Oct 2, 2011

Dari kaca mata (Kota Mersey)

(Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan tahniah kepada pasukan ‘Veteran Selangor’ yang mengatasi Veteran Singapura dengan jaringan 3-1. Dollah Salleh, Anuar Abu Bakar, Zainal Abidin Hassan, Shahrin Majid, Azlan Johar, Sanba, P. Maniam dan lagenda lain. Sangat seronok biarpun mereka tidak bermain pantas, namun magik mereka seakan masih ada dengan permainan satu-dua, triangle dan kesefahaman yang menarik. Skill orang lama. Superb.. Selangor + Jason Mcateer vs Singapura - no komen.. good game..)

Ayoh mula.. Saya percaya para penyokong tegar Liverpool pastinya sudah mengetahui result perlawanan Merseyside Derby yang pertama pada season ini di mana kemenangan berpihak kepada pasukan kesayangan kita dengan jumlah jaringan 2 goal tanpa balas. Pada entri ‘Dari kaca mata’ sebelum ini, begitu ramai pendekar² tanpa nama yang rancak menghunus keluar keris dan pedang kilatan tanda tidak setuju dengan langkah saya yang kononnya mempertahankan tindakan King Kenny yang kononnya seratus peratus SALAH.. Maafkan saya kiranya saya tersilap dalam penulisan saya itu wahai Hang² Pendekar semua.. Bukanlah saja² saya mempertahankan tindakan King Kenny. Namun ianya hanyalah kerana tanda sokongan saya ke atas Liverpool FC. Benar ada juga tanda kecewa atas beberapa tindakan King Kenny yang tidak kena dan mendatangkan rasa hairan saya. Namun mungkin King Kenny dan pihak pengurusan dan kejurulatihan ada sebab ke atas tindakan mereka. Hanya Tuhan dan juga mereka yang tahu. Dan saya hanya berkongsikan perasaan positive dan negative saya sahaja.(Mungkin tidak menjadi isu jika lebih banyak negative.. haha..) Percayalah rakan².. saya lebih suka berfikir lebih positive.. that’s all.. ok.. enough with this…

Review perlawanan telah pun di post pada entry sebelum ini oleh saudara ‘Tokeysiber’. Saya bersetuju dengan beliau bahawa kemenangan tersebut adalah susulan nasib ataupun ‘LUCK’ yang menyebelahi kita. Namun disebalik luck tersebut saya rasa ternyata pasukan kita berhak menang (mengambil kira kemasukan El Capitano-Stevie G dan juga Craig Bellamy) Setelah kemasukan Stevie G dan Bellamy ball control REDS seaakan² berubah mengikut acuan REDS yang sebenar. Stevie G kembali mengawal kawasan tengah padang dan Bellamy bertindak cemerlang membantu barisan serangan di bahagian sebelah kiri. Dan tindakan King Kenny membiarkan kedua² penyerang Suarez dan Carroll di barisan hadapan ternyata berkesan. Alasan saya kerana serangan REDS akan sering bertukar², tidak hanya dengan bola grounder dengan menggunakan Suarez malah bertukar² dengan bola tinggi mencari Andy Carroll sebagai target. Benar, Andy Carroll hanya menunggu hantaran yang kemas tiba pada beliau, Namun pada saya ianya berbaloi dengan jaringan yang pada saya cukup kemas untuk mendahului pasukan Toffees. Saya amat mengharapkan pasukan inilah yang akan menjadi nadi kepada kebangkitan Liverpool pada musim ini.

Untuk kesebelasan utama pula saya rasa Jose Enrique masih lagi pemain terbaik REDS mengenepikan Luis Suarez. Disiplin yang cukup tinggi bertambah dengan skill yang diperolehi beliau mematahkan banyak serangan Toffees yang datang dari arah beliau. Lucas sebagai holding midfielder. Tugas yang diambilalih dari Javier Mascherano semenjak Masch keluar berkelana ke Catalan.one word.Class. Lucas yang dahulunya zero kini menjadi penghuni kekal di posisi tersebut. Kelly ,Carra, dan Skrtel juga tidak banyak diuji berikutan kekurangan pemain “pasukan Biru”. Dan di sebalik penalty yang berjaya ditampan oleh Tim Howard, Kuyt aka Mr.Duracell masih menarik minat saya dengan kerajinan beliau terus berlari mengejar dan meminta bola biarpun mengakui dirinya tampak kekurangan skill yang boleh menewaskan pihak lawan. Namun larian² serta pengalaman beliau amat diperlukan membantu kemenangan REDS.

Beberapa perkara negative dapat juga saya lihat sepanjang perlawanan tersebut sebagai contoh kekurangan kesefahaman pada babak pertama. Sangat tidak tersusun. Seolah² Toffees masih dapat bersaing di kawasan tengah padang biarpun selepas kekurangan seorang pemain. Passing yang kadangkala masih lagi tidak tepat. Afro-Fellaini, Coleman, Osman, Saha dan Tim Cahill masih lagi dapat bermain seperti biasa sedangkan mereka kehilangan seorang pemain dibantu oleh Baines dan Jagielka. Seakan² REDS tidak mengambil kesempatan di atas kelebihan tersebut. Perkara ini perlu dititikberatkan oleh King Kenny dan Jurulatih lain. Kerana kita tidak akan selalu bernasib baik. Kembalinya Stevie G di barisan tengah bagi saya hanya menyuntik semangat para pemain dalam pasukan. Bukanlah berharap kepada Stevie G untuk menyelesaikan semua permasalahan di bahagian yang kini sedang “dilanda derita” itu.

Bagi kes Andy Carroll pula saya seakan berada diatas pagar bukanlah permainan beliau tidak menarik langsung. Beliau turut membantu menerima hantaran bola tinggi. Sebagai ‘Target Man’ seterusnya membantu bagi mencipta jaringan. Benar – Beliau perlukan hantaran bola kemas dan tepat ke arah beliau. Tandukan beliau juga semakin menarik. Tepat ke arah gol lawan. Hanya jaringan sahaja masih belum jumpa. Namun di sebaliknya pula. Beliau diharap mampu meningkatkan mutu permainan nya bagi menempuh perlawanan yang pantas. Kerana saya rasa jika hanya disebabkan beliau permainan bertukar menjadi sedikit perlahan pasti barisan pertahanan pihak lawan akan kembali pantas turun untuk berkubu di kawasan pertahanan mereka. Dan juga kiranya beliau berdepan dengan pasukan yang memiliki pertahanan tinggi bersaiz lebih besar darinya beliau mungkin tidak dapat mengatasi asakan jika kurang pantas. Dan di sini saya berharap King Kenny dan Jurulatih lain bijak mengatur strategi bagi menyesuaikan permainan mengikut pasukan yang bakal dilawan. IKKWT...

Akhir kata mengkritik bukan membenci tapi haruslah membina hendaknya… Memuji bukan memuja namun biarlah kena pada caranya… Maki hamun tahap dewa.. hmm.. bukan saya.. sikit² marah jadilah.. Believe…!!!!!


*(My First 11 vs Man U – Reina, Carra, Skrtel, Enrique, Kelly, Lucas, Stevie G, Bellamy , Kuyt, Suarez, Carroll) <---- Hopefully.. King Kenny know the best… =)



masih MERAH dan akan kekal MERAH~~~
YNWA~~~

3 comments:

  1. Bro,gua setuju dengan formation yang lu suggested kan tapi gua rase kalau tempat kuyt tu diganti dengan downing gua rase game jadi lagi fast kot.bagi gua kan,caroll tu mesti main sebab 'kayu balak' tu boleh jadi target man.si suarez pulak akan berkeliaran kat sekeliling die.suarez nie rajin & laju.just my opinion...awangTHRASHER

    ReplyDelete
  2. kemanangan smlm positf la.. tapi KK masih belum keluar drpd sifat negatif sendiri.. smlm tak tau dia buang tebiat ke apa .. smlm aku nmpk dia take action secara drastik.. subs 2 org sekali masuk... jarang dia nak wat mcm tu..itu pun dah minit ke 65.. klu si pak alex fuckerson tu.. klu tempo mcm 1st half smlm.. start 2nd half je dah ada player yg kena tukar.. setuju dgn falsafah mengkritik bukan membenci tu.. tapi jgn ckp xde mende yg boleh dkritik smlm tu.. lebih 60 minit dgn membiarkan 1st eleven main tanpa ada klik tetap boleh dikritik.. YNWA..congrats the reds..

    ReplyDelete
  3. game terbaik liverpool setakat ni bagi aku ,masa lawan bolton tempoh hari.. game pass and move sebenar yg ditunjukkan..utk jangka masa panjang aku setuju dgn strategi yg king gunakan , iaitu pendedahan pd player2 muda berpotensi spt henderson ,carrol ,kelly.tp utk game2 penting spt lawan team2 yg dikatakan big four atau perlawan dgn musuh setempat yg terkenal seantero dunia iaitu lawan everton, king pasti akan menggunakan segala kekuatan yg ada..bg saya,liverpool kena cari seorang lg canter back,gary cahill bg aku yg terbaik utk posisi ni..

    ReplyDelete

Labels

Liverpool (216) Rumours (157) Premier League (153) Priemer League (70) Steven Gerrard (40) Piala Europa (37) Champion League (35) Luis Suarez (34) Fernando Torres (32) Rafael Benitez (31) Youth (25) Kenny Dalglish (23) Lucas Leiva (21) cartoon (21) kontrak (21) Dirk Kuyt (20) Hari ini dalam sejarah (20) Jersi (20) Owner (20) Player (20) komentar (20) Isu terkini (19) Chelsea (18) England (18) Lagenda (18) Piala FA (18) Awards (17) Daniel Agger (17) Andy Carroll (16) Jamie Carragher (16) Piala Dunia (16) news (16) transfers (16) Antarabangsa (15) Man U (15) Perpindahan (15) Man City (14) Roy Hodgson (14) Xabi Alonso (14) Pepe Reina (13) Piala Liga (13) premeir league (13) ulasan (13) Alberto Aquilani (12) Everton (12) Gossip (12) Lawak (12) Ryan Babel (12) cedera (12) Arsenal (11) Javier Mascherano (11) kecederaan (11) Pengurus (10) ucapan (10) David Ngog (9) Liverpool tour (9) Martin Skrtel (9) Newcastle (9) Robbie Keane (9) Stoke (9) ex-liverpool (9) Alex Ferguson (8) Andrea Dossena (8) Joe Cole (8) Jose Enrique (8) Aston Villa (7) Carragher (7) Emilliano Insua (7) Iklan (7) Milan Jovanovic (7) Paul Konchesky (7) Raheem Sterling (7) Raul Meireles (7) Sami Hyypia (7) Tactical (7) West Brom (7) anugerah (7) Alvaro Arbeloa (6) Bolos (6) Carling Cup (6) Craig Bellamy (6) Damien Comolli (6) Daniel Ayala (6) Fakta (6) Goalkeeper (6) Jaringan (6) Jordan Henderson (6) Lawak Basi (6) Pemain Terbaik (6) SPURS (6) Sebastian Coates (6) Stewart Downing (6) Sunderland (6) Wigan (6) birthday (6) Andriy Voronin (5) Blackburn (5) Brendan Rodgers (5) Copa America (5) Fixture (5) Fulham (5) Glen Johnson (5) Jay Spearing (5) Liga Europa (5) Midfield (5) Pemberitahuan (5) Pra-musim (5) Yossi Benayoun (5) pinjaman (5) Albert Reira (4) Analisis (4) Belajar Bola (4) Charlie Adam (4) Christian Poulsen (4) Defender (4) Glen Johnsen (4) Hull (4) Insua (4) Jermaine Pennant (4) John Henry (4) League Cup (4) Liverpool vs Arsenal (4) Liverpool vs West Ham (4) Maxi Rodriguez (4) Pacheco (4) Rasis (4) Reading (4) Reserve (4) Rick Parry (4) Sparta Prague (4) Steve Clarke (4) Suso (4) Warrior (4) West Ham (4) Wolverhampton (4) kontroversi (4) opponent (4) statistik (4) tahukah anda (4) winger (4) Bek kiri (3) Birmingham (3) Brad Jones (3) Brighton (3) Euro2012 (3) FacebookPages (3) Hillsborough Disaster (3) IFTTT (3) Jadual perlawanan (3) Joe Allen (3) John Flanagan (3) Jonjo Shevley (3) LFC TOUR 2014 (3) Liverpool Youth (3) Liverpool vs Man City (3) Liverpool vs Man U (3) Liverpool vs Southampton (3) Liverpool vs Spurs (3) Nabil El Zhar (3) Owner Liverpool (3) Penjaga Gol (3) Piala Europa Liverpool (3) Piala Europa. (3) Polisi (3) Pra musim Liverpool (3) Primier League (3) Totenham hotspurs (3) Undian (3) akademi (3) humour (3) loan (3) taktikal (3) Andre Wisdom (2) Anelka (2) Assaidi (2) Berita (2) Brazil (2) Carlos Tevez (2) Carta (2) Conor Coady (2) Contract (2) Damine Plessis (2) Danny Wilson (2) Dejan Lovren (2) Doni (2) Euro16 (2) Europe (2) Fabio Aurelio (2) Fabio Capello (2) GOL (2) Gerrard (2) Ian Rush (2) Insiden (2) Kahwin (2) Kargiakos (2) LFC TOUR 2013 (2) Liverpool vs Aston Villa (2) Liverpool vs Everton (2) Liverpool vs Fulham (2) Martin Kelly (2) Norwich (2) Patrice Evra (2) Peraduan (2) Player Of The Month (2) Rafa Benitez (2) Retired (2) Rival (2) Rumours Liverpool (2) Sammy Leee (2) Simon Mignolet (2) Skuad (2) Soroton Perlawanan (2) Trofi (2) VIDEO (2) Wembley (2) coach (2) formasi (2) games (2) match report (2) queen park rangers (2) rekod (2) scouting (2) staff (2) striker (2) 3-5-2 (1) Aaron Lennon (1) Adam Johnson (1) Alan Hansen (1) Alex Ferguson kena troll (1) Aly Cissokho (1) Anfield (1) Antonio Cassano (1) Arsene Wenger (1) BISNEZ (1) Beatles (1) Bek Kanan. (1) Benayoun (1) Bike (1) Bilbao (1) Bill Shankly (1) Blunder (1) Bolton (1) Bootroom (1) Borini (1) Burnley (1) Cardiff (1) Charles Itandje (1) Christian Zapata (1) Christopher Buchtmann (1) Columnist (1) Daniel Sturridge (1) Danny Ward (1) Danny murphy (1) David Martin (1) David Moores (1) David Trezeguet (1) David Villa (1) Dietmar Hamann (1) Dimitri Payet (1) Djimi Traore (1) Epic Liverpool (1) Exeter (1) FC Braga (1) Facebook Liverpoolkita (1) Fan Man U provokas (1) Fans (1) Fifa (1) Fifa12 (1) Flop (1) Gael Clichy (1) Gary Neville (1) Gerardo Bruna (1) Harry Redknapp (1) Hatem Ben Arfa (1) Hearts (1) History Channel (1) Honda (1) Howard Webb (1) Ian Ayre (1) Ian St John (1) Jack Hoobs (1) Jack Robinson (1) Jack Wolfskin. (1) James Milner (1) Javier Manquillo (1) Jersi Torres (1) Jerzy Dudeks (1) Jurulatih (1) Keji (1) Kesebelasan Utama (1) Kevin Keen (1) Krisis (1) Kristian Nemeth (1) Krisztian Nemeth (1) Kyrgiakos (1) LIVERPOOL 4-3 GUANGDONG (1) Latihan (1) Leighton Baines (1) Liverpool goal (1) Liverpool players (1) Liverpool vs Cardiff (1) Liverpool vs Norwich (1) Liverpool vs Robatnichki (1) Liverpool vs Robatnicki (1) Liverpool vs Stoke (1) Liverpool vs Sunderland (1) Liverpool vs Swansea (1) Liverpool vs Udinese (1) Liverpool vs Wigan (1) Majalah Bolasepak (1) Malaysia (1) Man Marking (1) Mario Gomez (1) Mascherano (1) Midfielder (1) Mourinho (1) Mouro Pederzoli (1) Nostalgia (1) Oldham (1) Peminat Liverpool (1) Penaja Liverpool (1) Penampilan ke 100 England Gerrard (1) Pengarah Strategik Bolasepak (1) Perlawanan Testimonial (1) Perolehan pendaptan Liverpool (1) Peter Crouch (1) Philip Degen (1) Platini (1) Press Conference (1) Ramadhan Liverpool (1) Raul Miereles (1) Roy Hodgson Tactic (1) Rumours Flamini Liverpool (1) SAS (1) SPUR (1) Sakit jantung (1) Samed Yesil (1) Sammy Lee (1) Sasaran (1) Sayembara (1) Sejarah (1) Sidang Akhbar (1) Stadium (1) Stamford Bridge (1) Stephen Darby (1) Steve McMahon (1) Suarez dan Sturridge (1) Swansea (1) Sylvian Marveaux (1) Testimonial (1) Titi Camara (1) Txiki Brigistain (1) Undang-undang (1) West Ham vs Liverpool (1) Zonal Marking (1) cetusan minda (1) children (1) cuba teka (1) degen (1) derby (1) diving (1) f (1) facebook (1) fantasy football (1) gaji (1) galacticos (1) goal lfc (1) hukuman (1) jokes (1) klasik (1) kolo Toure (1) liverpool 4-0 Spurs (1) maskot (1) pencabar (1) persahabatan (1) pre (1) preseason (1) protes (1) qpr (1) revenue income (1) santai (1) sayap kanan (1) setpiece (1) sponsor (1) squad (1) supporter (1) tips (1) tour (1) twitter (1) ulangtahun (1) youtube (1)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails