Nov 30, 2010

LIVERPOOL 1-2 SPURS



Konchesky telah dinobatkan sebagai pemain terburuk musim ini. Mungkin Poulsen merasa lega kerana telah ditarik balik gelaran tersebut sementara. Kesilapan yang diakui sendiri oleh Konchesky bahawa dia memang malas. Sebab itulah saya anggap yang kerjaya Hodgson bakal lingkup gara-gara pemain tiada kelas macam Konchesky. Selepas ini Aurelio sudah pulih dan dengan kadar segera rehatkan Konchesky dibangku simpanan. Memang ketika nak beli mamat botak ini Hodgson macam tak fikir panjang. Sudah ada Insua diberi pinjaman, padahal ketika itu Aurelio masih cedera.

Kesimpulan jelas bahawa Hodgson hilang plot dengan pembelian sebegini. Memang tidak dinafikan kita sengkek ketika itu tetapi takkan tak boleh cari yang OK sikit. Macam juga kes Aquilani, Juventus gelak besar apabila menjual kuda tua Poulsen dan dapat pinjam perancang berkualiti tanpa bayar sesen pun perpindahan. Kalau Aquilani diberi peluang saya ingat keadaan tak seburuk sebegini.

Berbalik tentang perlawanan semalam. Saya tak ulas banyak sebab bagi saya kita kalah hanya dua faktor iaitu tidak menggunakan peluang apabila terlalu mudah untuk buat gol tetapi buat kerja susah. Dan lagi satu taktik negatif apabila berada dihadapan. Saya tak juga kecewa dengan Skrtel apabila begitu murah hati memberikan gol penyamaan buat Spurs. Namun tersangat kecewa dengan Maxi dan Torres yang patut memberikan sekurang-kurangnya seorang sebiji tetapi cuba nak kantoikan goli lawan tetapi akhirnya sendiri yang kantoi.

Kecederaan Carragher tak dirisaukan sangat kerana kita masih ada Kargiakos, Kelly, Wilson. Cuma kali ini keadaan mungkin akan sepi dari jeritan naib kapten itu. Dia akan berehat sebulan bersama Kapten Gerrard. Lucas bagi saya mungkin akan ambil-alih lilitan kapitansi dan tunjukkan contoh dalam perlawanan seterusnya. Gandingan Lucas dan Meireles sudah serasi dan tiada siapa boleh kacau daun .

Akhir sekali saya harap Pak Cik Roy perlu mengubah mentaliti pasukan. Kita bukannya pasukan pertengahan liga macam Fulham. Pasukan kita mempunyai penyerang bertaraf dunia, pemain tengah idaman ramai, penjaga gol yang banyak kali pecah rekod dan berapa ramai pemain antarabangsa. Jadi usahakan main macam pasukan hebat dan ditakuti. Bukannya main tanpa keyakinan dan tiada motivasi.

Nov 27, 2010

LIVERPOOL LAWAN SPURS

Photobucket

Malam esok pasukan kita bakal bertemu buku dengan ruas. Setakat West Ham, saya rasa kita belum boleh merasakan yang pasukan kita sudah kembali kuat. Cabaran Spurs bagi saya amatlah sukar, apatah lagi ketika ini pasukan mereka macam tengah layan pil kuda, semangat terlalu tinggi dan pasukan kuat seperti Arsenal dan Bremen di tibai mereka.

Gareth Bale. Ingat nama itu betul-betul. Dia bakal jadi duri dalam daging buat kita nanti. Kalau Johnson berjaya mendiamkan Bale sepanjang perlawanan, tak mustahil kita sudah berjaya menutup punca serangan lawan. Pemain lain yang juga perlu diambil perhatian ialah Van der Vart. Dia juga sumber inspirasi Spurs musim ini dan kebolehan merobek gol lawan adalah kepakaran beliau.

Kuat mana pun mereka, mesti ada kelemahan juga. Saya nampak bek mereka agak kurang kemas, kerana ketiadaan King. Gallas dan Kaboul tidak menunjukkan konsentrasi yang tinggi kerana mereka adakalanya melepaskan gol bodoh. Satu lagi sejak ketiadaan Defoe, Crouch dan Pavlychenko tidak menunjukkan kesefahaman.

Berbalik kepada pasukan kita sendiri. Saya rasa gandingan Torres dan Ngog perlu di teruskan. Namun jika Joe Cole benar-benar pulih saya hendak juga melihat di bermain diposisi yang ditinggalkan Gerrard. Kemasukan semula Lucas dialu-alukan. Lucas teramat perlu dalam perlawanan besar sebegini kerana dia lebih berupaya menghadapi pemain tengah Spurs yang lebih agresif dan pantas.

Harapan untuk menang memang sukar, jika dilihat dari kekuatan lawan masakini apatah lagi digelanggang mereka. Tetapi bola yang bulat itu tidak mengenal siapa. Oleh itu ada jua sisa harapan untuk melihat kemenangan ahad ini. Tugas Hodgson sememangnya berat, kita tahu, tapi dia mungkin boleh buat sesuatu yang diluar jangka kita seperti mana yang dia lakukan masa lawan Chelsea.

Nov 25, 2010

ADILKAH KITA DENGAN HODGSON

Kalau dilihat memang ada kaitan kerana semua peminat setiap pasukan mahukan kembali nostalgia. Peminat Fulham mahukan kembali Hodgson sebab tak selesa dengan cara Hughes kendalikan finalis Piala Europa yang semakin terumbang ambing. Inter Milan rindukan kesombongan Mourinho yang digantikan Rafa yang terlalu sibuk mentelaah dan menngkaji lawan sampai mengakibatkan bekas juara Eropah dan Serie A itu berada ditangga ke 5 buat masa ini. Manakala peminat Liverpool pula seakan gila bayang dengan Rafa kerana nampak Roy Hodgson lebih banyak garu kepala dan gigit kuku dari menyalak beri arahan kepada pemain.

 

Walau seYo-Yo manapun insan bernama Roy Hodgson dalam membawa Liverpool musim ini, ada satu dua benda yang harus diberikan pujian selayaknya. Disini saya nak cerahkan mata segelintir optimis yang mahukan beliau segera dipancung bahawa Roy tiba pada masa yang salah. Saya mulanya seakan terbawa-bawa idealis yang sama tetapi ada masanya kembali berfikiran positif dan berlapang dada dalam sesetengah hal. Walaupun reputasi beliau tidak sehebat Dalglish namun beliau yakin dengan ideologinya.

 

Kalau diikut ego dan ketegar, Roy adalah yang paling lembut berbanding Rafa, atau Hughes. Dia sanggup mengakui kesilapan bilamana ditegur oleh Rafa.Tapi cuba cari wawancara dengan ketiga-tiga pengurus lain samada mereka sanggup menerima kritikan apabila dihentam. Cuba lihat bagaimana Rafa yang menjadikan segala masalah sendiri dilempiaskan kepada pengurus lawan, pengadil mahupun tukang lap but pasukan lawan. Pak Cik Roy pula banyak kali memperlihatkan sifat redha dengan keputusan semasa, dia tidak banyak menyalahkan pemain sendiri secara terang-terangan, tetapi banyak cakap berlapik.

 

Saya tak tahu kesahihan komen Babel mengenai Rafa, tapi jika betul apa yang ditulis bahawa Rafa tidak izin Babel untuk berlatih sendiri setelah latihan sebenar tamat ini sudah pelik. Kiranya Rafa begitu bekeng sampaikan  pemain nak tingkatkan kemajuan diri sendiri pon disekat. Apa salahnya pemain nak tunjuk rajin. Tapi lain pula dengan Hodgson yang memang nampak ceria ketika sesi latihan. Tak garang macam Cikgu Pendidkan Jasmani aku dulu, asyik nak menengking saja jika ada yang tak kena. Dia lebih fleksibel dan mungkin cara beliau lebih disenangi pemain dan tidak terlalu taktikal. Dari segi ini saya kurang afdal hendak memilih samada cara Rafa atau Hodgson lebih efisyen, tapi keputusan perlawanan lebih memihak kepada Rafa.

 

Ini bukanlah kesimpulan yang saya sudah memihak kepada Hodgson. Tetapi saya rasa peluang harus diberikan secara adil sebagaimana kita bersabar dengan Houllier dan Rafa. Ketika ini semua pemain dan pengurus sendiri masih dalam peringkat suai-kenal. Saya Nampak pemain kurang menyerlah seperti Poulsen, Maxi dan Konchesky sudah mempunyai hari baik mereka. Waklaupun saya tak nampak mereka ini sebagai jawapan untuk kejuaraan kita, tetapi sebelum wang NESV untuk beli pemain sampai, harap mereka boleh kembalikan keyakinan yang Hodgson harapkan. Dia sendiri telah memberikan jaminan yang hakimi beliau setelah habis musim ini. Jadi saya harap kita tunggu dan lihat janji Hodgson itu. Jika tiada perubahan dan peningkatan, sayonara diucapkan.

 

Nov 23, 2010

SALAM AIDIL ADHA

Photobucket

Maaf buat kopster sekalian, bukan merajuk bukan kecewa tetapi saya telah bercuti-cuti seluruh Malaya bermula Hari Raya Kedua sehingga semalam baru pulang ke Penang. Capaian internet memang ada tetapi alang-alang bercuti malas nak ambil pot bab berblog ;). Untuk makluman kecuali Melaka dan Johor tak lupa Perlis, seluruh semenanjung dah diredah. Kekadang tidur di rumah sedara Kota Baru, tidur di Chalet Pantai Cinta Berahi, Tidur di Masjid Rantau Abang, Tidur di R&R kat Pahang dan destinasi terakhir rumah Pak Anjang di Seremban sebelum membeli-belah di Nilai 3 dan pecut 140-150kmh tanpa henti ke Penang. Letih memang tak ingat tapi keseronokan makan angin bersama keluarga disamping singgah manggah perabih boreh rumah sedara. Datang kerja pun semangat sebab duit dah kurang la apa lagi.

Sayang sekali saya terlepas perlawanan West Ham. Memang hampeh betol Chalet PCB Resort takda Wifi percuma. Nak keluar ke Kota Bahru 1.30 pagi semata-mata nak tengok lawan West Ham macam tak berbaloi mulanya sebab takut menggangu mood cuti kalau kalah. Tapi seawal subuh buka livescore.com tengok keputusan 3-0 bantai West Ham, jadi menyesal plak tak layan bola bersama Kopster Klate. Saya amat teruja dengan Hodgson yang berani. Berani menerima hakikat yang beliau kena berusaha menambat hati peminat. Malah dia juga berani menggunakan Poulsen, walaupun ada risiko. Johnson juga kembali memberikan gol walaupun kontroversi yang terpalit antara beliau dan Hodgson.

Saya agak terkejut dengan Chelsea. Klaseman apakejadahnya, 3 kali berturut2 bungkus. Man U yang sedang bersyahwat tinggi bila-bila masa akan memotong mereka. Begitu juga Arsenal yang tewas kepada Spurs. Memang musim ini musim yang gila. Kalau Pak Cik Roy boleh harungi kegilaan ini dan memberikan persembahan konsisten bukan Yo-Yo seperti sebelum ini, tabik hormat buat beliau. Jadi setara mana pasukan lain dari atas kebawah sedang terumbang ambing, kita kena pastikan kita tak dibawa arus yang sama. Tak akan sempat Januari kalau nak berubah, kerana Man City atau Spurs pasti akan buat pelaburan semula. Jadi mulai lawan Spurs nanti tunjukkan peningkatan.

Nov 14, 2010

LIVERPOOL 2-0 STOKE



Siapa yang tak setuju dengan saya biarlah, tetapi saya sudah kecewa dengan Hodgson. Dia tak mampu membawa kita kemana-mana. Percayalah, sebabnya beliau tidak mempunyai kebijaksanaan untuk mengolah taktik apabila bertemu dengan pasukan yang berlainan tiap-tiap minggu. Kalau dengan Chelsea yang bermain berhati-hati dia amat cemerlang begitu juga dengan Napoli, Blackkburn dan Bolton. Tapi apabila lawan bermain secara agresif dan berkubang dikawasan sendiri dia hilang punca. Malahan tidak pula nak fikir strategi alternatif apabila susah nak tembusi kubu lawan.

Siapa cakap kita kena sabar. Kalau kalah sebab tiada nasib lain cerita, tapi main macam tak melawan lansung. Kekuatan Stoke adalah Delap dan balingan bola keluar jadi kalau saya jadi Hodgson, baik saya minta Torres duduk depan Delap dan lindungi pandangan beliau untuk menyasarkan kearah pintu gol sejak awal lagi. Mesti mati akal punya mamat tu sebab dia telah diberikan peluang demi peluang untuk mengkelamkabutkan pintu gol kita. Saya tahu gol Fuller akibat keadaan kucar-kacir dan pertahanan tak dapat mengeluarkan bola kerana amat ramai pemain dalam kotak penalti, tapi faktor awal ialah balingan Delap.

Oleh kerana dah terlalu sangap untuk mecari gol penyamaan, Hodgson telah melakukan apa yang pengurus lain jarang lakukan dengan menukarkan bek menjadi penyerang. Kargiakos telah menjadi bidan terjun diatas kononnya untuk membantu serangan tapi langkah tersebut rupanya langkah kiri. Akibat dari kekurangan seoarang bek dibawah maka gol kedua muncul apabila bekas pemain kita iaitu Penant telah melakukan lorongan cantik kepada Jones untuk gol kedua Stoke. Sehingga masa penamat keputusan kekal 2-0.

Antara kebebalan Hodgson ialah meletakkan Gerrard diposisi tengah bersama Lucas. Dia sepatutnya meletakkan Gerrard di bahagian serangan. Sebab itulah Rafa lebih rela mainkan Gerrard diatas atau dikanan kerana kurangnya disiplin posisi kerana dia akan asyik melilau merata tempat. Satu lagi lubuk serangan ialah disebelah Konchesky, dia adalah pemain yang sepatutnya tidak dibeli kerana saya ingat Insua pun tak selembab beliau. Lebih baik gunakan Martin Kelly dikiri. Carragher yang diletakkan dibek kanan juga tiada makna kerana asyik main bola tinggi sepanjang masa. Lucas juga tidak bernasib baik dilayangkan kad merah dan Poulsen pasti tak sabar beraksi minggu depan.

Nasi sudah jadi bubur, apa nak buat. Pasukan kita kembali kealam nyata setelah seronok menibai Chelsea. Wigan telah menjadi isyarat yang kita patut berjaga-jaga, tapi rupanya Hodgson kian alpa yang apa bakal dihadapi tak semudah yang disangka. Untuk itu jangan salahkan peminat yang melaungkan nama Dalglish ketika perlawanan dan memboo pasukan kerana bermain dengan begitu hodoh sekali. Hodgson patut rasakan yang dia perlu buat kerja rumah untuk perlawanan seterusnya. Kalau persembahan sebegini berterusan pasti jalan keluar akan terbuka luas-luas untuk beliau.

Nov 13, 2010

LIVERPOOL LAWAN STOKE

liverpool lawan stoke

Tak sempat nak tulis pasal perlawanan dengan Wigan, lagipun memang tak berdaya nak bangun tengok sebab demam selsema kat seminggu. Lagipun kalau tulis mungkin keluar yang negatif sahaja maklumlah kepala penuh dengan ubat. Keputusan seri tak memadai tapi apakan daya hidup mesti terus pandang kehadapan bukannya sedih keciwa dengan perkara semalam.

Perlawanan minggu ini mungkin lebih kurang macam Wigan sebab pasukan yang kita hadapi nanti iaitu Stoke, lebih mengutamakan apsek fizikal dan pembuli. Mereka antara pasukan yang agresif tetapi amat juga berbahaya ketika sepakan percuma dan penjuru. Paling teramat berbahaya ialah lontaran halimunan Delap yang memang dikhuatiri akan mengantoikan penjaga gol atau memberikan pemain Stoke peluang menjarikan gol. Yang lain jangan risau kena main bola bawah kerana bek mereka tinggi belaka.

Saya yakin Hodgson akan mengekalkan kesebelasan utama minggu lalu. Namun kehadiran Kargiakos merupakan satu kelebihan buat kita. Saya pasti ramai setuju yang pemain Greek ini patut jadi pemain utama ditengah mengikut taktikal lawan Stoke. Carragher atau Skrtel akan menjadi gandingan Kargiakos, bukannya bergandingan sesama sendiri. Memandangkan Johnson masih cuti sakit, Carragher atau Kelly akan bersaingan untuk slot kanan. Konchesky bernasib baik kerana tiada pemain senior lain untuk bek kiri dan dia perlu meningkatkan permainan beliau.

Saya tak pasti yang Meireles akan bergndingan dengan Lucas tapi dengar cerita mungkin Poulsen akan main. Jika benar cerita ini, maka harapan untuk bermain dengan cara lembab dan berhati-hati akan muncul kembali. Maxi akan terus di bermain dikiri dan Kuyt bermain dikanan. Manakala Kapten Gerrard bakal meneruskan aktiviti serangan bergandinagn dengan Torres yang kembali meletop. Taktik 451 atau 4231 adalah percaturan yang selalu digunakn musim ini tapi ada baiknya untuk menandingi sistem bertahan Stoke kita main 442 lagipun main kat rumah sendiri.

Setelah pendakian tangga liga tersangkut akibat seri dengan Wigan, saya harap dengan Stoke sekali lagi kita tak ada halangan lagi. Sasaran tangga ke-4 mulanya macam mustahil, namun harapan tetap ada kerana pasukan pencabar lain seperti Man City dan Spurs masih tidak konsisten seperti musim lalu. Percaturan Hodgson mesti disasarkan untuk 3 mata, bukannya setakat bersyukur dengan 1 mata. Kalau nak menang besar dengan Stoke mungkin agak sukar, namun gunakan kekuatan individu untuk memecahkan benteng Stoke. Torres jangan dibiarkan keseoarang dan terasing diatas, dan pemain tengah pelu menyuapkan hantaran cantik untuk Torres yang kembali menemui sentuhannya.

Nov 9, 2010

PENILAIAN TAHAP KEUPAYAAN

Jangan ingat Pegawai Perkhidmatan Awam di Malaysia ada PTK, pemain Liverpool juga sedang di pantau oleh seseorang yang baru masuk sebagai pegawai hal ehwal pemain atau Pengarah Teknikal Bolasepak iaitu Damien Comolli. Mulanya mungkin ramai yang ingat dia nak tolong buat strategi untuk Hodgson, tapi rupanya dia adalah mata-mata yang akan tangkap dan senaraikan pemain malas dan yang tak sesuai dengan kita. Selepas itu dia akan dapatkan yang lebih baik yang mana sesuai dengan taktik Hodgson.

Calon utama yang saya dengar akan jadi mangsa Comolli ialah Poulsen. Sebabnya mungkin ramai boleh agak, dia memang hampas. Sesiapa sahaja yang bergandingan dengan beliau akan terpalit dengan kehampasan beliau. Lucas, Meireles, Spearing, Shevley dan hatta Kapten Gerrard juga agak bermasalah untuk bermain dengan pemain yang sudah tidak sebisa dahulu. Kalau nak buat simpanan sekalipun rasanya tak ralat jika kita simpan Spearing.

Pemain lain saya tak pasti, kalau ikut cerita dalam forum, mungkin pemain yang baru masuk awal musim ini seperti Jovanovic, Konchesky mahupun Jones turut sedang dipantau PTK mereka. Malah pemain lama seperti Babel juga akan mengalami nasib yang sama.Sekarang bukan zaman Hick/Gillet lagi. Pemain taraf sederhana akan digantikan dengan pemain muda yang berprospek dan lebih kualiti. Nama-nama seperti Matuidi, Affelay, Llorente, Hazard dan Conterao mungkin bakal diusahakan untuk dibawa masuk seawal Januari.

Jadi Hodgson boleh simpan hasrat untuk menjadi seperti kawan karibnya, Ferguson yang mengawal segalanya dari latihan sehingga jual beli pemain Man U, silap-silap spenda Rooney pun Ferguson yang tolong pilih. Nasib baiklah pemilik baru menyedari ketidakupayaan Hodgson dalam membeli pemain dan melantik Comolli. Saya tak rasa jawatan Comolli akan mengurangkan kuasa Hodgson sebagai pengurus. Tapi kalau pengurus nak buat semuanya padahal dia ada tugas lebih penting iaitu melatih dan menerapkan taktik permaianan, saya rasa nasib kita akan lebih buruk.

Apapun kita mahukan yang terbaik selepas ini. Tiada lagi pemain yang lekeh dibawa masuk apatah lagi yang dah tua-tua yang dah nak gantung but. Polisi yang bakal diterapkan oleh John Henry iaitu pemain muda yang berkualiti sahaja akan dibenarkan dibeli dengan harga yang tinggi, yang tua-tua walaupun bagus macam Forlan atau Totti sekalipun tak akan ada dalam senarai. jadi tidak akan ada lagi Gary McCallister baru dalam skuad kita pada masa depan. Dan diharap PTK dan polisi baru ini dapat menjadikan Liverpool lebih berdaya saing buat masakini dan masa akan datang.

Nov 8, 2010

LIVERPOOL 2-0 SPARTAK CHELSKI

Torres vs chelsea

Sukar digambarkan perasaan saya buat masa kini. Siapa yang tak seronok bilamana kita telah berjaya menjatuhkan ego pendahulu liga, Chelsea 2 gol tanpa balas. Menariknya kita sudah Nampak kebangkitan Torres dengan cara beliau menjaringkan gol. Itulah dua gol yang berbeza dari kiri dan kanan, tetapi ianya memang kita dah terbiasa melihatnya dua tiga musim lepas. Apabila Torres bermain dengan keyakinan tinggi sudut dan suasana sukar menjadi seakan mudah bagi beliau. Gol pertama berpunca dari ketajaman akal kuyt yang menghantar bola lintang terus pada Torres dan dengan dua sentuhan walaupun diasak Terry, Torres berjaya menewaskan Cech. Gol kedua amat istimewa kerana Meireles dengan pantas melorongkan bola kearah Torres yang menunggu dikiri dan dengan tak semena-mena melakukan sepakan tanpa bayang yang membuatkan Cech mampu melihat gol masuk.

Amat sukar untuk menamakan pemain terbaik perlawanan, ini kerana kesemua yang ada dalam padang bermain dengan semangat berkumpulan yang jitu. Kalau Torres dengan 2 gol pemusnah, Kuyt dan Meireles masing-masing pembekal salah satu gol tersebut. Gerarrd yang berada dimana sahaja untuk mememulakan serangan dan Jeneral padang yang garang macam macam Kublai Khan. Graf Lucas makin menaik dan Poulsen boleh mereput dibangku simpanan. Dia diberi tugas mengepung Mauloda sampaikan mamat tu mati kutu. Skrtel dan Carragher tak menghampakan mungkin kerana, ketiadaan Drogba seawal minit permainan amat menyenangkan mereka, kerana Anelka dan Kalou tidaklah merbahaya mana. Kelly telah diberi peluang menggantikan Johnson dan menyepikan Cole dari melakukan serangan. Konchesky mungkin telah mejadi lubuk serangan namun nasib baiklah dia dibantu Maxi sepanjang masa. Reina amat cemerlang walaupun tak banyak sangat percubaan merbahaya dari unit serangan Chelsea.

Nampak gayanya rentak permainan pasukan telah berubah, namun separuh masa kedua ianya agak tenggelam. Mungkin pemain kian letih akibat tempo yang dimainkan seawal permainan dengan pantas. Inilah yang perlu dikaji oleh Hodgson supaya pasukan kita tidak kecewa dihujung permainan. Kita boleh optimis dengan keputusan semalam tapi jangan mendabik dada yang segala keserabutan akan lesap sekelip mata. Sebabnya saya lihat Chelsea yang kita tentang semalam amat lemah tanpa Lampard. Dengan 4 kemenangan berturut-turut, masa depan Hodgson yang mulanya mendung, kian cerah. Dia patut berterima kasih kepada setiap pemain yang selama ini dikritik hebat oleh media, seperti Torres dan Gerrard. Kerana merekalah umpama hero komik yang menggembirakan setiap peminat. Teruskan lebih gigih, dan peluang untuk kembali ke slot Liga_juara-juara tidak Nampak mustahil seperti awal musim terdahulu.

Nov 7, 2010

LIVERPOOL LAWAN CHELSEA



Liverpool akan menjadi tuan rumah kepada Chelsea minggu ini. Saya tak pasti samada keghairahan momentum kemenangan sebelum ini akan berterusan. Inilah ujian getir setelah kembali melonjak dari zon bahaya. Apakah pasukan kita benar-benar telah bangkit atau sekadar masih main yo-yo kembali. Bagi saya Hodgson telah berjaya meyakinkan pemilik baru supaya dia diberi peluang, namun kalau dia boleh menghadiahkan 3 mata, maka lagi selamat masa depannya.

Tak payah cerita pertembungan sentimental dua gergasi bolasepak England ini. Satu sedang membuat sejarah dan satu lagi sedang diburu sejarah silam. Maka kita dapatlah menilai yang mana lebih gah dan hebat, namun segalanya bergantung dalam 90 minit permainan. Setakat ini Chelsea hanya tewas sekali dan seri sekali dan lainnya dengan 8 kemenangan. Kalah pun dengan Man City ditempat lawan. Tetapi yang menariknya mereka main untuk menang dan minggu lepas jadi saksi yang kena gol awal, tapi Ancelotti masih berupaya mencorak kemenangan.

Pasukan kita mungkin lega apabila hero pemusnah Chelsea iaitu Kuyt hampir pasti dalam kesebelasan utama. Johnson juga pasti akan mengambil alih tempat dikanan dan menolak kembali Carragher ditengah dan mungkin akan bersama Kargiakos yang kian menyerlah. Maxi yang amat berkesan dengan Bolton pasti pilihan disayap tetapi main kiri. Pasangan yang kian serasi Lucas-Meireles mesti dikekalkan, kerana Poulsen sudah tiada tempat lagi dalam pasukan. Torres mungkin akan kembali menjadi duri dalam daging buat bek Chelsea setelah mendapat rehat secukupnya.

Pemain tumpuan pastinya Kapten Liverpool sendiri. Setelah berjaya menyelamatkan kita kita dengan hatrik membenam Napoli, maka dialah yang pasti diharapkan merobek kubu Chelsea yang amat kental. Mereka yang bolos 3 gol sahaja musim ini, mungkin kena berwaspada dengan kebangkitan kapten Gerrard. Saya agak risau jika Essien bermain macam musim lepas akan mengikuti dimana sahaja Gerrard pergi. Ini akan menghadkan kreativiti dan kemampuan kapten kita itu. Jadi disinilah pentingnya Meireles atau Lucas untuk menyusup dari tengah untuk membantu serangan.

Persoalannya sekarang apakah Roy akan merubah mentaliti dan aplikasi corak percaturan beliau. Cara main tunggu dan lihat pasti akan digunakan Chelsea untuk menghukum kita sepanjang perlawanan. Jadi sedaya upaya mungkin dengan kekuatan sedia ada ditambah lagi main didepan peminat sendiri cuba main agak agresif dan tanpa perlu tunjuk hormat kepada mereka. Kita tahu kebolehan dan kemampuan mereka dengan prestasi semasa berbanding kita, tapi saya rasa mungkin kita akan mendapat sekurang-kurannya satu mata. Yang penting dimana ada usaha disitu ada jalan.

Nov 5, 2010

LIVERPOOL 3-1 NAPOLI



Cukuplah dengan 3 gol jaringan Gerrard beliau telah menyatakan sendiri betapa pentingnya Kapten kita itu untuk Liverpool musim ini, sebagaimana Man City begitu mengharapkan Tevez dan ketiadaannya membuatkan Man City tewas bertimpa-timpa. Walaupun ditinggalkan oleh Napoli dek kerana kealpaan Johnson dan Lavezzi menjaringkn gol pembukaan untuk mendiamkan penyokong merah di gelanggang sendiri.

Kemasukan beliau menggantikan Jovanovic seawal separuh masa kedua ternyata membuahkan hasil. Tempo permainan yang lembab pada separuh masa pertama menjadi rancak dan bertenaga. Cuma pasukan kita perlu menunggu sehingga minit ke-75 barulah gol penyamaan datang itupun kita perlu berterima kasih pada bekas budak kita Dossena yang memberikan Gerrard mencuri hantaran kebelakang untuk gol penyamaan. Anfield kembali hangat dan riuh dengan sorakan.

Glen Johnson telah membalas kesilapan separuh pertama apabila melakukan larian dalam kotak penalti dan dijatuhkan oleh bek Napoli yang pandai berlakon buat-buat sakit. Namun pengadil yang adil lagi bijaksana menghadiahkan penalti yang tidak boleh disangkal oleh Napoli samasekali. Kapten Gerrard mengambil tugas berat untuk penyamaan, dan beliau tidak menghampakan dengan merembat deras walaupun telah diduga oleh Morgan De Sanctis. 2-1 Anfield sekali lagi bergegar dan pemilik baru tidak malu-malu meraikan gol dengan menumbuk keudara.

Tak sudah disitu sahaja acara pagi tadi. Rupanya pemain kita belum puas dengan 2 gol sahaja. Gol ketiga muncul apabila Ecceleston mencabar penjaga gol Napoli yang mana dia terpaksa mengeluarkan bola dalam kawasan sendiri. Nasib tidak baik bola dapat dirampas Lucas dan beliau telah menghantar kepada Gerrard yang menunggu disebelh kanan beliau. Gerrard apa lagi melakukan larian dan menggunakan kecerdikan beliau mencedok bola membuatkan penjaga gol Napoli tewas kali ke-3 ditangan Gerrard malam tadi.

Tanpa segan silu Hodgson memuji-muja Gerrard selepas perlawanan walaupun kapten kita itu tidak mahu menerima kredit yang diberikan dan dengan rendah diri menyatakan semangat berpasukanlah punca kemenangan bukan dirinya sendiri. Dan dapat dilihat juga pemain muda menunjukkan kebolehan tetapi mereka perlu diadun dengan pemain berkualiti bukannya liabiliti macam Poulsen yang nampak sangat tak diperlukan lagi dalam pasukan. jika Hodgson mahu peningkatan dan masa depan yang cerah Poulsen harus disisihkan kerana peranannya amat terbatas sama sekali.

Jadi kita boleh bersedia zahir batin untuk menghadapi Pendahulu liga Chelsea dengan tenang, ahad ini. Cuma diharapkan Hodgson lebihkan kerja rumah setelah kembalinya beberapa pemain utama seperti Johnson dan Kuyt yang pasti akan menguatkan pasukan. Peminat pasti tak sabar-sabar untuk ke Stamford Bridge untuk melihat adakah peningkatan ini berterusan atau sekadar hangat-hangat tahi ayam. Akhir sekali tak lupa diucapkan Selamat Hari Deepavali untuk pembaca yang beragama Hindu dimana sahaja berada. YNWA.

PENGARAH STRATEGIK BOLASEPAK


Comolli dan Johl bersama pemain Spurs

Ini merupakan jawatan baru untuk kelab kita. Kalau dikelab lain rasanya akan timbul konflik apabila ianya didakwa akan mengurangkan kuasa seorang pengurus. Lihat Chelsea contohnya, Avram Grant telah mencampuri urusan Mourinho sehingga, menimbulkan huru-hara dan akhirnya Mourinho cabut meninggalkan Chelsea. Malah Spurs juga ada masalah yang sama dengan Comolli tetapi ianya lebih kepada ego Martin Johl.

Namun bagi saya sepatutnya zaman Rafa lagi benda ini diwujudkan kerana ianya akan menghadkan kuasa Rafa dan juga Rick Parry. Sebab Rafa mungkin mengharapkan peninjaunya Eduardo Macia tetapi apabila dalam nak beli pemain itu datang CEO (Rick Parry) yang tak pandai bab-bab beli pemain terus tolak. Antara kes yang tak perlu diulang ialah Dani Alves dan David Villa. Jadi orang tengah antara CEO dan pengurus adalah Pengarah Strategik Bolasepak .

Kedatangan Damien Comolli datang tepat pada masanya. Kita lihat pemain yang Hodgson beli musim ini. Hanya Raul Meireles paling meletup, yang lain tak langsung menguatkan pasukan malah menjadi liabiliti seperti Poulsen dan Konchesky. Malah jika diikutkan nafsu dan cerita perpindahan macam berpuluh-puluh pemain nak dibeli Hodgson. Jadi tugas Comolli ialah mendapatkan pemain yang perlu sahaja tanpa membayar harga lebih. Jadi Hodgson boleh tumpukan kerja diatas padang dengan tenang.

Rekod cemerlang beliau saya rasa ramai yang perasan ketika Pengarah Teknikal di Spurs. Gareth Bale, Luca Modric termasuk Berbatov dapat dibawa masuk dengan kebolehan dan kepakaran beliau semasa menjadi peninjau Arsenal dahulu. Cuma masalahnya dia akan pasti menyebabkan Hodgson akan kecewa kerana dia akan menyediakan pemain pilihan sendiri seperti mana berlaku dengan Martin Johl di Spurs dahulu. Namun siapa tahu kita akan dapat membeli pemain muda hebat seperti Eden Hazard atau Stephen Defuor dengan khidmat beliau.

Nov 4, 2010

LIVERPOOL LAWAN NAPOLI


Edisi Liga Europa bersambung. Perlawanan timbal balas bertemu Napoli akan berlangsung di Anfield. Keputusan seri tanpa jaringan di Naples masih boleh dibanggakan. Ini kerana Roy Hodgson berani mempertaruhkan pemain muda. Malah Shevley, Spearing dan Kelly tak kekok menghadapi pemain Napoli yang ramai juga berbakat seperti Marek Hamsik, Edison Cavani dan Ezqeuile Lavezzi.

Kali ini Gerrard dan Torres sekali diberi peluang berehat. Memang ianya keputusan terbaik, untuk memberikan kesegaran dan persiapan menghadapi Chelsea. Malah Kuyt masih belum diberi lampu hijau beraksi, tetapi Johnson pasti akan turun setelah berehat panjang selama dua minggu. Poulsen juga akan diberi peluang setelah tersingkir kebangku simpanan dek penangan Lucas yang menjadi-jadi.

Ngog dan Babel akan menjadi pilihan serangan kita nanti. Bab Ngog mungkin saya ada sedikit keyakinan dia boleh memberikan sumbangan gol kerana rekod Europa yang cemerlang. Tapi Babel amat merunsingkan kerana dia amat berkarat dan kurang mampu menjaringkan gol walaupun ada peluang terbuka seperti di Naples tempohari. Memang patutlah dia disisihkan oleh Rafa dan kini Roy pula.

Kalaulah Roy serius untuk menjadikan Piala Europa sebagai satu tumpuan untuk musim ini, saya harap beliau teruskan. Kerana secara realistik selain kejohanan ini, hanya Piala FA sahaja yang kita masih boleh bersaing. Piala Liga kita dah kantoi dan Liga Perdana jangan mimpilah. Jadi saya harapkan kita layak ke pusingan seterusnya dan boleh juga memenangi Piala ini dari tak ada langsung.

Nov 1, 2010

LIVERPOOL 1-0 BOLTON



Kita mungkin seronok dengan kemenangan semalam, padahal kita masih berisiko untuk seri 0-0, atau tewas tipis kepada Bolton. Rutin biasa yang dilakukan oleh Roy seperti perlawanan terdahulu dengan taktik pelik, tanpa rentak dan tidak keterlaluan saya nampak Roy hanya duduk sambil berdoa supaya menang, tanpa memekik memberi arahan seperti pengurus lain didalam kawasan teknikal.

Saat kemuncak kejayaan minit ke 86. Kira sudah terdesak sangat-sangat barulah gol dicari muncul. Hantaran cantik dari Lucas kepada Torres, namun kerana dikawal ketat Torres membadek kebelakang kearah Maxi. Maxi tidak mempersia-siakan peluang untuk menjaringkan gol sulung beliau musim ini. Saat itu menenggelamkan kebuntuan sepanjang perlawanan. Ianya pada saya bukanlah kehebatan taktik dan percaturan, ianya sekadar kepintaran Torres dan penyudah Maxi.

Namun 3 mata dan bermain digelanggang lawan, ianya sukar untuk tidak meraikannya. Saya masih nampak kesamaran Roy untuk membawa kita kemercu kejuaraan liga. Walaupun kesebelasan utama kita sama seperti minggu lalu, namun Bolton masih mampu buat kita meremang tengkuk. Mereka nampak ada kualiti secara indivitu mahupun berpasukan. Jadi nasib disebelah kita, itu sahaja. Kalau Roy dapat membuat perubahan drastik dan memberikan kebebasan untuk menyerang ditempat lawan, pasti keputusan teruk terdahulu tidak terjadi.

Torres dan Gerrard dah kembali makin serasi? Rasanya belum lagi. Adakalanya nampak ketara mereka tidak sefahaman macam dua musim lepas. Nampak lebih ketara ialah ketidakupayaan Torres mengembalikan tahap fizikal dan mental. Dia nyaris menjaringkan gol permulaan namun cuba peagang bola lebih lama. Gerrard pula ada peluang merembat gol tapi tersasar jauh. Kadang-kadang nampak macam dia sudah tidak berani mencuba dari dari luar kotak lagi.

Paling menarik sekembalinya Lucas dari skuad Brazil, nampak ketara persembahan beliau. Dia memang amat sesuai dengan Meireles, kerana mereka akan bermain hantaran pendek sesama mereka. Tapi apabila Gerrard kembali ketengah, dia sudah hilang taring. Faktornya Gerrard suka pegang bola terlalu keatas dan Lucas terkontang kanting terpaksa mengawal bawah keseorangan. Jadi kutukan peminat sebelum ini bukan merobek emosi malah meningkatkan persembahan beliau.

Skrtel dan Kargiakos sekali menujukkan persembahan terbaik dan gandingan mantap untuk pertahanan kita. Walaupun kurang pantas dalam pergerakan namun mereka amat agresif dan berjaya mematahkan serangan diudara. Kalau boleh saya mahu gandingan ini diteruskan walaupun kembalinya Johnson dan Agger. Carragher mungkin boleh main dikanan atau dibangku simpanan.

Hodgson telah berjaya memenangi hati sebilangan peminat buat masa ini namun, ianya tak seberapa kerana pasukan kita masih belum ditahap membanggakan. Yang penting gunakan peluang yang diberikan sebaik mungkin kerana apapun jua, Januari akan menentukan titik tolak kerjaya beliau di Anfield.

Labels

Liverpool (216) Rumours (157) Premier League (153) Priemer League (70) Steven Gerrard (40) Piala Europa (37) Champion League (35) Luis Suarez (34) Fernando Torres (32) Rafael Benitez (31) Youth (25) Kenny Dalglish (22) Lucas Leiva (21) cartoon (21) Dirk Kuyt (20) Hari ini dalam sejarah (20) Jersi (20) Owner (20) Player (20) komentar (20) kontrak (20) Isu terkini (19) Chelsea (18) England (18) Lagenda (18) Piala FA (18) Awards (17) Daniel Agger (17) Andy Carroll (16) Jamie Carragher (16) Piala Dunia (16) news (16) transfers (16) Antarabangsa (15) Man U (15) Perpindahan (15) Man City (14) Roy Hodgson (14) Xabi Alonso (14) Pepe Reina (13) Piala Liga (13) premeir league (13) ulasan (13) Alberto Aquilani (12) Everton (12) Gossip (12) Lawak (12) Ryan Babel (12) cedera (12) Arsenal (11) Javier Mascherano (11) kecederaan (11) Pengurus (10) ucapan (10) David Ngog (9) Liverpool tour (9) Martin Skrtel (9) Newcastle (9) Robbie Keane (9) Stoke (9) ex-liverpool (9) Alex Ferguson (8) Andrea Dossena (8) Joe Cole (8) Jose Enrique (8) Aston Villa (7) Carragher (7) Emilliano Insua (7) Iklan (7) Milan Jovanovic (7) Paul Konchesky (7) Raheem Sterling (7) Raul Meireles (7) Sami Hyypia (7) Tactical (7) West Brom (7) anugerah (7) Alvaro Arbeloa (6) Bolos (6) Carling Cup (6) Craig Bellamy (6) Damien Comolli (6) Daniel Ayala (6) Fakta (6) Goalkeeper (6) Jaringan (6) Jordan Henderson (6) Lawak Basi (6) Pemain Terbaik (6) SPURS (6) Sebastian Coates (6) Stewart Downing (6) Sunderland (6) Wigan (6) birthday (6) Andriy Voronin (5) Blackburn (5) Brendan Rodgers (5) Copa America (5) Fixture (5) Fulham (5) Glen Johnson (5) Jay Spearing (5) Liga Europa (5) Midfield (5) Pemberitahuan (5) Pra-musim (5) Yossi Benayoun (5) pinjaman (5) Albert Reira (4) Analisis (4) Belajar Bola (4) Charlie Adam (4) Christian Poulsen (4) Defender (4) Glen Johnsen (4) Hull (4) Insua (4) Jermaine Pennant (4) John Henry (4) League Cup (4) Liverpool vs Arsenal (4) Liverpool vs West Ham (4) Maxi Rodriguez (4) Pacheco (4) Rasis (4) Reading (4) Reserve (4) Rick Parry (4) Sparta Prague (4) Steve Clarke (4) Suso (4) Warrior (4) West Ham (4) Wolverhampton (4) kontroversi (4) opponent (4) statistik (4) tahukah anda (4) winger (4) Bek kiri (3) Birmingham (3) Brad Jones (3) Brighton (3) Euro2012 (3) Hillsborough Disaster (3) Jadual perlawanan (3) Joe Allen (3) John Flanagan (3) Jonjo Shevley (3) LFC TOUR 2014 (3) Liverpool Youth (3) Liverpool vs Man City (3) Liverpool vs Man U (3) Liverpool vs Southampton (3) Liverpool vs Spurs (3) Nabil El Zhar (3) Owner Liverpool (3) Penjaga Gol (3) Piala Europa Liverpool (3) Piala Europa. (3) Polisi (3) Pra musim Liverpool (3) Primier League (3) Totenham hotspurs (3) Undian (3) akademi (3) humour (3) loan (3) taktikal (3) Andre Wisdom (2) Anelka (2) Assaidi (2) Berita (2) Brazil (2) Carlos Tevez (2) Carta (2) Conor Coady (2) Contract (2) Damine Plessis (2) Danny Wilson (2) Dejan Lovren (2) Doni (2) Euro16 (2) Europe (2) Fabio Aurelio (2) Fabio Capello (2) GOL (2) Gerrard (2) Ian Rush (2) Insiden (2) Kahwin (2) Kargiakos (2) LFC TOUR 2013 (2) Liverpool vs Aston Villa (2) Liverpool vs Everton (2) Liverpool vs Fulham (2) Martin Kelly (2) Norwich (2) Patrice Evra (2) Peraduan (2) Player Of The Month (2) Rafa Benitez (2) Retired (2) Rival (2) Rumours Liverpool (2) Sammy Leee (2) Simon Mignolet (2) Skuad (2) Soroton Perlawanan (2) Trofi (2) VIDEO (2) Wembley (2) coach (2) formasi (2) games (2) match report (2) queen park rangers (2) rekod (2) scouting (2) staff (2) striker (2) 3-5-2 (1) Aaron Lennon (1) Adam Johnson (1) Alan Hansen (1) Alex Ferguson kena troll (1) Aly Cissokho (1) Anfield (1) Antonio Cassano (1) Arsene Wenger (1) BISNEZ (1) Beatles (1) Bek Kanan. (1) Benayoun (1) Bike (1) Bilbao (1) Bill Shankly (1) Blunder (1) Bolton (1) Bootroom (1) Borini (1) Burnley (1) Cardiff (1) Charles Itandje (1) Christian Zapata (1) Christopher Buchtmann (1) Columnist (1) Daniel Sturridge (1) Danny Ward (1) Danny murphy (1) David Martin (1) David Moores (1) David Trezeguet (1) David Villa (1) Dietmar Hamann (1) Dimitri Payet (1) Djimi Traore (1) Epic Liverpool (1) Exeter (1) FC Braga (1) Facebook Liverpoolkita (1) Fan Man U provokas (1) Fans (1) Fifa (1) Fifa12 (1) Flop (1) Gael Clichy (1) Gary Neville (1) Gerardo Bruna (1) Harry Redknapp (1) Hatem Ben Arfa (1) Hearts (1) History Channel (1) Honda (1) Howard Webb (1) Ian Ayre (1) Ian St John (1) Jack Hoobs (1) Jack Robinson (1) Jack Wolfskin. (1) James Milner (1) Javier Manquillo (1) Jersi Torres (1) Jerzy Dudeks (1) Jurulatih (1) Keji (1) Kesebelasan Utama (1) Kevin Keen (1) Krisis (1) Kristian Nemeth (1) Krisztian Nemeth (1) Kyrgiakos (1) LIVERPOOL 4-3 GUANGDONG (1) Latihan (1) Leighton Baines (1) Liverpool players (1) Liverpool vs Cardiff (1) Liverpool vs Norwich (1) Liverpool vs Robatnichki (1) Liverpool vs Robatnicki (1) Liverpool vs Stoke (1) Liverpool vs Sunderland (1) Liverpool vs Swansea (1) Liverpool vs Udinese (1) Liverpool vs Wigan (1) Majalah Bolasepak (1) Malaysia (1) Man Marking (1) Mario Gomez (1) Mascherano (1) Midfielder (1) Mourinho (1) Mouro Pederzoli (1) Nostalgia (1) Oldham (1) Peminat Liverpool (1) Penaja Liverpool (1) Penampilan ke 100 England Gerrard (1) Pengarah Strategik Bolasepak (1) Perlawanan Testimonial (1) Perolehan pendaptan Liverpool (1) Peter Crouch (1) Philip Degen (1) Platini (1) Press Conference (1) Ramadhan Liverpool (1) Raul Miereles (1) Roy Hodgson Tactic (1) Rumours Flamini Liverpool (1) SAS (1) SPUR (1) Sakit jantung (1) Samed Yesil (1) Sammy Lee (1) Sasaran (1) Sayembara (1) Sejarah (1) Sidang Akhbar (1) Stadium (1) Stamford Bridge (1) Stephen Darby (1) Steve McMahon (1) Suarez dan Sturridge (1) Swansea (1) Sylvian Marveaux (1) Testimonial (1) Titi Camara (1) Txiki Brigistain (1) Undang-undang (1) West Ham vs Liverpool (1) Zonal Marking (1) cetusan minda (1) children (1) cuba teka (1) degen (1) derby (1) diving (1) f (1) facebook (1) fantasy football (1) gaji (1) galacticos (1) hukuman (1) jokes (1) klasik (1) kolo Toure (1) liverpool 4-0 Spurs (1) maskot (1) pencabar (1) persahabatan (1) pre (1) preseason (1) protes (1) qpr (1) revenue income (1) santai (1) sayap kanan (1) setpiece (1) sponsor (1) squad (1) supporter (1) tips (1) tour (1) twitter (1) ulangtahun (1) youtube (1)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails