Hamann (1) Dimitri Payet (1) Djimi Traore (1) Epic Liverpool (1) Exeter (1) FC Braga (1) Facebook Liverpoolkita (1) Fan Man U provokas (1) Fans (1) Fifa (1) Fifa12 (1) Flop (1) Gael Clichy (1) Gary Neville (1) Gerardo Bruna (1) Harry Redknapp (1) Hatem Ben Arfa (1) Hearts (1) History Channel (1) Honda (1) Howard Webb (1) Ian Ayre (1) Ian St John (1) Jack Hoobs (1) Jack Robinson (1) Jack Wolfskin. (1) James Milner (1) Javier Manquillo (1) Jersi Torres (1) Jerzy Dudeks (1) Jurulatih (1) Keji (1) Kesebelasan Utama (1) Kevin Keen (1) Krisis (1) Kristian Nemeth (1) Krisztian Nemeth (1) Kyrgiakos (1) LIVERPOOL 4-3 GUANGDONG (1) Latihan (1) Leighton Baines (1) Liverpool players (1) Liverpool vs Cardiff (1) Liverpool vs Norwich (1) Liverpool vs Robatnichki (1) Liverpool vs Robatnicki (1) Liverpool vs Stoke (1) Liverpool vs Sunderland (1) Liverpool vs Swansea (1) Liverpool vs Udinese (1) Liverpool vs Wigan (1) Majalah Bolasepak (1) Malaysia (1) Man Marking (1) Mario Gomez (1) Mascherano (1) Midfielder (1) Mourinho (1) Mouro Pederzoli (1) Nostalgia (1) Oldham (1) Peminat Liverpool (1) Penaja Liverpool (1) Penampilan ke 100 England Gerrard (1) Pengarah Strategik Bolasepak (1) Perlawanan Testimonial (1) Perolehan pendaptan Liverpool (1) Peter Crouch (1) Philip Degen (1) Platini (1) Press Conference (1) Ramadhan Liverpool (1) Raul Miereles (1) Roy Hodgson Tactic (1) Rumours Flamini Liverpool (1) SAS (1) SPUR (1) Sakit jantung (1) Samed Yesil (1) Sammy Lee (1) Sasaran (1) Sayembara (1) Sejarah (1) Sidang Akhbar (1) Stadium (1) Stamford Bridge (1) Stephen Darby (1) Steve McMahon (1) Suarez dan Sturridge (1) Swansea (1) Sylvian Marveaux (1) Testimonial (1) Titi Camara (1) Txiki Brigistain (1) Undang-undang (1) West Ham vs Liverpool (1) Zonal Marking (1) cetusan minda (1) children (1) cuba teka (1) degen (1) derby (1) diving (1) f (1) facebook (1) fantasy football (1) gaji (1) galacticos (1) hukuman (1) jokes (1) klasik (1) kolo Toure (1) liverpool 4-0 Spurs (1) maskot (1) pencabar (1) persahabatan (1) pre (1) preseason (1) protes (1) qpr (1) revenue income (1) santai (1) sayap kanan (1) setpiece (1) sponsor (1) squad (1) supporter (1) tips (1) tour (1) twitter (1) ulangtahun (1) youtube (1)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails