Aug 28, 2016

LIGA PERDANA: LIVERPOOL 1-1 TOTENHAM


Ingat lagi mula-mula Klopp di White Hart Lane musim lepas. Perlawanan berakhir seri 0-0 tetapi memang berentap gila. Masing-masing ada peluang saksama, Mignolet dan Lloris rasanya dapat pemain terbaik perlawanan bagi pasukan memasing. Kiranya dapat pulang dengan satu mata di Spurs adalah satu rahmat, sebab mereka sedang menggila dan berada kedudukan sebagai pencabar kejuaraan dan kita, malas nak cakap , sakit bergelut dipertengahan liga. Sedih kan.

Persediaan nak ke ibu kota London, ada macam-macam aneka ragam. Prestasi perlawanan dah nampak naik. Selepas kena malu dengan Burnley 0-2, pasukan kita bangkit ayam kan Burton dalam Piala Liga 5-0. Ghairah peminat kembali setelah, macam tak ereksi sebelum itu. Sedang nak seronok nak ke sana Coutinho cedera. Panik seketika, namun tetapi sejurus perlawanan Klopp umum Coutinho pulih. Tetapi macam biasa, kita dah boleh jangka pasukan perubatan bagi satu jarum ubat tahan sakit. Origi juga rasanya sama macam Coutinho. Cuma Emre tak dapat diubati dengan jarum suntikan, dia perlu rawatan susulan sebab buku lali, bukan otot macam Coutinho dan Origi.

Tak terkejut dengan corak kalut-malut kedua-dua pasukan. Liverpool memang main cenggitu, tetapi Spurs pula takut kena serbu, jadi mereka pun main cara yang sama bak kata orang nak lawan api dengan api. Paling menonjol ialah Mane, mungkin dia paling rajin kejar sanan sini dan tensen Rose nak jaga beliau. Sebab itulah kita tengok Rose banyak main akal dan sengaja bagi Mane tekanan dengan cuba kenakan Mane supanya buat kesalahan dan terima kad.

Peluang pertama, yang patutnya Liverpool dapat gol pertama datangnya dari Coutinho. Gerakan untuk mengeluarkan bola dari kawasan pertahanan Spurs berjaya dipatahkan oleh kombinasi gerakan gegenpressing berkumpulan. Vertoghen menhantar bola mencari Eriksen, ketika itu Hendo naik menggertak Eriksen, bila Erikson hampir nak pegang bola, Lallana pula menerjah dan bola kantoi dapat kepada Firmino. Firmino memang kita puji pemurah bila dapat bola dia main trik dan lorongkan kepada Coutinho yang tak ada pemain jaga. Tapi Coutinho hanya sepak leret, lembut dan berjaya ditangkap Vorm. Kalau tak melompat awal peminat Liverpol.

Spurs juga bukan tak ada peluang, Mignolet berjaya menepis percubaan Eriksen dari sepakan percuma. Memang tindakan yang kita angkat ibu jari tengah sama dia. Lagi satu masalah kita bila kena serangan balas. Spurs berjaya buat gerakan bahaya datang dari sepakan sudut Liverpool dapat yang dikeluarkan oleh pemain Spurs. Bola dapat kepada Kane dan coba dicelen Lovren namun Lovren tewas terduduk namun datang Hendo berjaya merampas bola, namun bola tak selmat lagi dan kali ini Lallana pula mengcelen Alli dan selamat seketika sebelum Alli merembat ke laut China Selatan.

Vorm adalah penjaga gol idaman Brendan. Tapi kenapa pergi beli Mignolet tu yang hairan. Ciri-ciri goli-sweeper memang hampir sama dengan Neuer Bayern. Apataknya, kalau goli lain rasanya tak mampu nak serbu dan berjaya patahkan bukan satu tapi dua gerakan bahaya Mane yang mempunyai kepantasan larian yang menewaskan pertahanan Spurs. Tapi pakej pula, malam tadi dia meyelamatkan 2 percubaan tepat Coutinho dan sepakan Mane. Tapi rasanya ada pandangan tentang Vorm yang kerap cedera, itu satu perkara yang kelab besar taknak beli, bukan baru-baru ni tetapi sejak dia di Swansea lagi.

Didalam kebuntuan melepaskan peluang sana-sini. Liverpool mendapat peluang yang datang dari kebangangan lawan. Firmino dapat hantaran tandukan dari Matip. Melarikan bola disebelah tepi sambil main kejar-kejar dengan Lamela. Lamela cuba nak cekau Firmino dari luar lagi, tetapi rempitan Firmino membuatkan beliau hilang sabar dan mengetip kaki Firmino dengan niat. Mula-mula kita pun buruk-sangka yang Firmino main akal. Tapi gerak perlahan ulangtayang memang sah dia dijatuhkan dengan sengaja. Milner mengambil sepakan penalti dan menewaskan Vorm dengan mudah. Separuh masa tamat dengan Liverpool mendahului 1-0.

Separuh kedua bermula dengan agak perlahan bagi pihak Liverpool. Tetapi peluang nak dapat gol mencurah-curah seperti separuh masa pertama juga. Matip hampir menjaringkan gol sulung, tapi tandukan beliau tersasar sikit. Namun yang lebih kecewa apabila salah satu gol jaringan Mane tak dikira. Gerakan dar serang balas dimulai Wijnaldum, dia melepaskan kepada Lallana yang menjulurkan bola kepada Mane yang merembat padu kedalam gawang Spurs. Tapi malangnya penjaga garisan menggangakat bendera tanda Offside. Bukan sebab Mane tetapi kesalahan Lallana.

Totenham bukan main cap ayam walaupun berlogo cap ayam. Mereka cuba balas balik dengan percubaan bahaya. Tandukan  Alderweireld dari sepakan sudut Eriksen berjaya ditepis Mignolet. Tudia pujian melambung untuk Mignolet. Tapi Mignolet tetap Mignolet dia tetap akan buat silap, cuma samada kantoi atau tak sahaja. Spurs menggunakan lubuk sebelah kiri untuk cipta peluang gol. Milner bukan bek kiri tulen dan sama macam Moreno tak pandai jaga kawasan. Dier menggunakan lubuk Milner dan melakukan hantaran lintang. Carian ditengah, tetapi Lovren dan Matip berebut bola yang sama. Ianya terlepas dan dapat kepada Rose yang tak dikawal Clyne lalu merembat melepasi Mignolet yang menyerbu keluar konon nak tiru Vorm.

Dalam kedudukan 1-1. Liverpool memasukkan Origi ganti Coutinho. Kita tengok muka Sturridge masam mencuka sebab dia rasa patut dia yang masuk. Tapi Sturridge masuk juga minit 83, tapi masuk pun macam tak ada makna. Rasanya pasukan masih belum putus asa. Salah satu percubaan bahaya Liverpool yang sepatutnya dapat penalti sepakan Wijnaldum tertampan tangan pertahanan Spurs, namun pengadil tak bagi. Dan yang terakhir paling bengang ialah camna Lallana boleh lembab buat keputusan nak merembat sampai bek Spurs sempat terjah bola dan sepakan Lallana kantoi. Keputusan akhir 1-1.

Kalau tanya saya puashati dengan keputusan ini. Bagi saya tak. Liverpool patut pulang 3 mata sebab dari awal sampai akhir perlawanan ini kita punya. Rasanya Steve McMahon yang ulas dalam Astro pun setuju dengan cakap saya. Coutinho dah tahu tak cergas kenapa bagi main. Kita tengok dia sepak pun tak berapa kuat begitulah dengan kecergasan beliau masih belum pulih. Gandingan 3 serangkai Hendo-Wijnaldum dan Hendo bantu atas dan bawah berkesan, berbanding formasi lawan Burnley , Hendo dengan Wijnaldum sahaja. Itu nampak ketara.  Tapi Pemain Tengah Bertahan yang berkualiti tetap kena beli, sebab takut kita puji Hendo harini ni minggu depan dia buat pula perangai.

Tapi permasalahan Bek Kiri  masih perlu jawapan. Milner kita cakap sekadar boleh main, tak lebih dan tak kurang dengan Moreno. Jika dengan Arsenal Moreno buat tahi, jangan buat tak nampak gol Rose berpunca dari kedudukan Milner yang tak reti jaga kawasan. Dier bek kanan bidan terjun pun boleh ambil kesempatan. Kalau beginilah berterusan Klopp nak harap dengan Milner dan Moreno, pasukan lain dah tahu nak buat camana nak peliangkup pasukan kita. Akhir kalam nak bagitahu yang peraduan teka keputusan dah ada pemenang. Khairul Bell teka tepat 1-1. Rasanya dia memang teliti dan tahu camna kekuatan Liverpool dan Spurs. Jangan korang cakap nasib baik dia main tembak sahaja. 

3 comments:

  1. Memang sedih la dpt satu mata je. Kelab besar yg lain yg main smlam smua mngkalkan rntak masing2 dgn mgtip 3 mata. Mggu dpan liv mntang bkas juara musim lalu. Kita tunggu dan lihat je prestasi liverpool mggu strusnya. Apapun tahniah khairul bell dpt teka kptsan dgn btul.

    ReplyDelete
  2. Jangan sedih lagi. lepas pintu perpindahan baru sedih. Tgk Klopp beli tak LB, DM .Atau buang duit beli yg tak ada kena mengena mcm Pulisic atau posisi lain.

    ReplyDelete
  3. Adakah anda memerlukan pinjaman? Adakah anda berminat untuk mendapatkan jenis pinjaman? Atau adakah anda bimbang kewangan ?. Adakah anda mempunyai hutang untuk membayar? Kami memberi pinjaman kepada mana-mana bahagian dunia, kadar faedah pinjaman kami adalah 2% setiap annul tempoh dirundingkan tanpa mengira lokasi atau status kredit. Untuk mendapatkan pinjaman hari ini hubungi kami melalui syarikat alamat e-mel di: Theresaloancompany@gmail.com

    NOTA: Kami memberi maksimum (USD100,000.00 $ / €) ETC Permintaan Kredit mestilah dinyatakan dalam dolar AS atau EURO, rupiah, RM dan apa-apa wang yang digunakan lain.

    pencari pinjaman yang berminat untuk mengisi borang permohonan pinjaman di bawah perjanjian itu ..

    (MAKLUMAT PEMINJAM)

    Nama penuh:......................
    AGE .............................
    STATUS PERKAHWINAN ..................
    Alamat: ...........................
    Negara ....................................
    Negara ...................................
    Telefon: .....................................
    E-mel: .....................................
    Pekerjaan: ................................
    Pendapatan bulanan: ............................
    Agama: ..................................
    Jumlah Diperlukan sebagai pinjaman: .....................
    Tempoh Pinjaman: .............................
    Tujuan pinjaman: ................................
    Jaminan: ................................
    Adakah anda memohon pinjaman sebelum ini?
    Adakah anda bercakap atau mendengar bahasa Inggeris? .............................

    Terima kasih kerana kami menanti Response pantas anda, kami bersedia untuk melayani anda.
    Theresa Pinjaman Syarikat Pinjaman Limited

    ReplyDelete

Labels

Liverpool (216) Rumours (157) Premier League (153) Priemer League (70) Steven Gerrard (40) Piala Europa (37) Champion League (35) Luis Suarez (34) Fernando Torres (32) Rafael Benitez (31) Youth (25) Kenny Dalglish (23) Lucas Leiva (21) cartoon (21) kontrak (21) Dirk Kuyt (20) Hari ini dalam sejarah (20) Jersi (20) Owner (20) Player (20) komentar (20) Isu terkini (19) Chelsea (18) England (18) Lagenda (18) Piala FA (18) Awards (17) Daniel Agger (17) Andy Carroll (16) Jamie Carragher (16) Piala Dunia (16) news (16) transfers (16) Antarabangsa (15) Man U (15) Perpindahan (15) Man City (14) Roy Hodgson (14) Xabi Alonso (14) Pepe Reina (13) Piala Liga (13) premeir league (13) ulasan (13) Alberto Aquilani (12) Everton (12) Gossip (12) Lawak (12) Ryan Babel (12) cedera (12) Arsenal (11) Javier Mascherano (11) kecederaan (11) Pengurus (10) ucapan (10) David Ngog (9) Liverpool tour (9) Martin Skrtel (9) Newcastle (9) Robbie Keane (9) Stoke (9) ex-liverpool (9) Alex Ferguson (8) Andrea Dossena (8) Joe Cole (8) Jose Enrique (8) Aston Villa (7) Carragher (7) Emilliano Insua (7) Iklan (7) Milan Jovanovic (7) Paul Konchesky (7) Raheem Sterling (7) Raul Meireles (7) Sami Hyypia (7) Tactical (7) West Brom (7) anugerah (7) Alvaro Arbeloa (6) Bolos (6) Carling Cup (6) Craig Bellamy (6) Damien Comolli (6) Daniel Ayala (6) Fakta (6) Goalkeeper (6) Jaringan (6) Jordan Henderson (6) Lawak Basi (6) Pemain Terbaik (6) SPURS (6) Sebastian Coates (6) Stewart Downing (6) Sunderland (6) Wigan (6) birthday (6) Andriy Voronin (5) Blackburn (5) Brendan Rodgers (5) Copa America (5) Fixture (5) Fulham (5) Glen Johnson (5) Jay Spearing (5) Liga Europa (5) Midfield (5) Pemberitahuan (5) Pra-musim (5) Yossi Benayoun (5) pinjaman (5) Albert Reira (4) Analisis (4) Belajar Bola (4) Charlie Adam (4) Christian Poulsen (4) Defender (4) Glen Johnsen (4) Hull (4) Insua (4) Jermaine Pennant (4) John Henry (4) League Cup (4) Liverpool vs Arsenal (4) Liverpool vs West Ham (4) Maxi Rodriguez (4) Pacheco (4) Rasis (4) Reading (4) Reserve (4) Rick Parry (4) Sparta Prague (4) Steve Clarke (4) Suso (4) Warrior (4) West Ham (4) Wolverhampton (4) kontroversi (4) opponent (4) statistik (4) tahukah anda (4) winger (4) Bek kiri (3) Birmingham (3) Brad Jones (3) Brighton (3) Euro2012 (3) FacebookPages (3) Hillsborough Disaster (3) IFTTT (3) Jadual perlawanan (3) Joe Allen (3) John Flanagan (3) Jonjo Shevley (3) LFC TOUR 2014 (3) Liverpool Youth (3) Liverpool vs Man City (3) Liverpool vs Man U (3) Liverpool vs Southampton (3) Liverpool vs Spurs (3) Nabil El Zhar (3) Owner Liverpool (3) Penjaga Gol (3) Piala Europa Liverpool (3) Piala Europa. (3) Polisi (3) Pra musim Liverpool (3) Primier League (3) Totenham hotspurs (3) Undian (3) akademi (3) humour (3) loan (3) taktikal (3) Andre Wisdom (2) Anelka (2) Assaidi (2) Berita (2) Brazil (2) Carlos Tevez (2) Carta (2) Conor Coady (2) Contract (2) Damine Plessis (2) Danny Wilson (2) Dejan Lovren (2) Doni (2) Euro16 (2) Europe (2) Fabio Aurelio (2) Fabio Capello (2) GOL (2) Gerrard (2) Ian Rush (2) Insiden (2) Kahwin (2) Kargiakos (2) LFC TOUR 2013 (2) Liverpool vs Aston Villa (2) Liverpool vs Everton (2) Liverpool vs Fulham (2) Martin Kelly (2) Norwich (2) Patrice Evra (2) Peraduan (2) Player Of The Month (2) Rafa Benitez (2) Retired (2) Rival (2) Rumours Liverpool (2) Sammy Leee (2) Simon Mignolet (2) Skuad (2) Soroton Perlawanan (2) Trofi (2) VIDEO (2) Wembley (2) coach (2) formasi (2) games (2) match report (2) queen park rangers (2) rekod (2) scouting (2) staff (2) striker (2) 3-5-2 (1) Aaron Lennon (1) Adam Johnson (1) Alan Hansen (1) Alex Ferguson kena troll (1) Aly Cissokho (1) Anfield (1) Antonio Cassano (1) Arsene Wenger (1) BISNEZ (1) Beatles (1) Bek Kanan. (1) Benayoun (1) Bike (1) Bilbao (1) Bill Shankly (1) Blunder (1) Bolton (1) Bootroom (1) Borini (1) Burnley (1) Cardiff (1) Charles Itandje (1) Christian Zapata (1) Christopher Buchtmann (1) Columnist (1) Daniel Sturridge (1) Danny Ward (1) Danny murphy (1) David Martin (1) David Moores (1) David Trezeguet (1) David Villa (1) Dietmar Hamann (1) Dimitri Payet (1) Djimi Traore (1) Epic Liverpool (1) Exeter (1) FC Braga (1) Facebook Liverpoolkita (1) Fan Man U provokas (1) Fans (1) Fifa (1) Fifa12 (1) Flop (1) Gael Clichy (1) Gary Neville (1) Gerardo Bruna (1) Harry Redknapp (1) Hatem Ben Arfa (1) Hearts (1) History Channel (1) Honda (1) Howard Webb (1) Ian Ayre (1) Ian St John (1) Jack Hoobs (1) Jack Robinson (1) Jack Wolfskin. (1) James Milner (1) Javier Manquillo (1) Jersi Torres (1) Jerzy Dudeks (1) Jurulatih (1) Keji (1) Kesebelasan Utama (1) Kevin Keen (1) Krisis (1) Kristian Nemeth (1) Krisztian Nemeth (1) Kyrgiakos (1) LIVERPOOL 4-3 GUANGDONG (1) Latihan (1) Leighton Baines (1) Liverpool goal (1) Liverpool players (1) Liverpool vs Cardiff (1) Liverpool vs Norwich (1) Liverpool vs Robatnichki (1) Liverpool vs Robatnicki (1) Liverpool vs Stoke (1) Liverpool vs Sunderland (1) Liverpool vs Swansea (1) Liverpool vs Udinese (1) Liverpool vs Wigan (1) Majalah Bolasepak (1) Malaysia (1) Man Marking (1) Mario Gomez (1) Mascherano (1) Midfielder (1) Mourinho (1) Mouro Pederzoli (1) Nostalgia (1) Oldham (1) Peminat Liverpool (1) Penaja Liverpool (1) Penampilan ke 100 England Gerrard (1) Pengarah Strategik Bolasepak (1) Perlawanan Testimonial (1) Perolehan pendaptan Liverpool (1) Peter Crouch (1) Philip Degen (1) Platini (1) Press Conference (1) Ramadhan Liverpool (1) Raul Miereles (1) Roy Hodgson Tactic (1) Rumours Flamini Liverpool (1) SAS (1) SPUR (1) Sakit jantung (1) Samed Yesil (1) Sammy Lee (1) Sasaran (1) Sayembara (1) Sejarah (1) Sidang Akhbar (1) Stadium (1) Stamford Bridge (1) Stephen Darby (1) Steve McMahon (1) Suarez dan Sturridge (1) Swansea (1) Sylvian Marveaux (1) Testimonial (1) Titi Camara (1) Txiki Brigistain (1) Undang-undang (1) West Ham vs Liverpool (1) Zonal Marking (1) cetusan minda (1) children (1) cuba teka (1) degen (1) derby (1) diving (1) f (1) facebook (1) fantasy football (1) gaji (1) galacticos (1) goal lfc (1) hukuman (1) jokes (1) klasik (1) kolo Toure (1) liverpool 4-0 Spurs (1) maskot (1) pencabar (1) persahabatan (1) pre (1) preseason (1) protes (1) qpr (1) revenue income (1) santai (1) sayap kanan (1) setpiece (1) sponsor (1) squad (1) supporter (1) tips (1) tour (1) twitter (1) ulangtahun (1) youtube (1)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails