Nov 28, 2017

LIGA PERDANA : STOKE LAWAN LIVERPOOL

Lawan Sevilla kalau tak kantoi seri dah layak kepusingan kedua. Lawan Chelsea juga nasib tak menyebelahi untuk rangkul 3 mata. Impak serangan kita digeruni tetapi pertahanan dah kembali ke takuk asal. Masih kritikal. Klopp dah berusaha, ejas formasi, buat taktikal dan memeprbagaikan corak pasukan bagi lawan keliru, tapi setakat sekarang ni nak cari keputusan konsisten amat sukar dengan skuad sedia ada.

Abam tengok semua pemain berusaha sedaya upaya. Tetapi setiap pemain ada had upaya takat tu saja tak boleh pergi jauh. Klopp sanggup dipersalahkan sebab mungkin dia tahu dia terlalu percaya pemain sedia ada. Dia percaya pemain sanggup main sungguh-sungguh, padahal dalam perlawanan sebenar, apa yang dirancang kelaut jadinya. Kita bukan tunding siapa sebagai kambing hitam yang jadi faktor penyumbang. Tetapi takkan takda KPI untuk merit pemain yang teruk dan naikkan alternatif lain.

Pengurus Stoke, Mark Hughes buat kenyataan mudah tentang Liverpool. Walaupun Liverpool kemain garang menyerang dan banyak jaringkan gol. Kita tetap tunggu masa akan kantoi. Sebabnya mungkin Klopp sendiri dah tahu yang bila main terlalu menyerang dan naik keatas, pertahanan Liverpool akan terdedah kepada bahaya serang balas. Dalam situasi itu pertahanan Liverpool bakal kantoi dan itu bagi Hughes bukan pertahanan yang teruk tetapi taktikal yang menyebabkan pemain kantoi.

Mignolet
Trent Gomez Matip Robertson
Lallana Hendo
Salah Coutinho Mane
Firmino

Sebab itulah kita hairan kenapa Klopp sepatutnya cari pemain yang punyai pakej lengkap untuk main taktikal sebegitu tetapi rela bagi pemain yang tak berapa boleh belah, dengan pembacaan permainan teruk dan tak berapa agresif bila bertahan. Pun begitu ada alternatif lain jika nak main taktikal sbegitu dengan letak pemain tengah bertahan, tetapi tak juga nak letak. Mungkin Klopp berfikir diluar perkiraan kita.

Lawan Stoke nanti abam rasa, Hughes akan pergunakan kelemahan Liverpool seadanya. Sebab menurut rekod, Liverpool paling banyak kantoi gol ditempat lawan. Sebab itulah Klopp kena berhati-hati dengan Stoke walaupun mereka tak berapa hebat sangat musim ni. Konsep ragbi mereka itu tak boleh lari dan Liverpool kena elak kena buli secara mental fizikal. Namun abam dok rasa pemain mereka macam Choupo Mouting, cukup bahaya setakat ini. Yang lain biasa-biasa jaa.

Liverpool akan kembali dengan kesebelasan terkuat, sebab Mane dan Firmino dah dapat rehat secukupnya. Mungkin Lallana juga akan diberi penampilan utama untuk berganding dengan Coutinho serta Kapten Hendo. Bab pertahanan abam nak tengok juga-juga Klopp letak Gomez dan Matip bergandingan sebab tak berapa yakin dengan rekod prestasi Lovren dan Klavan. 

Nov 26, 2017

LIGA PERDANA : LIVERPOOL 1-1 CHELSEA


Kita harus rasa bangga kerana hampir menang. Chelsea pun harap pertahanan dan Hazard serta pengadil untuk kekal pulang tanpa tewas. Taktikal mereka membosan, cuma kalau tadak Hazard mungkin diorang terpaksa susun bas terus. Sebab itu abam berdoa supaya Barcelona, Real atau JDT pergi beli Hazard musim depan kita boleh tengok Chelsea akan tergapai-gapai sebab dok harap main bertahan dan tunggu Hazard buat setel kat tengah padang.

Awal-awal lagi Klopp buat kezutan dengan rehatkan Mane dan Firmane. Korang takkan tak rasa ralat kot, sebab nampak macam Klopp nak main santai dengan masukkan Ox dan Mat Kaca. Tapi syukur pemain yang diberikan peluang berikan yang terbaik walaupun Mat Kaca nampak dah tak macam dulu-dulu, sekarang lembab dan tak berapa nak buat percubaan sangat. Takkan jaga kaki kot. Hendo yang juga kena kritik lawan Sevilla kemain garang menyinga. Itu yang kita nak dari seorang ketua.

Liverpool dan Chelsea punyai banyak peluang yang saksama walaupun penguasaan bola sering bertukar-tukar. Pujian kepada goli masing-masing. Couthois selamat sebab pertahanan susun bas. Tetapi tewas sebab juga dengan jarinngan Salah. Mignolet pula nampak proaktif sebab dia memang perlu buat begitu dengan pertahanan yang sering naik keatas. Banyak kali selamatkan keadaan tetapi rembatan Willian yang mengelirukan memadamkan kehebatan Mignolet sepanjang perlawanan.

Klopp terpakasa buat penjelasan kepada Mane dan juga peminat khasnya kenapa masukkan pemain tambatan itu terlalu lewat. Alasan pengadil tak beri itu sangat naif. Sebab dah dekat nak tercirit baru nak lari pergi jamban. Mane dan Lallana dah lencun panaskan badan sampai hati pun dah panas, minit 89 baru nak dimasukkan. Nak simpan untuk lawan Stoke tak salah tetapi masa tengah mendahului pemain yang segar perlu masuk cepat-cepat untuk kurangkan tekanan asakan Chelsea yang nak buru gol. Lagi satu jika taknak cari gol penyamaan boleh saja masukkan Trent untuk kuatkan pertahanan main 5 kat bawah. 

Nov 24, 2017

LIGA PERDANA : LIVERPOOL LAWAN CHELSEA


Kita telah di Istanbulkan oleh Sevilla dalam perlawanan lepas. Mungkin perasaan yang peminat Liverpool rasai sekarang, sama dengan peminat AC Milan 2005. Abam sungguh tak sangka Liverpool yang begitu menyinga separuh pertama, jadi lauk gulai kambing separuh kedua. Nasib baik Sevilla tak kambek dengan menang sekadar seri, kalau kalah konpom kambing hitam malam tu Moreno akan kena bahan sampai tutup akaun media sosial dan tak keluar rumah.

Banyak perkara yang tak kena bila separuh kedua bermula. Pemain mungkin sedang joli katak. Mungkin Jurulatih Sevilla bagi air jampi kat pemain beliau. Dan banyak kemungkinan diluar pemikiran sebab siapa sangka 3-0 dah patut Sevilla fikir nak kurangkan bolos, tetaoi sebaliknya berlaku. Nak kata keajaiban tak juga sebab abam dok perati sejak awal yang masalah pertahan, sebab separuh pertama ada bunga-bunga nak kantoi tetapi Sevilla belum jumpa lubuk dan cara nak tuba lubuk tu nak dapat hasil.

Separuh pertama Sevilla masih fokus, menahan asakan. Separuh kedua bila mereka nampak Liverpool dah kendurkan serangan dan masih nak main serangan pantas tanpa nak menguasai bola, maka Sevilla dah naik tocang. Moreno mungkin jadi sasaran kritikan sebab penyumbang 2 gol untuk lawan. Tetapi abam rasa taktikal Klopp juga kelaut sebab pemain kemetot camtu dia suruh jaga depan barisan semasa setpis. Bukan itu sahaja Moreno juga macam tak bersungguh celen bola tandukan Ben Yadder.

Gol kedua mungkin kena salahkan Coutinho sekali namun Moreno agak ralit nak keluarkan bola dan cedok kaki penyerang Sevilla. Penalti masuk dan ketika Sevilla dah bersemangat dan pemain Liverpool dah kecut telur sebab defisit hanya 1 gol untuk seri. Masuk gol penyamaan 3-3 abam rasa macam tak boleh terima pada mulanya sebab apa dok terasa pasukan kita dah takda masalah pertahanan lagi. Namun bila difikir balik ada baiknya ianya berlaku sebelum perpindahan Januari sebab kita nak tengok adakah Klopp masih tak serik dengan pemain yang masih pi mai pi mai tang tu.

Mignolet
Gomez Matip Lovren Robertson
Emre Hendo
Salah Coutinho Mane
Firmino

Sesungguhnya Liverpool mempunyai pemain yang baik. Klopp akui pemain sekarang bila latihan ikut cakap. Tetapi itu tak memadai sebab watak pemain tak berapa cekal nak hadap tekanan. Sebab itulah ramai dok tala dekat Hendo sebab dia bukan setaraf Kapten yang sebelum ni. Dia bukan tak vokal cuma dia tak mampu berperanan macam Gerrard. Peranan kapten bukan setakat buat bising bagi rakan tak tido, tetapi Kapten juga kena berada dekat dengan pemain lauk macam Moreno atau Lovren untuk beri mereka sedikit rasa selamat bila kena tekan.

Kalau korang tengok Gerrard sebagai kapten yang baik, mungkin korang belum tengok camna Greame Souness dikatakan Kapten Liverpool dan pemain tengah terbaik sepanjang zaman. Souness pernah tulis dalam buku beliau yang dia bukan main cemerlang dan bukan sahaja fokus kepada taktikal permainan tetapi dia tengok siapa yang nampak agak macam lemau dan kena lauk, kat situ Souness akan berada untuk kurangkan tekanan rakan dan disamping tutup ruang lawan nak buat lubuk. Namun era Souness tak sama dengan sekarang sebab ketika itu setiap posisi semua pemain hebat.

Abam taknak tulis panjag pasal Chelsea sebab Klopp mungkin dah buat persiapan yang terbaik untuk perbaiki pasukan. Lawan kita itu bukan setaraf West Ham atau Soton. Malah mereka berkali ganda licik dari Sevilla. Keupayaan Liverpool sekarang bergantung kepada serangan. Tetapi sampai bila. Nak tunggu perpindahan januari lamabt lagi. Dan setakat sekarang Klopp kena gunakan pemain dan taktikal alternatif untuk hadap Chelsea. Maaf cakap Moreno, Lovren dan Klavan bukan solusi jangka panjang, sebab itu abam harap Klopp kena kerap beri perhatian kepada Robertson dan Gomez untuk isi posisi Bek kiri dan tengah.

Nov 21, 2017

LIGA JUARA-JUARA: SEVILLA LAWAN LIVERPOOL

Liverpool singgah dibumi Andalusia untuk tempah tiket kepusingan kedua. Dengan Sevilla di Anfield cuma seri. Tapi harus diingat masa tu krisis pertahanan meruncing. Bukan sebab Lovren/Klavan mungkin, tetapi ramai percaya ianya tertunding kepada taktikal Klopp. Taktikal yang mendedahkan dan berikan tekanan perasaan buat seantero gagasan pertahanan sebabnnya corak yang terlalu menyerang. Berbanding lawan West Ham dan Soton, Klopp letak corak lebih seimbang bertahan dan menyerang.

Karius
Gomez Lovren Klavan Robertson
Emre Hendo
Salah Lallana Ox
Firmino

Beberapa pemain yang baru pulih dan berehat sejurus perlawanan antarabangsa bakal ditampilkan. Lallana, Gomez, Ox, Emre serta Karius mungkin turun. Bukan perlawanan ni tak penting, cuma Klopp tahu nak pulun teruk kat Sevilla sukar pasal rekod mereka sangat mantap tak kalah sejak tahun lepas. Jadi 4231 sangat sesuai bangat untuk gunakan serang balas pecah pertahanan kental Sevilla.

Satu lagi abam rasa terkilan sebab Klopp bagi Moreno main masa anak dia baru lahir. Taktahu mungkin Moreno punya keputusan sendiri. Tetapi detik camtu hanya sekali seumur hidup. Walaupun Moreno tak perlu azan kat telinga anak tetapi dia perlu hadir untuk beri sokongan kepada pasangan. Kalau boleh kali ni biar Moreno cuti dan letak Robertson plak. Kesian dia sampai merayu-rayu Klopp nak main.

Sturridge cakap nak belah tetapi Klopp tahan plak. Klopp taknak kehilangan bekap penting bagi Firmino walaupun Solanke atau Ings ada. Klopp mungkin nak Sturridge kekal sehingga musim panas. Mungkin lawan Sevilla nanti Sturridge akan dapat peluang ganti Firmino separuh kedua bergantung keadaan. Abam tak optimis nak menang besar kat Estadio Ramón Sánchez Pizjuán. Kalau tak memang seri pun dah kira tak penat sangat untuk layak.

Nov 20, 2017

LIGA PERDANA : LIVERPOOL 3-0 SOUTHAMPTON


Badi perlawanan antarabangsa. Badi dengan pasukan bertahan. Serta badi bila dua oarang pertahanan kurang konsisten, Lovren dan Klavan dah berakhir kalau diikutkan dengan kemenangan 3-0 dengan Soton. Namun Klopp bukan beri mandi bunga tujuh bunga bagai. Dia buat sesuatu yang dia patut lakukan sekian lama. Setelah cuba bertahan dengan formasi 4-3-3 sekian lama, Klopp buat pelarasan yang unik dan wajar. Formasi hibrid 4231 , 4222, serta 442.

Klopp nampak macam cari nahas letak Lovren dan Klavan bila Matip cedera. Ramai tanya kenapa tak beri paling kurang Gomez sebab dia jadi hero England masa lawan Jerman/ Brazil. Klopp jawab selamba, dia taknak beri Gomez peluang untuk cedera dan bek tengah akan dilindungi oleh pemain tengah yang akan bertindih itu kerja pertahanan antara Hendo dan Wijnadum katanya. Ditambah lagi Trent dan Moreno sekadar menyerang ala kadar dan bertahan sepenuh jiwa raga.

Formasi kat atas agak pelik kerana 4 pemain akan main secara berjemaah menyerang. Walaupun secara disiplinnya Mane dan Salah kat sayap, Coutinho dibelakang Firmino kat atas sekali. Betapa pentingnya bila ada pemain serangan yang begitu fleksibel macam mereka berempat. Klopp mampu rancang taktikal serangan yang mengelirukan lawan. Bila suatu ketika Firmino keseorangan namun Salah akan cilok dari sayap masuk kedalam kotak. Sebab tu Salah mampu buat gol melambak-lambak.

Soton memmang pasukan lemah ketika ini. Tetapi pasukan lemah sekalipun awal musim boleh tapau kita. Sebab itu kita tengok awal setengah jam perlawanan agak getir juga nak roboh kubu Soton. Setakat nak main hantara bola simpang siur depan kubu mereka tak hairan buat Soton, sebab mereka dah bersedia susun jentera padat. Tak kerana Salah nak cuba sepak jauh gol pertama Liverpool terhasil. Dan Kubu Soton akan kebal sebab tak menjangka ada pemain nak buat percubaan kot jauh.

Salah secara umum pemain sayap tetapi dalam taktikal Klopp dia diberi kebebasan untuk cilok dalam. Mane pun mungkin boleh jika Klopp suruh. Cuma Mane lebih agresif dan boleh terajang muka lawan sebab tu Mane main sedikit kebawah. Kita tengok gol kedua, bila Coutinho bawa bola dan ruang kosong kat depan, Salah buat larian masuk dalam sebab tahu Coutinho pakar bab nak buat hantaran maut. Hasilnya gol kedua terhasil dari Salah yang bijak ambil peluang.

Setakat separuh pertama Liverpool dah selesa dengan 2-0 sebab Soton memang tak mahu nak cuba tengok sejauh mana Lovren dan Klavan tak buat perangai. Sepatu kedua Liverpool dah boleh sumbat banyak tetapi sekdar menambah gol dengan Coutinho meledak gol hasil gerakan Firmino yang menyepak ditanpan keluar kearah Coutinho. Liverpool dah nampak nak kendurkan perlawanan bila tarik keluar pennyerang dengan meramaikan pemain tengah. Jadi cukup 3-0 untuk kekal relevan dalam kelompok kedua. Sebab City tinggal jauh dah pencabar kat depan.

Nov 17, 2017

LIGA PERDANA : LIVERPOOL LAWAN SOUTHAMPTON

Dok risau tentang pemain tup-tup Klopp plak yang jatuh sakit. Nasib baiklah persiapan untuk hadapi Soton tak terbantut sebab Klopp baru sahaja keluar hospital dan terus bersama skuad dalam latihan.
Selalunya jika ada pemain terbabit di arena antarabangsa, ramai peminat Liverpool merungut dan gelisah. Hasil yang selalu dapat sejurus pulang, ramai pancit itu perkara biasa, namun pulang dengan cedera teruk itu yang paling malang. Contoh terbaru, Mane. Baru pulih dan sempat main West Ham, kembali ke Senegal main cedera balik. Nasib baik cedera tak seburuk sebelum ni, tetapi masih 50-50 untuk kesebelasan utama.

Perlawanan antarabangsa kali ni lain sikit bagi Gomez. Dia mendapat perhatian dunia, selepas dua aksi menentang gergasi bolasepak dunia, Jerman dan Brazil. Perlawanan dengan Jerman, rezeki beliau sebab Jones Menyu cedera. Dipergunakan peluang sebaiknya dan tanpa prejudis, Bos England, Southgate terus beri Gomez kepercayaan dan paling tak sangka kena jaga pemain termahal dunia si Neymar. Memang sukar nak percaya tetapi abam saksikan Gomez berjaya simpan dalam kocek pemain acah hebat itu.

Karius
Trent Gomez Matip Moreno
Can Hendo
Salah Coutinho Ox
Firmino

Ada yang masih pertikai adakah Gomez perlu disegerakan sebagai bek tengah utama, bergandingan dengan Matip. Bagi abam ianya dah tahap wajib dan perlu disegerakan kerana Lovren dan Klavan tak nampak jalan sebab prestasi mereka tak konsisten. Tak rugi mana untuk letak Gomez walaupun dia bakal buat silap sebab letak Lovren atau Klavan yang bepuluh-puluh perlawanan antarabangsa main, mereka selalu buat silap juga. Cuma Gomez masih tahap rebung boleh dilentur  berbanding Lovren/Klavan yang keras tahap buluh yang hanya boleh buat meriam.

Bila tolak Gomez ketengah, kat kanan mesti secara otomatik Trent ambil alih. Satu lagi mitos ialah tak boleh letak gandingan muda takut masing-masing gelabah, porak peranda pertahanan. Abam rasa boleh saja asalkan mereka saling berkomunikasi dan bantu membantu. Kalau nak selamat boleh ubah Matip bersama Trent dan Gomez bersama Moreno. Ataupun Klopp boleh sahaja main 3 pertahanan, Gomez, Matip dengan Emre jadi Libero/Sweeper kat tengah abis cerita.

Bagi kes Moreno, abam salut mamat ni sebab dia bekerja keras dari semusim dibangku simpanan dan dapat rampas kembali posisi beliau. Korang ingat Moreno ni kaki sentap macam Lovren. Walaupun teruk kena bahan bukan sahaja dengan peminat, tetapi lejen Liverpool macam Carragher, Lawrenson serta yang lain-lain kutuk rapat. Moreno tak pernah merungut malah dia suruh Klopp rejek Napoli walaupun tahu sengit juga dengan kemasukan Robertson.

Bahagian tengah dapat lonjakan bila Lallana kembali pulih dan Kapten Hendo juga dah cergas. Persaingan untuk posisi tengah tak berapa sengit sebab Wijnaldum dan Lallana pasti akan berada dibangku simpanan dan Emre serta Hendo bermula dalam kesebelasan. Coutimho walaupun separuh jiwa dah berada di Barcelona, namun lagi separuh sudah cukup untuk jadi pemangkin kreativiti pasukan. Kalau Mane cergas dia mesti main, kalau tak Ox ada apa nak heran. Salah calon otomatik dan siapa pun bukan saingan dia setakat ni.

Bahagian serangan kita pasti sedikit masalah sebab Soton memang punyai pertahanan kebal, sebab Van Djik dah tak merajuk lagi. Selain kebal taktikal Soton banyak dengan corak serang balas, malah kemasukan pemain lincah macam Boufal memang ngam dengan taktik. Tak banyak nak diperkatakan tentang Soton sebab mereka dah tak punyai skuad pawer sebab ramai pemain dah diborong oleh Liverpool. Jadi Pellegrino terpaksa guna apa saja yang ada untuk hadapi Liverpool yang kembali dalam prestasi terbaik.

Nov 5, 2017

LIGA PERDANA : WEST HAM 1-4 LIVERPOOL


Banyak kejutan sebelum permainan. Mane sihat terus masuk kesebelasan. Ox trus tkekal dapat kepercayaan Klopp untuk terus menerus main sejurus UCL , manakala Wijnaldum yang sakit terpaksa main kerana Kapten Hendo cedera dan Milner tak pasti kenapa tak turun hinggakan Mignolet jadi Kapten. Ini nampak macam ujikaji dan radas macam WHU memang sesuai sebab Klopp dah pantau yang lawan walaupun main di laman sendiri ada kelompongan dibahagian serangan yang kronik.

Formasi atas kertas nampak 433, namun lebih mencorak 424 ketika menyerang dan tanpa bola macam 442 dan 343 masa bertahan. Kebolehlenturan formasi di sebabkan Klopp letak pemain yang punyai kelincahan bukan statik, Mungkin itulah Ox dapat pilihan, bukan sebab nama dia Kerbau tetapi fizikal dan kelincahan serta kaki kiri kanan hidup,perlu nak bantu serbu kubu lawan. Tapi tak perlu nak main teruk-teruk sebab lawan memang tak boleh belah disemua posisi.

West Ham macm nak kantoikan Liverpool dengan gol awal bila Chicarito setap bola cantik untuk Ayew, namun sib baik Migno keluar tutup ruang dan percubaan Ayew tersasar.  Liverpool berjaya menyerap serangan WHU hasil dari sepakan sudut, Matip mengeluarkan bola, Salah dan Mane merempit sesama sendiri hanya seorang bek WHU bertahan, Mane dengan rasa tawadduk memberikan peluang untuk Salah bakal jadi penjaring terbanyak dan Salah tak persiakan dengan gol pembukaan.

Liverpool dengan rakus menggandakan gol. Salah mengambil sepakan sudut dan mencari bahagian tengah tetapi bola separas pinggang dikantoikan oleh pemain WHU sendiri dan berjaya ditolak keluar Hart. Namun bola kantoi dan Matip segera menyerbu untuk menghasilkan gol peribadi dan ke-2 Liverpool. Liverpool punyai peluang banyak untuk membuli lawan, namun pemain WHU cepat bertindak untuk menghalang serangan kita. Separuh pertama tamat dengan 2-0.

Separuh kedua, belum ada tanda-tanda pertukaran walaupun pemain macam Mane dan Wijnaldum baru pulih. WHU berjaya mengurangkan desifit gol. Gerakan bola tinggi mereka sudah dijangka, tetapi yang masalah ialah pertahanan kita masih tak berapa padu. Gomez telah cuba mengekang Lanzini, namun kelincahan pemain Argentina itu memberikan sedikit harapan kepada WHU untuk dapatkan gol lagi, mungkin untuk cari penyamaan bagi mereka.

Sekali lagi harapan WHU untuk bangkit telah dipadamkan oleh serangan Liverpool yang memang zalim bila serang balas. Firmino menjadi pembekalkan kepada Ox dan dengan percubaan pertama diselamatkan Hart. Bola kantoi dan kembali terbias kepada Ox dan tanpa berlengah beliau meluru dan meledakkan gol ke-3 Liverpool dan rasanya membunuh keyakinan WHU untuk terus bangkit melawan.

Penutup perlawan yang berat sebelah memang menyedihakn buat warga peminat WHU sebab mereka tak sangka Liverpool masih bernafsu tambah gol. Gerakan kilat serangan trio- Salah-Firimno-Mane dah cukup kejam sebab WHU turun bertahan dengan ramai pemain sekadar nak halang 3 penyerang kita. Gerakan Mane melepaskan bola lambung kepada Salah nampak macam tak bahaya, tetapi sepakan Salah memang padu untuk beliau menewaskan Hart dan menjadikan Liverpool membenam WHU 1-4.

Kunci kejayaan Liverpool mungkin nampak kearah taktikal Klopp. Abam tengok pemain nampak tak terlalu rakus nak menyerang terutamanya bek tepi. Bila lawan main 3 bek, maknanya mereka akan main kat sayap jadi 4 bek rata dah cukup untuk hadapi serangan lawan dan biarkan serangan bertiga dah cukup nak hancurkan lawan. Sebab itu bila kelajuan Mane dan Salah digunakan dengan cermat, tergapai-gapai pertahanan lawan nak basmi mereka.

Tengah dok menang berterusan, perlawanan terpaksa rehat untuk perlawanan antarabangsa. Kita selalu cuak sebab selalu dah kena bila lepas balik dari perlawanan camni mesti ada yang cedera, keletihan mental dan fizikal. Mane kita paling takut sebab dia masih belum cergas, namun Senegal nak perah tenaga beliau untuk 2 perlawanan penting. Nasib baik Salah tak terbabit sebab Negara Firaun dah layak ke Piala Donia.

Nov 3, 2017

LIGA PERDANA : WEST HAM LAWAN LIVERPOOL

Jangan pandang rendah situasi West Ham. Tangga liga bukan penanda aras. Mungkin Slaven Bilic sedikit pening. Banyak pertahanan utama cuti sakit. Malah West Ham antara pasukan yang banyak bolos musim ni. Jadi situasi mereka yang terdesak bakal melihat tuan rumah akan main corak negatif. Macam biasa susun bas, cari sepakan percuma atau penjuru dan guna Abang Andy Khairul serang bola tinggi. Nampak macam lawak kan, tetapi itulah kenyataan bahawa lawan akan mencuba cara tu sebab banyak lawan berhasil dapat mata malah ada dapat 3 mata.

Mignolet
Gomez Matip Klavan Moreno
Emre Hendo Milner
Salah Sturridge Firmino

Rasannya masih belum ada tempat untuk Ox nak jadi pemain tetap. Masa lawan Maribor mungkin dia dapat peluang sebab Coutinho cedera dan Sturridge masih perlu rehat tak boleh main terus menerus. Tetapi semangat yang terbaik bermain baik semasa diberi peluang, rasanya Ox kena naikkan lagi corak permainan untuk bersaingan dengan Salah, Firmino dan Sturridge untuk trio serangan. Jadi lawan WHU kemungkinan besar Sturridge akan main kesebelasan utama, tengok cara Klopp akui Sturridge dalam prestasi terbaik.  Lagipun kalau penyerang kalau dah makin tajam penyudah depan gol dia takkan berhenti kecuali cedera.

Pertahanan kita mungkin jadi sasaran WHU dengan serangan bola tinggi. Secara peribadi abam masih was2 Matip dan Klavan boleh hadap serang balas jika main 2 kat bawah. Namun formula untuk kemaskan pertahanan Klopp dah tunjuk sebelym ni dengan Gomez diberi peranan sebagai bek tengah ketiga tetapi cenderung bantu Salah sebelah kanan dengan limitasi sekadar nak kekang sayap kiri lawan. Formasi boleh cakap masih 433 tetapi menjurus kepada 343, asbabnya Moreno bersama bahagian tengah dan banyak masuk kesayap.

Bila keadaan camni nampak fleksibel sikit bahagian tengah dengan Hendo sedikit bertahan dan Milner dan Emre bantu serangan. Emre kita nampak diberi tugas jika pemain sayap masuk ketepi, dia akan berada didalam kotak. Sebab tu masa lawan Maribor Emre dapat buat gol dan dia dia juga terlepas peluang dari tandukan tersasar. Milner banyak masuk ke kanan jika Salah masuk dalam kotak. Tetapi dia tak masuk sampai tepi sekadar main mudah dan bekap bek kanan jika Gomez kena bantu serangan.

WHU sejak kepergian Dimitri Payet dah tak segarang lagi. Payet antara pencetus serangan WHU yang cukup digeruni. 3 musim lepas pasukan kita jadi ulam dengan mereka tak kira di Upton Park, malah kat Anfield pun mereka kurang ajar memalukan Liverpool depan peminat. Sekarang tak lagi sebab serangan mereka bergantung kepada reputasi Chicarito bekas pemain Menyu. Pembelian mereka macam Anautovic dan Ayew tak nampak boleh ganti Payet, namun abam minat Lanzini yang nampak dia saja sumber kreativiti WHU. Kiranya kesimpulan abam jangka kalau bek kita tak buat hal mungkin kita boleh menang selesa.

Nov 2, 2017

LIGA JUARA-JUARA : LIVERPOOL 3-0 MARIBOR


Mentang-mentang banyak pasukan berjaya dengan taktik susun bas. Taktikal cam hanat tu dah jadi kegemaran pasukan datang ke Anfield. Maribor dah tahu takkan kemana jika nak main terbuka. Maribor telah nampak berjaya dengan formasi 6-4-0 sehingga separuh pertama. Punyalah mengantok tengok, sampai terlelap beberapa kali. Nasib baik Ayer Kopi mesin tekan, jadi penguat semangat. Kalau tak lebur dah rasanya, sebab siang hari ntidur tak berapa telap.

Maribor mungkin terlepas pandang, bahawa risiko juga main susun bas ni, sebab jika salah percaturan dan alpa boleh bolos juga. Namun semangat dan disiplin lawan dan mungkin kerana pemain Liverpool tak berapa kemas percubaan, separuh pertama Maribor meresahkan seantero peminat Liverpool. Tetapi kita tahu Klopp punyai idea yang segar selepas berjaya lakukan perkara yang sama masa lawan Huddersfield hujung minggu baru ni.

Abam rasa kesebelasan kita menarik dengan kemasukan Ox dalam pasukan. Bukan kerana kepantasan dia saja, tetapi otak boleh jalan juga mamat ni kerana dia tak nampak nak lakukan hantaran leret saja setiap masa. Hantaran lambung kedalam kotak memang semat, tetapi malang sekali tadak pemain tinggi dan punyai kelebihan tandukan. namun begitu Ox masih berkarat dan nampak berat sedikit sebab nampak kurang lincah lagi seperti masa kat Senal. Apa Wenger bagi makan budak ni sampai nampak lemau teruk.

Peluang banyak juga tetapi macam abam tengok pertahanan Maribor masih fokus, disiplin dan pastinya tak buat silap. Kalau ada pun penjaga gawang mereka akan tolong sapu bersih kesilapan yang rakan dia buat. Sebab itu penting kesefahaman anatra semua kesebelasan utama. Peluang keemasan  Firmino dan paling leceh bila Emre tanduk tak kena. Kecederaan Wijnaldum tak berapa terasa kerana Kapten Hendo ada. Tapi ada rahmat disebalik bala sebab secara tak langsung Grujic dah berada dalam bangku simpanan.

Separuh kedua, masih dalam mod yang sama, namun kita nampak kesabaran masing-masing masih dalam mod, Liverpool main kawasan Maribor dan Maribor dok rapat-rapat cam tin sardin. Masa yang ditunggu akhirnya tiba, Trent dengan hantaran cantik melencong mencari larian Salah dalam kotak. Salah dengan teknik mengetis bola, mengelirukan bek lawan dan juga goli yang hanya mampu terkam angin. Gol menggamatkan suasana di Anfield dan abam kat sini dah kembali segar mata sebab dah jangka bila dah masuk sebiji, akan menyusul lagi lepas ni.

Frimino memang ohsem, dengan meng"Sa,ba" pemain Maribor dalam kotak penalti. Bek lawan hanya mampu merebahkan Firimno untuk pengadil tanpa dakwa dakwi memberikan penalti kepada Liverpool. Salah dah tak berani ambil dan diberikan kepada Raja Penalti, Milner. Kali ni Sang Raja pun kantoi juga, sebab sepakan agak kurang padu dan goli lawan pun bernasib baik teka tepat tang sebelah mana Milner nak sepak. Lepas ni korang rasa siapa plak yang nak ambil.

Sekurang-kurangnya Maribor tak beri penuh perhatian untuk menyerang sebab tu penalti tak masuk tak ralat sangat. Liverpool terlepas beberapa percubaan antaranya Firmino dengan rembatan lemah dan Salah dengan tandukan meliar. Nampak serangan Liverpool ada peluang nak tambah gol sebab banyak yang hampir-hampir. Inisiatif Emre untuk masuk menyerang dengan hantaran satu dua dengan Milner menjadi. Kubu maribor berterabor, dengan sedas sepakan leret goli Maribor terkena buat kali kedua.

Kemasukan Sturrdige rasanya semata-mata nak rehatkan Salah. Kita tak menjangka ketajaman Sturridge sebagai musang dalam kotak kian menjadi. Minggu lepas masa lawan Huddersfield dia dapat bola mudah untuk masuk kedalam kotak. Namun kali ni lagi mudah, walaupun corak sama, lawan kantoi bola tinggi sampai betul-betul depan kaki Mat Kaca dan sekali rembat goli Maribor memang tak sempat nak buat apa-apa.

Maribor kali ni berbeza dengan Maribor kat Slovenia. Mereka beri tentangan separuh masa tetapi tenggelam dalam separuh kedua. Mereka cuba main seperti mana Syarikat-Syarikat Bas yang berjaya dapat mata kat Anfield, namun dari aspek serang balas mereka  mereka tak sempat belajar. Lagi satu tiada penyerang tinggi lampai nak serang bola udara, untuk uji pertahanan dan tak tercabar langsung. Pusingan kalah mati masih belum dapat jaminan. Lawan kita Sevilla dan Spartak masing-masing beza hanya 1 dan 3 mata. Apapun masih boleh berlaku, tapi mesti lagi menarik dengan persaingan begitu sengit nak kepusingan ke-2.

Nov 1, 2017

LIGA JUARA-JUARA: LIVERPOOL LAWAN MARIBOR


Karius
Trent Matip Klavan Robertson
Wijnaldum Can Milner
Ox Sturridge Firmino

Korang jangan harap Maribor nak biar dirogol kat Anfield. Mereka mungkin dah insaf nak main terbuka tambahan plak kat Anfied.  Keinsafan akibat dirogol membuatkan Maribor dah tak bolos dalam 2 perlawanan terdahulu kat Liga mereka, cuma berjaya menang dengan jaringan tipis. Secara logik ikut prestasi pasukan dan prestasi lawan, Liverpool nak menang tak sukar tetapi buat masa sekarang, kita tak boleh jangka pertahanan kita punya perangai. Kalau dia nak bolos, sekali serangan pun kantoi macam kes Spartak dan Sevilla.

Abam ingat perlawanan ni nak simpan Salah pun tak mengapa untuk bagi dia segar lawan West Ham hujung minggu. Ox dah boleh bagi peluang sementara rehatkan Salah. Permainan Ox masa lawan Hudd memang semat. Takkan letak simpanan kerana dia perlukan masa permainan dan lawan macam Maribor sesuai sikit tak berapa ada tekanan. Sturridge kena main terus-menerus bersama Firmino sebab gandingan mereka dah nampak serasi bersama.

Oleh kerana Milner bersama Klopp tadi masa wawancara, rasanya kali ini Milner dah jadi pemain tetap. Kemungkinan besar Hendo direhatkan ganti Emre yang rehat sebelum ni. Wijnaldum plak akan diturunkan lagi bukan sebab jaringkan gol tetapi dah boleh jangka dia akan direhatkan untuk lawan West Ham nanti. Bahagian tengah bagi abam boleh kasi pemain muda macam Grujic peluang, namun kebelakangan ni Klopp dah jarang bagi main sebab apa pun tak tahu.

Pertahanan jadi topik utama namun abam anggap mereka dah Ok. Mungkin sebab takda Lovren sama kot. Masalah Lovren sekarang ni mental koyak. Kadang-kala dia bab luar padang terlalu ambil serius. Macam kes kena bahan sampai tutup Instagram dan baru ni kena ugut dalam dalam media sosial. Sebab itulah Klopp kena beri masa Lovren cari ketenangan jiwa dan pulih sepenuhnya kalau betul dia cedera. Dah pulih betul-betul mental fizikal barulah kita boleh tengok Lovren yang mantap dan tiptop.

Klavan mungkin kekal bukan sebab dia tak buat perangai tetapi dia saja opsyen yang ada. Trent mungkin ganti Gomez sebab  Gomez perlu rehat sebab dia mungkin akan diberi peranan dibahagian tengah jika Klopp tak puashati dengan Klavan. Kita heran kenapa beli Robertson tapi jarang beri peluang. Moreno memamg mantap musim ni, tetapi Robertson kena diberi masa permainan takut-takut jika Moreno cedera, tak menyempat Robertson nak bersedia dengan stamina dan keserasian taktikal.

Labels

Liverpool (216) Rumours (157) Premier League (153) Priemer League (70) Steven Gerrard (40) Piala Europa (37) Champion League (35) Luis Suarez (34) Fernando Torres (32) Rafael Benitez (31) Youth (25) Kenny Dalglish (23) Lucas Leiva (21) cartoon (21) kontrak (21) Dirk Kuyt (20) Hari ini dalam sejarah (20) Jersi (20) Owner (20) Player (20) komentar (20) Isu terkini (19) Chelsea (18) England (18) Lagenda (18) Piala FA (18) Awards (17) Daniel Agger (17) Andy Carroll (16) Jamie Carragher (16) Piala Dunia (16) news (16) transfers (16) Antarabangsa (15) Man U (15) Perpindahan (15) Man City (14) Roy Hodgson (14) Xabi Alonso (14) Pepe Reina (13) Piala Liga (13) premeir league (13) ulasan (13) Alberto Aquilani (12) Everton (12) Gossip (12) Lawak (12) Ryan Babel (12) cedera (12) Arsenal (11) Javier Mascherano (11) kecederaan (11) Pengurus (10) ucapan (10) David Ngog (9) Liverpool tour (9) Martin Skrtel (9) Newcastle (9) Robbie Keane (9) Stoke (9) ex-liverpool (9) Alex Ferguson (8) Andrea Dossena (8) Joe Cole (8) Jose Enrique (8) Aston Villa (7) Carragher (7) Emilliano Insua (7) Iklan (7) Milan Jovanovic (7) Paul Konchesky (7) Raheem Sterling (7) Raul Meireles (7) Sami Hyypia (7) Tactical (7) West Brom (7) anugerah (7) Alvaro Arbeloa (6) Bolos (6) Carling Cup (6) Craig Bellamy (6) Damien Comolli (6) Daniel Ayala (6) Fakta (6) Goalkeeper (6) Jaringan (6) Jordan Henderson (6) Lawak Basi (6) Pemain Terbaik (6) SPURS (6) Sebastian Coates (6) Stewart Downing (6) Sunderland (6) Wigan (6) birthday (6) Andriy Voronin (5) Blackburn (5) Brendan Rodgers (5) Copa America (5) Fixture (5) Fulham (5) Glen Johnson (5) Jay Spearing (5) Liga Europa (5) Midfield (5) Pemberitahuan (5) Pra-musim (5) Yossi Benayoun (5) pinjaman (5) Albert Reira (4) Analisis (4) Belajar Bola (4) Charlie Adam (4) Christian Poulsen (4) Defender (4) Glen Johnsen (4) Hull (4) Insua (4) Jermaine Pennant (4) John Henry (4) League Cup (4) Liverpool vs Arsenal (4) Liverpool vs West Ham (4) Maxi Rodriguez (4) Pacheco (4) Rasis (4) Reading (4) Reserve (4) Rick Parry (4) Sparta Prague (4) Steve Clarke (4) Suso (4) Warrior (4) West Ham (4) Wolverhampton (4) kontroversi (4) opponent (4) statistik (4) tahukah anda (4) winger (4) Bek kiri (3) Birmingham (3) Brad Jones (3) Brighton (3) Euro2012 (3) Hillsborough Disaster (3) Jadual perlawanan (3) Joe Allen (3) John Flanagan (3) Jonjo Shevley (3) LFC TOUR 2014 (3) Liverpool Youth (3) Liverpool vs Man City (3) Liverpool vs Man U (3) Liverpool vs Southampton (3) Liverpool vs Spurs (3) Nabil El Zhar (3) Owner Liverpool (3) Penjaga Gol (3) Piala Europa Liverpool (3) Piala Europa. (3) Polisi (3) Pra musim Liverpool (3) Primier League (3) Totenham hotspurs (3) Undian (3) akademi (3) humour (3) loan (3) taktikal (3) Andre Wisdom (2) Anelka (2) Assaidi (2) Berita (2) Brazil (2) Carlos Tevez (2) Carta (2) Conor Coady (2) Contract (2) Damine Plessis (2) Danny Wilson (2) Dejan Lovren (2) Doni (2) Euro16 (2) Europe (2) Fabio Aurelio (2) Fabio Capello (2) GOL (2) Gerrard (2) Ian Rush (2) Insiden (2) Kahwin (2) Kargiakos (2) LFC TOUR 2013 (2) Liverpool vs Aston Villa (2) Liverpool vs Everton (2) Liverpool vs Fulham (2) Martin Kelly (2) Norwich (2) Patrice Evra (2) Peraduan (2) Player Of The Month (2) Rafa Benitez (2) Retired (2) Rival (2) Rumours Liverpool (2) Sammy Leee (2) Simon Mignolet (2) Skuad (2) Soroton Perlawanan (2) Trofi (2) VIDEO (2) Wembley (2) coach (2) formasi (2) games (2) match report (2) queen park rangers (2) rekod (2) scouting (2) staff (2) striker (2) 3-5-2 (1) Aaron Lennon (1) Adam Johnson (1) Alan Hansen (1) Alex Ferguson kena troll (1) Aly Cissokho (1) Anfield (1) Antonio Cassano (1) Arsene Wenger (1) BISNEZ (1) Beatles (1) Bek Kanan. (1) Benayoun (1) Bike (1) Bilbao (1) Bill Shankly (1) Blunder (1) Bolton (1) Bootroom (1) Borini (1) Burnley (1) Cardiff (1) Charles Itandje (1) Christian Zapata (1) Christopher Buchtmann (1) Columnist (1) Daniel Sturridge (1) Danny Ward (1) Danny murphy (1) David Martin (1) David Moores (1) David Trezeguet (1) David Villa (1) Dietmar Hamann (1) Dimitri Payet (1) Djimi Traore (1) Epic Liverpool (1) Exeter (1) FC Braga (1) Facebook Liverpoolkita (1) FacebookPages (1) Fan Man U provokas (1) Fans (1) Fifa (1) Fifa12 (1) Flop (1) Gael Clichy (1) Gary Neville (1) Gerardo Bruna (1) Harry Redknapp (1) Hatem Ben Arfa (1) Hearts (1) History Channel (1) Honda (1) Howard Webb (1) IFTTT (1) Ian Ayre (1) Ian St John (1) Jack Hoobs (1) Jack Robinson (1) Jack Wolfskin. (1) James Milner (1) Javier Manquillo (1) Jersi Torres (1) Jerzy Dudeks (1) Jurulatih (1) Keji (1) Kesebelasan Utama (1) Kevin Keen (1) Krisis (1) Kristian Nemeth (1) Krisztian Nemeth (1) Kyrgiakos (1) LIVERPOOL 4-3 GUANGDONG (1) Latihan (1) Leighton Baines (1) Liverpool goal (1) Liverpool players (1) Liverpool vs Cardiff (1) Liverpool vs Norwich (1) Liverpool vs Robatnichki (1) Liverpool vs Robatnicki (1) Liverpool vs Stoke (1) Liverpool vs Sunderland (1) Liverpool vs Swansea (1) Liverpool vs Udinese (1) Liverpool vs Wigan (1) Majalah Bolasepak (1) Malaysia (1) Man Marking (1) Mario Gomez (1) Mascherano (1) Midfielder (1) Mourinho (1) Mouro Pederzoli (1) Nostalgia (1) Oldham (1) Peminat Liverpool (1) Penaja Liverpool (1) Penampilan ke 100 England Gerrard (1) Pengarah Strategik Bolasepak (1) Perlawanan Testimonial (1) Perolehan pendaptan Liverpool (1) Peter Crouch (1) Philip Degen (1) Platini (1) Press Conference (1) Ramadhan Liverpool (1) Raul Miereles (1) Roy Hodgson Tactic (1) Rumours Flamini Liverpool (1) SAS (1) SPUR (1) Sakit jantung (1) Samed Yesil (1) Sammy Lee (1) Sasaran (1) Sayembara (1) Sejarah (1) Sidang Akhbar (1) Stadium (1) Stamford Bridge (1) Stephen Darby (1) Steve McMahon (1) Suarez dan Sturridge (1) Swansea (1) Sylvian Marveaux (1) Testimonial (1) Titi Camara (1) Txiki Brigistain (1) Undang-undang (1) West Ham vs Liverpool (1) Zonal Marking (1) cetusan minda (1) children (1) cuba teka (1) degen (1) derby (1) diving (1) f (1) facebook (1) fantasy football (1) gaji (1) galacticos (1) goal lfc (1) hukuman (1) jokes (1) klasik (1) kolo Toure (1) liverpool 4-0 Spurs (1) maskot (1) pencabar (1) persahabatan (1) pre (1) preseason (1) protes (1) qpr (1) revenue income (1) santai (1) sayap kanan (1) setpiece (1) sponsor (1) squad (1) supporter (1) tips (1) tour (1) twitter (1) ulangtahun (1) youtube (1)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails