Jan 23, 2012

PEMBELIAN TAK BALIK MODAL




Setiap pengurus Liverpool yang terkemudian yang saya pernah ikuti sepanjang 22 tahun jadi peminat Liverpool tak sunyi dari terima kritikan saya walaupun ketika itu tak ada blog untuk luahkan perasaan, cuma kepada rakan peminat lain. Setiap mereka ada pembelian tak menjadi mereka yang mahal. Sememangnya nak berjaya pasukan kena melabur juga ambil pemain luar kerana akademi Liverpool tak produktif untuk lahirkan pemain tempatan yang bagus. Nak cari macam McManaman, Fowler, Gerrard dan Carragher jenuh tapis dan yang belen memang tak mampu bersaing. Jadi mahu tak mahu kena keluar duit beli pemain luar yang kadang-kadang ada risiko buang duit kalau tak mejadi.

Contoh zaman Roy Evans, masa itu pasukan kita cukup sempoi dah dengan ada McManaman, Fowler, Redknapp, cuma masalahnya ialah dia terpaksa nak cari pengganti Ian Rush yang dah tua. Dah bermacam-macam pemain dibawa tapi yang paling sensasi ialah pembelian pecah rekod British iaitu membawa Stan Collymore dari Nottingham Forest. Pemain ini awal karier amat bagus dan menyengat bersama Fowler. Tapi keegoan dan perangai luar padang yang liar telah membuatkan Liverpool telah buang duit kerana prestasi beliau merosot dazn dijual kepada Aston Villa dan selepas itu langsung melingkup.

Pengganti Evan, Houllier juga alami nasib yang sama selepas zaman trebel 2001. Walaupun dah ada Heskey dan Owen serta Fowler dia masih nak penyerang juga. Selepas Piala Dunia 2002, Liverpool membeli seorang Haji dari Senegal yang nampak hebat dalam aksi Piala Dunia itu. El Hadji Diouf dibeli bersama 3-4 orang pemain Perancis lain yang mana semuanya perabis beras dan karen untuk Liverpool. Dah lah main tak sempoi, Diouf ini amat suka meludah dan payah ikut arahan jurulatih. Tak habis dengan Diouf, Hollier bawa pula penyerang yang nama macam malaikat, iaitu Djibril Cisse tapi tak sempat dia nak bersuai kenal dengan pemain Auxerre ini Houllier dah kena pencen awal.

Rafa Benitez ke Anfield membawa pemain tengah yang hebat. Tapi dia cuma menerima pesaka Houllier pemain hampeh dan kayu mati. Nasib baik dia buang habis tinggalan Houllier dan tinggallah beberapa kerat pemain yang masih sempoi. Tengoklah masa menang Piala Eropah 2005 di Istanbul, boleh kata hampir semua pemain utama anak didik Houllier. Tapi macam dok ada walaupun penyerang dah bertimbun kat atas ,  Rafa dah berjangkit dengan virus pengurus terdahulu nak beli penyerang hebat kerana konon pengganti Owen tak sempat dibeli. Jadi beliau telah beli Morientes dari Madrid tapi tak sesuai. Beli Crouch dan Bellamy juga tak sempat nak simpan lama. Tapi yang paling buang duit ialah pembelian Robbie Keane dan Aquilani. Mereka berdua bagus dikelab lama tapi tak mampu main macamana masa lampau mereka.

Sepatutnya Liverpool kena bersabar dengan Rafa kerana dia masih pengurus yang hebat, Cuma pemain yang dibeli bikin malu dan tak main ikut nilai yang dibeli. Setelah Rafa dipecat, kemasukan Hodgson sebagai pengurus mengundang tanda tanya. Namun dia masuk tak beli banyak sangat kerana Liverpool dah nak bertukar pemilik ketika itu. Tapi pembelian beliau juga mengecewakan kerana bawak masuk pemain gred C seperti Konchesky dan Poulsen. Joe Cole berjaya dibawa masuk tapi hampeh juga dan asyik cedera, cuma Meireles nampaknya pembelian berbaloi. Macam terjadi kepada pengurus terdahulu sindrom jual pemain utama mengakibatkan Liverpool kian lama kian corot. Setakat 31 perlawanan , Hodgson antara pengurus yang jodoh pendek dengan Liverpool apabila dipecat dan digantikan dengan Kenny Dalglish.

Kemasukan Kenny tengah musim lepas macam kembalikan  kebangkitan pasukan. Apataknya dari kedudukan tangga ke 12 akhirnya Liverpool berjaya melonjak ke tangga ke-6. Pembelian Suarez dari Ajax dah kira mahal dah 22 juta, tapi kerana panik dek kerana penjualan Torres ke Chelsea, Liverpool terpaksa membeli Carroll dengan harga pecah rekod British 35 juta. Memang nampak tak seberapa berbanding penjualan Torres yang dapat 50juta, tapi dari awal lagi ramai yang bunyi suara takut tak berbaloi dan risiko amat tinggi. Namun apa nak buat dah semua pihak yakni Pemilik, pengurus dan pegawal teknikal (Comolli) dah setuju maka semua nya telah jadi sejarah sekarang ini.

Tamat musim lepas, Dalglish punya ambisi untuk menambahbaikkan pasukan kerana dia nampak kelemahan pasukan kita dalam banyak posisi. Dia pun beli Enrique, Adam, Henderson dan Downing dengan habiskan lebih kurang 50 juta pound. Mungkin dia rasa mereka ini boleh harap kerana menjadi ayam tambatan kelab lama mereka. Betol saya memang teruja dengan semua pemain kecuali seorang iaitu Adam. (Boleh semak entri pasal Adam sebelum ini). Yang lain saya kagumi sebab mereka boleh masuk cara permainan sebelum ini   hantar dan gerak (pass & move). Bagi saya Downing dan Enrique bakal dapat tempat otomatik, tapi Adam dan Henderson nak sumbat mana. Kita dah ada Lucas, Gerrard dan Meireles serta Spearing dan pembelian mereka bukan keperluan tapi kononya untuk penambahbaikan.

Dah sampai setengah musim hanya pembelian Enrique dan Suarez serta kemasukan percuma Bellamy yang nampak berbaloi. Downing dan Carroll bagi saya adalah pembaziran kerana prestasi mereka memang diukur diatas padang bersama tanda harga mereka. Adam pula bagi saya adalah kesilapan mutlak kerana kita dah buat hero tahun lepas Meireles hilang tempat dan merajuk mintak dijual ke Chelsea. Henderson masih muda tapi harga belian beliau amat mengarut kerana dia masih macam juga Carroll, belum lagi punyai kredibiliti sebagai pemain muda sensasi.

Kesilapan lampau pasukan kita berpuluh tahun dulu mungkin berulang jika pembelian yang kurang berhati-hati dan panik jadi amalan. Dari yang apa saya dengar Comolli yang melakukan kerja risikan dan Kenny yang beri kata putus samada nak beli atau tidak dan tugas Pemilik hanya perlu sain cek sahaja. Jadi separuh dari kegagalan beli pemain saya rasa berpunca dari Comolli. Dia memang macam kena loteri apabila berjaya bawa masuk Suarez dan beri impak sepantas kilat, namun pembelian lain adalah kesilapan teknikal. Kalau murah tak apa sebab ramai yang pertikai harga pemain tak ikut nilai pasaran. Dah nampak macam Liverpool kena main dengan kelab penjual. Sepatutnya Liverpool tak payah nak kaget dengan polisi kuota pemain British. Pemain muda macam Kelly, Flanagan, Shevley, Robinson serta Spearing dah ada dan mereka memang tak ada masalah nak ganti pemain utama. Ramai pemain luar Pulau British yang murah dan berganda lebih sempoi.

Benda dah lepas. Dah beli nak buat apa, cuma cadangan penjualan Carroll dan diganti dengan Bent pada pendapat saya mungkin ada pro dan kontra. Namun oleh kerana Kenny sendiri dan macam kian hilang sabar dengan Carroll, silap haribulan kita boleh tengok Bent pakai jersi no 9. Malah jika betol Granero akan dipinjam/beli dari Real Madrid maka tiada lagi harapan Adam untuk dapat tempat utama lagi di Anfield. Sementara nak tunggu Lucas pulih saya rasa Kenny kena pinjam seorang pemain tengah defensif yang boleh bantu pertahanan. Serik tengok Adam atau Henderson mahupun Gerrard terkial-kilal main kat situ. Kalau Liverpool tak buat perubahan drastik bulan ini, saya rasa tempat ke-7 adalah memang padan dengan keadaan pasukan kita yang dilanda malang ini. Itu belum lagi dengar cerita yang Suarez akan kena jual.

4 comments:

  1. Mmg entri terbaik bang...biasa duk tgk entri review match ja...harap2 lepaih ni ada lagi entri pandangan penulis blog mengenai pretasi pasukan setiap bulan...sebab saya duk tgk owner blog ni ada harapan jadi kolumnis dalam akhbar...memang tulisan profesional dan padangannya amat relevan.

    ReplyDelete
  2. Dari pemerhatian saya LIVERPOOL KITA adalah blog terbaik dalam bahasa Melayu. :YNWA!

    ReplyDelete
  3. betol2...aku hari2 msti bkak page ni..dh jadi page wajib bile bkak lappy aku..huhu..mmg terbaik utk dikongsi entry pasal team kesayangan kita ni...especially dlm bahasa melayu kan...tahniah..

    ReplyDelete
  4. Saya berfikir bahawa Suarez tawaran baik untuk Liverpool, tetapi melihat senarai pemain kedua, saya ingin saya dapat melihat orang-orang pemain baik yang bermain untuk Liverpool, ia akan menjadi satu pasukan yang lebih berdaya saing

    ReplyDelete

Labels

Liverpool (216) Rumours (157) Premier League (153) Priemer League (70) Steven Gerrard (40) Piala Europa (37) Champion League (35) Luis Suarez (34) Fernando Torres (32) Rafael Benitez (31) Youth (25) Kenny Dalglish (23) Lucas Leiva (21) cartoon (21) kontrak (21) Dirk Kuyt (20) Hari ini dalam sejarah (20) Jersi (20) Owner (20) Player (20) komentar (20) Isu terkini (19) Chelsea (18) England (18) Lagenda (18) Piala FA (18) Awards (17) Daniel Agger (17) Andy Carroll (16) Jamie Carragher (16) Piala Dunia (16) news (16) transfers (16) Antarabangsa (15) Man U (15) Perpindahan (15) Man City (14) Roy Hodgson (14) Xabi Alonso (14) Pepe Reina (13) Piala Liga (13) premeir league (13) ulasan (13) Alberto Aquilani (12) Everton (12) Gossip (12) Lawak (12) Ryan Babel (12) cedera (12) Arsenal (11) Javier Mascherano (11) kecederaan (11) Pengurus (10) ucapan (10) David Ngog (9) Liverpool tour (9) Martin Skrtel (9) Newcastle (9) Robbie Keane (9) Stoke (9) ex-liverpool (9) Alex Ferguson (8) Andrea Dossena (8) Joe Cole (8) Jose Enrique (8) Aston Villa (7) Carragher (7) Emilliano Insua (7) Iklan (7) Milan Jovanovic (7) Paul Konchesky (7) Raheem Sterling (7) Raul Meireles (7) Sami Hyypia (7) Tactical (7) West Brom (7) anugerah (7) Alvaro Arbeloa (6) Bolos (6) Carling Cup (6) Craig Bellamy (6) Damien Comolli (6) Daniel Ayala (6) Fakta (6) Goalkeeper (6) Jaringan (6) Jordan Henderson (6) Lawak Basi (6) Pemain Terbaik (6) SPURS (6) Sebastian Coates (6) Stewart Downing (6) Sunderland (6) Wigan (6) birthday (6) Andriy Voronin (5) Blackburn (5) Brendan Rodgers (5) Copa America (5) Fixture (5) Fulham (5) Glen Johnson (5) Jay Spearing (5) Liga Europa (5) Midfield (5) Pemberitahuan (5) Pra-musim (5) Yossi Benayoun (5) pinjaman (5) Albert Reira (4) Analisis (4) Belajar Bola (4) Charlie Adam (4) Christian Poulsen (4) Defender (4) Glen Johnsen (4) Hull (4) Insua (4) Jermaine Pennant (4) John Henry (4) League Cup (4) Liverpool vs Arsenal (4) Liverpool vs West Ham (4) Maxi Rodriguez (4) Pacheco (4) Rasis (4) Reading (4) Reserve (4) Rick Parry (4) Sparta Prague (4) Steve Clarke (4) Suso (4) Warrior (4) West Ham (4) Wolverhampton (4) kontroversi (4) opponent (4) statistik (4) tahukah anda (4) winger (4) Bek kiri (3) Birmingham (3) Brad Jones (3) Brighton (3) Euro2012 (3) FacebookPages (3) Hillsborough Disaster (3) IFTTT (3) Jadual perlawanan (3) Joe Allen (3) John Flanagan (3) Jonjo Shevley (3) LFC TOUR 2014 (3) Liverpool Youth (3) Liverpool vs Man City (3) Liverpool vs Man U (3) Liverpool vs Southampton (3) Liverpool vs Spurs (3) Nabil El Zhar (3) Owner Liverpool (3) Penjaga Gol (3) Piala Europa Liverpool (3) Piala Europa. (3) Polisi (3) Pra musim Liverpool (3) Primier League (3) Totenham hotspurs (3) Undian (3) akademi (3) humour (3) loan (3) taktikal (3) Andre Wisdom (2) Anelka (2) Assaidi (2) Berita (2) Brazil (2) Carlos Tevez (2) Carta (2) Conor Coady (2) Contract (2) Damine Plessis (2) Danny Wilson (2) Dejan Lovren (2) Doni (2) Euro16 (2) Europe (2) Fabio Aurelio (2) Fabio Capello (2) GOL (2) Gerrard (2) Ian Rush (2) Insiden (2) Kahwin (2) Kargiakos (2) LFC TOUR 2013 (2) Liverpool vs Aston Villa (2) Liverpool vs Everton (2) Liverpool vs Fulham (2) Martin Kelly (2) Norwich (2) Patrice Evra (2) Peraduan (2) Player Of The Month (2) Rafa Benitez (2) Retired (2) Rival (2) Rumours Liverpool (2) Sammy Leee (2) Simon Mignolet (2) Skuad (2) Soroton Perlawanan (2) Trofi (2) VIDEO (2) Wembley (2) coach (2) formasi (2) games (2) match report (2) queen park rangers (2) rekod (2) scouting (2) staff (2) striker (2) 3-5-2 (1) Aaron Lennon (1) Adam Johnson (1) Alan Hansen (1) Alex Ferguson kena troll (1) Aly Cissokho (1) Anfield (1) Antonio Cassano (1) Arsene Wenger (1) BISNEZ (1) Beatles (1) Bek Kanan. (1) Benayoun (1) Bike (1) Bilbao (1) Bill Shankly (1) Blunder (1) Bolton (1) Bootroom (1) Borini (1) Burnley (1) Cardiff (1) Charles Itandje (1) Christian Zapata (1) Christopher Buchtmann (1) Columnist (1) Daniel Sturridge (1) Danny Ward (1) Danny murphy (1) David Martin (1) David Moores (1) David Trezeguet (1) David Villa (1) Dietmar Hamann (1) Dimitri Payet (1) Djimi Traore (1) Epic Liverpool (1) Exeter (1) FC Braga (1) Facebook Liverpoolkita (1) Fan Man U provokas (1) Fans (1) Fifa (1) Fifa12 (1) Flop (1) Gael Clichy (1) Gary Neville (1) Gerardo Bruna (1) Harry Redknapp (1) Hatem Ben Arfa (1) Hearts (1) History Channel (1) Honda (1) Howard Webb (1) Ian Ayre (1) Ian St John (1) Jack Hoobs (1) Jack Robinson (1) Jack Wolfskin. (1) James Milner (1) Javier Manquillo (1) Jersi Torres (1) Jerzy Dudeks (1) Jurulatih (1) Keji (1) Kesebelasan Utama (1) Kevin Keen (1) Krisis (1) Kristian Nemeth (1) Krisztian Nemeth (1) Kyrgiakos (1) LIVERPOOL 4-3 GUANGDONG (1) Latihan (1) Leighton Baines (1) Liverpool goal (1) Liverpool players (1) Liverpool vs Cardiff (1) Liverpool vs Norwich (1) Liverpool vs Robatnichki (1) Liverpool vs Robatnicki (1) Liverpool vs Stoke (1) Liverpool vs Sunderland (1) Liverpool vs Swansea (1) Liverpool vs Udinese (1) Liverpool vs Wigan (1) Majalah Bolasepak (1) Malaysia (1) Man Marking (1) Mario Gomez (1) Mascherano (1) Midfielder (1) Mourinho (1) Mouro Pederzoli (1) Nostalgia (1) Oldham (1) Peminat Liverpool (1) Penaja Liverpool (1) Penampilan ke 100 England Gerrard (1) Pengarah Strategik Bolasepak (1) Perlawanan Testimonial (1) Perolehan pendaptan Liverpool (1) Peter Crouch (1) Philip Degen (1) Platini (1) Press Conference (1) Ramadhan Liverpool (1) Raul Miereles (1) Roy Hodgson Tactic (1) Rumours Flamini Liverpool (1) SAS (1) SPUR (1) Sakit jantung (1) Samed Yesil (1) Sammy Lee (1) Sasaran (1) Sayembara (1) Sejarah (1) Sidang Akhbar (1) Stadium (1) Stamford Bridge (1) Stephen Darby (1) Steve McMahon (1) Suarez dan Sturridge (1) Swansea (1) Sylvian Marveaux (1) Testimonial (1) Titi Camara (1) Txiki Brigistain (1) Undang-undang (1) West Ham vs Liverpool (1) Zonal Marking (1) cetusan minda (1) children (1) cuba teka (1) degen (1) derby (1) diving (1) f (1) facebook (1) fantasy football (1) gaji (1) galacticos (1) goal lfc (1) hukuman (1) jokes (1) klasik (1) kolo Toure (1) liverpool 4-0 Spurs (1) maskot (1) pencabar (1) persahabatan (1) pre (1) preseason (1) protes (1) qpr (1) revenue income (1) santai (1) sayap kanan (1) setpiece (1) sponsor (1) squad (1) supporter (1) tips (1) tour (1) twitter (1) ulangtahun (1) youtube (1)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails