Mar 23, 2014

LIVERPOOL 6-3 CARDIFF



Peminat Liverpool disajikan dengan perlawanan penuh drama musim ini. Perlawanan kali ini persis macam lawan Stoke. Cuma apa yang menjadikan ianya dramatik, ialah pasukan kita kena dulu sebiji namun menghabiskan keseronokan awal Vincent Tan, dengan pukulan maut 6-3. Kita tahu pertahanan kita secara maklumnya tak berapa hensem bertahan, namun apabila menyerang memang dah jadi macam orang gila mengamuk. Saya tak berapa faham apa air jampi yang Brendan bagi sampai minit-mint akhir pasukan kita masih naik syeikh nak sumbat gol.

Posisi permata kali ini memang diuji hebat oleh Cardiff. Tapi mereka lupa kot yang semua formasi dan taktik bagai, itu cuma ketika bertahan dan tak pegang bola. Tetapi bila dah bola dalam penguasaan, tak ada lagi permata atau berlian, pemain kita yang tahu cuma nampak gawang gol lawan saja. Segala yang dilakukan baik Suarez, Sturridge atau lain-lain pemain yang sama-sama menyerbu untuk menyerang, macam takda skrip dan sukar nak dijangka apa yang mereka nak buat. Koordinasi pemain memang cun dan setiap kawasan dalam penalti Cardiff mesti ada pemain Liverpool yang buat ramai.

Permulaan bagi perlawanan ini memang mengejutkan. Cardiff bermula garang dan tunjuk sempoi didepan peminat sendiri. Joe Allen menjadi punca gol pertama apabila melakukan hantaran bunuh diri kebelakang kepada Flanagan namun dirampas oleh Campbell yang melakukan hantaran kepada Mutch dan walaupun dengan hadangan Gerrard, Mutch melakukan rembatan padu. 1-0 kepada Cardiff dan Vincent Tan dengan Rayban hitam dan misai ala Wak Doyok, tersenyum kambing meraikan gol. Kejutan ini belum lagi membangunkan Liverpool yang masih tidur dengan permainan kelam-kabut dan hantaran serabut.

Kalau dah nama pasukan Liverpool, maka tiada makna putus asa selagi kita ada pemain bernama Luis Suarez. Bukan saya nak memuji sangat namun, Suarez memang selalu akan berada dalam kedudukan nak sumbat gol. Gol penyamaan Liverpool hadir apabila gerakan dan hantaran cantik dari Henderson mencari Johnson yang bersedia dibahagian sayap. Hantaran lintang beliau memang cun dan sampai kepada Suarez yang sampai dahulu didepan untuk menampan masuk bola mudah melepasi Marshall yang melompat katak cuba menangkap bola. Peminat Cardiff terdiam dan giliran pelawat dari Merseyside bersorak untuk penyamaan 1-1.

Sekali lagi pertahanan tertidur kembali setelah kita ingat dah segar bugar selepas penyamaan tadi. Kali ini penjaring gol Cardiff, Mutch melakukan hantaran bollywood  melepasi pemain tengah dan melangkaui kawasan jagaan Flanagan dan Agger untuk mencari Campbell yang bijak menyusup dalam kawasan kiri kotak penalti. Campbell yang mempunyai larian pantas macam Usain Bolt, mengelecek Agger dan melepaskan rembatan padu membuatkan Mignolet dan bek Liverpool yang lain hanya menampan angin. Cardiff kembali mendahului 2-1. Vincent Tan dan peminat Cardiff kembali ceria dan seronok macam perlawanan dah nak tamat.

Serangan bertali arus Liverpool memang tunggu masa saja gol nak datang. Sebabnya Cardiff kembali kepada mod bertahan dan berharap separuh masa tamat secepat mungkin. Namun taktik Cardiff ternyata makan diri. Liverpool mendapat sepakan penjuru yang diambil Coutinho namun kantoi ditampan bek Cardiff. Gerrad mengumpan bola kepada Coutinho yang melakukan hantaran lintang mencari kawan yang sedia menunggu dalam kotak penalti. Ingatkan Suarez atau Sturridge yang melakukan jaringan penyamaan kali ini, namun rupanya Skrtel lah orangnya yang meledakkan gol penyamaan 2-2. Ikut rekod, Skrtel mengatasi rekod Torres dan Soldado musim ini dengan 5 gol.

Separuh masa bermula dengan kedua-dua pasukan terikat dengan 2-2. Liverpool mendapat sepakan penjuru dan dikala itu dua orang pemain Cardiff, Muth dan Theopile cedera dan mendapat rawatan kecemasan diluar padang. Solskjaer memang sakit hati sebab pengadil tak bagi tunggu pemain mereka masuk sebab memang undang-undang macam tu. Apatah lagi kedua-dua mereka adalah pemain tinggi yang amat penting dalam situasai sepakan penjuru. Liverpool mengambil kesempatan dan Skrtel melakukan tandukan padu untuk Liverpool mendahului Cardiff 3-2. Vincent Tan dah tak nampak menyorok dalam tandas kot.

Tiga gol tak cukup lagi buat Liverpool. Pasukan  kita itu mahu lebih banyak gol untukkasi pecah kesemua rekod yang ada . Sekali lagi saya rasa ulangan macam gol penyamaan 1-1. Skrip yang sama kali ini Henderson membiarkan Johnson buat larian dulu dan baru buat hantaran setelah Johnson masuk mencelah melepasi bek kiri Cardiff. Johnson melakukan hantaran lintang tetapi kali ini mencari Sturridge, namun Sturridge yang dikawal ketat melakukan hantaran tumit kebelakang, dan Suarez yang meluru dari tengah melakukan rembatan padu, untuk gol peribadi kedua beliau dan yang ke-27. Liverpool mendahului dengan 4-2 walaupun masa masih berbaki 30 minit lagi.

Cardiff memang dah tenggelam punca. Kemasukan pemain baru dalam pasukan mereka memberikan tekanan kepada Johnson, sebab Solskjaer nampak Johnson memang jadi punca gol Liverpool malam tadi. Apa nak buat, Johnson ni bukan budak hingusan dan pengalaman beliau memang membantu beliau melakukan sesuatau perkara luar jangkaan. Ketika Cardiff asyik menyerang, Johnson nampak dari jauh Suarez melambai meminta bola, dan hantran jauh Johnson cuba ditanduk Caulker, namun  kantoi dan dapat kepada Suarez  dan ketika itu dia nampak Sturridge melakukan larian dan Sturridge menampan mudah untuk Liverpool mendahului  5-2.

Cardiff masih mempunyai semangat juang lagi, lebih bermaruah dari Spurs dan Arsenal yang kena 5 biji dengan kita. Mereka cuba mencari kekurangan bek kiri kita yang memang menjadi lubuk gol mereka. Ally Cissokho menggantikan Flanagan tak banyak membantu pertahanan sangat walaupun gol ke-3 Cardiff bukan silap beliau. Gerakan bermula dengan Theopile melakukan hantran tinggi mencari Kenwye Jones. Jones menggunakan ketinggian beliau menyedekahkan peluang kepada Mutch untuk gol ketika Cardiff dan ke-2 peribadi Mutch malam tadi.

5 gol sudah cukup kan. Tak belum lagi Suarez belum puas selagi belom sumbat hatrik. Gol terakhir hadir dalam waktu kecederaan 5 minit yang diberikan. Skrtel bukan sahaja penjaring gol namun dia juga menjadi peyumbang gol. Seperti meniru Johnson Skrtel melakukan hantaran jauh mencari Suarez yang keseorangan bertemankan bek Cardiff. Hantaran Skrtel sampai dan perebutan antaran Cala dan Suarez dimenangi Suarez yang menggunakan tubuh beliau menumbangkan Cala dan meluru berdepan hanya goli Cardiff dan Sterling telah menunggu harap Suarez sedekah gol kat dia. Namun kerana nak hatrik Suarez meledakkan gol peribadi ke-3 dan ke-28 untuk musim ini.

Tak kisahlah Chelsea bantai budak tadika 6-0, atau Man City bubuh Fulham 5-0, Yang penting kita teruskan usaha memburu kemenangan. Kedua-dua pesaing kita itu bagi saya memang pilihan utama untuk kejuaraan Liga. Namun saya takkan putus asa selagi kedua-duanya belum lagi menjejak kaki ke Anfieild. Janganlah kita nak cakap kepada Kejuaraan Liga lagi kerana kita masih ada 8 perlawanan yang diibaratkan setiap perlawananan yang berbaki perlawanan final, tak kiralah lawan kita pasukan besar atau kecil.


8 comments:

  1. mcm lwn malaysian 2011 dl. 6-3.. Suarez pakai boot lame.. lg melekat kot.. hehehe.. diharapkan liverpool terus bg tekanan pd chelsea dan man city.. YNWA!!!

    ReplyDelete
  2. salute kat BR and team....

    ReplyDelete
  3. I think gol ke 3 tu bukan Suarez tapi Skrtel....gol ke 4 tu baru Suarez...

    ReplyDelete
  4. Skartel mungkin antara pertahanan Liverpool yang banyak menjaringan gol dalam satu musim #YNWA!

    ReplyDelete
  5. Impressif and delightful. Yakinlah #LFC juara. YNWA

    ReplyDelete
  6. Impressif and delightful. Yakinlah #LFC juara. YNWA

    ReplyDelete

Labels

Liverpool (216) Rumours (157) Premier League (153) Priemer League (70) Steven Gerrard (40) Piala Europa (37) Champion League (35) Luis Suarez (34) Fernando Torres (32) Rafael Benitez (31) Youth (25) Kenny Dalglish (23) Lucas Leiva (21) cartoon (21) kontrak (21) Dirk Kuyt (20) Hari ini dalam sejarah (20) Jersi (20) Owner (20) Player (20) komentar (20) Isu terkini (19) Chelsea (18) England (18) Lagenda (18) Piala FA (18) Awards (17) Daniel Agger (17) Andy Carroll (16) Jamie Carragher (16) Piala Dunia (16) news (16) transfers (16) Antarabangsa (15) Man U (15) Perpindahan (15) Man City (14) Roy Hodgson (14) Xabi Alonso (14) Pepe Reina (13) Piala Liga (13) premeir league (13) ulasan (13) Alberto Aquilani (12) Everton (12) Gossip (12) Lawak (12) Ryan Babel (12) cedera (12) Arsenal (11) Javier Mascherano (11) kecederaan (11) Pengurus (10) ucapan (10) David Ngog (9) Liverpool tour (9) Martin Skrtel (9) Newcastle (9) Robbie Keane (9) Stoke (9) ex-liverpool (9) Alex Ferguson (8) Andrea Dossena (8) Joe Cole (8) Jose Enrique (8) Aston Villa (7) Carragher (7) Emilliano Insua (7) Iklan (7) Milan Jovanovic (7) Paul Konchesky (7) Raheem Sterling (7) Raul Meireles (7) Sami Hyypia (7) Tactical (7) West Brom (7) anugerah (7) Alvaro Arbeloa (6) Bolos (6) Carling Cup (6) Craig Bellamy (6) Damien Comolli (6) Daniel Ayala (6) Fakta (6) Goalkeeper (6) Jaringan (6) Jordan Henderson (6) Lawak Basi (6) Pemain Terbaik (6) SPURS (6) Sebastian Coates (6) Stewart Downing (6) Sunderland (6) Wigan (6) birthday (6) Andriy Voronin (5) Blackburn (5) Brendan Rodgers (5) Copa America (5) Fixture (5) Fulham (5) Glen Johnson (5) Jay Spearing (5) Liga Europa (5) Midfield (5) Pemberitahuan (5) Pra-musim (5) Yossi Benayoun (5) pinjaman (5) Albert Reira (4) Analisis (4) Belajar Bola (4) Charlie Adam (4) Christian Poulsen (4) Defender (4) Glen Johnsen (4) Hull (4) Insua (4) Jermaine Pennant (4) John Henry (4) League Cup (4) Liverpool vs Arsenal (4) Liverpool vs West Ham (4) Maxi Rodriguez (4) Pacheco (4) Rasis (4) Reading (4) Reserve (4) Rick Parry (4) Sparta Prague (4) Steve Clarke (4) Suso (4) Warrior (4) West Ham (4) Wolverhampton (4) kontroversi (4) opponent (4) statistik (4) tahukah anda (4) winger (4) Bek kiri (3) Birmingham (3) Brad Jones (3) Brighton (3) Euro2012 (3) FacebookPages (3) Hillsborough Disaster (3) IFTTT (3) Jadual perlawanan (3) Joe Allen (3) John Flanagan (3) Jonjo Shevley (3) LFC TOUR 2014 (3) Liverpool Youth (3) Liverpool vs Man City (3) Liverpool vs Man U (3) Liverpool vs Southampton (3) Liverpool vs Spurs (3) Nabil El Zhar (3) Owner Liverpool (3) Penjaga Gol (3) Piala Europa Liverpool (3) Piala Europa. (3) Polisi (3) Pra musim Liverpool (3) Primier League (3) Totenham hotspurs (3) Undian (3) akademi (3) humour (3) loan (3) taktikal (3) Andre Wisdom (2) Anelka (2) Assaidi (2) Berita (2) Brazil (2) Carlos Tevez (2) Carta (2) Conor Coady (2) Contract (2) Damine Plessis (2) Danny Wilson (2) Dejan Lovren (2) Doni (2) Euro16 (2) Europe (2) Fabio Aurelio (2) Fabio Capello (2) GOL (2) Gerrard (2) Ian Rush (2) Insiden (2) Kahwin (2) Kargiakos (2) LFC TOUR 2013 (2) Liverpool vs Aston Villa (2) Liverpool vs Everton (2) Liverpool vs Fulham (2) Martin Kelly (2) Norwich (2) Patrice Evra (2) Peraduan (2) Player Of The Month (2) Rafa Benitez (2) Retired (2) Rival (2) Rumours Liverpool (2) Sammy Leee (2) Simon Mignolet (2) Skuad (2) Soroton Perlawanan (2) Trofi (2) VIDEO (2) Wembley (2) coach (2) formasi (2) games (2) match report (2) queen park rangers (2) rekod (2) scouting (2) staff (2) striker (2) 3-5-2 (1) Aaron Lennon (1) Adam Johnson (1) Alan Hansen (1) Alex Ferguson kena troll (1) Aly Cissokho (1) Anfield (1) Antonio Cassano (1) Arsene Wenger (1) BISNEZ (1) Beatles (1) Bek Kanan. (1) Benayoun (1) Bike (1) Bilbao (1) Bill Shankly (1) Blunder (1) Bolton (1) Bootroom (1) Borini (1) Burnley (1) Cardiff (1) Charles Itandje (1) Christian Zapata (1) Christopher Buchtmann (1) Columnist (1) Daniel Sturridge (1) Danny Ward (1) Danny murphy (1) David Martin (1) David Moores (1) David Trezeguet (1) David Villa (1) Dietmar Hamann (1) Dimitri Payet (1) Djimi Traore (1) Epic Liverpool (1) Exeter (1) FC Braga (1) Facebook Liverpoolkita (1) Fan Man U provokas (1) Fans (1) Fifa (1) Fifa12 (1) Flop (1) Gael Clichy (1) Gary Neville (1) Gerardo Bruna (1) Harry Redknapp (1) Hatem Ben Arfa (1) Hearts (1) History Channel (1) Honda (1) Howard Webb (1) Ian Ayre (1) Ian St John (1) Jack Hoobs (1) Jack Robinson (1) Jack Wolfskin. (1) James Milner (1) Javier Manquillo (1) Jersi Torres (1) Jerzy Dudeks (1) Jurulatih (1) Keji (1) Kesebelasan Utama (1) Kevin Keen (1) Krisis (1) Kristian Nemeth (1) Krisztian Nemeth (1) Kyrgiakos (1) LIVERPOOL 4-3 GUANGDONG (1) Latihan (1) Leighton Baines (1) Liverpool goal (1) Liverpool players (1) Liverpool vs Cardiff (1) Liverpool vs Norwich (1) Liverpool vs Robatnichki (1) Liverpool vs Robatnicki (1) Liverpool vs Stoke (1) Liverpool vs Sunderland (1) Liverpool vs Swansea (1) Liverpool vs Udinese (1) Liverpool vs Wigan (1) Majalah Bolasepak (1) Malaysia (1) Man Marking (1) Mario Gomez (1) Mascherano (1) Midfielder (1) Mourinho (1) Mouro Pederzoli (1) Nostalgia (1) Oldham (1) Peminat Liverpool (1) Penaja Liverpool (1) Penampilan ke 100 England Gerrard (1) Pengarah Strategik Bolasepak (1) Perlawanan Testimonial (1) Perolehan pendaptan Liverpool (1) Peter Crouch (1) Philip Degen (1) Platini (1) Press Conference (1) Ramadhan Liverpool (1) Raul Miereles (1) Roy Hodgson Tactic (1) Rumours Flamini Liverpool (1) SAS (1) SPUR (1) Sakit jantung (1) Samed Yesil (1) Sammy Lee (1) Sasaran (1) Sayembara (1) Sejarah (1) Sidang Akhbar (1) Stadium (1) Stamford Bridge (1) Stephen Darby (1) Steve McMahon (1) Suarez dan Sturridge (1) Swansea (1) Sylvian Marveaux (1) Testimonial (1) Titi Camara (1) Txiki Brigistain (1) Undang-undang (1) West Ham vs Liverpool (1) Zonal Marking (1) cetusan minda (1) children (1) cuba teka (1) degen (1) derby (1) diving (1) f (1) facebook (1) fantasy football (1) gaji (1) galacticos (1) goal lfc (1) hukuman (1) jokes (1) klasik (1) kolo Toure (1) liverpool 4-0 Spurs (1) maskot (1) pencabar (1) persahabatan (1) pre (1) preseason (1) protes (1) qpr (1) revenue income (1) santai (1) sayap kanan (1) setpiece (1) sponsor (1) squad (1) supporter (1) tips (1) tour (1) twitter (1) ulangtahun (1) youtube (1)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails