Apr 5, 2015

LIVERPOOL 1-4 ARSENAL


Bila menang walaupun main buruk tak ada pernah orang nak tanya pasal apa main buruk. Tapi bila dah main buruk dan kalah teruk pula kot atas, maka ramai bising macamlah benda ini baru berlaku. Sejak awal musim amaran bahaya telah nampak. Jual-beli yang tak seimbang. Taktik tak menjadi, pemain baru tak klik lagi dan kecederaan pemain utama. Sekadar tengah musim barulah nampak perubahan ketara, sebab pertukaran formasi 3-4-3 dan pemain yang betul diletakkan dalam posisi terbaik. Pada ketika itu pasukan kita sedang berada dalam dalam situasi terbaik untuk turut serta dalam perlumbaan ke kumpulan Liga Juara-Juara.

Segalanya manis sehinggalah perlawanan dengan Manyu. Brendan lupa yang pengurus otai macam Van Gaal, makan garam lagi lama. Selok belok taktikal dan perlawanan besar pernah dilalui dan beliau pernah melatih gergasi bolasepak macam Barcelona dan Bayern Munich. 3-4-3 taktik Brendan adalah makanan asasi LVG dan kita tengok Belanda masa Piala Dunia 2014 main dengan taktik sebegitu dan memang berkesan. Jadi LVG adalah pasukan pertama yang dapat buka kunci kekentalan pasukan kita bagi separuh penggal kedua ini. Bila dah sorang tahu, maka akan lebih ramai akan tiru dan ambil iktibar cara untuk hadapi 3-4-3 Liverpool.

Dengan Arsenal, Brendan tanpa tonggak utama pertahanan yakni Abam Skrtel yang kena gantung 3 perlawanan sebab pijak kaki De Gea. Toure dapat tempat otomatik untuk ganti Skrtel dan bergandingan dengan Emre serta Sakho. Sayap sisi kanan diisi Hendo dan kiri masih Moreno walaupun main hampeh masa lawan Menyu. Lucas yangbaru pulih terus masuka bergandingan ditengah dengan Allen. Coutinho dan Markovic berganding bahu membantu Sterling yang menjadi penyerang solo. Kalau tengok kesebelasan utama memang ok, tapi tunggu sehingga perlawanan bermula baru tahu yang Arsene Wenger memang pengurus yang otak geliga dan belajar dari Van Gal sebelum ini.

Seawal minit-minit pertama pertahanan Liverpool dah buat lawak, terutamanya Toure yang konon nak pegang bola dan main hantaran pendek. Nyarislah Mignolet mampu halang sepakan Arsenal dan Toure membalas kesilapan dengan mengeluarkan bola dari gerakan bahaya. Selepas itu banyak lagi insiden dan kecuaian pertahanan yang nampak macam nak bagi peluang kepada Arsenal hukum kita. Namun peluang untuk Liverpool didepan dipersia-siakan Markovic yang patutnya terus buat percubaan, tetapi buat keputusan yang mengecewakan dengan buat lorongan kepada Sterling yang tersasar.

Mungkin terselamat dari malapetaka, semangat pemain Arsenal jadi lain. Mereka buktikan kepada pemain Liverpool bagaiman cara nak bubuh bola dalam jaring. Ozil pandai cari peluang dari kiri dia buak permaian ke kanan untuk Ramsey yang melepaskan bola kepada Bellerin yang nampak macam Messi melarikan bola dari Moreno dan Allen pula lambat bertindak untuk bek kanan Arsenal itu melepaskan sepakan padu kedalam gawang gol Liverpool. Bukan itu saja, tak berapa minit giliran Ozil menambah asam atas luka dengan menjaringkan gol melalui sepakan percuma. Sudah luka dirobek Ozil, kali ini Sanchez pula menoyak-koyak luka dengan menambah gol ketiga Arsenal dengan sepakan lencong padu.

Bila kena 3 biji separuh pertama, ada bunyi-bunyi semangat Istanbul aku datang kembali. Saya tak rasa perkara itu boleh berlaku kerana Arsenal tak macam AC Milan yang teralu gembira awal separuh masa pertama. Wenger mungkin waspada dengan cerita dongeng Istanbul 2005, dan menggunakan taktik Chelsea bagi mengekang Liverpool pada babak kedua. Kemasukan Sturridge tak bawa banyak perubahan kerana Arsenal dah tak main terbuka. Patutnya Sturridge kena main awal dan digandinga dengan Sterling dipuncak serangan. Namun Sterling yang mahu gaji mahal sekadar dapat berikan penalti setelah dikasari Bellarin. Patutnya kad kuning kedua, tetapi stendetla pengadil England, memang haprak. Penalti disudahkan Henderson,

Perlawanan tak berakhir dengan aman tanpa insiden dan kebanggangan. Emre  tak sepatutnya main kasar dan perlu menjaga disiplin setelah dapat kad kuning pertama.  Kad merah beliau telah berikan kejatuhan moral bukan sahaja dalam perlawanan ini, tetapi Arsenal sekali lagi menghukum Liverpool dengan gol dari Girourd. Toure nampak macam tak berapa normal dan diharap jalani ujian air kencing sebab rasanya macam orang yang mabuk ketum. Kebanyakan kebolosan gol dan insiden kepanikan pertahanan asyik-asyik kerja beliau. Bila teringat siapa nak ganti beliau, nampak  Lovren dibangku simpanan tepuk dahi.

Liverpool tak berapa bagus dalam perlawanan ini dan juga musim ini keseluruhannya bila bertemu dengan pasukan kuat. Itu rumusan yang penting sebab pemain yang kita ada tak berapa seimbang dari segi faktor usia dan pengalaman. Paling ketara bila berhadapan dengan situasi serangan. Itulah yang ramai kecewa dengan Brendan, dia nak sangat nak puaskan hati pengurusan, dengan yakin Sturridge dah cukup sebagai ganti Suarez. Sterling pula mungkin belum bersedia untuk jadi pemain utama sebab itulah semua marah bila dia ugut nak gaji lebih, padahal Wenger pun takut nak buang duit macam beli Ozil dulu.

Dibahagian tengah bila Allen main dengan pasukan yang lemah dialah hero dan diangkat setaraf Xavi Welsh. Tapi anak emas Brendan ni tak lebih dari Jay Spearing. Lucas masih dalam proses buang karat sebab lama rehat dan musim depan mungkin tak tahu untung nasib lagi. Gandingan Lucas-Allen paling tak boleh belah sebab sorang lambat dan sorang pendek, memang tak komplimen satu sama lain. Mungkin Brendan boleh uji pemain remaja yang melambak dari akademi sebab mereka sekurang-kurangnya akan pulun gila-gila.

Pertahanan mesti kena main berpasukan dan mesti berkomunikasi dengan Mignolet. Saya kesal sebab banyak kali Mignolet halang percubaan bahaya lawan dek kerana kesilapan rakan pertahanan, tapi bila bolos banyak orang akan bantai beliau cukup-cukup. Ketiadaan Skrtel dan Emre buat saya tak boleh bayangkan bagaimana kombinasi Toure, Lovren dan Sakho nanti untuk lawan Blackburn. Harap mereka jangan jadi 3 Stooges pula. Sebab perlawnan Piala FA dengan Blackburn adalah peluang terakhir untuk buat peminat gembira kerana hampir pasti dah boleh ucap sayonara kepada slot Liga Juara-Juara.

# nota kaki: Maaf sebab tak sempat nak tulis pra-perlawanan. Saya dan Awang masing-masing ada aral yang tak dapat dielakkan.


8 comments:

  1. Taktikal bdasarkan player sediade yg x seimbang dri segi kualiti dlm pasukan.. sbb tu sterling mau pndah... mmg btol ulasan encik.. harap br buat rombakan dan pgil semula player yg dipinjamkn... nk sgt jonjo shelvey yg dh matang main liver semula

    ReplyDelete
  2. Cuba lg tahun depan. Dah xyah fikir pasal ucl da.

    ReplyDelete
  3. Patutnya kita beli loic remy hari tu.
    Ada gak back up striker yang boleh di harap.
    Tapi ada masalah kesihatan.pelik2..
    Musim depan harap2 beli striker prolifik.

    ReplyDelete
  4. pertama sekali ramai dikalangan penyokong liverpool, bekas pemain liverpool, pundit, facebooker liverpool dan paling tak boleh blah pemain liverpool sendiri suka sangat cakap besar bila dah streak menang bagai...sungguh ini tak membantu...


    macam lawan man u lepas...aku tengok penyokong dorang lebih beradap dan tak keluarkan statistik statistik basi... dan nampak lebih menghormati kekuatan liverpool berbanding liverpool yang pandang enteng pada Man u.. padahal dorang dah mula perform..

    Dalam beberapa perlawanan lepas dah nampak sangat dah lubuk liverpool adalah Mereno, sama ada BR buat bodoh lagi atau memang tak der option player lain kat situ... Can pon tak berapa nak perform dua tiga game sebelum ni..aku rasa dia penat...

    Isu gaji memang betul betul bagi moral down pada pemain liverpool, sterling mintak gaji besar, handerson pon kalau tak salah aku, apa ingat couthino tak terasa ker pasal isu gaji ni...

    kekalahan liverpool pada arsenal kerana kehilangan pemain penting dalam setiap department, sturidge, gerrad, skertel... Cukup parah

    Liverpool ada tiga option penyerang, Br tetap percaya pada sterling yang dah kena rasuk syaitan. Ini satu mala petaka! Lawan arsenal sebenarnya dengan kehilangan tiga key player Liverpool dah jadi sangat underdog, masa untuk turunkan Borini( pakar underdog tu ) atau Lambert..aduhai BR..

    scene Markovic dengan sterling tu, ramai yang cakap markovic pasing silap siap kena hukum sub second half ha ha.. aku tak rasa markovic salah pasing, angle yang dia bagi tu adalah kawasan yang lebih proper kalau nak score defand jauh keper pon tak der ruang nak save dan tutup ruang janji ko try kaki kiri kalau kepala hotak pikir nak score pakai kai kanan masa tu lupakan saja.. , tak percaya try lah letak bola tu kat tempat sterling rasa dia patut dapat bola tu tengok kedudukan keeper dan defander ahak.. Sterling bukan penyerang sejati itu jer...dia patut dah boleh agak bola akan dipasing lebih kedepan, ko ingat ko tu ronaldo ker nak pasing tepat kat kaki ko jer..pastu maki hamun orang lain..


    ok cukup takat tu sorry karangan panjang sangat he he






    ReplyDelete
  5. Sistem bertahan lebih kuat zaman samy hypia dan jamie caragher. Menang dgn teambkuatb1-0 dan memadai

    ReplyDelete
  6. Bila tak dapat ke UCL... Liverpool dapat pengurus baru?? kalo x silap salah satu sasaran untuk BR ialah slot ke UCL. untuk berapa tahun? Kalo x capai??

    ReplyDelete
  7. Aku masih pelik lagi,kenapa BR masih turunkan lagi sterling ni,padahal hati da xde dlm team lagi..spatutnya awal2x lagi sturridge bleh masuk main,bg aku markovic da ok main,cuma sterling tu, klu sekali peluang xpe,mmg bleh salahkan markovic bg passing x ok ke,tp ni bnyak kali..dan makin lama tgok cara main liverpool min bosan plak,klu perasan asyik main dekat kotak tu cuma pass pndek2x,xde ke org nk rembat sekali depan tu..xpun bagi peluang kt kawan,cuba tgok team2 top 4 main mcmna..sterling da patut jual, duit yg jual tu lpasni beli la striker yg berkualiti,biar mahal..tgok mcm suarez dlu, dlm 2+ juta jgak..,BR jgn la asyik nk bjimat je beli player yg xtau bleh perform ke x..mmg bagus dpt pemain muda sbb murah,lpastu senang jual balik,tp klu xperform buat hbis duit je..klu mcm kes balotelli tu,rasanya xsume setuju liv beli dia..da terang2 cara xkene stail main liverpool. Allen pun main lintang pukang skrg, toure lagi xbleh main ganti skrtel,BR kene beli defend yg bkualiti lpas ni, skrtel xde mmg kene bolos la..pemain liv yg terbaik lwn arsenal adalah sakho je..tu la yg nk main btol2x..emre can main mmg bgus jgak bg aku..selagi bukan emre can,skrtel,sakho kat bawah,mmg akan bnyak bolos..smpaikan carrager sound mignolet, sbb jerit kat rakan2 defend,bg aku mmg patut mignolet buat mcm tu sbb gol keeper yg bagus adalah sbb adanya defend yg bagus..bukan harap mignolet sorang je nak save sume...Sterling dan Toure bleh jual musim panas ni..klu BR dpt beli defender bkualiti sorang,pemain tgah bkualiti sorang dan striker bkualiti sorang,yg lain kekalkan pun xpe,rasanya dlm season ni bleh dpt balik top 4. YNWA

    ReplyDelete
  8. Aku pn da jgka kekalahan ni dn rsa lega atas kekalahan ni..haha..lega sebab apa?

    1. Penyokong liverpool trutama dlm Facebook ske merendah2kn team lawan dgn mengungkit kmenangan yg trbru. Ayat sperti "Aku yakin Liverpool akan belasah MU/ arsenal 5-0 bla3.. Sejarah akan berulang.." Puihh ayat ni aq x bole blah..riak sgt

    2. Biar pemilik Liverpool si bakhil henry buat kempen uar2kn akn berbelanja besar utk jadikn Liverpool kelab trkuat eropah. Belanja ciput nk piala besar? Pemain star adalah enjin. Bola sepak adlh game berpasukan tp sume berperanan sbgai body kereta skdar melengkapi, star player adlh enjin yg gerakkn kereta ke arah objektif atau destinasi..

    Haaa..kan dah terbebel.. Tulis pnjg pn bkn admin Liverpool fc bca pun (-_-") YNWA..

    ReplyDelete

Labels

Liverpool (216) Rumours (157) Premier League (153) Priemer League (70) Steven Gerrard (40) Piala Europa (37) Champion League (35) Luis Suarez (34) Fernando Torres (32) Rafael Benitez (31) Youth (25) Kenny Dalglish (23) Lucas Leiva (21) cartoon (21) kontrak (21) Dirk Kuyt (20) Hari ini dalam sejarah (20) Jersi (20) Owner (20) Player (20) komentar (20) Isu terkini (19) Chelsea (18) England (18) Lagenda (18) Piala FA (18) Awards (17) Daniel Agger (17) Andy Carroll (16) Jamie Carragher (16) Piala Dunia (16) news (16) transfers (16) Antarabangsa (15) Man U (15) Perpindahan (15) Man City (14) Roy Hodgson (14) Xabi Alonso (14) Pepe Reina (13) Piala Liga (13) premeir league (13) ulasan (13) Alberto Aquilani (12) Everton (12) Gossip (12) Lawak (12) Ryan Babel (12) cedera (12) Arsenal (11) Javier Mascherano (11) kecederaan (11) Pengurus (10) ucapan (10) David Ngog (9) Liverpool tour (9) Martin Skrtel (9) Newcastle (9) Robbie Keane (9) Stoke (9) ex-liverpool (9) Alex Ferguson (8) Andrea Dossena (8) Joe Cole (8) Jose Enrique (8) Aston Villa (7) Carragher (7) Emilliano Insua (7) Iklan (7) Milan Jovanovic (7) Paul Konchesky (7) Raheem Sterling (7) Raul Meireles (7) Sami Hyypia (7) Tactical (7) West Brom (7) anugerah (7) Alvaro Arbeloa (6) Bolos (6) Carling Cup (6) Craig Bellamy (6) Damien Comolli (6) Daniel Ayala (6) Fakta (6) Goalkeeper (6) Jaringan (6) Jordan Henderson (6) Lawak Basi (6) Pemain Terbaik (6) SPURS (6) Sebastian Coates (6) Stewart Downing (6) Sunderland (6) Wigan (6) birthday (6) Andriy Voronin (5) Blackburn (5) Brendan Rodgers (5) Copa America (5) Fixture (5) Fulham (5) Glen Johnson (5) Jay Spearing (5) Liga Europa (5) Midfield (5) Pemberitahuan (5) Pra-musim (5) Yossi Benayoun (5) pinjaman (5) Albert Reira (4) Analisis (4) Belajar Bola (4) Charlie Adam (4) Christian Poulsen (4) Defender (4) Glen Johnsen (4) Hull (4) Insua (4) Jermaine Pennant (4) John Henry (4) League Cup (4) Liverpool vs Arsenal (4) Liverpool vs West Ham (4) Maxi Rodriguez (4) Pacheco (4) Rasis (4) Reading (4) Reserve (4) Rick Parry (4) Sparta Prague (4) Steve Clarke (4) Suso (4) Warrior (4) West Ham (4) Wolverhampton (4) kontroversi (4) opponent (4) statistik (4) tahukah anda (4) winger (4) Bek kiri (3) Birmingham (3) Brad Jones (3) Brighton (3) Euro2012 (3) FacebookPages (3) Hillsborough Disaster (3) IFTTT (3) Jadual perlawanan (3) Joe Allen (3) John Flanagan (3) Jonjo Shevley (3) LFC TOUR 2014 (3) Liverpool Youth (3) Liverpool vs Man City (3) Liverpool vs Man U (3) Liverpool vs Southampton (3) Liverpool vs Spurs (3) Nabil El Zhar (3) Owner Liverpool (3) Penjaga Gol (3) Piala Europa Liverpool (3) Piala Europa. (3) Polisi (3) Pra musim Liverpool (3) Primier League (3) Totenham hotspurs (3) Undian (3) akademi (3) humour (3) loan (3) taktikal (3) Andre Wisdom (2) Anelka (2) Assaidi (2) Berita (2) Brazil (2) Carlos Tevez (2) Carta (2) Conor Coady (2) Contract (2) Damine Plessis (2) Danny Wilson (2) Dejan Lovren (2) Doni (2) Euro16 (2) Europe (2) Fabio Aurelio (2) Fabio Capello (2) GOL (2) Gerrard (2) Ian Rush (2) Insiden (2) Kahwin (2) Kargiakos (2) LFC TOUR 2013 (2) Liverpool vs Aston Villa (2) Liverpool vs Everton (2) Liverpool vs Fulham (2) Martin Kelly (2) Norwich (2) Patrice Evra (2) Peraduan (2) Player Of The Month (2) Rafa Benitez (2) Retired (2) Rival (2) Rumours Liverpool (2) Sammy Leee (2) Simon Mignolet (2) Skuad (2) Soroton Perlawanan (2) Trofi (2) VIDEO (2) Wembley (2) coach (2) formasi (2) games (2) match report (2) queen park rangers (2) rekod (2) scouting (2) staff (2) striker (2) 3-5-2 (1) Aaron Lennon (1) Adam Johnson (1) Alan Hansen (1) Alex Ferguson kena troll (1) Aly Cissokho (1) Anfield (1) Antonio Cassano (1) Arsene Wenger (1) BISNEZ (1) Beatles (1) Bek Kanan. (1) Benayoun (1) Bike (1) Bilbao (1) Bill Shankly (1) Blunder (1) Bolton (1) Bootroom (1) Borini (1) Burnley (1) Cardiff (1) Charles Itandje (1) Christian Zapata (1) Christopher Buchtmann (1) Columnist (1) Daniel Sturridge (1) Danny Ward (1) Danny murphy (1) David Martin (1) David Moores (1) David Trezeguet (1) David Villa (1) Dietmar Hamann (1) Dimitri Payet (1) Djimi Traore (1) Epic Liverpool (1) Exeter (1) FC Braga (1) Facebook Liverpoolkita (1) Fan Man U provokas (1) Fans (1) Fifa (1) Fifa12 (1) Flop (1) Gael Clichy (1) Gary Neville (1) Gerardo Bruna (1) Harry Redknapp (1) Hatem Ben Arfa (1) Hearts (1) History Channel (1) Honda (1) Howard Webb (1) Ian Ayre (1) Ian St John (1) Jack Hoobs (1) Jack Robinson (1) Jack Wolfskin. (1) James Milner (1) Javier Manquillo (1) Jersi Torres (1) Jerzy Dudeks (1) Jurulatih (1) Keji (1) Kesebelasan Utama (1) Kevin Keen (1) Krisis (1) Kristian Nemeth (1) Krisztian Nemeth (1) Kyrgiakos (1) LIVERPOOL 4-3 GUANGDONG (1) Latihan (1) Leighton Baines (1) Liverpool goal (1) Liverpool players (1) Liverpool vs Cardiff (1) Liverpool vs Norwich (1) Liverpool vs Robatnichki (1) Liverpool vs Robatnicki (1) Liverpool vs Stoke (1) Liverpool vs Sunderland (1) Liverpool vs Swansea (1) Liverpool vs Udinese (1) Liverpool vs Wigan (1) Majalah Bolasepak (1) Malaysia (1) Man Marking (1) Mario Gomez (1) Mascherano (1) Midfielder (1) Mourinho (1) Mouro Pederzoli (1) Nostalgia (1) Oldham (1) Peminat Liverpool (1) Penaja Liverpool (1) Penampilan ke 100 England Gerrard (1) Pengarah Strategik Bolasepak (1) Perlawanan Testimonial (1) Perolehan pendaptan Liverpool (1) Peter Crouch (1) Philip Degen (1) Platini (1) Press Conference (1) Ramadhan Liverpool (1) Raul Miereles (1) Roy Hodgson Tactic (1) Rumours Flamini Liverpool (1) SAS (1) SPUR (1) Sakit jantung (1) Samed Yesil (1) Sammy Lee (1) Sasaran (1) Sayembara (1) Sejarah (1) Sidang Akhbar (1) Stadium (1) Stamford Bridge (1) Stephen Darby (1) Steve McMahon (1) Suarez dan Sturridge (1) Swansea (1) Sylvian Marveaux (1) Testimonial (1) Titi Camara (1) Txiki Brigistain (1) Undang-undang (1) West Ham vs Liverpool (1) Zonal Marking (1) cetusan minda (1) children (1) cuba teka (1) degen (1) derby (1) diving (1) f (1) facebook (1) fantasy football (1) gaji (1) galacticos (1) goal lfc (1) hukuman (1) jokes (1) klasik (1) kolo Toure (1) liverpool 4-0 Spurs (1) maskot (1) pencabar (1) persahabatan (1) pre (1) preseason (1) protes (1) qpr (1) revenue income (1) santai (1) sayap kanan (1) setpiece (1) sponsor (1) squad (1) supporter (1) tips (1) tour (1) twitter (1) ulangtahun (1) youtube (1)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails