Jun 30, 2011

COPA AMERICA 2011



Hanya dua wakil Liverpoolfc Lucas dan Suarez dalam perlawanan Piala terhebat perebutan untuk benua Amerika Selatan. Argentina pasti menjadi feberet untuk memenangi Piala ini mungkin kerana faktor tuan rumah dan juga ada susuk yang bernama Messi. Namun Brazil takkan beralah untuk merebut Piala ini dengan barisan serangan hebat Neymar dan Pato. Bagi saya Uruguay pasti akan buat kejutan kerana Suarez pasti akan buat hal lagi setelah menjadi penjaga gol pada Piala Dunia. Diharap pemain kita pulang sihat dan ceria selepas perlawanan Copa ini.

Jadual Perlawanan Kumpulan A:
- Argentina - Bolivia - [01/07/2011 - 21:45 (00:45+ GMT) - Ciudad de La Plata]
- Colombia - Costa Rica - [02/07/2011 - 15:30 (18:30 GMT) - 23 de Agosto]
- Argentina - Colombia - [06/07/2011 - 21:45 (00:45+ GMT) - Olímpico de Córdoba]
- Bolivia - Costa Rica - [07/07/2011 - 19:15 (22:15 GMT) - 23 de Agosto]
- Colombia - Bolivia - [10/07/2011 - 16:00 (19:00 GMT) - Cementerio de Elefantes]
- Argentina - Costa Rica - [11/07/2011 - 21:45 (00:45+ GMT) - Olímpico de Córdoba]

Jadual Perlawanan Kumpulan B
- Brasil - Venezuela - [03/07/2011 - 16:00 (19:00 GMT) - Ciudad de La Plata]
- Paraguay - Ecuador - [03/07/2011 - 18:30 (21:30 GMT) - Cementerio de Elefantes]
- Brasil - Paraguay - [09/07/2011 - 16:00 (19:00 GMT) - Olímpico de Córdoba]
- Venezuela - Ecuador - [09/07/2011 - 18:30 (21:30 GMT) - Padre Ernesto Martearena]
- Paraguay - Venezuela - [13/07/2011 - 19:15 (22:15 GMT) - Padre Ernesto Martearena]
- Brasil - Ecuador - [13/07/2011 - 21:45 (00:45+ GMT) - Olímpico de Córdoba]

Jadual Perlawanan Kumpulan C
- Uruguay - Perú - [04/07/2011 - 19:15 (22:15 GMT) - Malvinas Argentinas]
- Chile - México - [04/07/2011 - 21:45 (00:45+ GMT) - Malvinas Argentinas]
- Perú - México - [08/07/2011 - 19:15 (22:15 GMT) - Malvinas Argentinas]
- Uruguay - Chile - [08/07/2011 - 21:45 (00:45+ GMT) - Malvinas Argentinas]
- Chile - Perú - [12/07/2011 - 19:15 (22:15 GMT) - Malvinas Argentinas]
- Uruguay - México - [12/07/2011 - 21:45 (00:45+ GMT) - Ciudad de La Plata]

Jun 29, 2011

SAMMY TINGGALKAN LIVERPOOL



Bekas penolong kanan Rafa, Sammy Lee telah melepaskan jawatan sebagai Timbalan Pengurus Liverpool menurut koresponden Liverpoolkita yang kerja peon pejabat di Melwood. Tiada salah faham atau masalah antara Dalglish dengan Sammy, cuma apa yang diberitahu, Sammy yang telah turun pangkat sebagai jurulatih biasa yang telah diambil alih jawatannya sebagai timbalan oleh Steve Clarke ingin kembali merasai cabaran sebagai pengurus. Walaupun pernah kecewa dan dipecat ketika menjadi pengurus Bolton sebelum ini, Sammy tetap tidak akan putus asa dan ingin kembali bermula dari bawah semula. Namun kemana destinasi beliau belum diketahui dan menjadi misteri. Namun ada sumber mengatakan yang beliau telah membeli tiket penerbangan ke Malaysia.

LIVERPOOL INGIN MELAMAR MILNER



Dua musim lepas Man City berjaya mendapatkan pemain yang saya cop sebagai pengganti Steven Gerrard. Pemain yang serbaboleh bermain diperlbagai posisi tengah ini mempunyai fizikal dan teknikal yang mantap beserta kebolehan melakukan sepakan bebas yang cantik. Gandingan beliau dan Ashley Young dibahagian sayap telah memberikan kekuatan kepada Aston Villa semasa era Martin O'Neill. Tapi setelah beliau berhijrah ke Man City, melingkup terus Villa kerana tidak berupaya mencari pengganti pemain terbaik mereka musim itu.

Walaupun duit banyak, hati tetap tak senang jika sekadar panaskan bangku simpanan dan masuk sekali sekali kerana tewas perebutan untuk posisi sayap kepada David Silva dan Adam Johnson dan posisi tengah jangan harap nak rampas dari Yaya Toure dan De Jong. Jadi peluang ini cuba ditangguk di air yang keruh oleh Dalglish. Polisi pemain muda lagi Inggeris sangat membuatkan pengurus kita itu berkenan dan cuba pikat kumbang ditaman Man City. Man City mungkin terpaksa menjual Milner walaupun mereka mahukan pemain yang sebagus itu berakar dibangku simpanan.

Jun 28, 2011

BEK KIRI TUA JADI SASARAN.



Memang kita akur pemain-pemain senior sedia ada untuk posisi Bek Kiri memang tak nampak jalan. Aurelio kerap cuti sakit. Konchesky dan Insua dipinjam keluar dan pastinya takkan diserap kembali . Pemain remaja seperti Flanagan dan Robinson masih perlu banyak belajar dan akan diserapkan berperingkat peringkat. Maknanya sebelum musim baru bermula kena dapatkan juga. Tidak boleh tidak.

Saya anggap berita ini tidak benar dan mainan spekulasi serta berita kurang masak. Adakah layak pemain 30an bakal dibeli untuk kukuhkan posisi bermasalah Bek Kiri. Pemain tersebut dah banyak kali dikaitkan dengan kita, semenjak dari zaman muda di Southampton hingga dah nak bersara kat Man City . Siapa lagi kalau bukan Wayne Bridge. Pengalaman memang banyak tetapi kebolehan beliau terbantut banyak kali sebab cedera. Dulu memang saya setuju jika beliau diambil masa kat Southampton, memang bagus sangat permainan dan masuk ke Chelsea terus buatkan Greame le Seux kena jual.

Kenny diharap tidak mengambil jalan mudah jika cubaan mendapatkan Enrique atau Clichy terhalang oleh kerana saingan atau kelab mereka tidak mahu berkompromi untuk melepaskan mereka. Masih banyak lagi pemain luar dari Liga perdana Inggeris yang hebat-hebat untuk posisi itu dan masih muda dan bergetah. Paling saya inginkan ialah bek kiri Lyon , Ally Cissokho. Mantap, pantas, bertenaga dan segak hitam manis orangnya.

Jun 27, 2011

LIVERPOOL CUBA PIKAT LENNON



Kalau nak meng”reformasi”kan Liverpool dengan semangat dan jiwa Briton pun perpada-padalah. Jordan Henderson, Stewart Downing dan Charlie Adam saya nampak ada manafaat dan keperluan kena dengan keupayaan individu dan semangat kerja berpasukan. Tapi begitu musykil dan hairan bin ajaib wal bengongi, apabila Comolli (proksi Dalglish), telah menyatakan kepada umum yang bersedia membida pemain sayap England, Aaron Lennon dari Totenham dengan harga 20juta pound.

Dari pemerhatian saya, pemain ini mempunyai keupayaan teknikal yang agak bagus. Pemain ketot suka lari laju tanpa henti dan masuk kedalam kotak penalti dan suka melakukan hantaran lintang serta dapat jaringkan gol juga. Tapi masalahnya pemain ini jenis kurang cerdik dalam permainan dari taktikal dan senang dibuli bek tepi yang cerdik. Malah terkadang, hantaran Lennon amat merapu-rapu dan suka merembat walaupun posisi beliau tak kena dan terlalu pentingkan diri untuk mengelecek walaupun rakan dok bising minta bola.

Sememangnya peminat FM (Football Manager-permainan pengurusan bola), memang suka pemain macam ini kerana dalam dunia fantasi dia memang hebat. Tapi dalam realiti, permainan belai nampak macam sama taraf dengan Raheem Sterling, malah Raheem lebih nampak matang lagi. Ada lebih baiknya jika Kenny melabur 20juta pound dengan mendapatkan Juan Mata dari Valensia sebelum kelab lain cilok pemain terbaik bawah 21 Eropah itu. Mata saya lihat lebih kurang main macam hero lejen kita Luis Garcia, penyerang yang bukan penyerang.

Jun 26, 2011

KEMBAR ALONSO DARI BALKAN


foto: Semir bergelut dengan Zabaleta dalam Piala Europa musm lalu.

Lupakan Charlie Adam, cer tengok pemain Bosnia Muslim ini Semir Štilić dari kelab Lech Poznań Liga Poland. Cara dia main memang sempoi sangat-sangat. Umur pun muda lagi 23 tahun, orang cakap tengah dok naik. Hantaran jauh memang mengancam, sepakan percuma lencong maut malah kuisan pendek pun tak merapu.

Tapi yang paling aku minat ialah mamat ni memang suka buat hantran lob memanjang, tak silap aku macam lagenda kita awal 90an dulu Jan Molby. Jadi bahagian risikan Liverpoolkita akan hantar email kat Comolli supaya pergi ke Poland esok untuk pantau pemain yang mungkin akan meletop (atau melingkop) kemedian hari. Malas nak puji lebih jom layan Youtube kat bawah.

Jun 25, 2011

SOROTON PERLAWANAN MUSIM 2010/2011



Sementara bosan tunggu berita perpindahan yang pi mai pi mai tang tu. Mari kita layan sorotan perlawanan sepanjang musim 2010/2011 yang penuh dengan warna-warni, drama serta insiden yang bercampur-baur. Dari permulaan era Roy Hodgson yang cacamerba dan akhirnya dikembalikan kepada Sang Raja Kenny Dalglish.

JUVENTUS MAHU RAUL



Setelah tak jadi ambil Aquilani, Juventus telah alih sasaran, kali ini mereka mahu bersaing dengan Inter Milan untuk dapatkan pemain hebat kita Meireles. Paling tak sedap dengar ialah mereka hendak buat pertukaran suka sama suka dengan menghadiahkan pemain tengah Brazil mereka Philip Milo. Saya rasa ini satu pertukaran berat sebelah kerana Milo yang diberikan adalah Milo basi. Tengok perkembangan belaiu di Serie A memang tak boleh belah, tak kad kuning kad merah itu saja yang saya dengar dari pemain yang Wenger cuba dapatkan sebelum ini.

Saya akur yang kelab terpaksa jual Raul kerana pemain Portugis ini seakan tamak dengan meminta digandakan gaji padahal baru setahun beliau di Anfield. Jadi Raul telah diberikan pilihan samada untuk kekal dengan gaji sedia ada atau dijual kepada kelab lain jika itu yang dirasakan terbaik untuk beliau. Jumlah £13.5 juta pound, mungkin tak seberapa memandangkan beliau menunjukkan persembahan memberangsangkan musim ini dan kelab kta mahu buat sedikit untung. Tapi harapan kebanyakan peminat Liverpool, harapnya Raul tak akan dijual kerana beliau boleh digunakan dalam pelbagai posisi. Cuma sekarang pilihan ditangan Raul sendiri.

Jun 23, 2011

PAYET ALTERNATIF DOWNING



Memang semua tahu yang Kenny lebih mahukan bintang England berbanding budak luar. Lihat sahaja harga Jordan Henderson bakal mencecah 20 juta pound. Dalam kes Downing, Aston Villa dah habis modal nak halang pemain England itu berhijrah, tapi mereka akan memeras wang yang banyaak untuk melepaskan pemain sayap sasaran utama kita itu. Mereka akan cakap, Henderson yang setahun jagung pon boleh beli mahal-mahal takkan pemain terbaik Aston Villa musim ini nak jual murah-murah. Tapi harus diingat Kenny bukan yang bersemuka dengan pihak pengurusan Villa, tapi Comolli. Dia pasti akan mendapatkan pemain itu mengikut harga siling, dengan erti kata mengikut harga kontrak yang hanya tinggal 2 musim lagi.

Dalam pada itu terdapat lagi sasaran alternatif jika Comolli murka dan keluar dari meja perbincangan. Paling terkni ialah pemain sayap Saint Ettiene tak silap saya iaitu Dimitri Payet. Pemain antarabangsa Perancis (bukan Russia walaupun nama ala Russia) ini telah dibandingkan dengan Mouluda Chelsea dan paling cocok untuk menghuni posisi sayap kiri kita mengikut risikan dan pemantaunnya. Walaupun St Ettiene tak hebat mana musim ini namun Payet adalah pemain konsisten yang telah menjaringkan 12 gol, tengok tu 12 gol bagi seorang pemain sayap. Dengan umur 24 tahun saya rasa pemain ini masih lagi dalam polisi FSG yang mahukan pemain muda dan boleh menjadi sasaran kita jika tidak berjaya dalam kes Downing.

Jun 22, 2011

ADIK RAHIM YANG TERBAIK



Saksikan kehebatan adik Rahim Sterling beraksi dengan skuad bawah 17 England menentang Rwanda. Memang tak sabar nak tunggu aksi pemain ini dalam skuad utama. Harap-harap musim 2011/12 rahim akan dapat secangkir peluang untuk beraksi dalam perlawanan Piala Liga atau Piala FA.

Jun 21, 2011

DOWNING DAH JADI PEMAIN KITA


Andy Carroll berjaya pujuk Stewart Downing masuk Liverpool.

BISCAN VERSI TERBARU ???




Comolli sedang dalam proses perbincangan dengan Olimpik Lyon untuk mendapatkan pemain muda mereka Dejan Lovren. Pemain Croatia ini ketika dikampung halaman amat gah sekali hingga Lyon kelam-kabut beli takut orang lain kebas dengan harga 8 Juta Euro. Tapi malang sekali pemain yang disebut-sebut bakal menjadi pemain utama Croatia, tenggelam di Liga Perancis, musim ini. Apa yang tak kena pun tak tahu sebab kalau lihat dari youtube dibawah bukan main sempoi lagi, bukan setakat hebat bertahan, malah buat gol macam kacang baginya.

Tapi jangan risau, Comolli mungkin cuba minta diskaun sebanyak 70%, kerana Lyon dikatakan dah tak peduli, janji dapat sikit walaupun tak balik modal. Saya tak pasti samada pemain ini akan jadi seperti Wilson yang tak menjadi musim lepas. Namun jika harga murah dan gaji pun murah, saya rasa tak salah nak ambil risiko. Namun satu lagi masalahnya ialah pemain ini perlukan Permit Kerja kerana Croatia bukan sekutu Euro. Kalau tak dapat maka kita boleh cari sasaran lain di Perancis macam Mahamadou Sakho atau Ally Cissokho.

FERGIE CUBA PIKAT ALONSO



Aku kalau Mascherano masuk Man U aku tak kisah sangat sebab dia yang sendiri belah ker Barcelona. Lagipun pemain macam dia masih ramai dalam dunia. Tapi aku cukup tak puas-hati kalau insan yang aku hormati yakni Xabi Alonso cuba dipancing oleh Fergie. Orang tua tu tengah mencari pemain tengah yang main ala diktator dan dapat membuka permainan setelah Paul Scholes bersara akhir musim ini.

Fergie memang cerdik, dia nampak kehadiran Nuri Sahin ke Real Madrid bakal mengganggu tempat Xabi sebagai kesebelasan utama. Corak permainan Nuri mungkin lebih agresif dan pantas, maklumlah muda trang tang tang, baru 22 tahun. Malah sekarang jika dikira pemain tengah Real Madrid dah hampir sedozen yang berebut dua posisi itu. Dalam usia 29 tahun, Xabi tahu dia masih perlu bersaing, kerana Mourinho takkan puashati jika tak boleh jadi juara.

Sepatutnya Dalglish cuba tanya-tanya Real Madrid tentang Alonso sebelum nak ambil Charlie Adam. Sebab apa, dalam temuramah sebelum ini, Alonso sendiri jawab beliau akan kembali jika Liverpool datang merisik beliau kembali. Tempat jatuh lagi dikenang inikan pula tempat beliau dimanja oleh peminat. Saya rasa tak salah bawa kuda tua yang mampu menaikkan kembali pasukan kita, sebagaimana beliau lakukan sebelum ini.

Jun 20, 2011

WOLVES DAN POMPEY BEREBUT KONCHESKY



Setelah Martin Jol diangkat jadi pengurus baru Fulham, dia telah batalkan segala perancangan pembelian pemain yang Mark Hughes rencanakan. Salah satunya ialah pembelian balik bekas hero mereka, Paul Konchesky. Jadi terkedu seketika Comolli dan Kenny tak tahu nak buang mana Bek Kiri hampeh itu. Tapi semalam dengar cerita Wolverhampton serta Portmouth beria-ia mahukan Konchesky musim depan. Mungkin besar kemungkinan Konchesky akan memilih Wolves, tapi opsyen kedua ialah Pompey. Namun yang menjadi masalah ialah dapatkan mereka menawarkan gaji lumayan yang macam pemain itu dapat tiap-tiap minggu di Anfield lebih kurang 600,000 Pound Sterling.

Jika Liverpool berjaya menjual Konchesky, maka ruang untuk membawa bek kiri baru yang lebih mantap akan lebih cerah. Kita memang tak perlukan Konchesky walaupun sebagai tukang susun kon atau tukang gilap but. Dia merupakan bek kiri paling teruk, dan lebih teruk dari Dossena kerana mamat Italy itu ada juga bubuh gol dengan kita. Ini semua salah Hodgson yang tak pandai nak pilih pemain, ikut sukahati saja, padahal masih ramai lagi bek kiri yang berkaliber boleh dibeli pada masa itu. Malah Hodgson juga terlepas pandang untuk menaikkan Flanagan ataupun Robinson yang menyerlah dibawah kendalian Dalglish.

Jun 19, 2011

ALTERNATIF UNTUK CHARLIE ADAM



Setelah perebutan 3 penjuru dengan Man U dan Spurs untuk mendapatkan pemain Blackpool, Dalglish telah membuat kejutan untuk membida pemain Korea Selatan, Ki Sung-Yeung dari Celtic jika peluang untuk mendapatkan Adam gagal. Walaupun corak permainan amat berbeza dengan Adam, Yeung merupakan pemain yang lebih gemar melakukan larian dari kotak ke kotak.

Salah satu sebab pemain ini mungkin dibawa masuk adalah kerana strategi pemasaran. Standrad Chartered telah menyuarakan pandangan bahawa mereka mahukan pemain Asia yang berprofil tinggi dalam pasukan, dan Yeung adalah cocok dengan permintaan penaja kita itu. Tapi bagi saya pemain tengah sudah cukup dan lebih baik tumpukan kepada posisi bermasalah macam dibahagian sayap dan bek kiri.

Jun 18, 2011

MARVEAUX GAGAL UJIAN KESIHATAN



Skuad perubatan Melwood, telah mengesahkan bahawa kecederaan Marveaux sejak musim lalu amat kronik. Ianya akan mengundang risiko kecederaan berulang dan pemain Rennes itu mungkin akan kerap ambil cuti sakit berbanding beraksi diatas padang. Jadi pihak Liverpool mungkin akan melakukan pemeriksaan lanjutan untuk melihat perkembangan pemain ini. Namun dilihat dari rekod perubatan pemain ini, saya rasa besar kemungkinan pihak Liverpool tidak jadi mengambil Marveaux. Jadi sasaran seterusnya pastilah Stewart Downing ataupun Juan Mata takpun Santi Carzola.

Jun 17, 2011

ZAPATA PECAH LOBANG


foto: Zapata tenyeh Ibra

Pemain pertahanan Udinese, telah pecah lobang bagitahu satu donia yang dia bakal sarung jersi Liverpool musim depan. Memang mulut tempayan betul, mamat ni. Tak boleh nak simpan rahsia sikit. Betul atau tidak itu cerita kemdian hari, yang penting kita bakal dapat pemain bagus, dari segi bertahan dan kalau naik atas siap boleh buat gol lagi.

Fizikal memang saya tak takut dan risau serta panik, tapi untuk sesuaikan dengan corak permaianan Inggeris yang pantas, perlukan bukan pemain yang kuat dan tegap tapi otak mau jalan. Sedikit keraguan timbul produk dari Serie A, macam kes Dossena dan Aquilani, memang menghampeskan betul. Main cacamerba dan tak reti nak bawa diri dengan suasana blasepak Inggeris.

Apa pun jua Zapata cakap yang lepas Copa Amerika nanti dia akan ke Anfield. Jadi kita sendiri bakal siasat dan tengok sendiri kebolehan bek antarabangsa Colombia ini beraksi. Kalau main hebat dikejohan itu, mungkin ramai yang akan puji dan salut kebolehan Comolli cari pemain bagus, tapi jika sebaliknya, baik cari pemain di liga Inggeris macam Scott Dann.

JADUAL PERLAWANAN 2011/2012



Senarai Penuh Jadual Perlawanan musim 2011/2012


August

13 Sunderland (h)
20 Arsenal (a)
27 Bolton (h)

September

10 Stoke (a)
17 Tottenham (a)
24 Wolverhampton (h)

October

1 Everton (a)
15 Man Utd (h)
22 Norwich (h)

29 West Brom (a)

November

5 Swansea (h)
19 Chelsea (a)
26 Man City (h)

December

3 Fulham (a)
10 QPR (h)
17 Aston Villa (a)
20 Wigan (a)
26 Blackburn (h)

31 Newcastle (h)

January

2 Man City (a)
14 Stoke (h)
21 Bolton (a)
31 Wolverhampton (a)

February

4 Tottenham (h)
11 Man Utd (a)
25 Everton (h)

March

3 Arsenal (h)
10 Sunderland (a)
17 QPR (a)
24 Wigan (h)
31 Newcastle (a)

April

7 Aston Villa (h)
9 Blackburn (a)
14 Fulham (h)
21 West Brom (h)
28 Norwich (a)

May

5 Chelsea (h)
13 Swansea (a)

KONTRAK BARU BUAT KARGIAKOS




Tahniah buat Kargiakos kerana berjaya memenangi kontrak terbaru yang tertulis jika beliau dapat bermain dalam sekian-sekian jumlah perlawanan, maka secara otomatik kontrak lanjutan 12 bulan akan diberikan. Ini semua nasib belaka. Kalau Agger tak cedera, nescaya Kargiakos takkan dapat peluang beraksi sebagaimana musim ini. Tambahan pula Carragher juga cedera dan tinggal Skrtel dan Kargiakos pertahana senior selain Wilson yang belum teruji dan berisiko jika diletakkan untuk bermain sebagai bek tengah.

Musim depan, jika betul Liverpool membawa masuk bek tengah baru, yang terkini saya dengar Scott Dann atau Christian Zapata, maka Kargiakos bakal menjadi pemanas bangku simpanan. Walaupun begitu kebolehan pemain ini sebagai pemain bidan terjun jika adalah krisis pertahanan, tak saya pertikaikan. Cuma dari masa depan adalah lebih baik naikkan bek muda seperti Andre Wisdom untuk untuk menimba ilmu dan diberikan peluang beraksi sekali sekala. Saya yakin motivasi pemain akademi yang ditunjukkan oleh Flanagan dan Robinson mampu dicontohi oleh pemain muda lain.

CASSANO JADI SASARAN



Penyerang AC Milan ini bukan kali pertama dikaitkan dengan kita. Sebelum ini awal musim, ketika dibawah kendalian Hodgson, Cassano telah cuba dibawa ke Anfield dari Sampdoria. Tapi apakan daya, mungkin sebab pengurus tak glamer atau peluang bermain pada kejohanan Piala Europa dianggap lekeh, maka Cassano telah memilih AC Milan akhirnya. Padahal dia dah tahu yang saingan di sana amat sengit dengan pemain hebat seperti Pato, Ibrahimovic, Robinho serta Inzhagi. Sampaikan jersi pun pakai no.99, nampak sangat melukut ditepian gantang.

Saya bukan Pak Nujum yang boleh tilik nasib orang dan tahu samada Cassano boleh berjaya atau tidak jika dibawa untuk memantapkan serangan kita. Namun melihat rekod peribadi beliau, dia ini kaki melawan dan terlalu bangga diri. Malah sebagai penyerang rekod peribadi beliau paling hebat pun setakat 14 biji gol semusim. Malah sepanjang kareier beliau bersama Bari, Roma, Madrid, Sampdoria dan terkini Milan, setakat 76 gol dari 276 penampilan. Ini cukup tak berbaloi menurut pendapat saya, kalau nak beli penyerang ini.

Jun 16, 2011

JERSI DITEMPAT LAWAN TERBARU



Biru adalah warna pantang bagi sesetengah peminat Liverpool. Namun harus dingat bahawa warna asal pasukan kita adalah biru dan memang sama dengan musuh ketat Everton. Namun Bill Shankley telah suruh tukar kepada semua merah supaya tak nampak poyo macam pasukan jiran. Namun setelah berpuluh tahun tak pakai jersi biru, Adidas yang bakal mengakhiri kontrak membuat jersi kita telah membuat jersi putih biru yang saya akui amat cantik rekaannya. Apa lagi cepat simpan duit untuk beli yang Ori sebab dah dibuka untuk tempahan, tapi bagi yang pokai kena tunggu versi Padang Besar mungkin lambat lagi kot.

Jun 15, 2011

MAXI MERAJUK NAK BALIK KAMPUNG



Keputusan Maxi Rodriguez untuk beredar dari Anfield mungkin kerana tidak mahu menjadi pemain simpanan jika pemain sayap baru bakal dibeli. Sebenarnya saya rasa Dalglish masih memerlukan pemain berpengalaman seperti Maxi yang tiba-tiba meletup selepas sahaja Roy Hodgson dipecat. Saya tak pasti samada Maxi dapat meneruskan persembahan terbaik beliau musim depan, tapi saya pasti Maxi dah temui rentak beliau sejurus kedatangan Kenny. Entah jampi apa Kenny pakai, kebanyakan pemain kurang menyerlah ketika era Hodgson semua menjadi.

Walaupun faktor umur dah mencecah 30 tahun dan bukannya dalam polisi FSG untuk mempunyai pemain tua, tapi setiap pasukan yang berjaya perlukan dua-tiga orang Otai supaya tekanan dari segi mental seimbang. Lihat Man U musim ini, walaupun ramai pemain muda namun Giggs, Scholes, Ferdinand masih perlu untuk menunjukkan contoh dan memberikan pemain muda tunjukajar untuk memahami corak dan sistem permainanan. Terbalik pula dengan pasukan Arsenal, dek kerana rata-rata pemain meraka bawah umur, maka apabila dalam situasi yang terdesak mereka gabra sebab tak ada pemain tua yang dapat mengawal keadaan.

Tapi kalau Maxi nak juga balik ke kampung dan bermain dengan Newell Old Boy, apa daya Kenny untuk menghalang. Kita terpaksa menerima seadanya dan pastikan pengganti Maxi kelak dapat bermain sebaik Maxi atau lebih baik dari beliau. Calon pengganti Maxi mungkin telah ada dalam senarai Comolli dan Kenny, tapi pilihan Liverpoolkita adalah Santi Carzola dari Villareal.

GENG PERABIS BERAS



Gabungan 5 pemain kayu reput ini bakal menghabiskan £30 juta jika disimpan musim depan. Tengok kontrak seminggu setiap orang, Jovanovic = £120,000, Cole £110,000, Poulsen £90,000, Aquilani = £80,000 dan Konchesky = £60,0000. Kalau dibuang semua mereka kita seakan boleh menggaji Cristiano Ronaldo atau lionel Messi. Itu belum masuk balik pemain gaji yang rendah macam Jones, Insua, Degen dan El-Zhar.

Saya harap setiap pemain yang bakal dibawa masuk secara percuma hendaklah ditapis sebaik mungkin. Macam kes Joe Cole dan Jovanovic, saya rasa mereka bukan nak main sangat pun. Dah nak masuk 30an, main rilek janji tiap-tiap bulan cucuk ATM keluar duit. Sebab itulah lebih baik beli pemain muda yang bersemangat membara untuk main seperti Henderson atau Carroll yang punyai masa depan dan masih boleh digilap dan diasuh. Jadi Commolli kena pastikan tiada lagi pembelian mengarut selepas ini.

Jun 14, 2011

INTER MAHU REMBAT MEIRELES



Macam ada tak kena dengan desas-desus ada penambahan pemain tengah lagi setelah pembelian Jordan Henderson. Saya tak pasti siapa kerana yang paling terkini ialah Charlie Adam dan Fernando Gago. Jadi sekarang macam tin sardin jadinya posisi tengah yang bakal dibarisi Gerrard, Lucas, Meireles, Henderson, Spearing dan Aquilani (50-50). Henderson telah cakap yang dia tak kisah main dibahagian tepi, jadi mungkin dah kurang sorang.

Yang nak jadi cerita, Inter Milan dah nampak peluang untuk cari bakal pengganti Wesley Sneijder. Siapa lagi kalau Mat Botak Raul Meireles kita. Malah Inter nampak macam cuba menangguk di air yang keruh untuk memberikan tekanan buat Raul untuk berpindah ke Inter kerana kepadatan dan peluang untuk menjadi pemain utama kian terhakis. Walaupun kontrak Raul masih ada 3 tahun lagi, namun Inter tak kisah untuk keluar belanja sekitar 15 juta pound.

Bagi saya amat sukar untuk melepaskan pemain mantap macam Raul. Beliau telah membuktikan prestasi beliau musim lepas walaupun kecederaan telah mencacatkan peluang untuk bermain dengan konsisten. Permainan beliau selepas kedatangan Dalglish makin menyerlah dan masih berupaya bermain baik walaupun bermain diluar posisi kegemaran. Saya harap jangan pedulikan pujuk rayu Inter atau pasukan lain. Kekalkan Raul dan jual Aquilani dan tak payah nak buang duit nak sardinkan posisi tengah. Baik kumpul duit beli pemain sayap macam Juan Mata atau Eden Hazard

Jun 13, 2011

NGOG BAKAL SERTAI GENG KUCING ITAM




Dok bising-bising Stoke nak beli pemain simpanan hebat kita ini, tiba-tiba Sunderland dah potong kat selekoh dengan menyediakan pakej menarik 5 juta pound untuk membawa Ngog ke Stadium Cahaya. Kalau tak ada aral melintang, balik saja dari makan angin, Ngog akan pergi lapor diri dan jalani ujian kesihatan serta menjalankan perbincangan kontrak. Steve Bruce amat sukakan Pak Itam dalam skuad beliau dan Ngog akan jadi pengganti Darent Bent, untuk menjadikan trio 3 budak itam lengkap dengan Welbeck, Gyan dan Ngog.
Kita harapkan pembelian ini menjadi kerana inilah peluang untuk melepaskan pemain yang tak nampak masa depan di Anfield.

Nampak gayanya, Liverpool hanya keluar duit 11 juta pound sahaja kepada Sunderland dalam transaksi Henderson dan Ngog. Dan ini juga akan membuka slot untuk penyerang baru untuk dibawa masuk. Tak pasti samada berita Conor Wickham akan dibeli akan mejadi atau tidak, tapi yang pasti Kenny pasti kerahkan Comolli cari pengganti Ngog yang benar-benar dapat menjadi saingan buat Andy Carrol kelak. Pilihan Liverpoolkita adalah Kun Aguero, tapi ianya mungkin jadi atau tidak berdasarkan keputusan pasukan elit lain seperti Chelsea dan Real Madrid untuk beli rakan baik Messi itu.

Jun 11, 2011

SHEVLEY KE PEKAN IPSWICH



Musim ini kita bakal kehilangan seorang budak botak. Jonjo Shevley bakal ke Ipswich Town. Dia bakal hilang peluang beraksi walaupun pemain simpanan setelah kemasukan Jordan Henderson dan mungkin dengan kembalinya Alberto Aquilani. Jadi Shevley akan dipinjamkan semusim ke kelab cap kuda itu, namun ada ianya berganntung kepada situasi pembelian Conor Wickham. Jika Liverpool berjaya beli bakal "Rooney" itu, maka sahlah Jonjo akan menjadi anak angkat Paul Jewell selama setahun. Idea itu menarik, tapi lebih terbaik jika Jonjo dipinjamkan ke kelab baru naik Liga Perdana macam Norwich, Swansea atau QPR.

GAJI JOVANOVIC £ 120,000 SEMINGGU



Tajuk diatas menunjukkan yang gaji pokok dibayar kepada Jovanovic. Patutlah susah betol kelab lain hendak ambil pemain Serbia ini. Sevilla, Lille, Brugge dan banyak lagi kelab mahukan pemain hampir botak ini, tapi Jovanovic berkeras mahukan paling koman sama dengan gaji di Anfield. Padan muka kita, nampaknya akan simpan kuda kayu ini sampai mereput habis kontrak. Sepatutnya kalau pemain ini ada maruah dan bukan muka tembok, dia akan pergi ketempat yang mahukan khidmat beliau sebagai pemain utama. Lagipun umur beliau dah 30 tahun, bukan 20 tahun. Tak malu betul nak lepak kat bangku simpanan bersama adik adik hebat macam Spearing, Henderson dan Shevley.

Jun 10, 2011

DALGLISH INTAI CLICHY



Pandai sungguh Comolli, dia cuba nak bagi Pak Wenger bebal. Apa tak bebal, Fabregas nak belah ke Barcelona dan Nasri nak dikebas Man U. Tapi tak habis lagi bek kiri utama Gael Clichy juga memberontak sebab gaji kecil, tak padan dengan tanggungjawab sebagi pemain utama. Peluang ini telah digunakan oleh Comolli untuk membida pemain antarabangsa Perancis itu dengan harga diskaun 5 juta pound sterling. Ianya setelah sasaran utama Enrique telah diletakkan harga sangat tinggi oleh Newcastle, padahal kontrak juga ada hanya satu musim lagi.

Tapi masalahnya sekarang saya rasa Clichy sedang mencari kelab yang bermain di Eropah, padahal musim depan pasukan kita hanya lawan dikampung sendiri saja. Cuma yang saya rasa Liverpool boleh beri ialah gaji lumayan serta slot automatik untuk pemain utama bek kiri. Malah dengan polisi baru dan cara pelaburan Liverpool untuk mendapatkan pemain muda berbakat, ini menujukkan Liverpool mempunyai ambisi untuk menjadi pasukan yang kuat serta mahukan kejuaraan. Tak macam di Emirates serba serbi kemut nak berbelanja.

Jun 9, 2011

SUAREZ GIGIT KUYT

Perlawanan ini takda insiden diatas namun kedua-dua pemain harapan Liverpool itu saling tak mahu kalah. Namun akhirnya Uruguay berjaya mengatasi Belanda dengan penalti 4-3 setelah terikat 1-1. Saksikan sedutan perlawanan.



Jun 8, 2011

DONIEBER ALEXANDER MARANGON



Panjang sungguh nama pemain ini Mak dia beri. Nama pendek pula Doni, penjaga gol AS Roma yang dijangka akan jadi timbalan kepada Pepe Reina. Setelah Brad Jones tak memuaskan hati sebagai pembantu, dan Freidel memilih Spurs untuk jadi numero uno. Doni dikatakan setuju untk jadi pembantu Reina dan Liverpool terpaksa buang duit 1 juta pound untuk khidmat bekas penjaga gol Brazil ini.

Menurut rakan saya di Sicily, Don Corleone seorang pembuat Pizza, Doni memang antara penjaga gawang konsisten. Namun kerana Roma sering tukar jurulatih dari Renieri ke Spaletti ke Montella, Doni dah jadi macam kain buruk, padahal 2 musim sebelum ini beliau pakai jersi no 1. Tapi adakah kemasukan beliau dapat menjadi saingan kepada Reina atau bakal menjadi nasib macam Cavalerri.

Jun 7, 2011

AKADEMI LIVERPOOL DI MALAYSIA



Lawatan Liverpool ke Malaysia 16 Jun ini bukan sekadar memecah tradisi bolasepak di negara kita, tapi ada berita yang mungkin akan membuatkan peminat Liverpool teruja dan peminat lain irihati. Salah seorang budak pejabat Ian Ayre, CEO Liverpool, kenalan lama saya telah bocorkan rahsia yang Liverpool akan membuka Akademi di Kuala Lumpur tak pun di Kodiang, Kedah. KLFA yang disebutkan, samaada Kuala Lumpur Football Club atau Kodiang Legend Football Club telah dinyatakan dalam kepala surat yang tercicir dari beg bimbit Ayre, dijumpai oleh kenalan saya itu.

Di harap Pak PM, peminat No. 1 Man U tak sabotaj rancangan suci murni ini. Dan lagi satu bahaya ialah Sultan Bola yang tak langsung minat bolasepak Inggeris mungkin akan menolak idea ini juga. Saya pasti Ian Rush yang teramat sukakan bumi Malaysia dan acapkali datang ke KL kerana kerap dijemput samada oleh Biskut Tiger atau main EPL Masters akan menjadi kepala Akademi disini. KLFA yang saya rasa telah ada Liga Remaja mereka sendiri akan menjadikan akademi Liverpool sebahagian dari pasukan yang akan beraksi dalam Liga tersebut.

http://paisleygates.com/?p=4116

Jun 6, 2011

INSUA YANG GAGAL



Tak terpasal-pasal saya buka perlawanan Argentina-Poland di Astro semalam. Perlawanan yang berkesudahan Agentina tewas 1-2 kepada Poland. Patutnya Argie boleh kena lebih nasib baik perlawanan persahabatan. Lagipun pengurus Argie, Batista saja letak skuad simpanan, namun ianya tetap membusukkan nama Argie yang memang sedang mencanak naik dengan pemain berkelas dunia.

Tapi yang saya nak borak sikit adalah perihal pemain kita yang makin dilupai Insua. Tak sangka beliau lekat dengan Argie, walaupun barisan pelapis. Namun permainan yang beliau tunjukkan amat menyedihkan. Badan beliau dah makin gedabak berisi, muka tak terurus dengan jambang tak potong. Mungkin sedang dalam dilema untuk cari pasukan baru. Kelemahan beliau semasa di Liverpool, masih tak berubah yakni senang dipotong oleh penyerang lawan kerana amat lembab.

Saya rasa keputusan Rafa meletakkan Insua sebagai pemain utama tanpa membawa pesaing ketika Aurelio cedera, adalah kesilapan besar kepada kita dan mengakibatkan Insua yang sedang meningkat naik ketika itu mengalami kejutan budaya. Dia mungkin trauma akibat sering menjadi sasaran lawan yang paham akan kelemahan beliau. Tengok sampai sekarang permainan Insua tak berubah dan makin teruk sampaikan di Galastasaray, Insua hanya panaskan bangku simpanan.

Untuk pulang ke Liverpool saya rasa tak ada harapan. Flanagan dan Robinson mungkin akan jadi timbalan kepada pemain bek kiri utama yang bakal dibawa masuk. Tak pasti siapa tapi ura-ura yang pemain dalam lingkungan 22 ke bawah akan jadi pemain utama. Calon-calon kita dengar desas-desus nak beli Enrique, Glichy, Izagure serta Cissokho.

Jun 5, 2011

STOKE MAHU KAYU MATI LIVERPOOL



Terlebih dahulu kita kena ucap terima kasih kepada orang yang mahu berjasa. Toni Pullis, pengurus Stoke mahu bukan satu tapi dua kayu reput dalam pasukan kita. Poulsen dan Ngog boleh cari makan di Brittania selepas ini kerana memang khidmat mereka sangat-sangat tidak diperlukan. Jadi buat Commolli sila beri diskaun yang lebih kepada Pullis untuk menyegerakan perpindahan itu. Harga Ngog letak 4juta pound dah memadai dan Poulsen pula tak payah bayar langsung pun tak apa, sebab beli satu dapat satu.

Pengganti Ngog tak perlu cari jauh, Pachecho boleh diketengahkan jika tak mahu beli penyerang baru. Kalau nak beli baru saya rasa pemain tersebut mestilah benar-benar bekualiti dan prolifik depan gol. Bagi Poulsen pula saya dengar pemain ganas Sunderland dan rakan baik Henderson, yakni Cattermole sedang dalam perhatian serius. Tapi saya tak gemar sangat Cattermole tu sebab terlampau rajin kumpul kad dan memang dah dicop budak jahat oleh pengadil. Jadi Spearing dah cukup untuk isi kekosaongan Poulsen.

Jun 3, 2011

TEKA TEKI NO 10



Nampak tak, nampak tak.
Nombor 10 = someone.
teki-teki teka tekuk.
Kedai LFC dah bagi pembayang.

LIVERPOOL VS MALAYSIA



Dah tak lama dah. Aku masih 50-50.
Kenduri Kahwen kat kampung vs Liverpool.
Tekanan.

Jun 2, 2011

JORDAN HENDERSON


Jordan Henderson tak pernah dikaitkan dengan pasukan kita sebelum ini. Ini mungkin kali pertama pemain yang dikatakan mirip permainan Kapten Gerrard, iaitu pemain kotak ke kotak yakni istilah bagi pemain tengah yang suka ronda satu padang. Memang sebelum ini pemain ini menjadi idaman saya sebagai pengganti ideal kapten kita itu. Tapi bayangkan masa sebelum ini Man U, Man City, Chelsea dan Arsenal telah dikatakan berebut untuk dapatkan pemain muda meletop ini dan akhirnya ditakdirkan pasukan kita dapat, fuyooo memang dahsyatlah kerja-kerja licik Commolli.

Tapi lagi licik ialah harga £13 juta pound yang ditawarkan. Macam tak munasabah sebab pemain tersebut dah jadi kesebelasan utama Sunderland, malah sikit hari lagi Lampard bersara otomatik mamat ni akan bergandingan dengan Wilshere. Saya rasa Sunderland akan terima bidaan tak kurang £18-20 juta pound. Tapi menurut sumber terdekat dengan Henderson sendiri, balik dari kejohanan bawah 21 tahun Eropah nanti Henderson tak sabar-sabar pakai jersi Liverpool, kerana dia dah nampak pasukan kita sedang dalam revolusi kebangkitan.

PEMAIN PALING MENINGKAT 2010/11



Bak kata orang puteh "Most improved Player", pemain yang paling menunjukkan peningkatan dari petualang kepada adiwira buat pasukan kita musim ini ialah Jay Spearing. Beliau dah lama jadi simpanan sejak era Benitez lagi. Namun kedatangan Hodgson tetap tak banyak merubah permainan Spearing. Nak berubah camna, setiap kali diberi peluang main kena bergandingan dengan Poulsen. Memang lagi hampeh lah jadinya.

Kini kedatangan Dalglish merupakan pembawa kebangkitan baru kepada semua pemain. Spearing terkena tempias aura lagenda kita itu, lantas secara tiba-tiba beliau makin menjadi setiap kali diberikan peluang beraksi musim ini. Bukan dia tak pernah main bagus sebelum ini tapi belum nampak konsisten seperti separuh kedua musim ini. Malah permainan beliau nampak semakin matang apabila bermain dengan pasukan hebat seperti Arsenal, Man U dan Man City. Nasib tak menyebelahi beliau bila cedera semasa lawan Spurs.

Musim depan saya rasa Spearing boleh jadi pemain skuad yang mantap. Persaingan makin sengit dengan kembalinya Aquilani dan berita kemasukan pemain tengah baru. Tapi saya rasa pemain seperti Spearing pandai bawa diri dan semestinya boleh beri persembahan yang diperlukan sebagaimana yang beliau tunjukkan sebelum ini.

Labels

Liverpool (216) Rumours (157) Premier League (153) Priemer League (70) Steven Gerrard (40) Piala Europa (37) Champion League (35) Luis Suarez (34) Fernando Torres (32) Rafael Benitez (31) Youth (25) Kenny Dalglish (22) Lucas Leiva (21) cartoon (21) Dirk Kuyt (20) Hari ini dalam sejarah (20) Jersi (20) Owner (20) Player (20) komentar (20) kontrak (20) Isu terkini (19) Chelsea (18) England (18) Lagenda (18) Piala FA (18) Awards (17) Daniel Agger (17) Andy Carroll (16) Jamie Carragher (16) Piala Dunia (16) news (16) transfers (16) Antarabangsa (15) Man U (15) Perpindahan (15) Man City (14) Roy Hodgson (14) Xabi Alonso (14) Pepe Reina (13) Piala Liga (13) premeir league (13) ulasan (13) Alberto Aquilani (12) Everton (12) Gossip (12) Lawak (12) Ryan Babel (12) cedera (12) Arsenal (11) Javier Mascherano (11) kecederaan (11) Pengurus (10) ucapan (10) David Ngog (9) Liverpool tour (9) Martin Skrtel (9) Newcastle (9) Robbie Keane (9) Stoke (9) ex-liverpool (9) Alex Ferguson (8) Andrea Dossena (8) Joe Cole (8) Jose Enrique (8) Aston Villa (7) Carragher (7) Emilliano Insua (7) Iklan (7) Milan Jovanovic (7) Paul Konchesky (7) Raheem Sterling (7) Raul Meireles (7) Sami Hyypia (7) Tactical (7) West Brom (7) anugerah (7) Alvaro Arbeloa (6) Bolos (6) Carling Cup (6) Craig Bellamy (6) Damien Comolli (6) Daniel Ayala (6) Fakta (6) Goalkeeper (6) Jaringan (6) Jordan Henderson (6) Lawak Basi (6) Pemain Terbaik (6) SPURS (6) Sebastian Coates (6) Stewart Downing (6) Sunderland (6) Wigan (6) birthday (6) Andriy Voronin (5) Blackburn (5) Brendan Rodgers (5) Copa America (5) Fixture (5) Fulham (5) Glen Johnson (5) Jay Spearing (5) Liga Europa (5) Midfield (5) Pemberitahuan (5) Pra-musim (5) Yossi Benayoun (5) pinjaman (5) Albert Reira (4) Analisis (4) Belajar Bola (4) Charlie Adam (4) Christian Poulsen (4) Defender (4) Glen Johnsen (4) Hull (4) Insua (4) Jermaine Pennant (4) John Henry (4) League Cup (4) Liverpool vs Arsenal (4) Liverpool vs West Ham (4) Maxi Rodriguez (4) Pacheco (4) Rasis (4) Reading (4) Reserve (4) Rick Parry (4) Sparta Prague (4) Steve Clarke (4) Suso (4) Warrior (4) West Ham (4) Wolverhampton (4) kontroversi (4) opponent (4) statistik (4) tahukah anda (4) winger (4) Bek kiri (3) Birmingham (3) Brad Jones (3) Brighton (3) Euro2012 (3) Hillsborough Disaster (3) Jadual perlawanan (3) Joe Allen (3) John Flanagan (3) Jonjo Shevley (3) LFC TOUR 2014 (3) Liverpool Youth (3) Liverpool vs Man City (3) Liverpool vs Man U (3) Liverpool vs Southampton (3) Liverpool vs Spurs (3) Nabil El Zhar (3) Owner Liverpool (3) Penjaga Gol (3) Piala Europa Liverpool (3) Piala Europa. (3) Polisi (3) Pra musim Liverpool (3) Primier League (3) Totenham hotspurs (3) Undian (3) akademi (3) humour (3) loan (3) taktikal (3) Andre Wisdom (2) Anelka (2) Assaidi (2) Berita (2) Brazil (2) Carlos Tevez (2) Carta (2) Conor Coady (2) Contract (2) Damine Plessis (2) Danny Wilson (2) Dejan Lovren (2) Doni (2) Euro16 (2) Europe (2) Fabio Aurelio (2) Fabio Capello (2) GOL (2) Gerrard (2) Ian Rush (2) Insiden (2) Kahwin (2) Kargiakos (2) LFC TOUR 2013 (2) Liverpool vs Aston Villa (2) Liverpool vs Everton (2) Liverpool vs Fulham (2) Martin Kelly (2) Norwich (2) Patrice Evra (2) Peraduan (2) Player Of The Month (2) Rafa Benitez (2) Retired (2) Rival (2) Rumours Liverpool (2) Sammy Leee (2) Simon Mignolet (2) Skuad (2) Soroton Perlawanan (2) Trofi (2) VIDEO (2) Wembley (2) coach (2) formasi (2) games (2) match report (2) queen park rangers (2) rekod (2) scouting (2) staff (2) striker (2) 3-5-2 (1) Aaron Lennon (1) Adam Johnson (1) Alan Hansen (1) Alex Ferguson kena troll (1) Aly Cissokho (1) Anfield (1) Antonio Cassano (1) Arsene Wenger (1) BISNEZ (1) Beatles (1) Bek Kanan. (1) Benayoun (1) Bike (1) Bilbao (1) Bill Shankly (1) Blunder (1) Bolton (1) Bootroom (1) Borini (1) Burnley (1) Cardiff (1) Charles Itandje (1) Christian Zapata (1) Christopher Buchtmann (1) Columnist (1) Daniel Sturridge (1) Danny Ward (1) Danny murphy (1) David Martin (1) David Moores (1) David Trezeguet (1) David Villa (1) Dietmar Hamann (1) Dimitri Payet (1) Djimi Traore (1) Epic Liverpool (1) Exeter (1) FC Braga (1) Facebook Liverpoolkita (1) Fan Man U provokas (1) Fans (1) Fifa (1) Fifa12 (1) Flop (1) Gael Clichy (1) Gary Neville (1) Gerardo Bruna (1) Harry Redknapp (1) Hatem Ben Arfa (1) Hearts (1) History Channel (1) Honda (1) Howard Webb (1) Ian Ayre (1) Ian St John (1) Jack Hoobs (1) Jack Robinson (1) Jack Wolfskin. (1) James Milner (1) Javier Manquillo (1) Jersi Torres (1) Jerzy Dudeks (1) Jurulatih (1) Keji (1) Kesebelasan Utama (1) Kevin Keen (1) Krisis (1) Kristian Nemeth (1) Krisztian Nemeth (1) Kyrgiakos (1) LIVERPOOL 4-3 GUANGDONG (1) Latihan (1) Leighton Baines (1) Liverpool players (1) Liverpool vs Cardiff (1) Liverpool vs Norwich (1) Liverpool vs Robatnichki (1) Liverpool vs Robatnicki (1) Liverpool vs Stoke (1) Liverpool vs Sunderland (1) Liverpool vs Swansea (1) Liverpool vs Udinese (1) Liverpool vs Wigan (1) Majalah Bolasepak (1) Malaysia (1) Man Marking (1) Mario Gomez (1) Mascherano (1) Midfielder (1) Mourinho (1) Mouro Pederzoli (1) Nostalgia (1) Oldham (1) Peminat Liverpool (1) Penaja Liverpool (1) Penampilan ke 100 England Gerrard (1) Pengarah Strategik Bolasepak (1) Perlawanan Testimonial (1) Perolehan pendaptan Liverpool (1) Peter Crouch (1) Philip Degen (1) Platini (1) Press Conference (1) Ramadhan Liverpool (1) Raul Miereles (1) Roy Hodgson Tactic (1) Rumours Flamini Liverpool (1) SAS (1) SPUR (1) Sakit jantung (1) Samed Yesil (1) Sammy Lee (1) Sasaran (1) Sayembara (1) Sejarah (1) Sidang Akhbar (1) Stadium (1) Stamford Bridge (1) Stephen Darby (1) Steve McMahon (1) Suarez dan Sturridge (1) Swansea (1) Sylvian Marveaux (1) Testimonial (1) Titi Camara (1) Txiki Brigistain (1) Undang-undang (1) West Ham vs Liverpool (1) Zonal Marking (1) cetusan minda (1) children (1) cuba teka (1) degen (1) derby (1) diving (1) f (1) facebook (1) fantasy football (1) gaji (1) galacticos (1) hukuman (1) jokes (1) klasik (1) kolo Toure (1) liverpool 4-0 Spurs (1) maskot (1) pencabar (1) persahabatan (1) pre (1) preseason (1) protes (1) qpr (1) revenue income (1) santai (1) sayap kanan (1) setpiece (1) sponsor (1) squad (1) supporter (1) tips (1) tour (1) twitter (1) ulangtahun (1) youtube (1)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails