Feb 24, 2014

LIVERPOOL 4-3 SWANSEA


Tidak pelik dengan keputusan sedia ada. Tranformasi Liverpool musim ini adalah boleh dikatakan keseluruhan bajet tertumpu kepada pemain pertahanan. Namun masalah besar masih juga disitu. Boleh dikatakan hanya yang direformasikan ialah taktikal ketika menyerang yakni tiada lagi tiki-taka melainkan bermain dengan serangan pantas tanpa buang masa buat hantaran lagho lagi melalaikan.

Tak banyak perubahan dari lawan Arsenal minngu lepas. Kali ini Glen Johnson yang baru pulih ganti Cissokho. Rasanya terlalu awal bagi Glenjo, namun apa nak buat, Cissokho tiada masalah bertahan namun dia hilang akal ketika menyerang, tak tahu apa nak buat kecuali melakukan jhantaran merapu. Henderson yang masih bedong tangan, terpaksa masuk ganti Allen untuk jadi bonzer, jaga Gerrard dan Coutinho dari dibuli pemain tengah Swansea.

Liverpool bermula dengan garang sekali, sebiji macam lawan Arsenal. Cuma kali ini lewat 3 minit, dan Liverpool dah menggamatkan stadium Anfield yang penuh keramat dan badi buat lawan. Sterling memang cukup hebat dengan menngunakan kepantasan dan kemahiran gelecekan, mencuri bola bila Rangel, kantoi bola. Sterling tak lari macam selalu dan potong dua tiga orang pemain, tetapi dia tiru gaya Suarez dengan hantaran luar kaki, bola melepasi William dan pergi kearah Sturridge yang menggelecek Vorm untuk Liverpool mendahului 1-0.

Selang 20 minit, Liverpool menambahkan lagi rutin gol. Kali ini giliran Sturridge sebagai pembekal gol. Dia yang menerima bola membawa bola kesebelah saya kanan, dan mengelecek masuk ketengah sedikit. Nampak Henderosn yang tak di kawal, Sturridge lantas melakukan hantaran mudah dan Henderson dengan selamba melakukan rembatan santai dan Vorm hanya terkedu tengok bola masuk kedalam gawang. Dah banyak kali percubaan macam ini Hendo terkantoi, tapi rezeki malam ini dia buat sreba menjadi. Liverpool jauh kedepan dengan 2-0.

Baru nak seronok dengan 2 gol pendahuluan, Swansea yang memang nampak bahaya ketika menyerang berjaya menghmabat dengan gol ajaib dari Jonjo Shelvey. Bek Liverpool hanya mengacah-acah, saja ketika Dyer melakukan larian, tanpa mengejar pemain hitam manis itu. Dyer nampak Jonjo sedang keseorangan melakukan hantaran kepada Jonjo yang melakukan sepakan lencong kearah pintu gol dan Miignolet hanya mampu terbang menangkap angin. Gol Jonjo memang osem, tapi dia mendapat tepukan gemuruh peminat Liverpool kerana tak raikan gol Swansea itu. Keputusan semasa 2-1

Skrtel dalam keseluruhan permainan saya puji, kerana dia main dengan begitu mantap. Tetapi dek kerana  perilaku yang memalukan ianya mengakibatkan kita hampir gigit jari. Gol penyamaan Swansea memang angkara beliau. Dia berjaya bentes Jonjo, tetapi tah kenapa dia pergi terajang betis Jonjo. Dapat hadiah kad kuning. Tapi yang lebih malang ialah sepakan percuma dari Guzman sampai kepada Bony, namun terbias kena bahu Skrtel dan masuk kedalam gawang. Marah betul saya kat Skrtel ketika itu kerana dah lah bagi sepakan percuma, kawasan bahaya, lepas tu tolong Swansea masukkan gol pula. Swansea mengejar dengan 2-2.

Pesta gol tak berhenti setakat 2-2, tetapi Liverpool kembali mencuri peluang. Gerakan tiki-taka Liverpool muncul juga sekali-sekala. kali ini gerakan dari Flanagan melakukan  mencari Henderson dan Hendo menguis kepada Coutinho yang melepakan bola kepada Suarez yang berada disayap kiri bersama Sterling. Suarez kali ini kurang mengelcek tapi gunakan akal yang tajam melakukan hantaran cip kepada Sturridge yang telah bersedia berada diantara Chico dan William. Strurridge tanpa banyak dalih melakukan tandukan lambung terus melangakui Vorm. Liverpool kembali mendahului 3-2, sampai wisel penamat.

Main kejar-kejar gol camni memang seronok kalau kita peminat Swansea, tapi tidak bagi peminat Liverpool. Rasa seram-sejuk, jantung berdebar dan tak keruan melanda setiap masa. Nak ditambah lagi segala macam perasaan itu, Skrtel telah membuat kebodohan kali kedua pada satu malam. Kalau banyak kali sebelum ini dia terlepas dok tarik baju orang. Namun hari kantoi beliau dah sampai. Gerakan Swansea tak bahaya sangat walaupun Bony telah bersedia denga hantaran dari Dyer. Tapi si Skrtel menarik Bony dan penalti dihadiahkan kepada Swansea yang disudahkan oleh Bony untuk keputusan 3-3.

Brendan telah melakukan pertukaran Allen gantikan Sterling. Ianya untuk menampakkan kekuatan tengah yang sering takut untuk mengasak dari tengah. Allen telah merubah taktik Liverpool yang pada sebelum ini agak susah untuk main dari tengah. Toure pula masuk gantikan Agger, bukan sebab kecederaan namun atas kapasiti taktikal, bagi meneutralkan kekuatan fizikal Bony. Kemasukan Moses agak pelik kerana Sturridge sedang memburu gol ketiga peribadi. Namun apa yang saya faham Sturridge bila dah nak cari hatrik, dia selalu main tamak dan Brendan nampak itu tak baik untuk Liverpool yang cari gol kemenangan.

Punyalah serang dan terus menyerang tanpa putusa asa, akhirnya gol yang ditunggu muncul jua. Kapten Gerrard nampak Suarez telah berada diatas dan beliau melakukan hantaran jauh tepat karah Suarez. Suarez yang mendada tenang dan melarikan bola kedepan untuk merembat rendah. Rezeki bukan milik Suarez, bila bola dihadang William. Namun ianya rahmat bila Henderson yang meluru dari tengah melakuan sepakan pantas tetapi ditepis Vorm kali pertama, namun harap maaf untuk bola kedua yang sampai balik ke depan Hendo dan dikuis mudah untuk Liverpool kembali didepan 4-3.

Peminat Liverpool kena bersedia dengan aksi sebegini untuk 11 perlawanan mendatang. Kita ada peluang bukan sahaja tempat ke-4, tetapi juga boleh jadi juara Liga. Selain dari Toure, Liverpool tak punyai pemain yang ada pengalaman selaku Juara Liga. Walaupun Gerrard dan Suarez boleh dikatakan bertaraf dunia, namun majoriti pemain kita muda belia dan kadang-kala saya nampak mereka akan jadi lebih gemuruh dan panik kerana pengharapan peminat Liverpool makn minggu-makin bernafsu besar.

Jika awal musim kita nampak tempat ke-4 adalah sasaran yang paling kuat kita pergi, tapi sekarang jika pemain kuat semangat dan belajar dari masa kesemasa disamping kuarngkan kesilapan individu. Saya rasa kejutan boleh berlaku hujung musim ini. Tabik saya kepada Brendan Rodgers yang memang telah menjadikan Liverpool pasukan yang begitu seronok untuk ditonton bukan sahaja oleh peminat sendiri, namun juga orang yang dulu tak suka permainan bosan Liverpool kata mereka.
Watch more Liverpool videos on Frequency

8 comments:

  1. strurridge power tapi memang nampak ketamakannya. risau suarez pulak tak hepy nanti.

    ReplyDelete
  2. defend paling teruk semalam terutamanya johnson.. liverpool boleh dpt bnyk gol utk game2 lps ni sbb serangan kita sgt bahaya.. tp kalo defend teruk mcm ni, juara liga nampak mcm susah.. tgk pun bley sakit jantung n sakit hati.. ape2 pun YNWA!!!

    ReplyDelete
  3. Flanagan pun byk buat mistake..Countinho nampak macam kepenatan...

    ReplyDelete
  4. Jhnson off position dia main kiri plakbyg flano main kanan tu yg pelik

    ReplyDelete
  5. risiko yg terpaksa ditelan bila main attacking football mcam nih, defend akan goyah ckit, tp slagi boleh mng, bocor brapa pon xksah..

    ReplyDelete
  6. Rasa macam naek rollercoster lihat game ni

    ReplyDelete
  7. " Peminat Liverpool kena bersedia dengan aksi sebegini untuk 11 perlawanan mendatang"... kpada fan liverpool yg ada lemah jantung,asma,semput dn seangkatn dgn nya sila sdiakan kit kecemasan ktka mnonton game strusnya... aq tngo smalam berdebar2 tahap super.. nasib xda pnyakit di atas..

    ReplyDelete
  8. lawan Sotong nanti mesti lagi gempak ...

    ReplyDelete

Labels

Liverpool (216) Rumours (157) Premier League (153) Priemer League (70) Steven Gerrard (40) Piala Europa (37) Champion League (35) Luis Suarez (34) Fernando Torres (32) Rafael Benitez (31) Youth (25) Kenny Dalglish (23) Lucas Leiva (21) cartoon (21) kontrak (21) Dirk Kuyt (20) Hari ini dalam sejarah (20) Jersi (20) Owner (20) Player (20) komentar (20) Isu terkini (19) Chelsea (18) England (18) Lagenda (18) Piala FA (18) Awards (17) Daniel Agger (17) Andy Carroll (16) Jamie Carragher (16) Piala Dunia (16) news (16) transfers (16) Antarabangsa (15) Man U (15) Perpindahan (15) Man City (14) Roy Hodgson (14) Xabi Alonso (14) Pepe Reina (13) Piala Liga (13) premeir league (13) ulasan (13) Alberto Aquilani (12) Everton (12) Gossip (12) Lawak (12) Ryan Babel (12) cedera (12) Arsenal (11) Javier Mascherano (11) kecederaan (11) Pengurus (10) ucapan (10) David Ngog (9) Liverpool tour (9) Martin Skrtel (9) Newcastle (9) Robbie Keane (9) Stoke (9) ex-liverpool (9) Alex Ferguson (8) Andrea Dossena (8) Joe Cole (8) Jose Enrique (8) Aston Villa (7) Carragher (7) Emilliano Insua (7) Iklan (7) Milan Jovanovic (7) Paul Konchesky (7) Raheem Sterling (7) Raul Meireles (7) Sami Hyypia (7) Tactical (7) West Brom (7) anugerah (7) Alvaro Arbeloa (6) Bolos (6) Carling Cup (6) Craig Bellamy (6) Damien Comolli (6) Daniel Ayala (6) Fakta (6) Goalkeeper (6) Jaringan (6) Jordan Henderson (6) Lawak Basi (6) Pemain Terbaik (6) SPURS (6) Sebastian Coates (6) Stewart Downing (6) Sunderland (6) Wigan (6) birthday (6) Andriy Voronin (5) Blackburn (5) Brendan Rodgers (5) Copa America (5) Fixture (5) Fulham (5) Glen Johnson (5) Jay Spearing (5) Liga Europa (5) Midfield (5) Pemberitahuan (5) Pra-musim (5) Yossi Benayoun (5) pinjaman (5) Albert Reira (4) Analisis (4) Belajar Bola (4) Charlie Adam (4) Christian Poulsen (4) Defender (4) Glen Johnsen (4) Hull (4) Insua (4) Jermaine Pennant (4) John Henry (4) League Cup (4) Liverpool vs Arsenal (4) Liverpool vs West Ham (4) Maxi Rodriguez (4) Pacheco (4) Rasis (4) Reading (4) Reserve (4) Rick Parry (4) Sparta Prague (4) Steve Clarke (4) Suso (4) Warrior (4) West Ham (4) Wolverhampton (4) kontroversi (4) opponent (4) statistik (4) tahukah anda (4) winger (4) Bek kiri (3) Birmingham (3) Brad Jones (3) Brighton (3) Euro2012 (3) FacebookPages (3) Hillsborough Disaster (3) IFTTT (3) Jadual perlawanan (3) Joe Allen (3) John Flanagan (3) Jonjo Shevley (3) LFC TOUR 2014 (3) Liverpool Youth (3) Liverpool vs Man City (3) Liverpool vs Man U (3) Liverpool vs Southampton (3) Liverpool vs Spurs (3) Nabil El Zhar (3) Owner Liverpool (3) Penjaga Gol (3) Piala Europa Liverpool (3) Piala Europa. (3) Polisi (3) Pra musim Liverpool (3) Primier League (3) Totenham hotspurs (3) Undian (3) akademi (3) humour (3) loan (3) taktikal (3) Andre Wisdom (2) Anelka (2) Assaidi (2) Berita (2) Brazil (2) Carlos Tevez (2) Carta (2) Conor Coady (2) Contract (2) Damine Plessis (2) Danny Wilson (2) Dejan Lovren (2) Doni (2) Euro16 (2) Europe (2) Fabio Aurelio (2) Fabio Capello (2) GOL (2) Gerrard (2) Ian Rush (2) Insiden (2) Kahwin (2) Kargiakos (2) LFC TOUR 2013 (2) Liverpool vs Aston Villa (2) Liverpool vs Everton (2) Liverpool vs Fulham (2) Martin Kelly (2) Norwich (2) Patrice Evra (2) Peraduan (2) Player Of The Month (2) Rafa Benitez (2) Retired (2) Rival (2) Rumours Liverpool (2) Sammy Leee (2) Simon Mignolet (2) Skuad (2) Soroton Perlawanan (2) Trofi (2) VIDEO (2) Wembley (2) coach (2) formasi (2) games (2) match report (2) queen park rangers (2) rekod (2) scouting (2) staff (2) striker (2) 3-5-2 (1) Aaron Lennon (1) Adam Johnson (1) Alan Hansen (1) Alex Ferguson kena troll (1) Aly Cissokho (1) Anfield (1) Antonio Cassano (1) Arsene Wenger (1) BISNEZ (1) Beatles (1) Bek Kanan. (1) Benayoun (1) Bike (1) Bilbao (1) Bill Shankly (1) Blunder (1) Bolton (1) Bootroom (1) Borini (1) Burnley (1) Cardiff (1) Charles Itandje (1) Christian Zapata (1) Christopher Buchtmann (1) Columnist (1) Daniel Sturridge (1) Danny Ward (1) Danny murphy (1) David Martin (1) David Moores (1) David Trezeguet (1) David Villa (1) Dietmar Hamann (1) Dimitri Payet (1) Djimi Traore (1) Epic Liverpool (1) Exeter (1) FC Braga (1) Facebook Liverpoolkita (1) Fan Man U provokas (1) Fans (1) Fifa (1) Fifa12 (1) Flop (1) Gael Clichy (1) Gary Neville (1) Gerardo Bruna (1) Harry Redknapp (1) Hatem Ben Arfa (1) Hearts (1) History Channel (1) Honda (1) Howard Webb (1) Ian Ayre (1) Ian St John (1) Jack Hoobs (1) Jack Robinson (1) Jack Wolfskin. (1) James Milner (1) Javier Manquillo (1) Jersi Torres (1) Jerzy Dudeks (1) Jurulatih (1) Keji (1) Kesebelasan Utama (1) Kevin Keen (1) Krisis (1) Kristian Nemeth (1) Krisztian Nemeth (1) Kyrgiakos (1) LIVERPOOL 4-3 GUANGDONG (1) Latihan (1) Leighton Baines (1) Liverpool goal (1) Liverpool players (1) Liverpool vs Cardiff (1) Liverpool vs Norwich (1) Liverpool vs Robatnichki (1) Liverpool vs Robatnicki (1) Liverpool vs Stoke (1) Liverpool vs Sunderland (1) Liverpool vs Swansea (1) Liverpool vs Udinese (1) Liverpool vs Wigan (1) Majalah Bolasepak (1) Malaysia (1) Man Marking (1) Mario Gomez (1) Mascherano (1) Midfielder (1) Mourinho (1) Mouro Pederzoli (1) Nostalgia (1) Oldham (1) Peminat Liverpool (1) Penaja Liverpool (1) Penampilan ke 100 England Gerrard (1) Pengarah Strategik Bolasepak (1) Perlawanan Testimonial (1) Perolehan pendaptan Liverpool (1) Peter Crouch (1) Philip Degen (1) Platini (1) Press Conference (1) Ramadhan Liverpool (1) Raul Miereles (1) Roy Hodgson Tactic (1) Rumours Flamini Liverpool (1) SAS (1) SPUR (1) Sakit jantung (1) Samed Yesil (1) Sammy Lee (1) Sasaran (1) Sayembara (1) Sejarah (1) Sidang Akhbar (1) Stadium (1) Stamford Bridge (1) Stephen Darby (1) Steve McMahon (1) Suarez dan Sturridge (1) Swansea (1) Sylvian Marveaux (1) Testimonial (1) Titi Camara (1) Txiki Brigistain (1) Undang-undang (1) West Ham vs Liverpool (1) Zonal Marking (1) cetusan minda (1) children (1) cuba teka (1) degen (1) derby (1) diving (1) f (1) facebook (1) fantasy football (1) gaji (1) galacticos (1) goal lfc (1) hukuman (1) jokes (1) klasik (1) kolo Toure (1) liverpool 4-0 Spurs (1) maskot (1) pencabar (1) persahabatan (1) pre (1) preseason (1) protes (1) qpr (1) revenue income (1) santai (1) sayap kanan (1) setpiece (1) sponsor (1) squad (1) supporter (1) tips (1) tour (1) twitter (1) ulangtahun (1) youtube (1)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails