Aug 31, 2017

OXLADE-CHAMBERLAIN PEMAIN BARU LIVERPOOL MUSIM 2017/18

credit pic  

Oxlade-Chamberlain, macam awek yang tak pandang harta. Bila dah dapat lamaran dari Liverpool walaupun paling murah terus setuju tanpa dakwa dakwi. Tawaran Arsenal untuk kekal £180k, opsyen selamat tetapi dia dah tak hendak kekal dengan perangai Wenger yang tiada ambisi. Tawaran paling tinggi £220k dari Chelsea pun ditolak sebab OX tahu Chelsea akan suruh dia main diposisi merapu macam Victor Moses kena, Sayap belakang.

Ada juga yang bising kenapa bayar lebih, jika dapat percuma musim satu lagi. Lagipun mahal siak £40juta. Masalahnya Ox ada 3 opsyen dari kekal kat Arsenal, Chelsea atau kita. Jika kita tak kebas sekarang, Ox akan sain kontrak untuk kekal bersama Arsenal. Harapan nak beli dengan mudah camni takkan dapat. Silap-silap boleh pergi macam harga Lemar, mencanak naik dua kali ganda sebab Arsenal akan letak klausa kaw-kaw selepas kontrak baru.

Dari segi keperluan jangan nak pertikai tanda harga. Pemain serba-serbi posisi serta berpegalaman di Liga EPL serta kancah Liga Juara-Juara, mana nak cari sekarang murah-murah. Lagi satu faktor umur baru 22 tahun adalah faktor penyumbang. Dan paling utama beliau adalah hasil didikan akademi Liverpool cawangan Southampton.

Ikutnya Ox ni alternatif untuk dapatkan sasaran lebih ekslusif Thomas Lemar dari AS Monaco. Tetapi tak mahu jadi cam lebai malang sini tercicir sana melepas, Klopp ambil keputusan drastik beli Ox tanpa peduli samda dapat Lemar atau tidak. Apa yang Klopp mahu sekarang adalah gunakan dana perpindahan yang dijanjikan Tuan kelab yang dengar cakap Klopp dapat hingga £175juta. Kalau tak habiskan silap-silap mereka pergi kona melabur kat Red Sox pula. Bukan boleh harap koboi FSG ni.

Aug 29, 2017

NABY KEITA PEMAIN LIVERPOOL MUSIM 2018/19

Credit pic goal.com
Ini contoh perpindahan pelik tapi menarik. Red Bull Leipzig boleh senang-senang gagau £70juta Pound, tetapi hanya nak £48juta musim depan. Red Bull tahu sukar nak dapat galang-ganti Keita. Jadi sekurang-kurangnya mereka mahu dalam penampilan julung kali Liga Juara-Juara, pasukan mereka punyai skuad mantap.

Duit memang bukan masalah bagi syarikat pengeluar minimuan tenaga dari Austria itu. Mereka mampu nak buat macam PSG gunakan kuasa duit. Tetapi etika syarikat kolongmerat itu dasarnya adalah setiap perancangan kewangan kena disiplin. Mereka juag tak mampu nak kurung Keita yang memang dah takda hati nak kekal kat Leipzig.

Jadi situasi menang-menang untuk memuaskan ketiga-tiga parti, ialah jual kepada Liverpool, dengan syarat tangguhan musim berikutnya. Dengar cakap walaupun klausa £48juta, Liverpool bayar deposit sikit dulu untuk cop dulu Keita supaya taknak musim depan kelab boleh sailang. Dalam keterpaksaan, Red Bull terpaksa akur yang mereka hanya mampu dapat menagih keringat Keita buat kali terakhir musim ni.

Bila dah jadi pemain kita , barulah boleh cerita sedikit apa yang Klopp tergila-gila sangat mamat pendek hitam manis ni. Keita boleh dibanding macam Luca Modric terlalu berkebolehan sebagai pemain tengah lengkap. Statistik serangan macam Lallana. Kebolehan menggelecek selincah Coutinho. Keberkesanan membantu pertahanan lebih dari Emre dan Hendo digabungkan dan lebih pelbagai dari Gini yang ada kekurangan menyumbat gol.

Kita terpaksa tunggu lebih 300 hari untuk tengok Keita bersama skuad kita. Macam orang bertunang, boleh tengok dari kejauhan dulu, nak berasmara tunggu malam kenduri. Jadi dengan rasminya abam akan jadikan Red Bull Leipzig sebagai pasukan angkat dalam perlawanan di Bundesliga dan juga Liga Juara-Juara. Apapun abam ucapkan tahniah kepada FSG. Setelah dikecam akhirnya mereka mahu juga berbelanja. 

LIGA PERDANA : LIVERPOOL 4-0 ARSENAL


Raya Korban hampir tiba. Kat Anfield semangat korban telah diterjemah lebih awal oleh trio dari jemaah muslim Liverpooliah, saudara Syeikh Mohd Salah Saudagar Minyak Dhob, Imam Sadio Mane  dan Pengedar Pomade Syarie, Emre Can.  Mangsa korban datang dari London di sembelih dengan mudah 4-0.

Bukan nak angkuh, tetapi lawan Arsenal lagi kacang dari lawan pasukan bawahan. Mereka pon tak sedar diri. Dah tahu badi dengan dengan Liverpool kebelakangan ni, cuba juga nak main bagi nampak hensem. Tidakkah Wenger tengok camna Watford main. Susah apa buang ego, letak Giroud pam bola tinggi mungkin itu lebih afdal kalau nak menang.

Pak Wenger cuba nak ubah sedikit stail dengan main 3 bek, untuk kekang Mane, Firmino dan Salah. Reformasi camtu boleh berjaya jika bek mereka dibarisi Tony Adam, Sol Champel dan Martin Keown. Takat Houlding, Konchelny dan Monreal memang menjadi ulam-ulaman trio serangan kita. Wenger jenis suka tiru orang tapi main tangkap muat segala.

Kestabilan adalah kunci kepada kemantapan permainan kita. Serang pun mantap bila bertahan tak panik. Penstabil pasukan ialah bahagian tengah. Bila Hendo-Emre-Gini nampak senada-seirama, baru kita tengok pemain tengah kita terutamanya Gini siap berjoget-joget sampai tercirit-cirit Xhaka-Ramsey nak kejar. Malah bila bertahan mereka memadatkan dikawasan penalti.

Mat Salah hampir dapat gol awal, tetapi dia merembat tepat kepada Cech. Tapi penantian tak lama untuk pecah kebuntuan. Gomez jadi penyumbang gol pembukaan bila dia melalukan hantaran kedalam kotak mencari beberapa rakan yang dah bersiap sedia. Firmino dengan pantas menyambar hantaran dan menanduk padu kejaring pelawat untuk Liverpool dihadapan 1-0.

Lagi peluang yang nyaris gol, kali ni Kapten Hendo telah tewaskan Cech namun tak kena sasaran. Arsenal cuba nak dapatkan gol dengan buka permainan. Memang padah bila biarkan terlalu keatas menyerang. Gerakan serang-kilat terjadi bila bola dirampas Gomez dan gerakan  Gini-Emre-Firmino dan akhirnya kepada Mane yang melarikan bola dari sayap dan masuk ketengah melalukan rembatan lencong melepasi Cech yang membuat gaya Superman kaver malu. Liverpool menambah gol kedua setakat separuh pertama.

Separuh kedua bermula dengan Arsenal kembali bermain dengan 4231. Mereka menguasai permaian namun masih tanpa sebarang percubaan tepat. Karius kadang-kala buat jenaka, itupun Arsenal tak berdaya nak buat percubaan. Sekali lagi Arsenal terkena perangkap serangan hendap. Salah berjaya mencuri bola dari Bellerin dan memecut mendahului semua. Disini Mane bertindak menghalang Bellerin dari mendapatkan Salah. Dan Salah kali ni baru dapat menewaskan Cech untuk gol ketiga Liverpool.

Sturridge masuk ganti Mane. Nak jadi rezeki semua penyerang dapat gol sorang -satu. Gerakan lagi sekali dari Gomez yang melorogkan kepada Firimino. Firmino berjaya mengecoh pemain tengah Arsenal dan buat hantaran kepada Emre yang melarikan dari tengah ke kiri dan mencari Salah. Dengan keadaan Sturridge yang tak dikawal, Salah mengambil opsyen terbaik melakuakn hantaran silang untuk Mat Kaca berjaya menjaringkan gol pertama beliau musim ini. Perlawanan tamat dengan 4-0.

Pujian kepada penyerang sebab beri kemenangan, namun pemain kat bawah cemerlang menepis serangan Arsenal sebab bermain bertahan secara berjemaah. Karius memang nampak badut sedikit, namun dia bernasib baik sebab rakan pertahanan cepat bertindak ditambah serangan Arsenal yang mati pucuk. Bukan nak kata, tetapi hairan macam tak perasan Ozil main semalam. Inilah antara liabiliti ataupun biawak hidup yang pasukan Arsenal tanggung setiap perlawanan.

Aug 25, 2017

LIGA PERDANA : LIVERPOOL LAWAN ARSENAL


Liverpool lepas ujian kelayakan ke Kolej Liga Juara-Juara. Sang Merah akan berada dalam kelas E, bersama kawan dari Russia, Spartak Moskow dengar kata anak Jutawan Minyak. Paling meriah kali ni jumpa balik musuh lama, Sevilla yang telah merampas dan memenangi awek nama Europa musim lepas. Dan seorang peserta pendiam, Maribor dari Slovenia.

Harap selepas layak ke pentas Eropah jangan lupa saingan kat kampung halaman. Minggu ni kita bertemu rakan selalu tak pernah kantoi tapi kandas untuk ke Liga Juara-Juara musim ni, Sang Meriam. Musim ni mereka belanja sakan dapatkan Lacazette tetapi pandai cilok bek kiri terbaik Bosnia, Kolasinac. Tapi peminat Meriam sedih sebab yang nak keluar sangat2 ialah ayam tambatan dari Chile, sapa lagi bukan Sanchez.


Mignolet
Trent Matip Klavan Robert
Emre Hendo Gandum
Salah Firman Mane


Serangan kita terbukti mantap nak cerita banyak pun buang masa. Yang kena banyak cerita ialah bolos sana bolos sini. Bila penyerang kita tengah banyak produktiviti takpa, bolos banyak mana pun geng depan ikat jamin. Tapi bila geng depan pun kegersangan masa itu baru ada akai. Lawan Arsenal nanti kita kena sedikit berhati2 sebab mereka punyai penyerang licik dan sapot dari tengah boleh tahan. Bab pertahanan rasanya lebih kurang kita saja kot.

Aug 24, 2017

KELAYAKAN LIGA JUARA-JUARA : LIVERPOOL 4-2 HOFFENHEIM (AGREGAT 6-3)



Liverpool kembali ketempat yang selayaknya. Dah berapa musim tak merasa main bersama pasukan elit. Kerja keras Klopp selama 2 musim untuk mencapai ketahap sekarang bukan mudah. Penambahbaikan dari masa kesemasa tak semudah yang disangka. Klopp mewarisi pemain Brendan yang kebanyakan kurang cergas dan mental koyak.

Pembelian dan produk akademi diadunkan sehingga kita dapat pasukan yang mampu ketahap sekarang. Bukan semua pemain sedia-ada berada ditahap terbaik, namun mereka mampu main ikut arahan. Keupayaan individu macam Mane dan Fimino serta Emre dan kesilapan individu macam Lovren, Moreno dan Gomez mungkin dalam pemerhatian Klopp

Pengurus muda Hoffenheim cuba main perang saraf dengan Klopp. Dia mungkin ada analisa nak buat kejutan, pasal nampak kekuatan dan kelemahan Liverpool yang semua orang tahu camna. Tetapi dalam bolasepak nampak mudah macam makan cendol , tetapi hakikatnya lebih rumit dari Sains Angkasa Lepas.

Ada peminat sendiri sangkal keupayaan Firmino sebagai tulang belakang kepaweran Liverpool. Rasanya diorang tak peka atau kurang lihat analisa dalam setiap perlawanan. Walaupun Firmino bukan penyudah sensasi, namun dalam setiap gerakan bahaya membuahkan gol, Firmino adalah perancang segalanya.

Kalau tak kerana Mane kalut Liverpool dah dapat gol pertama, namun Firmino menggerakkan serangan dari tengah mencari Mane dan gerakan Mane dari sayap nak masuk tepi tak lepas dan dia membadik dari kaki belakang melepaskan kepada Emre untuk pemain Jerman itu melakukan rembatan untuk gol pembukaan Liverpool.

Bukan setakat tu, gol kedua memang gerakan satu dua Mane dengan Firmino tetapi kali ni , Firmino ganti tempat Emre, melepaskan hantaran lintang kat tengah.  Gandum dengan padu merembat. Rembatan kantoi lalu depan Salah yang tanpa rasa bersalah melepaskan rembatan cemey untuk gol yang disahkan dikedudukan tak curi ayam (offside).

Gol ketiga, macam ulangan gerakan Mane kepada Emre, tetapi kali ni Firmino yang sambut. Firmino tak cuba nak tamak nak cuba gelecek bagai, dia hanya perlu melepaskan hantaran lintang melangkaui barisan pertahanan dan goli lawan sebab nampak Emre dah meluru dari sebelah kanan. Peluang terbuka dan Emre merembat untuk gol kedua peribadi.

Datang ke Anfield, mesti dapat ole-ole gol dari tuan rumah. Liverpool memang ada sedikit masalah bila kena serang balas. Nak kata salah individu mungkin dari kawasan tengah sendiri dah nampak kucar-kacir. Yang sedihnya Moreno tak mampu nak jaga kawasan sendiri sampai pemain sayap lawan dapat ambil peluang mudah menjaringkan gol.

Corak Hoffenheim memang sengaja nak kantoi makan diri. Mereka suka main pegang bola dari bawah tanpa sedar ada masa mereka mungkin ralit kena serbu. Henderson berjaya rampas bola dari kaki Vogts secara bersih cekap amanah dan beliau simpati dengan Firmino yang dok asyik jadi penyumbang gol sahaja untuk biarkan Firmino dapat juga cipta nama sebagai penjaring ke-4.

Kemasukan Gomez ganti Trent satu tindakan nak elak risiko kecederaan disamping bagi pelaung sama adil. Tetapi Gomez nampak ok, namun dia patut pro-aktif sebab gol kedua Hoffenhheim kerana beliau agak malas nak tutup ruang buat bek kiri lawan dapat lepaskan hantaran lintang tinggi mencari kepala Wagner untuk padat gol kedua pelawat.

Undian peringkat kumpulan Champions League 2017/18.

Tarikh : 25 Ogos 2017
Hari : Jumaat
Jam : 12.00 tengah malam
Siaran : Astro 814

Bekas 1

Real Madrid
Bayern Munich
Chelsea
Juventus
Benfica
Monaco
Spartak Moscow
Shakhtar Donetsk

Bekas 2

Barcelona
Atletico Madrid
Manchester City
Sévilla
Porto
Paris St-Germain
Borussia Dortmund
Manchester Utd

Bekas 3

Bâsel
Olympiakos
Tottenham Hotspur
Napoli
Anderlecht
LIVERPOOL
AS Roma
Besiktas

Bekas 4

Celtic
APOEL
Maribor
Feyenoord
Sporting Lisbon
Qarabag
RB Leipzig
CSKA Moscow

Aug 23, 2017

LIGA JUARA-JUARA : LIVERPOOL LAWAN HOFFENHEIM ( AGREGAT 2-1 )

Tinggal lagi sebelah kaki na layak ke peringkat kumpulan Liga Juara-Juara. Bukan nak beri jaminan macam dah layak tetapi ikut kelebihan kita mampu jika tak buat kesilapan. Hoffenheim perlu menang paling kurang 3-2 untuk layak. Maknanya Liverpool kena pastikan tak bolos banyak dan paling busuk kena seri untuk layak.

Hoffenheim akan main menyerang sebab mereka terpaksa begitu. Merek tiada opsyen macam kita. Sebab itu mereka yakin nak buat kejutan. Takpa mereka belum datang ke Anfield kot. Pemain ke-12 iatu peminat kat Anfield bakal ambil bahagian untuk beri tekanan terhadap pelawat. Kita yang tengok TV pon rasa meriah bila laungan dan sorakan menggerunkan lawan dan menaikkan semangat pemain.

Mignolet
Trent Matip Klavan Robertson
Emre Hendo Milner
Salah Firmino Mane

Abam selesa jika formasi belakang kekalkan seperti lawan Palace, dan tambahan Trent masuk ganti Gomez. Bahagian tengah kena bertenaga sebab tu masa ni Emre kena main dan rehatkan Gandum. Milner sekarang boleh ganti sementara Lallana dan Coutinho sebab setakat ni dia adalah sumber kreativiti pasukan. Serangan pelu kekal Salah-Mane dan Firimno

Yang penting bahagian tengah kena kemas untuk pastikan tak beri bebanan kat bawah nanti. Malah kita tengok Hoffenheim suka buat hantaran lintang dari sayap dan mereka punyai pemain sasaran bahaya. Liverpool kena pastikan pemain sayap bantu bek sisi dan jangan beri peluang lawan nak serang dari sisi. Kat bek tengah kena bersedia celen bola dengan penyerang lawan dan pemain tengah kena cergas bantu mana yang patut.

Aug 20, 2017

LIGA PERDANA : LIVERPOOL 1-0 CRYSTAL PALACE


Abam paham Klopp masih taruh harapan dengan skuad sedia ada. Dia percaya Moreno, Lovren, Klavan, Gomez dan Origi masih berguna sebagai pemain skuad. Terbawa-bawa perangai kat Dortmund, beli pemain bukan sebarangan sebab Klopp nak pemain ngam dengan projek bolasepak beliau. Sebab itu kita tengok pemain yang macam nak kena lelong, Moreno pun masih dapat peluang.

Semalam Moreno dah kena simpan dan juga Lovren. Kita saspek Klopp dah nampak kena cari penyelesaian dengan perkenalkan Robertson untuk penampilan sulung dan Klavan dalam gandingan kiri. Keseluruhan mereka mendapat hampir markah penuh cuma ketika pemain sayap potong Klavan dan Benteke hampir sumbat gol tang tu abam dah cakap mereka pun dua kali lima.

Plan De Boer memang menjadi separuh masa. Naik rimas tengok bola dok lalu lalang banyak kawasan tengah. Sturridge tak berapa boleh harap bila kepungan Palace padat macam sardin. Fizikal yang baru nak pulih buatkan Mat Kaca terpaksa main selamat, elak nak cari pasal pegang bola dan masuk kedalam kotak. Lagipun Firmino tak ngam kat sayap. Hanya Mane nampak ligat dan kreatif.

Separuh pertama rasanya peluang nak gol ada juga. Liverpool punyai peluang dari Firmino yang rembatan padu berjaya ditepis Hennesey. Malah Palace juga nyaris gol bila Mignolet menepis rembatan padu Loftus Cheek. Kiranya kedua-dua penjaga gawang jadi hero beraksi baik untuk menidakkan gol lawan masing-masing.

Separuh kedua bila Salah masuk, nampak bernyawa sikit serangan. Malah bila Gandum keluar masuk Solanke, kat sini kreativiti Firmino terserlah. Posisi baru Coutinho nampak sesuai juga dengan Firmino semalam. Keadaan ni buat bahagian tengah lebih bertaambah kreatif berbanding ketika Gandum main yang mana dia lebih nak buat hantaran pendek selalu.

Dari kita dok fikir masa depan tanpa Coutnho lebih baik jaga bak-baik Mane. Sejak dia masuk jarang sekali dia culas atas padang. Malah ketika Mane main AFcon, ketara sangat pasukan dek kerana terlalu mengharap beliau. Tapi paling penting, gerakan Mane dibantu Solanke menyaksikan gol tunggal memecah badi 3 musim tak pernah menang dengan Palace di Anfield.

Kemenagan tipis memang nampak macam pasukan kita masih perlukan penyerang berkelas dunia. Tetapi bagi abam, lawan pasukan liat cam Palace nak dapat lebih dari sebiji , corak kita punca mereka susun bas. Nak tunggu bek buat silap sukar benar kerana bukan 4 jadi pertahanan malah hampir 5 pertahanan sambilan aakan tolong buat ramai. Jadi dapat 3 mata adalah penting tak kisah kenduri gol atau tipis.

Aug 18, 2017

LIGA PERDANA: LIVERPOOL LAWAN CRYSTAL PALACE

Abam letih sikit harini. Tak berapa ada idea nak tulis panjang-panjang. Usia dah sama dengan Carragher, tak macam adik-adik blog lain yang tuntas berdesup idea membuak-buak. Cuma idea banyak nak lontar tetapi kes Coutinho dan perpindahan keseluruhan menyemakkan fikiran potong terus idea nak goreng ayat.

Mignolet
Trent Matip Lovren Robertson
Gandum Hendo Milner
Salah Firmino Mane

Sedap hati saja letak kesebelasan camni tetapi faktor perlawanan Watford dan Hoffenheim takkan Klopp tak nampak lagi mana lubuk mana tidak. Penambaikan dari bolos 3 kepada kurang kepada 1 gol itu hampeh. Sebab apa saya kata gitu sebab Hoffenheim tak gunakan peluang yang banyak yang mereka bleh hukum Klopp sebab ambil mudah bab pertahanan.

Betul Van Dijk sorang takkan merubah keadaan seperti cakap Carragher. Tetapi Carragher lupa yang kombinasi dia dan Hyypia bukan laju dan agresif tetapi saling melengkapi kelemahan itulah kekuatan mereka selama bersama bedekad-dekad. Bagi abam Sakho kalau tak buat palat, Lovren mungkin memanaskan bangku simpanan. Sebab Sakho dok cempera bewak tetapi dalam kotak dia proaktif.

Satu lagi bebanan dah ada Lovren, Moreno masih cam dulu-dulu juga. Bijak menyerang tetapi kantoi bertahan. Milner ok sebab kita dah tengok sepanjang musim tetapi dah beli Robertson takkan nak simpan-simpan lagi. Milner lebih diperlukan dibahagian tengah. Dia mungkin pergerakan tak laju tetapi mikropemproses beliau tahap Intel Xeon, kreatif nak lebih kurang Coutinho. Walaupun gol lawan Hoffenheim sikit terbias kena bek lawan, tapi idea nak sepak camtu memang Emre dan Gigi tak reti nak cuba.

Crystal Palace mungkin punyai De Boer pemain hebat Belanda, tapi zaman main lain masa jadi pengurus sekarang. Bila tengok kena ayam dengan Huddesfield 3-0, rasanya peluang kita nampak selesa tetapi masih perlu berwaspada takut De Boer dah insaf dan berubah. Kita tak nampak banyak penambahbaikan lawan. Cuma Benteke kot badi. Namun bila dengar Zaha cedera, kurang sikit ancaman kecuali Townsend yang kadang-kadang buat gila. Bek mereka mungkin kental tetapi ada Salah dan Mane rasa cemas mesti ada.

Perlawanan pertama kat Anfield yang diturap rumput baru. Klopp arahkan supaya padang lebih basah sikit sebab nak main hantaran pendek tak sangkut-sangkut. Kita harap tuah rumput baru dan tiada kejutan oleh Palace macam dulu-dulu. Kita dah rugi 2 mata sebelum ini dan harap jangan dok buat perangai lagi. Klopp mungkin nak tengok dalam perlawanan ini sejauh mana teruk pertahanan sebelum buat keputusan beli bek baru.

Aug 17, 2017

SHEYI OJO DIPINJAMKAN KE FULHAM


Seyi Ojo dipinjam keluar ke Fulham sepanjang musim ini. Ternyata tempat beliau sebagai pemain simpanan utama dicuri oleh Ryan Kent. Klopp dah berikan peluang Ojo musim lepas dan beliau masih belum mampu berikan impak. Kalau tengok kemahiran dan kepantasan amatlah menarik tetapi dalam membuat keputusan dan idea dalam permainan nampak masih belum matang lagi adik kita ini.

Abam dulu terbayangkan Ojo macam pengganti Ibe, namun Ojo tak gunakan peluang sewajarnya dan mungkin nasib malang akibat kecederaan juga salah satu faktor pembangunan Ojo terjejas. Fulham bakal jadi batu asas kepada Ojo dan harap Ojo balik ke Anfield musim depan dengan penuh ilmu didada. 

Aug 16, 2017

KELAYAKAN LIGA JUARA-JUARA: HOFFENHEIM 1-2 LIVERPOOL



Kesebelasan sama tak berubah macam lawan Watford. Abam sendiri mulanya naik hairan kenapa tak gilir pemain lain. Pemain haritu tak penatkah sampai tak bagi peluang kat orang lain Tetapi Klopp macam sengaja nak umpan Hoffenheim. Mungkin Klopp nak Hoffenheim main bola jauh, sebab kali ni Liverpool dah bersedia nak hadap sekali lagi corak huduh camtu.

Malang sekali Nagelsmann juga main akal. Dia tak beri galakan nak main hantaran jauh tetapi permainan Hoffenheim sangat kemas dan jarang nak buang bola walaupun kat bawah. Mereka main 3-4-3 bersesuaian nak kekang 4-3-3 Klopp. Tersangat cermat simpan bola, sampaikan Liverpool sukar nak rampas bola dan hatta berjanggut nak tunggu hantaran kantoi walaupun secebis. Lagi satu setpis Hoffenheim memang cantik, bola sepakan setiap kalau datang ke kubu Liverpool cemas kita tengok.

Lovren dan Moreno memang pasangan serasi untuk jadi lubuk. Majoriti serangan kalau kita nampak mari sebelah kiri, seakan mengundang bahaya. tetapi Hoffenheim mereka kurang baik sebab mereka tak cuba nak main bola lintang selalu. Namun nasib mereka dapat kantoikan Lovren dengan gerakan licik menghadiahkan penalti. Samada Mignolet hebat atau pemain Hoffenheim yang ambil penalti bangang itu saja membuatkan Liverpool terselamat dari bencana.

Liverpool cuba nak cari kelemahan pertahanan tuan rumah, namun ada sekali tu hasil gerakan dari Firmino beliau berjaya melepaskan hanatran pantas kepada Salah. Salah dengan kepantasan berjaya melarikan bola dari cabaran bek lawan, namun sepakan beliau tersasar kelaut. Namun rezeki bukan datang dari pelbangai cara. Liverpool dihadiahkan sepakan percuma luar kota. Pilihan luar biasa, Trent Arnold mengambil tanggungjawab dan beliau hasilkan gol dengan sepakan bertaraf lima bintang.

Setelah mendahului Liverpool masih cuba menggandakan gol dengan variasi serangan. Tapi corak bertahan padat tuan rumah meyukarkan keadaan walaupun mereka sepatutnya terdesak cari gol penyamaan. Separuh pertama selayaknya Hoffenheim mampu meraih gol, tetapi kegopohan mereka tak pernah nak manipulasi pertahanan Liverpool yang tak berapa mantap. Bahagian tengah nampak sedikit longlai tnap bola dan dapat bola sekalipun banyak main tepi sebab lawan kita cukup cermat ditengah.

Separuh kedua bermula dengan Hoffemheim sekali lagi monopoli penguasaan bola. Tak pasti kenapa mereka begitu tenang sampai nak serang pun berani-berani takut. Dapat bola dari tepi hayun ketengah cari sasaran. Liverpool pula berjaya terselamat dari sepakan-sepakan sudut tetapi mengeri juga cara bek kita mengeluarkan bola. Hendrson terpaksa keluar digantikan dengan Milner. Namun tuah ayam nampak dikaki, tuah Milner dia masuk dengan berikan gol cantik walaupun terbias sedikit kena bek Hoffenheim. Mendahului dengan 2-0 Liverpool selesa nampak macam sebelah kaki nak layak.

Sayang seribu kali sayang, bola serangan bahaya tak kantoi tetapi pemain kita tersalah anggap bola offside. Sebenarnya Lovren tak tengok pemain lawan dan dia buatkan pemain sayap Hoffenheim dalam keadaan jelas tak offside. Dan paling naya pemain kita dok rasa penjaga garisan nak angkat bendera namun meleset. Mark Uth merembat masuk gol semangat untuk Hoffenheim ke Anfield nanti. Perlawanan berakhir 1-2 dan bagi saya kita perlu lebih waspada walaupun 2 gol ditempat lawan satu kelebihan. Dan kebolosan ini juga satu isyarat penting bahawa individu macam Moreno dan Lovren bukan pemain yang masih merapu dalam skuad kita.

Aug 14, 2017

LIGA JUARA-JUARA : HOFFENHEIM LAWAN LIVERPOOL ( KELAYAKAN )

Fokus sekarang tentang kelayakan ke kumpulan Liga Juara-Juara. Perkara bolos-lobos seri dengan Watford tolak ketepi jap. Mungkin perlawanan di eropah kita boleh nampak hiburan santai bukan drama sinetron EPL , yang buat jiwa kacau sepanjang minit perlawanan. Klopp cakap dia akan perbaiki dari masa kesemasa. Kita harap bermula dengan Hoffenheim, segala yang keruh dijernihkan kembali.

Hoffenheim ditaja oleh SAP. Kalau korang biasa dengan kerja melibatkan inventori, perisian SAP memang kat mana-mana pon orang guna. SAP bangunkan kelab bolasepak semipro ni dari Divisyen 3 Bundesliga dan menjadi antara kelab terbaik Jerman. Itu tanggungjawab koperat anak tempatan yang kaki bola. Kalau ada kat Malaysia tokey anak tempatan camni baru boleh bersaing dengan JDT kot. Mungkin bolasepak Malaysia berwawasan skit.

Roberto Firmino bakal kembali bertemu pasukan lama. Tempat beliau menempa nama di persada Eropah. Nasib baik Liverpool sakau dulu awal-awal. Sayang sekali masa beli Firmino tak pakej sekali Niklas Süle, kalau tak mungkin Lovren dok bangku simpanan. Pengurus Hoffenheim, cukup muda belia baru 30 tahun. Masa 27 tahun dah jadi pengurus utama. Walaupun sangat muda tetapi dia cepat belajar dan sikit hari rasanya tak berada kat Bayern mungkin kat Dortmund.

Setpis jadi mimpi ngeri buat Liverpool dimana-mana. Apa rahsianya yang korang mungkin belum faham sebab teruk sangat ialah sistem Jagaan Zon (Zonal Marking) Klopp guna. Sistem ni nampak gah bila main dengan pasukan yang tak punyai pemain sasaran, tetapi masa lawan Watford kelemahan terserlah. Dok tunggu setempat padahal lawan dok merayau cari sasaran dan bila pemain ada yang lena, senang lawan nak ambil peluang.

Lawan kita nanti Hoffenheim memang Juara Setpis Bundesliga musim lepas. Suku dari gol mereka hasil daripada sepakan percuma atau sudut. Jadi peringatan dan amaran jangan ada pemain nak buat perangai nak terjah lawan dekat kawasan bahaya terutama dari penjuru kawasan penalti. Kamaric, bekas flop Leicester cukup menjadi musim lepas dan rakan beliau Wagner juga kalau main kepala cukup bahaya. macam kombinasi Shearer-Les Ferdinand.

Ward
Trent Matip Lovren Roberton
Milner Henderson
Salah Firmino Mane
Solanke

Kunci kekuatan ialah Firmino. Kalau Coutinho blah sekalipun baik Klopp main Firmino diposisi tengah menyerang. Ada mitos lagenda kat Bundesliga dahulu, mereka gelarkan Firmino ialah penyerang halimunan. Dia mampu bergerak dengan bola atau tanpa bola dalam kedudukan terbaik, kalaupun bukan buat gol sendiri, mesti rakan yang dapat peluang jaringkan gol mudah, macam gol Salah haritu yang perlu lompat tepek kedalam gawang.

Kali ni perlu diuji Robertson buat kali pertama. Kalau abam ditempat Klopp patutnya Moreno main Eropah dan Robertson main Liga. Lagi satu beri juga peluang kepada Solanke jika Firmino main kat tengah. Kalau Firmino main peneyrang utama juga, sila simpan slot simpanan otomatik untuk Solanke sebab Origi memang tak menyerlah masa lawan Watford. Abam suka goli muda Ward dan kalau letak dia berbanding Mignolet tak salah sebab Mignolet tak berapa bagus perlawanan lepas.

Aug 13, 2017

LIGA PERDANA : WATFORD 3-3 LIVERPOOL


Sebagai mukadimah Liga Perdana, peminat disajikan perlawanan dramatik, lawak jenaka dan pengakhiran sedih. Tak semua berlaku didalam kawalan Klopp. Dia buat keputusan letakkan pasukan kononya terbaik untuk hadap Watford. Tetapi pemain berikan sebaliknya keceuali beberapa kerat yang nampak bersungguh sepanjang perlawanan.

Salah diberikan penampilan sulung dan bagi saya dia bermula dengan gugup tetapi bermain baik sehingga diberi pemain terbaik perlawanan. Cuma Salah terlepas banyak peluang dan boleh sahaja dia hattrik kalau nasib menyebelahi. Firmino dan Mane juga tak keruan awal perlawanann macam Salah, namun mereka juga tak mampu nak gugat Watford kerana corak agresif yang melampau.

Corak Waford sangat takda stim tengok, dok main lambung bola keatas buta tuli. Tapi ikutnya bukan Watford tak mampu main dengan corak lebih cantik, mereka yakin corak cenggitu akan memerangkap Liverpool sebab itu kelemahan musim lepas dan telahan mereka pemain yang sama, bangang pun mesti tak lari.

Benteng Liverpool macam jantan yang mengalami ejakulasi pramatang, 8 minit dah pancut barai. Pertahanan kita masih berpenyakit sawan bila setpis. Watford memang berbahaya bila sepakan sudut dan mereka mengambil peluang bilamana petahanan tidur dan hanya memdang sesama sendiri bila Okaka menjaringkan gol. Watford mengejutkan Liverpool, walaupun memang patut Liverpool bolos.

Kita tengok Mane paling ligat bila menyerang. Gol penyamaan Liverpool hasil gerakan Mane yang membawa bola ketengah melarikan bola dan melakukan hantaran kepada Emre dan Emre mengembalikan bola dengan cedokan kaki belakang dan bola kembali kepada Mane yang melakukan sepakan pancung melewati goli Watford menerjah jaring untuk peminat yang sedih kembali ceria.

Kecerian tadi hanya sementara. Liverpool bukan sahaja panik bertahan tetapi kadagkala nasib buruk menimpa sebab serangan pantas Watford memang berbahaya. Trent nampak tak sengaja melakukan tidakan membayakan pasukan dengan cubaan mengelurakan bola tetapi kantoi, dan bola terbias kembali kepada pemain Watford dengan mudah merembat masuk gol dan tuan rumah kembali dihadapan. Separuh pertama tamat dengan keptusan 2-1 kepada Watford.

Separuh kedua bermula tanpa ada perubahan pemain. Namun kita tahu Klopp dah bambu kaw-kaw pemain masa rehat. Permaian separuh kedua Liverpool nampak kian bertenaga. Hasilnya gerakan Firminio yang bijak meleretkan bola kepada Salah yang memecut pantas, hasilnya goli Watford terpaksa mencangkuk kaki Salah dan tanpa dakwa-dakwi, wasit berikan penalti dan Firmino meledakkan penalti dengan tenang untuk Liverpool bangkit menyamakan kedudukan 2-2.

Dalam dok amrah Lovren cakap dia lembab dan punca gol. Tetiba dengan tak semena-meman Lovren mendapat idea dengan melambung bola tinggi mencari kedudukan Firmino yang tak curi ayam.
Bola sampai elok-elok dihapan Firmino dan dengan cedokan cantik, sasaran tepat kearah Salah dan pemain Mesir itu menjaringakn gol sulung beliau dalam penampilan pertama. Makin yakin kita 3 mata dalam tangan.

Namun semangat juang Watford kena ambil kira. Mereka tak putus asa bila nak serang dalam situasi tertentu. Dah nak jadi cerita, Klopp melakuakn pertukaran taktikal memasukkan kesemua pemain yang patutnya tak perlu masuk yakni, Origi ganti Firmino, Milner ganti Salah. dan Gomez ganti Trent
Tetapi Klopp terpaska buat bergitu kerana lua pasukan kita kena turun pemain utama untuk sesi perlwawanan kelayakan Liga Juara-Juara.

Gol penyamaan Watford diminit tambahan hasil kekasaran Gomez. Gerakan Watford taklah bahaya sangat, tetapi bila penjaga garisan tak berikan keputusan adil dengan sepatutnya gol tak dikira sebab pemain telah offside. Walaupun hanya sekadar seri, tetapi bagi kita rasa macam kalah. 1 mata tak berbaloi sebab sepatutnya pasukan kita boleh sumbat gol tetapi banyak pelauang dieprsia-siakan.

Liverpool wajib beli pemain bek tengah yang prokatif. Tak kisah kalau bukan Van Dijk sekalipun sebab ramai lagi kat luar sana yang berkualiti. Sebabnya terlalu sukar nak latih pemain pertahanan yang flip-flop macam Lovren yang buatkan Okaka nampak kemain hebat. Malah bagi saya Klopp kena tegas kalau tak tak berubah nasib Liverpool nak celen kejuaraan.

Aug 11, 2017

LIGA PERDANA : WATFORD LAWAN LIVERPOOL


Mignolet
Trent Matip Lovren Moreno
Wijnaldum Emre Milner
Salah Firmino Mane

Ada peminat gembira kecewa dan was-was dengan perkembangan pasukan menjelang sepak mula di Vicarage Road, bertemu Watford. Persediaan pra-musim tamat dengan rekod tanpa kalah walaupun dengan Atletico kalah penalti berebut Piala Audi. Kalau kita imbas balik, Klopp nampak puashati dengan skuad, sebab itu dia hanya sasarkan Naby Keita dan Van Dijk dalam sasaran. Tiada alternatif, kalau ada sekadar imiginasi wartawan sendiri.

Liverpool sehingga kini, masih berjaya kekalkan Coutinho. Bagi abam dia kekal atau tidak bukan masalah tetapi yang palat takut tak sempat nak bida pemain pengganti jika dia buat pasal diminit akhir. Pemain datang dan pergi dan semua peminat sila ambil nota. Jangan dok meroyan cakap mamat ni tak kenang jasa bagai jika belah. Tapi nasib baik Coutinho cedera kendur sikit harapan Barca nak bida dan tapi mungkin terlepas perlawanan Watford nanti.

Dengar kata Klopp nak serapkan kembali Milner kat tengah. Isu kecergasan Hendo dan Coutinho serta Lallana yang MC 4 bulan penyebab utama. Tugasan bek kiri mungkin kembali diserahkan kepada Moreno atau disailang Robertson. Sikap Moreno yang dah insaf dan kembali menyinar dalam perlawanan pra-musim bakal jadi dilema untuk Klopp macam tak jadi jual mamat tu walaupun dah terbeli Robertson.

Kehadiran Salah dalam pasukan bakal jadi fenomena. Kanan dan kiri macam pelesit punya laju kot. Mane akan diletakkan kiri untuk bagi Salah ditempat kegemaran beliau. Tapi sebenarnya kat Fiorentina dulu Salah hidup main kedua-dua sayap. Kat Roma saja Salah banyak main kanan. Sebab itu Klopp tak beli penyerang baru sebab Firmino tetap jadi penyerang utama walaupun kita tahu dia lebih berfungsi jadi penyerang bayangan yang akan tarik pertahanan lawan untuk biarkan Mane atau Salah kucar-kacirkan pertahanan dan boleh sumbat gol pada masa yang sama.

Pertahanan kita masih tak banyak perubahan setakat ini. Cuma ketiadaan Clyne bakal diganti Trent Arnold yang kian pukul naik. Kita tengok pemain hebat macam Ribery pon dia boleh hadap senang-senang. Jadi prestasi Trent buat kita tak kalut dah posisi bek kanan. Cuma masih sedikit gusar ialah adakah Matip dan Lovren mampu perbaiki kelemahan musim lepas. Setakat Klavan dan Gomez sebagai pesaing tak nampak garang sangat, cuma kalau Sakho tak terjual sebab takda kelab mampu beli, boleh harap juga nak jadi pesaing utama. Itupun kalau perangai buruk dah buang jau-jauh.

Watford sebagai tuan rumah mesti taknak bagi can kat pelawat datang buat kepala kat laman sendiri. Tambahan plak pengurus baru Marco Silva bekas pengurus Hull yang pernah memalukan kita di Anfield musim lepas ingat lagi. Pengurus Portugis ni diberi jolokan mini Mourinho kat tanah air, tapi tengok cara main masa dia kat Hull, tak kearah nak parkir bas. Cuma Silva main dengan kepantasan luar biasa guna sayap yang laju. Setakat kita tahu Watford baru beli penyerang muda Brazil dan berjaya atasi kelab elit Eropah. Kira boleh tahan juga Watford dalam tak berapa aktif dalam perpindahan.

Macam biasa perlawanan pembukaan satu kegembiraan buat sekalian peminat. Kita tak sabar nak tengok apakah Klopp bakal jadi pencabar kejuaraan atau bergelut sebab tak berbelanja besar macam Menyu, City dan Chelsea. Bermula dengan Watford kita harap 3 mata jadi milik kita. Dan tidak lupa peraduan teka keputusan bakal menampilkan hadiah lebih banyak untuk peneka dan anda boleh letak tekaan dalam komen pra-perlawanan setiap minggu. 

Aug 10, 2017

SENARAI RASMI 23 PEMAIN LIGA JUARA-JUARA



Nama Pemain Liverpool yang diserap dalam senarai 23 pemain kelayakan Liga Juara-Juara dengan Hoffenheim. Coutinho masih ada (nak kasi peminat tak hangin kot)  tetapi dok nampak Sakho dan Markovic boleh ucap selamat jalan romeo. Materson dan Brewster dimasukkan untuk slot pemain muda tempatan.

Penjaga Gawang: Mignolet, Karius, Ward

Pertahanan : Matip, Lovren, Klavan, Gomez, Masterson, Clyne, Alexander-Arnold, Moreno, Robertson, Flanagan

Tengah : Coutinho, Henderson, Wijnaldum, Can, Milner, Grujic, Brannagan, Ejaria, Woodburn

Serangan : Firmino, Sturridge, Origi, Solanke, Mane, Salah, Kent, Ojo, Wilson, Brewster


Aug 8, 2017

PERADUAN TEKA KEPUTUSAN LIGA PERDANA 2017/18



Peraduan teka keputusan Liverpool kembali lagi. Kali ini sempena ulangtahun ke-10 blog Liverpoolkita. Pihak pengurusan akan menyediakan hadiah sampai pemenang mata kedua terbanyak. Diulang geng mata kedua terbanyak musim lepas sampai 3 orang. Kalau ramai masuk mungkin boleh sampai 5-6 orang barangkali. Jadi sila hebahkan kepada kawan-kawan, sedara-mara dan jiran-jiran mengenai peraduan ini. Pengurusan Liverpool bukan kena loteri tetapi ada rezeki terpijak kebetulan nak kongsi dengan peminat diluar sana tanda sokongan.

Syarat penyertaan:
1. Hanya pengikut blog ini sahaja yang layak. Anon boleh menyertai tetapi kena letak nama pena.
2. Hanya seorang pemenang sahaja kalau buat dwi akaun jawab diakhirat kelak.
3. Keputusan hakim muktamat (hakim dunia... mungkin buat silap).
4. Warga Malaysia sahaja layak undi , Mat bangla, Veitnam , Indon boleh pi main jauh-jauh.

Cara bermain:
1. Entri perlawanan akan ditulis dan perserta akan meletakkan keputusan anda dalam komen, samada pasukkan kita menang, seri atau kalah.
2. Hanya satu komen tak boleh nak spam banyak-banyak, jadi fikir sebelum bertindak.
3. Tarikh tutup setiap tekaan akan berakhir SATU JAM sebelum setiap sepak mula pasukan kita.
4. Hanya membabitkan Liga Perdana Inggeris sahaja. Liga Juara-Juara, Piala FA dan Piala liga tak aci.
5. Carta Liga Teka Keputusan akan dimasukkan dalam entri selewat-lewat Selasa (kalau takda aral).

Sebaraang penambahbaikkan boleh kemukakan untuk lebih mengempakkan lagi peraduan yang tak seberapa ini. Jadi sebarang kelemahan dan kesilapan dari diri pihak pengurusan yang baik datang dari Allah jua.

Aug 6, 2017

PERSIAPAN MASUK MUSIM BARU


Sepanjang pra-musim minggu terakhir abam tak sempat menulis, tetapi jangan ingat abam tak pantau apa yang berlaku. Sejak dari menang dengan Herta ke Bayern tewas penalti Atletico dan kembali menyinar dengan Bilbao pasukan kita dikatakan kemain mantap. Tanggapan sedikit tersasar walaupun prestasi kemenangan ada petunjuk.

Perlawanan persahabatan kali ni ramai pemain utama turun pasukan kita nampak kelas. Cuma pilihan kedua main masih perlu diperbaiki. Bahagian serangan memang terbaik. Tetapi pertahanan perlu teras yang kukuh. Senang cakap abam masih belum nampak Lovren, Klavan atau Gomez boleh jadi rakan terbaik Matip.

Misteri betoi camna Moreno tetiba jadi sehebat yang kita tak perlu tengok sepanjang 3 tahun. Tapi bila teringat sekadar perlawanan bagi peluh badan, pemain yang macam takda harapan lah yang akan main pulun gila gila. Itu semangat yang kita nak sebab paling kurang kalau tak kekal boleh main harga.

Salah kalau ikut prestasi dengan 4 gol rasa macam pembelian berbaloi walaupun musim betol belum bermula. Takut cakap lepas nanti jadi lain jadi kita biar dia tunjukkan kepada Mourinho dan Chelsea yang dia mampu menggalas cabaran di Liga Inggeris. Cukup cun persefahaman dengan rakan serangan terutama Mane.

Jika kita serik tengok Origi jadi pemain utama bila Firmino atau Sturridge cedera, musim ni jawapan mudah dan murah ialah sorang lagi pemain rejek Chelsea yakini Dom Solanke. Boleh buat alumni rejek dengan Salah dan Sturridge plak. Apa yang abam takjub ialah corak Solanke macam Kane Spurs. Dan paling sempoi ialah kita dah punyai penyerang yang kebolehan tandukan.

Akademi kita apa kurangnya setiakat ni berjaya tonjolkan Woodburn dan Kent. Musim lepas Woodburn musim ni Kent pula nampak bakal diserap dalam skuad utama. Trent Arnold dijangka gantikan Clyne untuk beberapa perlawanan awal tetapi jika prestasi beliau macam lawan Bayern mungkin lambat laun Clyne akan jadi pilihan utama dibangku simpanan.

Kecederaan Coutinho kita jadi gusar tapi tak separah Lallana yang bakal berehat 4 bulan dengar kata. Pemain kreatif macam Lana perlu ada dalam pasukan untuk lawan pasukan susun bas. Cuma jika prestasi Woodburn terkini macam ni punya baik. Tak risau sangat nak cari ganti Lana kat luar. Cuma kemahiran merampas dan memulakan serangan kilat dari tengah Lana itu yang Woodburn perlu belajar kalau nak jadi macam Lana.

Seminggu lagi musim bakal dibuka, Liverpool masih belum beli sasaran utama. Van Dijk masih 50-50 cuma macam tak jadi sebab Soton kalau boleh nak jual kat Chelsea walaupun tuan punya badan dah angau ke Anfield. Kita tak kisah kalau tak jadi cuma harap kena dapatkan alternatif setarap Van Dijk. Dok sembang duit banyak nak melabur tapi takkan nak tunggu jual Sakho baru nak beli. Kes Barca dengan Coutinho senyap tapi air tenang jangan disangka tiada buaya.

Labels

Liverpool (216) Rumours (157) Premier League (153) Priemer League (70) Steven Gerrard (40) Piala Europa (37) Champion League (35) Luis Suarez (34) Fernando Torres (32) Rafael Benitez (31) Youth (25) Kenny Dalglish (22) Lucas Leiva (21) cartoon (21) Dirk Kuyt (20) Hari ini dalam sejarah (20) Jersi (20) Owner (20) Player (20) komentar (20) kontrak (20) Isu terkini (19) Chelsea (18) England (18) Lagenda (18) Piala FA (18) Awards (17) Daniel Agger (17) Andy Carroll (16) Jamie Carragher (16) Piala Dunia (16) news (16) transfers (16) Antarabangsa (15) Man U (15) Perpindahan (15) Man City (14) Roy Hodgson (14) Xabi Alonso (14) Pepe Reina (13) Piala Liga (13) premeir league (13) ulasan (13) Alberto Aquilani (12) Everton (12) Gossip (12) Lawak (12) Ryan Babel (12) cedera (12) Arsenal (11) Javier Mascherano (11) kecederaan (11) Pengurus (10) ucapan (10) David Ngog (9) Liverpool tour (9) Martin Skrtel (9) Newcastle (9) Robbie Keane (9) Stoke (9) ex-liverpool (9) Alex Ferguson (8) Andrea Dossena (8) Joe Cole (8) Jose Enrique (8) Aston Villa (7) Carragher (7) Emilliano Insua (7) Iklan (7) Milan Jovanovic (7) Paul Konchesky (7) Raheem Sterling (7) Raul Meireles (7) Sami Hyypia (7) Tactical (7) West Brom (7) anugerah (7) Alvaro Arbeloa (6) Bolos (6) Carling Cup (6) Craig Bellamy (6) Damien Comolli (6) Daniel Ayala (6) Fakta (6) Goalkeeper (6) Jaringan (6) Jordan Henderson (6) Lawak Basi (6) Pemain Terbaik (6) SPURS (6) Sebastian Coates (6) Stewart Downing (6) Sunderland (6) Wigan (6) birthday (6) Andriy Voronin (5) Blackburn (5) Brendan Rodgers (5) Copa America (5) Fixture (5) Fulham (5) Glen Johnson (5) Jay Spearing (5) Liga Europa (5) Midfield (5) Pemberitahuan (5) Pra-musim (5) Yossi Benayoun (5) pinjaman (5) Albert Reira (4) Analisis (4) Belajar Bola (4) Charlie Adam (4) Christian Poulsen (4) Defender (4) Glen Johnsen (4) Hull (4) Insua (4) Jermaine Pennant (4) John Henry (4) League Cup (4) Liverpool vs Arsenal (4) Liverpool vs West Ham (4) Maxi Rodriguez (4) Pacheco (4) Rasis (4) Reading (4) Reserve (4) Rick Parry (4) Sparta Prague (4) Steve Clarke (4) Suso (4) Warrior (4) West Ham (4) Wolverhampton (4) kontroversi (4) opponent (4) statistik (4) tahukah anda (4) winger (4) Bek kiri (3) Birmingham (3) Brad Jones (3) Brighton (3) Euro2012 (3) Hillsborough Disaster (3) Jadual perlawanan (3) Joe Allen (3) John Flanagan (3) Jonjo Shevley (3) LFC TOUR 2014 (3) Liverpool Youth (3) Liverpool vs Man City (3) Liverpool vs Man U (3) Liverpool vs Southampton (3) Liverpool vs Spurs (3) Nabil El Zhar (3) Owner Liverpool (3) Penjaga Gol (3) Piala Europa Liverpool (3) Piala Europa. (3) Polisi (3) Pra musim Liverpool (3) Primier League (3) Totenham hotspurs (3) Undian (3) akademi (3) humour (3) loan (3) taktikal (3) Andre Wisdom (2) Anelka (2) Assaidi (2) Berita (2) Brazil (2) Carlos Tevez (2) Carta (2) Conor Coady (2) Contract (2) Damine Plessis (2) Danny Wilson (2) Dejan Lovren (2) Doni (2) Euro16 (2) Europe (2) Fabio Aurelio (2) Fabio Capello (2) GOL (2) Gerrard (2) Ian Rush (2) Insiden (2) Kahwin (2) Kargiakos (2) LFC TOUR 2013 (2) Liverpool vs Aston Villa (2) Liverpool vs Everton (2) Liverpool vs Fulham (2) Martin Kelly (2) Norwich (2) Patrice Evra (2) Peraduan (2) Player Of The Month (2) Rafa Benitez (2) Retired (2) Rival (2) Rumours Liverpool (2) Sammy Leee (2) Simon Mignolet (2) Skuad (2) Soroton Perlawanan (2) Trofi (2) VIDEO (2) Wembley (2) coach (2) formasi (2) games (2) match report (2) queen park rangers (2) rekod (2) scouting (2) staff (2) striker (2) 3-5-2 (1) Aaron Lennon (1) Adam Johnson (1) Alan Hansen (1) Alex Ferguson kena troll (1) Aly Cissokho (1) Anfield (1) Antonio Cassano (1) Arsene Wenger (1) BISNEZ (1) Beatles (1) Bek Kanan. (1) Benayoun (1) Bike (1) Bilbao (1) Bill Shankly (1) Blunder (1) Bolton (1) Bootroom (1) Borini (1) Burnley (1) Cardiff (1) Charles Itandje (1) Christian Zapata (1) Christopher Buchtmann (1) Columnist (1) Daniel Sturridge (1) Danny Ward (1) Danny murphy (1) David Martin (1) David Moores (1) David Trezeguet (1) David Villa (1) Dietmar Hamann (1) Dimitri Payet (1) Djimi Traore (1) Epic Liverpool (1) Exeter (1) FC Braga (1) Facebook Liverpoolkita (1) Fan Man U provokas (1) Fans (1) Fifa (1) Fifa12 (1) Flop (1) Gael Clichy (1) Gary Neville (1) Gerardo Bruna (1) Harry Redknapp (1) Hatem Ben Arfa (1) Hearts (1) History Channel (1) Honda (1) Howard Webb (1) Ian Ayre (1) Ian St John (1) Jack Hoobs (1) Jack Robinson (1) Jack Wolfskin. (1) James Milner (1) Javier Manquillo (1) Jersi Torres (1) Jerzy Dudeks (1) Jurulatih (1) Keji (1) Kesebelasan Utama (1) Kevin Keen (1) Krisis (1) Kristian Nemeth (1) Krisztian Nemeth (1) Kyrgiakos (1) LIVERPOOL 4-3 GUANGDONG (1) Latihan (1) Leighton Baines (1) Liverpool players (1) Liverpool vs Cardiff (1) Liverpool vs Norwich (1) Liverpool vs Robatnichki (1) Liverpool vs Robatnicki (1) Liverpool vs Stoke (1) Liverpool vs Sunderland (1) Liverpool vs Swansea (1) Liverpool vs Udinese (1) Liverpool vs Wigan (1) Majalah Bolasepak (1) Malaysia (1) Man Marking (1) Mario Gomez (1) Mascherano (1) Midfielder (1) Mourinho (1) Mouro Pederzoli (1) Nostalgia (1) Oldham (1) Peminat Liverpool (1) Penaja Liverpool (1) Penampilan ke 100 England Gerrard (1) Pengarah Strategik Bolasepak (1) Perlawanan Testimonial (1) Perolehan pendaptan Liverpool (1) Peter Crouch (1) Philip Degen (1) Platini (1) Press Conference (1) Ramadhan Liverpool (1) Raul Miereles (1) Roy Hodgson Tactic (1) Rumours Flamini Liverpool (1) SAS (1) SPUR (1) Sakit jantung (1) Samed Yesil (1) Sammy Lee (1) Sasaran (1) Sayembara (1) Sejarah (1) Sidang Akhbar (1) Stadium (1) Stamford Bridge (1) Stephen Darby (1) Steve McMahon (1) Suarez dan Sturridge (1) Swansea (1) Sylvian Marveaux (1) Testimonial (1) Titi Camara (1) Txiki Brigistain (1) Undang-undang (1) West Ham vs Liverpool (1) Zonal Marking (1) cetusan minda (1) children (1) cuba teka (1) degen (1) derby (1) diving (1) f (1) facebook (1) fantasy football (1) gaji (1) galacticos (1) hukuman (1) jokes (1) klasik (1) kolo Toure (1) liverpool 4-0 Spurs (1) maskot (1) pencabar (1) persahabatan (1) pre (1) preseason (1) protes (1) qpr (1) revenue income (1) santai (1) sayap kanan (1) setpiece (1) sponsor (1) squad (1) supporter (1) tips (1) tour (1) twitter (1) ulangtahun (1) youtube (1)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails