Jan 30, 2012

LIVERPOOL LAWAN WOLVES



Sejak semalam, keputusan Liverpool dan Man U, masih jadi topik hangat dan modal borak beberapa teman rapat ketika sedang BBQ dirumah sorang kenalan. Sambil dok ratah kambing bakar, ramai Anti-MU yang puji Liverpool itulah inilah dan macam-macam. Itu nasib baek Liverpool menang, banyak komen sedap, kalau bungkuih silap-silap saya pula jadi macam lauk kambing kena bakar dengan diorang.

Apa yang diperhatikan ialah pasukan kita macam senang makan pasukan elitis, tapi macam nak mampus bila lawan pasukan cikai cap ayam. Tren ini dah jadi warisan sejak zaman berzaman. Apa sebabnya. Mungkin pasukan kita tak cukup sombong dan berlagak serta membuli macam pasukan elitis lain. Ataupun juga main sambil lewa dan suka pandang remeh kebolehan lawan juga punca kegagalan tersebut.

Jawapan dari soalan tersebut akan kita dapati esok malam. Bertandang ke Stadium Moulinux adalah bukan perkara enteng bagi kita. Mungkin pasukan tuan rumah Wolves dapat inspirasi dari Bolton dan tengok ulangsiar bagaimana selok belok nak kincaikan Liverpool dan cari kelemahan pasukan kita. Apa yang saya jangka Mick McCarthy akan buat macam Owen Coyle, cuma pasukn mereka lebih mengancam dari Bolton.

Dipihak Liverpool, momentum kemenangan dengan Man U adalah ubat terbaik, namun ianya bukan untuk buat lalok macam ubat batuk. Apa yang saya nampak impak pemain tengah bertahan memang diperlukan untuk jadi pendinding serangan dan juga mengasak pemain tengah lawan. Bab serangan saya sikit gusar jika Carroll main tak tahu kenapa. Mungkin prasangka buruk dari saya tapi dah nak buat macamana dia yang berikan persembhan sebegitu sebelum ni. Tapi dalam hati selagimana Kenny tak jual Carroll saya harap pemain tocang itu lakukan terbaik.

Bellamy wajib main kerana dia dah buat ramai peminat obses dengan pemain mulut murai ini. Dia dah jadi hero baru sejak Suarez kena gam oleh FA. Downing dan Kuyt juga telah kembali dapat tempat untuk posisi sayap. Cuma sekarang adalah perebutan posisi tengah antara Adam, Henderson dan Spearing kerana Kapten Gerrard pilihan otomatik juri. Bek berempat dan goli tak payah nak kacau memang tak tergugat jika tak cedera.

Untuk memang dengan Wolves tak mudah yang disangka. Namun nak tewas macam kena dengan Bolton juga mungkin tidak. Kerja keras dan permainan berpasukan seperti yang ditujukkan lawan Man U adalah contoh bagaimana nak bagi keputusan berpihak untuk kita. Kenny memang tak pandai nak bertaktikal macam Rafa, tapi dia punyai trik tersendiri macamana nak naikkan semangat pemain dan bagi mereka main elok. Untuk itu dengan semangat baru dan keazaman baru dari pemain setelah dibambu Kenny, saya pasti keputusan berpihak kepada kita. Saya tak mahu nak tengok gol banyak cukup sekadar 2-0 pun dah kira ok.

Jan 29, 2012

DA SHUFFLE

Layan jagan tak layan. Jiwa muda. lol

PIALA FA : LIVERPOOL 2-1 MAN U



Jan 27, 2012

PIALA FA : LIVERPOOL LAWAN MAN U


Kembar pertama Si Setan Biru dah kena tibai dan kini giliran abangnya si setan Merah pula. Kedatangan mereka akan ke Anfield pasti sempoi sebab dok tunggu kedatangan si hitam manis Evra. Pasti gempak meriah sebab dengar kata peminat dah siap kain rentang dan topeng muka Suarez untuk bagi pemain Perancis itu jiwa kacau. Lagi satu kita nak tengok apa akal mamat metalik ni nak cari pasal dengan Liverpool.

Jan 26, 2012

PIALA LIGA: LIVERPOOL 2-2 MAN CITY (3-2 AGREGAT)



Nampak gayanya ugutan Kenny menjadi. Kesemua pemain kecut telor dan main macam nak gila. Lagi satu fakta yang paling sempoi ialah pasukan kita main baik kerana Carroll tak main. Itulah nak habaq mai, beli penyerang harga berpuluh juta pun, yang percuma juga amat berjasa. Lagipun corak permainan kita nampak lebih agresif dan tempo permainan yang laju. Ini kalau ada Suarez dalam korum, pergh tak dapat bayangkan bagaimana azabnya pasukan lawan nak hadapi Liverpool kelak.

Namun dalam dok seronok layak ke Wembley, perangai buruk pemain kita masih ada juga. Adam nyaris bagi malu kerana tendang kaki Dzeko dalam kotak penalti. Nasib baik pengadil buat-buat tak nampak dan tak bagi penalti kat  Man City.  Lagi satu hantaran sesetengah pemain agak kelam-kabut dan asyik nak hantar bola kedepan awal sangat. Awat diorang ingat Bellamy tu kuda joki yang boleh ligan tang mana bola sampai. Nasib baik Kompany tak main, kalau tak mampuih kena tenyeh Bellamy.

Harapan nak pegang piala setelah sangap bertahun-tahun amat dirasai. Ingat lagi saya Piala cikai inilah yang nampak Liverpool memang bila mula-mula saya minat Liverpool tak silap saya tahun 1996 kot. Lepas itu piala ini lagi dapat masa zaman Houllier dan piala cikai ini jadi piala pertama kita dapat dan selepas itu kita balun Piala FA dan UEFA. Maknanya piala ini mungkin pembuka selera untuk kita dapatkan Piala FA dan itu akan kita cuba dapatkan dengan menewaskan Setan Merah nanti.


Jan 24, 2012

Apa dah jadi..???


Secara terus terang saya terasa kecewa dengan prestasi skuad Liverpool pada ketika ini. Melihat kepada kekalahan yang sangat memalukan di stadium Reebok pada hari Sabtu adalah sesuatu yg diluar jangkaan. Nilai pembelian para pemain tengah REDS adalah lebih mahal drpd kesebelasan skuad Bolton pd mlm itu(betulkan jika tersilap). Tetapi permainan mereka sebaliknya .Menjelang pertemuan dgn Man City.. Sy tiada idea.. terpulang kpd KK dan para pemain..

“If you can't support us when we draw or lose, don't support us when we win”. Yups.. I’m still a supporter.. sedikit pon tidak berubah. Tetapi cuma sedikit kecewa dgn prestasi “para pemain taraf bintang” di dlm skuad.. Come on.. wake up. Tunjukkan kemampuan sebenar anda.. Bermain secara berpasukan.. Kalau kita sudah bermain cantik.. dan strategi terbaik.. minimize kan kesilapan.. jika kalah sekalipon mungkin penyokong tidak terlalu kecewa..(selalunya Reff la kan.. oopss..)

Secara jujur , Para pemain bintang yg dibawa masuk ke Anfield adalah pemain yg bertaraf bintang… tetapi secara individual.. dlm ayat yg lebih mudah.. “tak ngam dgn style play skuad Liverpool”,Sy harap pengurusan tahu apa nak buat.. Fikirkan bersama…

Namun di sebalik betapa poor nya skuad kita menentang team² yg sepatutnya kita menang(etc: Stoke, Bolton, Norwich) Prestasi kita menentang Big 6 amat memberansangkan. Dr mana dtg semngat tu sy tidak tahu.. di sini mungkin utk KK & SC sendiri berfikir apa yg boleh mereka lihat.. bukan ingin mengangkat Rafa Benitez.. tetapi pd sy Rafa adalah one of the best manager yg pernah kita ada. Corak permainan yg beliau sediakan amat berbeza.. mengikut pasukan. Cth.. vs Arsenal(benteng agak goyah)- you can drill from that.. tetapi tidak dgn Stoke City.. Bkn nk ckp KK & SC xbuat.. tp mungkin xcukup agresif.. (apa pon respect to King Kenny.. Time will tell.. no need to panic.. )

Prestasi permainan di Anfield – no komen.. still ok.. tp tidak cukup..

Adakah strategi yg di guna pakai KK terlau 80’s.. tidak pd sy.. para pemain yg x berapa ngam pd sy.. strategi beliau Nampak menarik tp belum dpt di adapt sepenuhnya.. Jadi xpelik kenapa beliau sendiri betul² marah selepas game vs Bolton..dan amaran akan remove “kayu mati” dlm pasukan adalah satu turning point yg sy harap mengembalikan semangat pasukan.. kalau dah mmg x ngam tu xbley kata apa dah la.. Transfer window ni di harap pemain yg terbaik dibawa masuk.. come on DC..

“Carroll, Hendo, Adam, Downing,- Jual jer semua nih.. xbley pakai dah…” relax dolu.. Reserve club kan ada.. “Bg mereka chance..!! bg mereka peluang..!! bg mereka chance..!!”(iklan Johan raja lawak) bg akal panjang sket.. Loan out ker.. pd sy la.. sbb dorg nih muda lagi.. byk masa lagi… Hope ada peningkatan memberansangkan..

Semoga REDS bangkit dan tempeh tiket final di Wembley.. harap dpt jd titik tolak kebangkitan Liverpool..

Kpd yg ckp klu nk mng selalu pegi support club lain - di ulangi, ramai penyokong kecewa dgn prestasi para pemain.. bukan dgn club.. Still REDS
Kpd yg memaki hamun xtentu pasal tu plak sy harap sentiasa bersabar.. “At the end of the storm, There’s a golden sky..” xdehal.. takat kena kutuk je pon ngan bbdk club lain.. xluak sgt kot..(yeke??)

Sekian
Our Blood is REDS for a big reason..

*ps – lama xmenulis.. busy skett.. anak baru lahir bulan lepas.. new born LFC supporter(hope so)..

Jan 23, 2012

PEMBELIAN TAK BALIK MODAL




Setiap pengurus Liverpool yang terkemudian yang saya pernah ikuti sepanjang 22 tahun jadi peminat Liverpool tak sunyi dari terima kritikan saya walaupun ketika itu tak ada blog untuk luahkan perasaan, cuma kepada rakan peminat lain. Setiap mereka ada pembelian tak menjadi mereka yang mahal. Sememangnya nak berjaya pasukan kena melabur juga ambil pemain luar kerana akademi Liverpool tak produktif untuk lahirkan pemain tempatan yang bagus. Nak cari macam McManaman, Fowler, Gerrard dan Carragher jenuh tapis dan yang belen memang tak mampu bersaing. Jadi mahu tak mahu kena keluar duit beli pemain luar yang kadang-kadang ada risiko buang duit kalau tak mejadi.

Contoh zaman Roy Evans, masa itu pasukan kita cukup sempoi dah dengan ada McManaman, Fowler, Redknapp, cuma masalahnya ialah dia terpaksa nak cari pengganti Ian Rush yang dah tua. Dah bermacam-macam pemain dibawa tapi yang paling sensasi ialah pembelian pecah rekod British iaitu membawa Stan Collymore dari Nottingham Forest. Pemain ini awal karier amat bagus dan menyengat bersama Fowler. Tapi keegoan dan perangai luar padang yang liar telah membuatkan Liverpool telah buang duit kerana prestasi beliau merosot dazn dijual kepada Aston Villa dan selepas itu langsung melingkup.

Pengganti Evan, Houllier juga alami nasib yang sama selepas zaman trebel 2001. Walaupun dah ada Heskey dan Owen serta Fowler dia masih nak penyerang juga. Selepas Piala Dunia 2002, Liverpool membeli seorang Haji dari Senegal yang nampak hebat dalam aksi Piala Dunia itu. El Hadji Diouf dibeli bersama 3-4 orang pemain Perancis lain yang mana semuanya perabis beras dan karen untuk Liverpool. Dah lah main tak sempoi, Diouf ini amat suka meludah dan payah ikut arahan jurulatih. Tak habis dengan Diouf, Hollier bawa pula penyerang yang nama macam malaikat, iaitu Djibril Cisse tapi tak sempat dia nak bersuai kenal dengan pemain Auxerre ini Houllier dah kena pencen awal.

Rafa Benitez ke Anfield membawa pemain tengah yang hebat. Tapi dia cuma menerima pesaka Houllier pemain hampeh dan kayu mati. Nasib baik dia buang habis tinggalan Houllier dan tinggallah beberapa kerat pemain yang masih sempoi. Tengoklah masa menang Piala Eropah 2005 di Istanbul, boleh kata hampir semua pemain utama anak didik Houllier. Tapi macam dok ada walaupun penyerang dah bertimbun kat atas ,  Rafa dah berjangkit dengan virus pengurus terdahulu nak beli penyerang hebat kerana konon pengganti Owen tak sempat dibeli. Jadi beliau telah beli Morientes dari Madrid tapi tak sesuai. Beli Crouch dan Bellamy juga tak sempat nak simpan lama. Tapi yang paling buang duit ialah pembelian Robbie Keane dan Aquilani. Mereka berdua bagus dikelab lama tapi tak mampu main macamana masa lampau mereka.

Sepatutnya Liverpool kena bersabar dengan Rafa kerana dia masih pengurus yang hebat, Cuma pemain yang dibeli bikin malu dan tak main ikut nilai yang dibeli. Setelah Rafa dipecat, kemasukan Hodgson sebagai pengurus mengundang tanda tanya. Namun dia masuk tak beli banyak sangat kerana Liverpool dah nak bertukar pemilik ketika itu. Tapi pembelian beliau juga mengecewakan kerana bawak masuk pemain gred C seperti Konchesky dan Poulsen. Joe Cole berjaya dibawa masuk tapi hampeh juga dan asyik cedera, cuma Meireles nampaknya pembelian berbaloi. Macam terjadi kepada pengurus terdahulu sindrom jual pemain utama mengakibatkan Liverpool kian lama kian corot. Setakat 31 perlawanan , Hodgson antara pengurus yang jodoh pendek dengan Liverpool apabila dipecat dan digantikan dengan Kenny Dalglish.

Kemasukan Kenny tengah musim lepas macam kembalikan  kebangkitan pasukan. Apataknya dari kedudukan tangga ke 12 akhirnya Liverpool berjaya melonjak ke tangga ke-6. Pembelian Suarez dari Ajax dah kira mahal dah 22 juta, tapi kerana panik dek kerana penjualan Torres ke Chelsea, Liverpool terpaksa membeli Carroll dengan harga pecah rekod British 35 juta. Memang nampak tak seberapa berbanding penjualan Torres yang dapat 50juta, tapi dari awal lagi ramai yang bunyi suara takut tak berbaloi dan risiko amat tinggi. Namun apa nak buat dah semua pihak yakni Pemilik, pengurus dan pegawal teknikal (Comolli) dah setuju maka semua nya telah jadi sejarah sekarang ini.

Tamat musim lepas, Dalglish punya ambisi untuk menambahbaikkan pasukan kerana dia nampak kelemahan pasukan kita dalam banyak posisi. Dia pun beli Enrique, Adam, Henderson dan Downing dengan habiskan lebih kurang 50 juta pound. Mungkin dia rasa mereka ini boleh harap kerana menjadi ayam tambatan kelab lama mereka. Betol saya memang teruja dengan semua pemain kecuali seorang iaitu Adam. (Boleh semak entri pasal Adam sebelum ini). Yang lain saya kagumi sebab mereka boleh masuk cara permainan sebelum ini   hantar dan gerak (pass & move). Bagi saya Downing dan Enrique bakal dapat tempat otomatik, tapi Adam dan Henderson nak sumbat mana. Kita dah ada Lucas, Gerrard dan Meireles serta Spearing dan pembelian mereka bukan keperluan tapi kononya untuk penambahbaikan.

Dah sampai setengah musim hanya pembelian Enrique dan Suarez serta kemasukan percuma Bellamy yang nampak berbaloi. Downing dan Carroll bagi saya adalah pembaziran kerana prestasi mereka memang diukur diatas padang bersama tanda harga mereka. Adam pula bagi saya adalah kesilapan mutlak kerana kita dah buat hero tahun lepas Meireles hilang tempat dan merajuk mintak dijual ke Chelsea. Henderson masih muda tapi harga belian beliau amat mengarut kerana dia masih macam juga Carroll, belum lagi punyai kredibiliti sebagai pemain muda sensasi.

Kesilapan lampau pasukan kita berpuluh tahun dulu mungkin berulang jika pembelian yang kurang berhati-hati dan panik jadi amalan. Dari yang apa saya dengar Comolli yang melakukan kerja risikan dan Kenny yang beri kata putus samada nak beli atau tidak dan tugas Pemilik hanya perlu sain cek sahaja. Jadi separuh dari kegagalan beli pemain saya rasa berpunca dari Comolli. Dia memang macam kena loteri apabila berjaya bawa masuk Suarez dan beri impak sepantas kilat, namun pembelian lain adalah kesilapan teknikal. Kalau murah tak apa sebab ramai yang pertikai harga pemain tak ikut nilai pasaran. Dah nampak macam Liverpool kena main dengan kelab penjual. Sepatutnya Liverpool tak payah nak kaget dengan polisi kuota pemain British. Pemain muda macam Kelly, Flanagan, Shevley, Robinson serta Spearing dah ada dan mereka memang tak ada masalah nak ganti pemain utama. Ramai pemain luar Pulau British yang murah dan berganda lebih sempoi.

Benda dah lepas. Dah beli nak buat apa, cuma cadangan penjualan Carroll dan diganti dengan Bent pada pendapat saya mungkin ada pro dan kontra. Namun oleh kerana Kenny sendiri dan macam kian hilang sabar dengan Carroll, silap haribulan kita boleh tengok Bent pakai jersi no 9. Malah jika betol Granero akan dipinjam/beli dari Real Madrid maka tiada lagi harapan Adam untuk dapat tempat utama lagi di Anfield. Sementara nak tunggu Lucas pulih saya rasa Kenny kena pinjam seorang pemain tengah defensif yang boleh bantu pertahanan. Serik tengok Adam atau Henderson mahupun Gerrard terkial-kilal main kat situ. Kalau Liverpool tak buat perubahan drastik bulan ini, saya rasa tempat ke-7 adalah memang padan dengan keadaan pasukan kita yang dilanda malang ini. Itu belum lagi dengar cerita yang Suarez akan kena jual.

Jan 22, 2012

LIVERPOOL 1-3 BOLTON


Boleh dikatakan keseluruhan pembelian musim ini gagal kecuali Bellamy dan Enrique. Adam, Henderson, Downing dan Carroll adalah kesilapan mutlak Liverpool. Pembelian pemain British langsung tak beri peningkatan pada pasukan malah nampak pasukan kita lebih jauh kebelakang berbanding dengan pasukan lain. Cemburu betoi tengok Newcastle beli pemain luar yang murah dan lebih kualiti.

Jadi Kenny kali ini kena mintak kat FSG  keluar duit untuk beli pemain yang lebih sempoi dan kalau tak babai lah harapan nak buru tempat ke slot Juara-juara Liga. Nak tulis pasal perlawanan ini pun dah tak selera. Sapa yang tengok faham sendiri betapa  tak  boleh belah langsung pemain kita terutamanya pemain tengah yang tak upaya nak bantu pertahanan dan apatah lagi serangan.

Mampuih keras Carroll kat atas sorang-sorang dan nasib baik Bellamy boh sebijik kalau tak mana nak letak muka bungkus dengan pasukan cap ayam dah tu kena belasah pulak. Lepas ini tak mahu dah pemain dok buat kelaku macam ni dah. Harap Kenny buang ego dah simpan siapa yang tak boleh belah dan bagi main pemain yang betoi-betoi berkemampuan . Cukup-ckuplah bagi Adam main Shevley berganda lebih bagus dan cergas dari mamat chabbi tu.

Jan 20, 2012

LIVERPOOL LAWAN BOLTON



"Dengan Stoke pun tak boleh makan, apa barang bro?" Senda rakan saya seorang peminat tegar Setan Merah. Tambah dia lagi dengan nada sedikit juah. "Beli Pemain macam nak gah tapi habuk pun tadak"

Itulah ayat cilaka dari pembanter kelab lawan yang memang akan ambik peluang jika pasukan kita dalam keadaan tak stabil. Jenuh saya alih topik dan alasan namun serangan bertubi-tubi tak dapat nak elak, sebab memang realitinya apa yang mereka hamburkan ada benar jugak dan apa yang dirancang tak semestinya tak seindah seperti bermain FM2012 yang kita boleh main semula jika percaturan tak menjadi.

Alkisah kemandulan serangan dengan Stoke menjadi trauma fobia kepada Kenny rupanya. Sampaikan Liverpool telah dikaitkan kalau boleh dengan semua pemain penyerang yang ada dimuka bumi Allah ini. Tak apa itu depa punya kerja biar scout risik mana yang cun, tapi buat masa sekarang kena guna apa yang ada. Setakat ini Carroll adalah penyerang utama dan Bellamy dan Kuyt sebagai pembantu.

Sementara tunggu Suarez bebas dan penyerang baru sampai, molek jika kena ikhtiar taktik apa cara untuk menajamkan serangan dan bubuh gol masuk kejaring lawan. Apa yang saya nampak ialah Liverpool perlukan pemain sayap yang boleh membantu rakan penyerang buat gol dan sambil juga buat gol untuk ringankan beban penyerang. Setakat ini Bellamy saja yang bertokoh yang lain sangat mengecewakan terutamnya Downing. Dia bagus tapi mungkin taktik Kenny belum lagi dia faham.

Lawan kali ini Bolton saya anggap ujian mudah. Setelah jual Cahill ke Chelsea, apa lagi yang hebat untuk pasukan mereka. Oleh itu saya anngap tak ada masalah untuk kita balun anak buah Owen Coyle ini. Bukan cakap besar atau terlalu optimis, tapi ini bukan djaman Sam "perut besar" Allardyce. Kalau zaman itu memang saya agak respek kebolehan taktik mereka yang ampuh dan agresif. Hinggakan budak tadika Wenger pun balik menangis kena dibuli dengan mereka. Mungkin kali ini saya rasa pasukan kita boleh menang tipis kerana prestasi penyerang kita, tapi nak bolos jangan mimpi kerana Agger akan kembali bergandingan dengan Skrtel. 3 mata adalah angpau Kong Xi Fa Cai untuk peminat Liverpool berbangsa Tiong Hua.

Jan 13, 2012

LIVERPOOL LAWAN STOKE


Hari ini hari kemerdekaan bagi saya setelah hampir dua minggu di bumi Veitnam. Pergi bekerja di sini tak sama dengan datang makan angin melawat lembah mekong atau melawat tempat bersejarah negara bekas jajahan Perancis ini. Saya bukan nak kutuk tapi budaya "aku peduli apa" dan buat kerja bila bos ada dan mengular bila bos takada. Ini sebab mengapa mereka masih jauh untuk membangun berbanding Malaysia. Pening kepala nak tunjuk-ajar kerana tak ramai yang faham dan reti cakap Inggeris. Macam ayam cakap dengan itik. Tensen siot.

Kalau di KL atau mana-mana Bandar besar jem disebabkan oleh Kereta dan penggankutan awam, tapi kat sini terbalik kot. Motosikal paling banyak dan jem berpunca dari mereka. Lagi satu lampu traffik ada macam takada, dan ikut suka simpang mana nak masuk dan traffik cacamerba bersimpang siur. Nak tulis panjang pasal Veitnam 7 hari tujuh malam pun tak habis, tapi sesiapa yang nak ke Ho Chi Min @ Saigon boleh pm saya jika ada masalah nak cari makana halal. Sebab saya ada geng Melayu Champa yang memang baik hati nak tolong cari tempat makan halal dan boleh jadi pemandu pelancung juga.

Maaf mukadimah pasal Veitnam agak panjang dan berbalik cerita pasal Liverpool pula. Esok pasukan kita akan lawan Stoke di Anfield. Semenjak dua menjak ini pasukan Stoke memang agak berbadi dengan kita. Walaupun kita berjaya menapau mereka 3-1 dalam Piala Liga sebelum ini, tapi dalam perlawanan Liga kita tewas di padang mereka 1-0. Corak permainan mereka tak sempoi mana. Mereka main agresif dan bila ada peluang hantar bola tinggi untuk Crouch. Selain Crouch cuma dua pemain yang mencuri tumpuan bagi pasukan Stoke. Pertama Rory Delap yang selalu buat lontaran jauh dan seorang lagi ialah pemain kesukaan Football Fantasy saya tak lain tak bukan Etherington.

Menurut sumber dari Melwood, Spearing mungkin bermain dan harap sangat dia boleh main sebab selain Lucas kita tiada pemain yang boleh jaga keselamatan bek kita. Kalau Spearing tak boleh main saya harap lebih baik Kenny guna taktik 3-5-2 macam masa kita memang 3-1 dengan mereka sebelum ini. Kalau dalam mod serangan Enrique dan Johnson boleh menyerbu dari bawah dan bila nak bertahan mereka akan membantu Carra, Skrtel dan Agger. Pemain tengah saya tak kisah sangat kerana kombinasi Gerrard, Adam dan Henderson dah Ok. Pilihan samada letak Bellamy atau Maxi untuk bergandingan dengan Carroll. Mudahkan, tapi itu kalau saya pengurus Liverpool. Kenny mungkin ada pilihan dia sendiri.

Maka dengan kembalinya saya dari Veitnam sabtu ini, maka akan dapatlah melayan perlawanan itu jika ada  dalam cenel Astro di kedai Mamak berhampiran. Sambil lepas geram tibai nasik kandaq, boleh layan tengok  siarang lansung sebab layan kat sini jenuh refresh sebab internet di Veitnam macam hampeh. Kali ini saya jangka pasukan kita tak ada masalah nak balun Stoke, tapi kena berhati-hati juga macam lawan Man City. Yang penting jika mahu tiga mata, jangan dok gatal nak bagi sepakan percuma kat Stoke kerana mereka amat pandai guna peluang itu nak buat gol. YNWA dari Saigon
   


Jan 12, 2012

PIALA LIGA : LFC 1-0 SETAN BIRU

Hart : Jaga hang Gerrard, boh gol kalu aku tuggu luaq stadium. Angkat geng pukui.

Dendam kena ratah minggu sebelum ni 3-0 dah terbalas. Lega rasanya kerana ikut kekuatan pemain antara dua kelab memang pasukan Setan Biru lebih mantap. Cuma beza antara keduanya ialah pasukan kita mempunyai pemain yang rendah diri namun pengurus hebat , tetapi pasukan mereka hanya pemain yang hebat tapi pengurus sederhana saja, berlagak saja lebih. Jadi bila kita main cara nak menang dengan perancangan teliti. Maka keputusan datang walaupun sekadar penalti. Itupun nasib baik goli mereka ada 2-3 kali selamatkan bola dari Carroll dan Gerrard.

Kebelakangan ini kontroversi tak lekang dengan pasukan kita. Lepas kes Suarez, datang kes pemain Oldam kena ejekan perkauman. Tak sudah dengan itu Nasri pula diejek oleh peminat ketika nak balik dari stadium. Tapi apa yang saya lihat insiden dalam padang takkala Johnson menerjah Lescot adalah 50-50. Ianya bergantung siapa yang adili perlawanan, kerana bagi saya jika ulang tayang memang nampak Johnson dapat bola tapi tengok sekali imbas, cara terjunan Johnson macam kes Kompany terjah Nani masa lawan Man U. Nasib baik tak kena kad merah dan digantung 4 perlawanan macam Kompany.

Peluang untuk cekau Piala Liga nampak macam ada can. Tapi awas, Man City bukan pasukan belasahan cap ayam. Mereka pasukan tamak yang kalau boleh nak Piala macam-macam. Maklumlah pasukan kedua mereka pun sama naik dengan kesebelasan utama. Maka dengan itu saya harap Kenny lebih bersedia menurunkan pasukan boleh menang dalam perlawanan timbal balik di Anfield.


M-L footyroom.com bởi footyroom

Jan 10, 2012

PIALA LIGA : LIVERPOOL LAWAN MAN CITY


Selalunya saya tak kisah sangat dengan piala cikai macam ni. Tapi daripada tak ada langsung baik dapat juga Piala walaupun tak berprestij macam Piala FA. Nasib baik pasukan kita pergi ke Stadium Man City dulu. Kiranya boleh bagi kejutan dulu kat tuan rumah. Lagipun saya ingat banyak pemain Afrika mereka dah bergerak ke pertandingan Piala Negara-Negara Afrika. Jadi pasukan mereka ketiadaan 2 Toure dan Kompany  yang digantung perlawanan. Kiranya bahagian pertahanan mereka agak lemah dan mereka hanya tertumpu dibahagian serangan sahaja. Jadi kena kawal dan kuci pemain serangan macam Aguero dan Balotelli dan juga pemain kreatif mereka Silva dan lepas itu barulah segalanya akan jadi mudah.

Tak pasti macamana barisan kita untuk lawan Man City rabu ini. Tapi jangkaan saya rombakan pemain sekali lagi terjadi kerana sabtu ini nak lawan Stoke pula. Namun bagi saya untuk lawan Man City baik gunakan pasukan agak defensif kerana kita akan bermain ditempat lawan. Mungkin beberapa pemain dari perlawanan Oldham direhatkan dan bagi peluang mereka yang berehat macam Adam, Henderson dan Carroll main pula. Tentang bek mungkin 4 terbaik kita akan turun atau mungkin sedikit rojak dengan memasukkan Kelly, sebab saya amat menyukai persembahan beliau masa lawan Oldham sebelum ini. Keputusan di Man City sebelum ini dengan kekalahan 3-0 mungkin tak berulang, sebab Reina mungkin dah ambil pengajaran. Oleh itu saya jangkakan pasukan kita hanya mungkin sekadar seri sahaja di Stadium Man City. Anda setuju?

Jan 8, 2012

ANGKARA SETAN MERAH




Suarez tak main ketika lawan Man City kerana dah jalani hukuman rupanya. Maknanya dia dah jalani hukuman yang kedua selepas lawan Oldham. Walaupun juri FA England menyatakan kamu bersalah, namun peminat Liverpool dibelakang kamu. Kamu Takkan Jalan Keseorangan.

Jan 7, 2012

LIVERPOOL 5-1 OLDHAM



Kat Veitnam mana ada Astro, cuma dapat layan guna Internet, nasib baik wifi hotel laju gila. Jadi saya tak melepaskan peluang untuk tengok macamana Liverpool yang sedang dalam macam-macam masalah sebelum ini menghadapi pasukan cap ayam macam Oldham. Berbalik kepada perlawanan pagi tadi, saya secara keseluruhan puji semua pemain samada yang main 90 minit atau gantian. Memang mereka tahu Oldham cikai tapi mereka tunjuk komitmen untuk menang secara bersunguh-sungguh.

Kesebelasan kita mengalami rombakan besar-besaran. Tiada Carroll, Downing, Adam, Henderson dan 4 orang bek utama. Ianya gabungan tua muda dibarisi oleh Reina, Kelly, Carragher, Coates, Aurelio, Spearing, Gerrard, Shevley,Maxi, Bellamy dan Kuyt. Nampaknya Kuyt menjadi peneraju utama serangan sambil dibantu oleh Maxi dan Bellamy dibahagian sayap. Spearing menjaga pertahanan dan Gerrard dan Jonjo diberi lesen untuk membantu serangan. Nampak macam Liverpool akan main serangan kamikaze dari corak formasi .

Walaupun dikejutkan dengan gol awal pemain Oldham. Saya percaya penjaga gol hebat dari Pepe pun tak boleh nak tepis bola laju masuk belah penjuru gol macam tu. Mungkin pemain kita alpa nak blok, tapi gol nasib macam itu kita tak boleh nak elak sebab ianya cubaan diluar kotak penalti. Tapi selepas itu Oldham nampak macam dapat peluang untuk buat gol, nasib baik bek dan goli sempat halang penyerang Oldham. Kiranya panik juga tapi Liverpool masih bersahaja dan menggandakan peluang.

Tak dan beberapa minit Oldham kembali kedunia nyata, apabila Liverpool menyamakan kedudukan. Rembatan Shevley ditanduk atau terkena Bellamy, tapi apa pun jua ianya mencecah jaring. Elok nak dekat-dekat nak dekat separuh masa pertama nak habis, Liverpool dihadiahkan penalti kerana Bellamy ditolak ketika berebut dalam kotak penalti. Kapten Gerrard tanpa rasa gabra menjaringkan penalti dengan cantik sekali. Separuh pertama tamat dengan kepuasan. Kopi secawan.

Separuh kedua pasukan kita bermain lebih yakin lagi konfiden. Boleh kata kawsan tengah semua kita punya. Oldham kembali buat kubu dalam kampung sendiri. Tapi apa nak buat Liverpool kembali lapar gol. Shevley akhirnya dapat gol sulung peribadi untuk Liverpool apabila menyudahkan hantaran dari Bellamy. Lepas sorang, sorang lepas geram. Kali ini giliran Carroll pula boh gol dengan rembatan padu. Walaupun masa dah nak habis, kini giliran Downing boh gol sulung beliau setelah 21 tanpa gol. Keputusan akhir 5-1.

Akhir sekali walaupun berpuashati dengan keputusan kali ini, harap pemain dapat meneruskan corak sebegini. Carroll perlu masa tapi Liverpool perlu gol, jadi beliau perlu kembali beri gol kerana itu adalah tugas beliau. Kalau tak konpom Bent yang diwar-warkan akan dijual ke Liverpool akan dibeli kerana reputasi dan pengalaman serta penghasilan gol adalah memberansankan. Downing telah dapatkan momentom serta gol sulung dan saya harap ianya berterusan. Namun saya amat bangga dengan barisan muda seperti Shevley, Kelly, Coates, Flanagan dan Spearing. Harap mereka cepat belajar dan beri persaingan sihat kepada barisan utama. YNWA from Saigon



 

Jan 6, 2012

NEGRO MAKI NEGRO



Macam Cibai (ini bukan mencarut tapi memang patut). Tengok sendiri Evra sendiri gunapakai perkataan Negro. Tak tahu lah samada Persatuan Bolasepak England kulit dan dalamnya isi adalah Persatuan Bolasepak Setan Merah. Hangat hati betoi dengan pendedahan ini. Masa dia cakap "Motherfuckin Nigger" atau cibai mak kau negro, adakah dia ketika itu tak negro. Sial memang sial. 8 perlawanan tanpa hero kita Suarez memang itu ajenda Ferguson. Patut pihak Liverpool lawan kes ini sampai habis jangan mengalah sebab konon nak jaga hati orang lain padahal reputasi pasukan kita dah macam samaph dibuat Evra.

Video ni panjang, bahagian cilanat boleh dilihat pada minit 5:32

MEREKA SEMUA RASIS


Jan 4, 2012

LIVERPOOL 0-3 MAN CHITTY



Apa yang saya rasa semua peminat faham ialah Liverpool beli senjata yang mereka tak faham cara nak guna. Andy Carroll memang tak punyai banyak masa nak tunjuk kejantanan beliau. Sebab peminat dah hilang sabarudin cuma Kenny masih nak buktikan 35juta pound adalah pelaburan yang berbaloi. Berbaloi bagi saya ialah macam beli kereta import , mahal tapi berdesup dijalanan. Bukan beli kereta tempatan yang mahal tapi tak sampai waranti dah macam-macam fe'el. Itu perbandingan tapi tetap akur keegoan Kenny adalah penentu masa depan pasukan kesayangan kita.Yang lain-lain saya malas nak ulas kerana benda dah kalah mesti cerita negatif akan timbul. Takkan main tak bagus kita cakap main sempoi pulak. Kita bukan nak kutuk pasukan tapi biar berada diatas bumi bukan berada di planet lain.

Jan 2, 2012

LIVERPOOL LAWAN MAN CITY


Akhirnya selamat sampai ke Ho Chin Minh City atau Saigon petang tadi. Cuak juga bila pijak bumi Veitnam yang dipenuhi taboo sial dari kawan-kawan. Betol memang susah nak dapat kedai makanan halal kat sini. Cari punya cari akhirnya jumpa juga Saigon Halal Cafe dekat dengan Hotel Sheraton. Jadi inilah port rasmi sebab selain makanan yang boleh tahan sedap tapi agak mahal, tapi boleh layan dunia siber dengan WIFI percuma. Selesai dah satu perkara, namun esok kena ke tempat kerja yang tak tahu ada makanan halal atau tak. Kalau takda terpaksa balun Meggie Cawan sebagai makanan rasmi sang musafir.

Berbalik kepada perlawanan sensasi yang bakal menemukan pasukan kita dengan pendahulu liga Man City. Walaupun pasukan mereka agak cengei awal musim namun sampai separuh musim merah dah kian buang mata. Kalah dengan Sunderland amat mengejutkan, tapi itulah bola sepak, macam-macam boleh jadi. Kekuatan mereka hanya pada bahagian serangan yang diterajui Aguero dan Dzeko serta Balotelli dan dibantu oleh Silva dan Yaya. Namun bahagian pertahanan suka juga buat latah dan itu yang perlu pasukan kita ambil peluang sebaikn ya. Joe Hart juga ada hari sial dia dan harap badi dengan Sunderland berterusan.

Kembalinya Suarez dari penggantungan sementara dan Kapten Gerrard membuatkan saya optimis yang Man City takkan berasa selesa, malah akan terpaksa main hati-hati. Jadi Adam akan kembali kebangku simpanan kerana dia masih belum boleh diberi tempat automatik sebab persemabhan beliau amat turun naik. Kadang-kala kita kena ambil satu langkah kebelakang jika ingin berada dua langkah kedepan. Maknanya Adam boleh belajar dari Gerrard dan memperbaiki corak permainan dari kelam kabut kepada lebih teratur. Pilihan saya ialah mengekalkan Spearing kerana dia perlu menjadi kereta kebal untuk memecahkan serangan dan penguasaan pemain tengah Man City yang licik lagi kreatif. Kuyt dan Bellamy bagi saya adalah pilihan terbaik di sayap kerana mereka rajin menghambat bola jika tiada dikaki. Barisan pertahanan kekal. 

Amacam semua. Boleh makan tak Man City di gelanggang mereka. Bagi saya belasah atau kena belasah belakang kira, janji dengan adanya Suarez dan Gerarrd pastinya permainan kita lebih cun macam awek receptionis Hotel yang saya duduk ni. Saya rasa jika seri pun dah kira ok, tapi kalau pulang 3 mata adalah bonus awal tahun. Itu saja dari saya. YNWA dari Saigon.

Labels

Liverpool (216) Rumours (157) Premier League (153) Priemer League (70) Steven Gerrard (40) Piala Europa (37) Champion League (35) Luis Suarez (34) Fernando Torres (32) Rafael Benitez (31) Youth (25) Kenny Dalglish (22) Lucas Leiva (21) cartoon (21) Dirk Kuyt (20) Hari ini dalam sejarah (20) Jersi (20) Owner (20) Player (20) komentar (20) kontrak (20) Isu terkini (19) Chelsea (18) England (18) Lagenda (18) Piala FA (18) Awards (17) Daniel Agger (17) Andy Carroll (16) Jamie Carragher (16) Piala Dunia (16) news (16) transfers (16) Antarabangsa (15) Man U (15) Perpindahan (15) Man City (14) Roy Hodgson (14) Xabi Alonso (14) Pepe Reina (13) Piala Liga (13) premeir league (13) ulasan (13) Alberto Aquilani (12) Everton (12) Gossip (12) Lawak (12) Ryan Babel (12) cedera (12) Arsenal (11) Javier Mascherano (11) kecederaan (11) Pengurus (10) ucapan (10) David Ngog (9) Liverpool tour (9) Martin Skrtel (9) Newcastle (9) Robbie Keane (9) Stoke (9) ex-liverpool (9) Alex Ferguson (8) Andrea Dossena (8) Joe Cole (8) Jose Enrique (8) Aston Villa (7) Carragher (7) Emilliano Insua (7) Iklan (7) Milan Jovanovic (7) Paul Konchesky (7) Raheem Sterling (7) Raul Meireles (7) Sami Hyypia (7) Tactical (7) West Brom (7) anugerah (7) Alvaro Arbeloa (6) Bolos (6) Carling Cup (6) Craig Bellamy (6) Damien Comolli (6) Daniel Ayala (6) Fakta (6) Goalkeeper (6) Jaringan (6) Jordan Henderson (6) Lawak Basi (6) Pemain Terbaik (6) SPURS (6) Sebastian Coates (6) Stewart Downing (6) Sunderland (6) Wigan (6) birthday (6) Andriy Voronin (5) Blackburn (5) Brendan Rodgers (5) Copa America (5) Fixture (5) Fulham (5) Glen Johnson (5) Jay Spearing (5) Liga Europa (5) Midfield (5) Pemberitahuan (5) Pra-musim (5) Yossi Benayoun (5) pinjaman (5) Albert Reira (4) Analisis (4) Belajar Bola (4) Charlie Adam (4) Christian Poulsen (4) Defender (4) Glen Johnsen (4) Hull (4) Insua (4) Jermaine Pennant (4) John Henry (4) League Cup (4) Liverpool vs Arsenal (4) Liverpool vs West Ham (4) Maxi Rodriguez (4) Pacheco (4) Rasis (4) Reading (4) Reserve (4) Rick Parry (4) Sparta Prague (4) Steve Clarke (4) Suso (4) Warrior (4) West Ham (4) Wolverhampton (4) kontroversi (4) opponent (4) statistik (4) tahukah anda (4) winger (4) Bek kiri (3) Birmingham (3) Brad Jones (3) Brighton (3) Euro2012 (3) Hillsborough Disaster (3) Jadual perlawanan (3) Joe Allen (3) John Flanagan (3) Jonjo Shevley (3) LFC TOUR 2014 (3) Liverpool Youth (3) Liverpool vs Man City (3) Liverpool vs Man U (3) Liverpool vs Southampton (3) Liverpool vs Spurs (3) Nabil El Zhar (3) Owner Liverpool (3) Penjaga Gol (3) Piala Europa Liverpool (3) Piala Europa. (3) Polisi (3) Pra musim Liverpool (3) Primier League (3) Totenham hotspurs (3) Undian (3) akademi (3) humour (3) loan (3) taktikal (3) Andre Wisdom (2) Anelka (2) Assaidi (2) Berita (2) Brazil (2) Carlos Tevez (2) Carta (2) Conor Coady (2) Contract (2) Damine Plessis (2) Danny Wilson (2) Dejan Lovren (2) Doni (2) Euro16 (2) Europe (2) Fabio Aurelio (2) Fabio Capello (2) GOL (2) Gerrard (2) Ian Rush (2) Insiden (2) Kahwin (2) Kargiakos (2) LFC TOUR 2013 (2) Liverpool vs Aston Villa (2) Liverpool vs Everton (2) Liverpool vs Fulham (2) Martin Kelly (2) Norwich (2) Patrice Evra (2) Peraduan (2) Player Of The Month (2) Rafa Benitez (2) Retired (2) Rival (2) Rumours Liverpool (2) Sammy Leee (2) Simon Mignolet (2) Skuad (2) Soroton Perlawanan (2) Trofi (2) VIDEO (2) Wembley (2) coach (2) formasi (2) games (2) match report (2) queen park rangers (2) rekod (2) scouting (2) staff (2) striker (2) 3-5-2 (1) Aaron Lennon (1) Adam Johnson (1) Alan Hansen (1) Alex Ferguson kena troll (1) Aly Cissokho (1) Anfield (1) Antonio Cassano (1) Arsene Wenger (1) BISNEZ (1) Beatles (1) Bek Kanan. (1) Benayoun (1) Bike (1) Bilbao (1) Bill Shankly (1) Blunder (1) Bolton (1) Bootroom (1) Borini (1) Burnley (1) Cardiff (1) Charles Itandje (1) Christian Zapata (1) Christopher Buchtmann (1) Columnist (1) Daniel Sturridge (1) Danny Ward (1) Danny murphy (1) David Martin (1) David Moores (1) David Trezeguet (1) David Villa (1) Dietmar Hamann (1) Dimitri Payet (1) Djimi Traore (1) Epic Liverpool (1) Exeter (1) FC Braga (1) Facebook Liverpoolkita (1) Fan Man U provokas (1) Fans (1) Fifa (1) Fifa12 (1) Flop (1) Gael Clichy (1) Gary Neville (1) Gerardo Bruna (1) Harry Redknapp (1) Hatem Ben Arfa (1) Hearts (1) History Channel (1) Honda (1) Howard Webb (1) Ian Ayre (1) Ian St John (1) Jack Hoobs (1) Jack Robinson (1) Jack Wolfskin. (1) James Milner (1) Javier Manquillo (1) Jersi Torres (1) Jerzy Dudeks (1) Jurulatih (1) Keji (1) Kesebelasan Utama (1) Kevin Keen (1) Krisis (1) Kristian Nemeth (1) Krisztian Nemeth (1) Kyrgiakos (1) LIVERPOOL 4-3 GUANGDONG (1) Latihan (1) Leighton Baines (1) Liverpool players (1) Liverpool vs Cardiff (1) Liverpool vs Norwich (1) Liverpool vs Robatnichki (1) Liverpool vs Robatnicki (1) Liverpool vs Stoke (1) Liverpool vs Sunderland (1) Liverpool vs Swansea (1) Liverpool vs Udinese (1) Liverpool vs Wigan (1) Majalah Bolasepak (1) Malaysia (1) Man Marking (1) Mario Gomez (1) Mascherano (1) Midfielder (1) Mourinho (1) Mouro Pederzoli (1) Nostalgia (1) Oldham (1) Peminat Liverpool (1) Penaja Liverpool (1) Penampilan ke 100 England Gerrard (1) Pengarah Strategik Bolasepak (1) Perlawanan Testimonial (1) Perolehan pendaptan Liverpool (1) Peter Crouch (1) Philip Degen (1) Platini (1) Press Conference (1) Ramadhan Liverpool (1) Raul Miereles (1) Roy Hodgson Tactic (1) Rumours Flamini Liverpool (1) SAS (1) SPUR (1) Sakit jantung (1) Samed Yesil (1) Sammy Lee (1) Sasaran (1) Sayembara (1) Sejarah (1) Sidang Akhbar (1) Stadium (1) Stamford Bridge (1) Stephen Darby (1) Steve McMahon (1) Suarez dan Sturridge (1) Swansea (1) Sylvian Marveaux (1) Testimonial (1) Titi Camara (1) Txiki Brigistain (1) Undang-undang (1) West Ham vs Liverpool (1) Zonal Marking (1) cetusan minda (1) children (1) cuba teka (1) degen (1) derby (1) diving (1) f (1) facebook (1) fantasy football (1) gaji (1) galacticos (1) hukuman (1) jokes (1) klasik (1) kolo Toure (1) liverpool 4-0 Spurs (1) maskot (1) pencabar (1) persahabatan (1) pre (1) preseason (1) protes (1) qpr (1) revenue income (1) santai (1) sayap kanan (1) setpiece (1) sponsor (1) squad (1) supporter (1) tips (1) tour (1) twitter (1) ulangtahun (1) youtube (1)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails