Dec 29, 2017

Liverpool vs Leicester


Maaf kepada semua sahabat blog. Nampak nya tuan admin sekali lagi tidak dapat membuat ulasan untuk perlawanan yang akan datang. Kalau diikutkan, saya juga terdapat kekangan masa dan agak keletihan kebelakangan ini. Agak terkejar dengan urusan persekolahan anak. Ini pun guna handphone untuk buat artikel ini. Idea nak buat ulasan berkenaan perlawanan pun agak kering. Jadi saya update kan artikel ini agar sahabat semua dapat membuat tekaan keputusan liverpool menentang leicester city. Maaf sekali lagi diatas ketidakupayaan kami...

Dec 23, 2017

LIGA PERDANA : ARSENAL 3-3 LIVERPOOL

Kalaulah Firmino, Salah, Lovren tak kantoi depan gol. Kalaulah Gomez tak tidur masa Sanchez tanduk dan kalaulah Mignolet tak mabuk nak tangkap atau tepis bola. Semua kalau kat atas merupakan skrip lama. Kita suatu masa boleh kintai orang sampai 7 gol tetapi dalam suatu ketika boleh bolos 3-4 gol. Ini bermakna pasukan kita jauh melangit nak setanding City. Mungkin hanya setaraf Senal dan Spurs.

Dari segi serangan memang tahap gaban punya hebat, tetapi masih belum sempurna. Itu ok lagi tetapi apa yang paling sukar ialah naik turun prestasi pemain pertahanan termasuk goli si Mignolet. Mungkin kita nampak kali ni kesilapan individu lebih dari jelas dari kesilapan berpasukan.

Apa yang kita nampak Arsenal cipta peluang dari peluang yang kurang berbanding peluang pasukan kita yang cukup banyak. Kredit kepada Wenger yang terus arah anak buah serang tak henti2 walapun pun tahu risiko sebab main terbuka. Mereka dapat sebiji pulun lagi dan lagi sehingga suatu masa berada dihadapan dengan 3-2.

Sebab inilah Klopp kena buat sesuatu dengan taktikal sebab masih ada masa sebelum perpindahan dibuka. Mungkin abam rasa kritikan Dietmar Hamann pasal ketiadaan pakar bertahan kat tengah atau bahasa lain tiada pemain tengah bertahan yang betul2 bukan bidan terjun macam Emre atau Hendo.

Apa yang kita harap mampu untuk kekal dalam kelompok 4 terbaik. Kekal prestasi serangan dan perbaiki pertahanan. Setakat sekarang termasuk Burnley saingan ke Eropah kemain sengit boh. Buat palat lagi , alamat akan ditinggal pasukan kat atas dan pasukan bawah kita macam Burnley , Senal dan Spurs potong kat kona.

Dec 21, 2017

LIGA PERDANA : ARSENAL LAWAN LIVERPOOL


Dah lama seantero peminat Liverpool tak berasa cuak bila Liverpool bertembung dengan Arsenal. Bukan nak mererndahkan Arsenal, cuma perasaan risau kian hilang. Berbeza zaman Theiry Henry dulu, kalau ada mamat tu maaf cakap, sebelum sepak mula dok teka berapa gol nak kena. Sekarang Tok Wenger dah hilang taringnya. Mungkin pasukan Arsenal sekarang masih ada kekuatan sendiri, namun dari segi pertahanan mungkin agak setara dan serangan mereka tak mampu setanding kita.

Kita takkan risau, Tok Wenger bukan pengecut macam Mourinho, nak main susun bas. Sebab itulah keberanian mereka adalah peluang bagi kita. Apa yang kita mahu hiburan yang bakal ditunjuikkan oleh kedua-dua pasukan yang lebih dikenali sebagai pasukan menyerang. Selalunya hiburan berbentuk kenduri gol, kalau takda itu bukan hiburan namanya.

Topik istimewa sempena lawan Meriam mestilah, bekas pemain mereka, Mat Kerbau atau Ox. Wenger mungkin tak rasa kehilangan sebab jual Ox kepada kita. Wenger kemain seronok masa cilok Ox dari Soton, sebab berjaya mengalahkan kita, Menyu dan Chelsea ketika itu. Betul Wenger pandai guna ubi, tetapi cara penggunaan ubi yang tak sepatutnya. Dia kerah tenaga pemain sejak awal, perah tenaga pemain itu semahunya. Sampai beberapa musim sebelum ni Ox dah nampak kusut fzikal dan mental.

Wenger juga mungkin ada pilihan baru ubi segar dengan Iwobi. Jadi tak kisah sangat samada Ox nak belah sebab takmau sain kontrak baru. Jadi Klopp yang dah lama usha ox dalam Liga Juara-Juara, tak tunggu lama nak sambar pemain ni walaupun dengan harga yang tak munasabah bagi pemain yang hanya tinggal tak sampai semusim kontrak. Ada yang menyokong dan ada yang menentang, tetapi bila dia dah pakai jersi keramat Lfc dan ikrar taat setia, ramai yang pasrah.

Jadi pertemuan dengan Arsenal bakal jadi satu pertemuan istimewa bagi Ox dan Wenger. Abam tak pasti samada Ox bakal diturunkan dalam kesebelasan utama. Cuma kalau Ox turun dia mungkin tahu selok belok keciritan pemain Senal yang terhijab dari pantaun Klopp. Mungkin bekas rakan beliau kat sana pun tahu kelemahan Ox, namun bagi pemain penyerang tak ada masalah sangat kecuali Ox pemain pertahanan.

Dalam reputasi kita yang kemain nampak gah, ada perkara yang sedikit meremangkan bulu ketiak abam tentang fakta pasukan Meriam kebelakangan ini. Pasukan mereka selalu dapat gol dipenghujung perlawanan samada seri ataupun paling bahaya dapat kemenangan. Yang tak berapa enak bila pasukajn kita juga selalu kalau buat perangai akan kantoi gol dipenghujung permainan juga. Kalau boleh elakkan situasi camni rasanya, Walaupun main kat Emerates, rasanya peluang mereka nak tunjuk hero depan peminat sendiri mungkin malap.

Dec 19, 2017

LIGA PERDANA: BOURNEMOUTH 0-4 LIVERPOOL


Apa yang kita boleh jelaskan, Bournemouth sengaja cari nahas. Kita hairan kenapa mereka tak susun bas. Mungkin sebab main kat Dean Court laman sendiri. Atau mungkin mereka nak buat gila macam musim lepas. Abam salut Eddie Howe sebab berani nak main secara terbuka. Tetapi keberanian ada harga yang harus dibayar. Macam main judi, ambil risiko habis duit. Kalau kena makan besar, tetapi jika bungkus balik pakai kotak.

Bournemouth tak main 10 orang jaga dalam kotak. Mereka buka peluang antara bawah dan tengah yang boleh ditembusi. Malah kawasan bawah tepi ada peluang sebab pemain sayap mereka tak banyak membantu bek. Serangan mereka tak membahaya. Sebab mudah sangat Gomez dan Roberton kawal. Malah kita tengok Ibe macam serba-salah bila berdepan bekas rakan lama, memang tak menjadi langsung sampai Robertson nampak macam Roberto Carlos jadinya.

Sejak awal permainan Liverpool dah mulai menyerang dan Bournemouth pun sama naik. Liverpool punyai peluang dari Coutinho melalui sepak percuma dan Salah. Namun gerakan Coutinho dari tengah bersama Robertson yang membuka ruang dari tepi, mengelirukan bek lawan dan Coutinho mendapat ruang untuk masuk kedalam kotak dan merembat gol pembukaan Liverpool. Bila Liverpool dapat gol awal, kita meraikan namun agak sederhana sebab Bournemouth takut Bournemouth membalas balik macam musim lepas.

Namun serangan tuan rumah tak bahaya, Lovren dan Klavan tak terjejas langsung. Selalunya bila Liverpool dapat gol sebelum 30 minit, itu maknanya gol-gol bakal menyusul. Kali ini pemain yang dikecam hebat masa lawan Everton menjadi hero. Sepakan sudut dari Coutinho, dapat kepada Wijnaldum dan melepaskan kepada Firmino yang mencedok ketengah. Dengan keberanian dan kepantasan Lovren menerpa untuk melakukan tandukan terbang, menyondol masuk untuk gol kedua Liverpool.

Sejurus gol kedua Liverpool, Bournemouth masih berjuang untuk cari gol. Peluang keemasan anak buah Howe, bila berjaya melepasi perangkap curi ayam. Namun malang sekali, pertahanan dan kantoi jauh, Mignolet dah tak mampu berbuat apa-apa, tetapi Defoe penyerang berbisa paling otai dalam Liga Perdana kantoi dengan penyudahnya sekadar terkena tiang gol. Selamat pertahanan Liverpool sebab nyaris-nyaris buat Bournemouth temui sentuhan keramat untuk bangkit macam musim lepas.

Abam ingat kalau Defoe dapat sumbat gol tu, Lovren dapat makian berjabu dari peminat Liverpool. Ruang sangat selesa dia beri kepada Defoe untuk mencelah. Tapi itulah bolasepak, kita selamat kalau silap tak dihukum lawan. Namun langkah terbaik ialah dengan menambah gol untuk matikan peluang lawan. Kali ini Salah dengan larian solo berjaya menambah gol peribadi ke-20 dan nampak meranapkan peluang tuan rumah nak bangkit. Separuh masa pertama tamat dengan 3 gol.

Separuh kedua, Liverpool masih bergerak mencari gol dan mengelak dari terkena badi musim lepas atau macam lawan Sevilla. Sebab apa 3 gol bukan insuran untuk kekal 3 mata dan kita dah lalui sebelum ni kekecewaan itu. Dengan pada itu hasil serangan Liverpool yang tak pernah luntur. Gol peribadi Firmino akhirnya menjelma. Gol mungkin sedikit curi ayam, namun rezeki apabila penjaga garisan tak berapa nampak. Liverpool menamatkan kenduri gol dengan 4-0. Sebab rasanya masih belum ada rekod kita seri bila dah bubuh 4 gol walaupun kenduri habis baru minit ke-66.

Dec 16, 2017

LIGA PERDANA: BOURNEMOUTH LAWAN LIVERPOOL


Suka atau tidak, kita kena hadap kenyataan Liverpool memang tak boleh belah dengan pasukan main susun bas. Sam Allardye dan Alan Pardew otai dalam bolasepak Inggeris. Mereka guna akal dan berusaha untuk elak kalah. Sebab itu Klopp perlu usahakan pelbagai set taktikal bagi hadapi pasukan yang main takmau serang langsung asyik dok bertahan gila-gila.

Abam tengok secara rambang masalahnya bukan tiada peluang samada dengan Everton atau West Brom. Tetapi kadangakala peluang tak diambil sepenuhnya. Mungkin lawan Everton ramai tak boleh lupa Mane pasal tamak dan Lovren pasal tolak pemain bagi penalti kat Everton. Kat WBA plak pengadil tak beri gol sebab bola kena tangan Solanke.

Nampak beza jika Liverpool menang, belambak-lambak gol dapat. Tapi bila sekadar seri atau kalah, nampak teruk betul serangan. Sebenarnya itu bergantungan camna lawan kita letak formasi mereka. Bila mereka nak main bertahan sepanjang masa dan menyrang balas sekali sekala. Maka kesukaran nak dapatkan gol terselah lebih-lebih lagi lawan WBA.

Jika terus-menerus Klopp tak buat penambahbaikan dengan lawan pasukan susun bas. Nescaya pasukan yang tak main cam gitu pun akan turut gunakan taktikal sebegitu kepada kita. Sebenarnya banyak corak yang berjaya pecahkan pertahanan liat. Tengok camna Man City bedal pasukan WBA dan Everton malah Burnley. Sebabnya mereka sentiasa cari jalan dapatkan dengan pelbagai cara, bukan macam kita nak cuba buat hanatran lintang dari sayap pun payah..

Perlawanan dengan Bournemouth perlu jadi kebangkitan semula. Bukan jangkitan semula. Sebab takut-takut pemain dalam trauma lagi nak sumbat gol. Dapatkan mojo semula tak sukar jika pemain fokus nak dapat gol pertama. Selalunya musim ni jika awal-awal permainan dapat gol kita boleh tengok jap-jap lagi ada yang menyusul sebab lubuk dah jumpa. Kalau tak agak sukar sebab Liverpool mutahirnya ni jarang dapat kemenangan dengan gol saat akhir.

Dec 13, 2017

LIGA PERDANA: LIVERPOOL LAWAN WEST BROM


Keputusan seri dengan Everton memang abam tak puashati. Tapi apakan daya Klopp dah bagitahu dia terpaksa untuk pastikan perancangan jangka pendek dan panjang untuk memastikan pasukan dalam keadaan terbaik. Terbaik dari segi keecergasan pemain dan kesiapsediaan pemain termasuk dibangku simpanan. Mungkin tadak alasan lagi taknak letak barisan terbaik menjelang lawan WBA esok pagi. Cuma Klopp mungkin terpaksa rehatkan Salah sebab penjaring gol terbanyak kita itu ada mengadu ada kekejangan otot sedikit.

Mignolet
Trent Gomez Klavan Robertson
Gandum Hendo emre
Mane Firmino Coutinho

Tak mengapa, boleh sahaja letak Coutinho diposisi serangan kiri dan Mane kembali dikanan untuk membantu Firmino kat atas. Bahagian tengah perlukan enjin penggerak yang agresif dan kalau boleh kembalikan Emre dalam kesebelasan. Dia taknak sambung kontrak itu dia punya pasal, janji dia berikan sepenuhnya sementara Liverpool bayar gaji, bukan Juventus lagi.

Sementara itu boleh sahaja rehatkan Lovren bagi dia tahu apa erti pengajaran. Benda asas sebagai pertahanan pun dia lupa, takkan nak beri peluang lagi. Bukan kita nak salahkan penyerang Everton sebab terjun, kalau abam pun dah orang datang rempuh, takkan tak reti-reti nak rebahkan badan. Lovren dengan mamat rambut kembang tu sendirian jauh lagi kat atas pemain Everton lain nak sampai, setakat lengahkan budak tu dan tunggu Gomez sapot tak jadi hal.

Kadang-kala lawan kita sudah boleh baca corak permainan kita. Sam Alardyce tahu dia perlu main susun bas nak elak tewas. Cuma kurangnya Everton tak ganti Lukaku dengan pemain setaraf kalau tak mungkin Everton akan main bola tinggi selalu. West Brom telah gantikan Pulis dengan Pardew. Tak pasti samda Pardew nak ikut jejak Sam sebab ikutnya WBA punyai barisan yang lebih kental dan punyai tatikal pembuli.

Yang penting Klopp kena pastikan pemain fokus demi 3 mata. Yang menyerang kena fokus sumbat gol betul-betul dan jangan terlalu tamak cam kes Mane. Pastikan dah boh gol banyak2 baru nak tamak takpa, jangan baru dapat satu dah tak peduli rakan. Kat bawah kena fokus jangan buat perkara menyusahkan pasukan. Tambahan lawan main susun bas susah nak dapat gol banyak, kat bawah jangan bagi bolos plak.

Dec 11, 2017

UNDIAN PUSINGAN 16 LIGA JUARA-JUARA


Ada peminat nak elak pasukan kuat mahu jumpa pasukan kecil, Besiktas, Basel dan Porto. Harapan mereka makbul. Tapi harapan abam nak jumpa Juventus, Real dan Barcelona serta PSG tak diizinkan. Korang mungkin ada sebab yang patut, tetapi abam suka tengok pasukan kita susahkan diri untuk layak dari dapat pasukan tak glemer tapi kecundang juga. Macam lawan Benfica sikit masa dulu era Rafa Benitez.

Abam tak anggap Porto bagus, malah tak juga cakap mereka teruk. Sebab setiap pasukan yang layak kepusingan ke-16 ada kelebihan. Kelebihan mereka abam tak tahu jujur cakap. Sebab memang tak minat tengok pasukan lain selain Liverpool main bola. Tetapi kelebihan pasukan kita memang ditahap mengujakan semua orang tengok. Tetapi hakikatnya macam kereta lumba yang punyai enjin pantas tetapi brek haus. Korang paham kiasan abam kan.

Dan sebab itulah juga korang jangan marahkan Klopp kerana buat penggiliran pemain masa lawan Everton. Dia takkan sanggup rugi semua dari untung satu. Dan yang satu itupun belum tentu untung. Klopp perlukan kekuatan penuh untuk hadapi Liga dan piala FA dan juga di Eropah yang pasti perlukan pemain terbaik takpun pemain simpanan yang cekap bila diperlukan.

Kalaulah Klopp tak berapa degil, perpindahan Januari juga bakal penyumbang persiapan hatta untuk liga mahupun pusingan seterusnya Liga Juara-Juara. Abam harap Klopp dapat pemain macam Van Dijk atau sesiapa sahaja yang tak ada halangan untuk main dalam Liga Juara-Juara. Kalau boleh secepat 1 haribulan Januari 2018, kita sain pemain yang kita betul-betul nak.

LIGA PERDANA: LIVERPOOL 1-1 EVERTON


Abam tak jangka Klopp buat penggiliran begitu drastik tukar hampir separuh pemain untuk lawan Everton. Mungkin dia ada perancangan namun kali ni agak kucar kacir sikit. Klopp tak mungkin nak pandang rendah dengan Everton, mahupun Sam Allardyce. Tetapi Pak Cik Sam Buncit, memang antara pengurus handal kalau bab susun bas. Ada teori mengatakan Mourinho dapat inspirasi dari Sam bab main susun bas.

Kebanyakan pemain ada peranan, tetapi yang paling nampak kurang beri impak ialah Solanke. Lovren jadi kambing hitam akibat penalti yang nampak memang menjelaskan lagi kenapa Lovren masih yang kita kenali dulu tak berubah banyak. Ikutkan tanpa penalti Lovren antara calon pemain terbaik perlawanan. Sedikit tentang kapten Hendo malam tadi ialah dia masih berguna sebab bab-bab  perlawanan kejiranan abam respek bila dia garang bertempat.

Sekali lagi tanpa Salah rasanya takda gol untuk perlawanan. Mungkin ada gol jika Mane tak tamak untuk beri kengkawan peluang untuk buat gol. Tetapi abam tahu perkara cemburu tengok Salah jadi bintang gol, buatkan Mane berasa hati nak tunjuk dia pun mesin gol macam Salah. Banyak juga bunyi bising kepada Mane sebab dia tak jaringkan gol dan mereka marahkan Mane dan juga bersama Lovren punca Liverpool tak menang.

Perlawanan camni memang sukar bagi Klopp. Nak tembus pasukan main buruk bertahan macam sardin bukan mudah. Tetapi Klopp nampak berjaya gunakan pemain simpanan untuk main dengan baik. Malah ini juga petunjuk sistem penggiliran beliau ada beri impak. Rasanya musim ni Klopp taknak berlaku macam musim lepas, dok asyik guna kesebelasan sama nak dekat hujung musim pemain kepenatan serta cedera merencatkan persembahan pasukan.

Dec 8, 2017

LIGA PERDANA : LIVERPOOL LAWAN EVERTON

Musim ni jiran yang dulu kemain garang, dah nampak teruk. Everton punya sombong gila awal musim. Eksyen sebab mereka belanja besar awal musim. Beli goli bagus, bek bagus, pemain tengah bagus dan bekas penyerang Barcelona lagi. Jiran camni memang dah ada contoh dalam cerita drama, beli sebab nak menunjuk padahal rumah sempit tak reti nak deco. Akhirnya perabot yang mahal jadi semak.

Lain dengan Klopp, dia degil walaupun pemilik dah beri cek kosong untuk beli macam2. Klopp nak barang berharga tokey gantung buat perhiasan taknak jual. Nak juga sampai taknak cari kat kedai lain walaupun ada hampir sama kualiti dengan harga lebih murah. Sebab dia cakap dia taknak yang lain sebab sasaran itu sahaja kena dengan citarasa beliau.

Kini abam baru faham Klopp jenis sebiji macam abam. Kalau nak beli yang tu nak yang tu juga. Kes minggu lepas tengok kasut cap Unta. Takda saiz, siap cari banyak tempat tadak pun habis paten tu. Isteri suruh ambil yang lain abam cakap taknak baik pakai apa yang ada sambil dok pesan kat jurujual kalau ada tolong simpan.

Balik rumah baru teringat adidas buruk pakai ok lagi walaupun tapak haus dan warna dah buruk. Jadi macam Kloop pakai Lovren ibarat abam pakai adidas haus tadi. Walaupun kadangkala tapak haus, kalau kawasan licin boleh tergelincir, kita akan berhati-hati elak. Itu macam taktikal Klopp dengan Lovren. Dia tahu selagi kasut cap unta tak dapat, dia terpaksa berhati- hati pakai adidas walaupun risiko tergelincir akan ada.

Sori melalut skit. Kita fokus kepada perlawanan dengan Everton. Tak banyak nak cerita pasal pasukan kita yang serba meningkat. Serangan kembali menggila dan lebih penting kurang dah bolos. Malah pemain kita Mat Salah jadi peneraju penjaring Liga Perdana dan dah dapat 2 kali pemain terbaik musim ni. Taktikal juga Klopp mereka macam2 dan kesemua menjadi disamping sistem penggiliran pemain yang kena pada masa.

Everton pula memang berserabut dengan Koeman. Taktikal Koeman tak sesuai dengan pemain. Tak pasti samada pembelian itu datang dari Koeman atau Moshiri, CEO Everton. Mungkin camni berlaku kes Brendan Rodgers dengan komiti perpindahan. Apapun perlantikan Sam Alardyce memang suatu perkembangan baik buat mereka. Selalunya Sam datang kepada kelab teruk, dia berjaya stabilkan pasukan itu walapun taklah sampai menang apa2.

Jadi sekali lagi perlawanan kali ni mungkin lebih beraksi dan sensasi sebab Sam Boroi jenis suka aksi ragbi dan cekap nak hadang pasukan yang main menyerang. Dia akan apa jua cara samada susun bas bagai. Kita faham sungguh perangai sejak dari zaman Blackburn , Bolton serta West Ham. Jadi Klopp kena hadap karenah Sam untuk hadapi pengurus lejen bab taktikal buruk camtu. Lagipun pemain kena fokus untuk elak provokasi lawan sebab perlawanan kejiranan memang ada aksi ganas dan pengadil yang nak adili perlawanan juga rajin bagi kad merah musim ni.

Dec 7, 2017

LIGA JUARA JUARA : LIVERPOOL 7-0 SPARTAK MOSCOW

Korang mungkin tidur sambil senyum. Apo taknya 7 gol bukan diduga sebelum perlawanan. Kita semua ingat Spartak akan main cerdik dan berhati-hati. Macam mak abah pesan naik motor pakai topi keledar, tak eksiden takpa. Dah kena sebab saja cari nahas. Mendapat lah 7 ketoi. Spartak mungkin menduga Liverpool nak main serang hendap dan mereka nak kuasai permainan. Aspek yang mereka terlupa Liverpool punyai pertahanan kat atas. Mereka yang kat atas bukan saja bila ada bola menyusahkan lawan. Tapi tak boleh dok diam-diam bila Spartak baru nak berangan-angan nak bergerak serang dari bawah.

Nak tulis satu-satu cerita gol rasanya korang tahu plotnya. Tetapi kesimpulan yang abam nak kasi korang faham ialah Liverpool main secara berpakat-pakatan. Kalau tak, nak main sendiri-sendiri nak cipta nama mungkin keputusan tak sebaik ni. Paling banyak sedekah gol kat rakan ialah Firmino. Sebab tu Klopp sangat sayang dengan Firmino sebab dia tak penting diri. Namun pemain lain juga dah tiru sifat mahmudah camtu. Mane dan Salah ada juga nak cuba sendiri tetapi mereka lebihkan rakan dalam banyak situasi.

Mendisiplin pemain tengah juga pada pandangan abam adalah satu faktor Klopp berjaya kekalkan momentum menang besar sejak beberapa perlawanan. Bukan nak kutuk Hendo tetapi Emre dan Gandum punyai kelebihan sebab mereka tak terlalu statik. Bila Spartak nak serang dan cuba nak kenakan Lovren dan Klavan, Emre dan Gandum menyemak depan pertahanan untuk elak lawan gunakan kelebihan serangan mereka yang nak guna taktik cilok dalam kotak. Malah Mane dan Coutinho banyak bantu dari sayap ketika bertahan untuk tutup sebarang ruang-ruang lawan nak celah.

Pendekatan Klopp camni masih praktikal bagi lawan yang jenis gelojoh nak buru gol. Apataknya Spartak rasa mereka tak rugi apa-apa jika untuk mencuba. Nak kata tak bolos sebab pertahanan kita cemerlang bukan boleh puji sangat. Cuma kita bernasib baik juga sebab Spartak dalam situasi keliru. Mereka macam nak buru gol tetapi serangan tak tersusun. Nak bertahan tapi tak waspada nak tutup ruang. Nak main hantaran dari bawah tak cermat hingga kantoi bola dengan penyerang. Jadi pemain Liverpool ambil peluang dari masalah Spartak yang serba serbi tak kena untuk buat satu lagi rekod jaringan tertinggi dalam Liga Eropah lepas makan Maribor.

Liverpool layak kepusingan 16 pasukan kalah mati selaku ketua kumpulan. Bersama Sevilla. Spartak turun untuk main dengan Arsenal dalam Liga Europa. Undian nak jumpa siapa abam tak kisah. Lagi kuat pasukan yang nak jumpa lagi bagus. Ini baru nak uji samada Liverpool memang pawer gila atau sekadar pembuli pasukan kurang upaya. Klopp dah boleh kembali fokus untuk perlawanan kejiranan dengan Everton kat Anfield. Rasanya ianya lebih menarik dan gempak sebab nak jumpa Pak Cik Sam Boroi yang cukup licik walaupun kita tahu Everton memang tahik musim ni.

Dec 5, 2017

LIGA JUARA-JUARA: LIVERPOOL LAWAN SPARTAK MOSCOW

Kesian pada yang dok tunggu siaran blog minggu lepas. Bukan malas nak tulis tetapi bila dah keluar bercuti bawa keluarga makan angin, memang takkan menyempat nak buka blog. Tapi abam sempat layan juga perlawanan Liverpool dan Brighton kat lobi hotel itupun tengok dengan Astro-Go. Nasib baik Wifi hotel boleh tahan laju, tak sangkut-sangkut.

Boleh tahan juga semua pemain walaupun abam tengok kepelikan Klopp letak seorang pemain pertahanan tengah diapit dua pemain tengah. Malah abam salut Klopp sebab buat penggiliran yang kena pada masanya. Bulan Disember bulan jadual padat. Semua pemain perlu segar sihat. Kalau tak buat camtu bila ada pemain utama cedera, yang nak ganti jarang main sukar nak main macam sekarang.

Karius
Gomez Lovren Emre
Trent Hendo Wijnaldum Moreno
Mane Salah Ox

Kecuali Maribor, kesemua pasukan dalam grup kita layak ke pusingan kedua. Liverpool hanya perlu elak kalah. Kalau tak setakat Liga Europa sambungannya. Abam yakin Spartak akan ke Anfield untuk misi 3 mata. Mereka akan main untuk cari gol. Sebab itu taktikal sekarang kena pastikan berhati-hati sikit sebab jika gopoh jadi macam Sevilla, dah nampak macam nak dapat 3 mata pergi bolos hingga seri.

Klopp mungkin buat perkiraan dan persiapan rapi untuk kekal dalam persaingan Liga Juara-Juara. Dan begitu juga Saprtak. Spartak diulang bukan pasukan hebat dari Liga yang bagus. Cuma mereka mampu buat kejutan dan ambil kesempattan jika pasukan kita buat tahi itu saja. Macam lawan mereka kat Moscow dulu, kita peluang berpulu-puluh setakat masuk sebiji, mereka skali peluang dah masuk. 

Labels

Liverpool (216) Rumours (157) Premier League (153) Priemer League (70) Steven Gerrard (40) Piala Europa (37) Champion League (35) Luis Suarez (34) Fernando Torres (32) Rafael Benitez (31) Youth (25) Kenny Dalglish (23) Lucas Leiva (21) cartoon (21) kontrak (21) Dirk Kuyt (20) Hari ini dalam sejarah (20) Jersi (20) Owner (20) Player (20) komentar (20) Isu terkini (19) Chelsea (18) England (18) Lagenda (18) Piala FA (18) Awards (17) Daniel Agger (17) Andy Carroll (16) Jamie Carragher (16) Piala Dunia (16) news (16) transfers (16) Antarabangsa (15) Man U (15) Perpindahan (15) Man City (14) Roy Hodgson (14) Xabi Alonso (14) Pepe Reina (13) Piala Liga (13) premeir league (13) ulasan (13) Alberto Aquilani (12) Everton (12) Gossip (12) Lawak (12) Ryan Babel (12) cedera (12) Arsenal (11) Javier Mascherano (11) kecederaan (11) Pengurus (10) ucapan (10) David Ngog (9) Liverpool tour (9) Martin Skrtel (9) Newcastle (9) Robbie Keane (9) Stoke (9) ex-liverpool (9) Alex Ferguson (8) Andrea Dossena (8) Joe Cole (8) Jose Enrique (8) Aston Villa (7) Carragher (7) Emilliano Insua (7) Iklan (7) Milan Jovanovic (7) Paul Konchesky (7) Raheem Sterling (7) Raul Meireles (7) Sami Hyypia (7) Tactical (7) West Brom (7) anugerah (7) Alvaro Arbeloa (6) Bolos (6) Carling Cup (6) Craig Bellamy (6) Damien Comolli (6) Daniel Ayala (6) Fakta (6) Goalkeeper (6) Jaringan (6) Jordan Henderson (6) Lawak Basi (6) Pemain Terbaik (6) SPURS (6) Sebastian Coates (6) Stewart Downing (6) Sunderland (6) Wigan (6) birthday (6) Andriy Voronin (5) Blackburn (5) Brendan Rodgers (5) Copa America (5) Fixture (5) Fulham (5) Glen Johnson (5) Jay Spearing (5) Liga Europa (5) Midfield (5) Pemberitahuan (5) Pra-musim (5) Yossi Benayoun (5) pinjaman (5) Albert Reira (4) Analisis (4) Belajar Bola (4) Charlie Adam (4) Christian Poulsen (4) Defender (4) Glen Johnsen (4) Hull (4) Insua (4) Jermaine Pennant (4) John Henry (4) League Cup (4) Liverpool vs Arsenal (4) Liverpool vs West Ham (4) Maxi Rodriguez (4) Pacheco (4) Rasis (4) Reading (4) Reserve (4) Rick Parry (4) Sparta Prague (4) Steve Clarke (4) Suso (4) Warrior (4) West Ham (4) Wolverhampton (4) kontroversi (4) opponent (4) statistik (4) tahukah anda (4) winger (4) Bek kiri (3) Birmingham (3) Brad Jones (3) Brighton (3) Euro2012 (3) Hillsborough Disaster (3) Jadual perlawanan (3) Joe Allen (3) John Flanagan (3) Jonjo Shevley (3) LFC TOUR 2014 (3) Liverpool Youth (3) Liverpool vs Man City (3) Liverpool vs Man U (3) Liverpool vs Southampton (3) Liverpool vs Spurs (3) Nabil El Zhar (3) Owner Liverpool (3) Penjaga Gol (3) Piala Europa Liverpool (3) Piala Europa. (3) Polisi (3) Pra musim Liverpool (3) Primier League (3) Totenham hotspurs (3) Undian (3) akademi (3) humour (3) loan (3) taktikal (3) Andre Wisdom (2) Anelka (2) Assaidi (2) Berita (2) Brazil (2) Carlos Tevez (2) Carta (2) Conor Coady (2) Contract (2) Damine Plessis (2) Danny Wilson (2) Dejan Lovren (2) Doni (2) Euro16 (2) Europe (2) Fabio Aurelio (2) Fabio Capello (2) GOL (2) Gerrard (2) Ian Rush (2) Insiden (2) Kahwin (2) Kargiakos (2) LFC TOUR 2013 (2) Liverpool vs Aston Villa (2) Liverpool vs Everton (2) Liverpool vs Fulham (2) Martin Kelly (2) Norwich (2) Patrice Evra (2) Peraduan (2) Player Of The Month (2) Rafa Benitez (2) Retired (2) Rival (2) Rumours Liverpool (2) Sammy Leee (2) Simon Mignolet (2) Skuad (2) Soroton Perlawanan (2) Trofi (2) VIDEO (2) Wembley (2) coach (2) formasi (2) games (2) match report (2) queen park rangers (2) rekod (2) scouting (2) staff (2) striker (2) 3-5-2 (1) Aaron Lennon (1) Adam Johnson (1) Alan Hansen (1) Alex Ferguson kena troll (1) Aly Cissokho (1) Anfield (1) Antonio Cassano (1) Arsene Wenger (1) BISNEZ (1) Beatles (1) Bek Kanan. (1) Benayoun (1) Bike (1) Bilbao (1) Bill Shankly (1) Blunder (1) Bolton (1) Bootroom (1) Borini (1) Burnley (1) Cardiff (1) Charles Itandje (1) Christian Zapata (1) Christopher Buchtmann (1) Columnist (1) Daniel Sturridge (1) Danny Ward (1) Danny murphy (1) David Martin (1) David Moores (1) David Trezeguet (1) David Villa (1) Dietmar Hamann (1) Dimitri Payet (1) Djimi Traore (1) Epic Liverpool (1) Exeter (1) FC Braga (1) Facebook Liverpoolkita (1) Fan Man U provokas (1) Fans (1) Fifa (1) Fifa12 (1) Flop (1) Gael Clichy (1) Gary Neville (1) Gerardo Bruna (1) Harry Redknapp (1) Hatem Ben Arfa (1) Hearts (1) History Channel (1) Honda (1) Howard Webb (1) Ian Ayre (1) Ian St John (1) Jack Hoobs (1) Jack Robinson (1) Jack Wolfskin. (1) James Milner (1) Javier Manquillo (1) Jersi Torres (1) Jerzy Dudeks (1) Jurulatih (1) Keji (1) Kesebelasan Utama (1) Kevin Keen (1) Krisis (1) Kristian Nemeth (1) Krisztian Nemeth (1) Kyrgiakos (1) LIVERPOOL 4-3 GUANGDONG (1) Latihan (1) Leighton Baines (1) Liverpool players (1) Liverpool vs Cardiff (1) Liverpool vs Norwich (1) Liverpool vs Robatnichki (1) Liverpool vs Robatnicki (1) Liverpool vs Stoke (1) Liverpool vs Sunderland (1) Liverpool vs Swansea (1) Liverpool vs Udinese (1) Liverpool vs Wigan (1) Majalah Bolasepak (1) Malaysia (1) Man Marking (1) Mario Gomez (1) Mascherano (1) Midfielder (1) Mourinho (1) Mouro Pederzoli (1) Nostalgia (1) Oldham (1) Peminat Liverpool (1) Penaja Liverpool (1) Penampilan ke 100 England Gerrard (1) Pengarah Strategik Bolasepak (1) Perlawanan Testimonial (1) Perolehan pendaptan Liverpool (1) Peter Crouch (1) Philip Degen (1) Platini (1) Press Conference (1) Ramadhan Liverpool (1) Raul Miereles (1) Roy Hodgson Tactic (1) Rumours Flamini Liverpool (1) SAS (1) SPUR (1) Sakit jantung (1) Samed Yesil (1) Sammy Lee (1) Sasaran (1) Sayembara (1) Sejarah (1) Sidang Akhbar (1) Stadium (1) Stamford Bridge (1) Stephen Darby (1) Steve McMahon (1) Suarez dan Sturridge (1) Swansea (1) Sylvian Marveaux (1) Testimonial (1) Titi Camara (1) Txiki Brigistain (1) Undang-undang (1) West Ham vs Liverpool (1) Zonal Marking (1) cetusan minda (1) children (1) cuba teka (1) degen (1) derby (1) diving (1) f (1) facebook (1) fantasy football (1) gaji (1) galacticos (1) hukuman (1) jokes (1) klasik (1) kolo Toure (1) liverpool 4-0 Spurs (1) maskot (1) pencabar (1) persahabatan (1) pre (1) preseason (1) protes (1) qpr (1) revenue income (1) santai (1) sayap kanan (1) setpiece (1) sponsor (1) squad (1) supporter (1) tips (1) tour (1) twitter (1) ulangtahun (1) youtube (1)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails