Feb 2, 2009

Liverpool vs Chelsea: Secara langsung dari Nibong Tebal


Perlawanan menentang Chelsea semalam sempat saya saksikan bersama adik saya, Munir merangkap Penyokong Tegar Chelsea. Sambil menikmati kacang Cap Tangan dengan Kopi Radix yang beliau sponsor, kami berdua seakan-akan mengambil alih tugas Andy Gray dan Martin Tyler untuk membuat ulasan.

Walaupun dia mulanya konfiden dengan pasukan beliau namun saya tetap kool apabila menjawab soalan-soalan killer dari beliau tentang nasib kedua-dua kelab yang masing-masing minati. Memandangkan beliau merupakan terlalu bias banyak juga ayat-ayat puaka ditujukan kepada kelab kesayangan saya itu, tetapi seperti biasa dengan info yang ada sempat juga membidas beliau dengan fakta dan sedikit fiksyen.

Salji yang turun di Anfield telah mencantikkan perlawanan yang bakal melihatkan Keane datang bukan sebagai pemain tetapi penonton sahaja. Dapat dilihat juga kedua-dua pemilik Liverpool berada untuk bertemu Rafa selepas perlawanan bagi membincangkan kontrak yang terbengkalai sebelum ini. Ramai juga Lagenda Liverpool yang datang menyaksikan perlawanan semalam seperti Ian Rush dan King Kenny (Kenny Dalglish). Fabio Capello turut serta berada untuk memantau anak buah beliau yang beraksi dengan England.

Seawal minit pertama Liverpool telah menguasai permainan, beliau masih rilek tanpa banyak ulasan kerana mungkin kagum dengan persembahan Liverpool atau kecewa dengan pasukan beliau. Ketika Gerrard menyepak bola ke perut Bosingwa, marah benar Munir. Beliau sangat berharap yang Gerrard mendapat Kad Merah dari insiden itu. Walaupun begitu sikap kurang ajar Gerrard seharusnya tidak boleh diamalkan kata beliau dan saya setuju, walaupun dalam hati agak berkata padan muka.

Selepas insiden itu, sekali lagi Gerrard menjadi cemuhan kerana menampan bola kena muka Terry yang cuba melakukan clearance. Kali ini beliau tetap berharap Gerrard mendapat balsan dari pengadil botak itu, tapi dia hampa kerana hanya teguran saja dari Riley. Ketka Macherano diterjah oleh Ballack, kali ini saya pula bersuara, tetapi Munir secara selamba berkata kalau lembik baik main tennis ( mengungkap kembali topik sebelum itu tentang Federer lawan Nadal). Tak apa saya cakap yang si Monster Mash akan pasti mebalas dendam dan Munir ketawa.

Secara tiba-tiba Munir terhenti meraban apabila Alonso nyaris menjaringkan gol pembukaan dengan rembatan padu kearah Cech. Nasib baik Cech terrer ,kalau tidak akan pedih telinga Munir menerima kritikan. Kuyt pula melakukan hantaran lintang pukang apabila sepatutnya dia hanya perlu melorongkan bola kepada Gerrard. Kemarahan pertama saya kepada Kuyt di ejek Munir yang berkata Cole memang bagus mengawal Kuyt padahal Cole dah terkantoi sebentar tadi.

Kan saya dah cakap Si Monster akan balas kembali, Ballack pasti tidak beliau biar begitu saja. Kali ini Munir memang hangin satu badan. Nyaris-nyaris beliau hampir tertackle gelas kopi kerana terlalu geram. Saya hanya diam sambil senyum dan sekali lagi sorakan gembira dalam hati. Tak sampai beberapa minit Mascherano melakukan sepakan kencang kearah Cech dan bola muntah tetapi nasib baik tiada pemain Liverpool datang melakukan susulan. Kali ini Munir memuji Chech yang begitu cemerlang, gemilang dan terbilang katanya.

Kekasaran-demi kekasaran berlaku, mula-mula Mascher kena kad kuning, tidak pasti siapa yang dikasarinya sebab tidak melihat indiden itu dan lepas itu Cole pula mendapat kad setelah menerjah betis Kuyt rasanya. Memang aksi bertambah rancak dengan pelbagai pertarungan fizikal. Secara tiba-tiba peluang Chelsea hampir menjaringkan gol setelah Anelka rembat terkena bek Liverpool. Tergamam seketika namun tetap konfiden yang hanya itu yang mereka mampu stakat ini.

Entah minit keberapa Cole nyaris-naris menghadiahkan gol sendiri apabila menampan bola hantaran Torres. Dan selepas itu Cech hampir-hampir melakukan kesilapan dan Torres cuba merampas bola tetapi nasib menyebelahi mereka. Munir dengan kecewa memarahi Cech pula kali in. memang betul kalau Reina buat begitu pun beliau tidak lepas dari makian saya.

Menjelang tamat perlawanan Reira telah yang berada diposisi yang baik menjaringkan gol melakukan hantaran balik kepada Gerrard. Geram betul dengan dia walaupun akhirnya Munir telah menbacking Reira bahawa pemain KIdal mana selesa nak rembat dalam situasi itu. Kali ini saya setuju dengan beliau.

Tamat separuh masa, dengan kedua-dua pasukan beraksi baik terutamanya pasukan kita. Saya puas hati tetapi si Munir tetap membebel dalam perjalanan ke dapur untuk membancuh air kopi.

Separuh kedua banyak aksi dari kedua-dua pasukan saya tidak berapa ingat sangat kerana sedang membalas SMS. Tetapi insiden kad merah Lampard telah meriuhkan suasana seketika. Siapa lagi jika bukan pakar kad merah kita Alonso yang terkena terjahan keras Lampard. Menurut Munir sepatutnya kad kuning sahaja yang dilayangkan kerana bola memang sepak Lampard. Tetapi kali ini saya telah membacking Riley botak dengan hujah dan fakta menarik beserta peraturan FIFA sekali.

Macam biasalah, kalau sudah kurang pemain siapa yang berani bermain menyerang lagi. Chelsea kali ini bermain ultra defensive ala-ala Wigan tempohari. Munir gelak sakan apabila Gerrard kena kad kuning kerana dikatakan sengaja jatuhkan badan dalm kotak penalty. Saya cuba mebacking Gerrard dan ulangtayang sekalipun tidak dapat meyakinkan adik saya itu bahwa Gerrard tidak bersalah.

Chelsea melakukan penkaran dengan memasukkan Deco dan Drogba dan mengeluarkan Mouluda dan Anelka yang memang tidak efektif dan hampeh, menurut Munir. Kemasukan Drogba memang satu percaturan baik oleh Scolari dan dia berjaya menunjukkan aksi yang peminat Chelsea boleh banggakan. Deco pula agak tenggelam dalam asakan Liverpool.

Kemasukan Benayoun merupakan sinar buat Liverpool. Selang beberapa minit beliau telah melakukan rembatan yag hampir menewaskan Cech. Kemasukan Babel disebelah kiri menggantikan Mascherano bertujuan mengekloitasi Bosingwa yang agak keletihan. Ketika ini Chelsea ternyata terpaksa bertahan dalm kawasan sendiri dan mungkin mengharapkan seri gamaknya dengan corak mereka itu.

Gol pembukaan hadir apabila Torres melakuakn tandukan tajam menewaskan Cech. Saya melompat kegembiraan dan sempat bersorak dan hampir mengejutkan satu kampung. Ketika ini moral Adik saya itu telah jatuh, umpama jatuh dari flet tingkat 10. Mulut beliau terkunci dan hanya sempat menggelengkan kepala.

Masa tambahan 5 minit begitu menggusarkan saya. Apa tidaknya macam-macam boleh terjadi dalam masa 5 minit terakhir itu. Tetapi secara tiba-tiba Bosingwa telah melakukan terjahan kebelakang Benayoun tanpa dikenakan sebarang tindakan. Memang saya akui ketika itu bola telah keluar tetapi bagi saya tindakan itu perlu dikenakan tidakan keras. Munir tetap membacking pemain Chelsea itu. Lantaklah kata saya, lagipun kita sedang mendahului.

Ingatkan perlawanan tamat 1-0 sahaja tetapi Cole yang begitu lembik telah memberikan Torres gol ke-2 Liverpool. Perlawanan berakhir 2-0 dan saya tetap memberikan sokongan bahawa Chelsea tetap memberikan tentangan terbaik. Dan Munir akhirnya akur yang Liverpool memang pencabar kejuraan dan kali ini bukan bernasib baik seperti perlawanan di Stamford Bridge tempohari. Lantaklah janji saya boleh tidur ambil terseyum pagi tadi.

No comments:

Post a Comment

Labels

Liverpool (216) Rumours (157) Premier League (153) Priemer League (70) Steven Gerrard (40) Piala Europa (37) Champion League (35) Luis Suarez (34) Fernando Torres (32) Rafael Benitez (31) Youth (25) Kenny Dalglish (23) Lucas Leiva (21) cartoon (21) kontrak (21) Dirk Kuyt (20) Hari ini dalam sejarah (20) Jersi (20) Owner (20) Player (20) komentar (20) Isu terkini (19) Chelsea (18) England (18) Lagenda (18) Piala FA (18) Awards (17) Daniel Agger (17) Andy Carroll (16) Jamie Carragher (16) Piala Dunia (16) news (16) transfers (16) Antarabangsa (15) Man U (15) Perpindahan (15) Man City (14) Roy Hodgson (14) Xabi Alonso (14) Pepe Reina (13) Piala Liga (13) premeir league (13) ulasan (13) Alberto Aquilani (12) Everton (12) Gossip (12) Lawak (12) Ryan Babel (12) cedera (12) Arsenal (11) Javier Mascherano (11) kecederaan (11) Pengurus (10) ucapan (10) David Ngog (9) Liverpool tour (9) Martin Skrtel (9) Newcastle (9) Robbie Keane (9) Stoke (9) ex-liverpool (9) Alex Ferguson (8) Andrea Dossena (8) Joe Cole (8) Jose Enrique (8) Aston Villa (7) Carragher (7) Emilliano Insua (7) Iklan (7) Milan Jovanovic (7) Paul Konchesky (7) Raheem Sterling (7) Raul Meireles (7) Sami Hyypia (7) Tactical (7) West Brom (7) anugerah (7) Alvaro Arbeloa (6) Bolos (6) Carling Cup (6) Craig Bellamy (6) Damien Comolli (6) Daniel Ayala (6) Fakta (6) Goalkeeper (6) Jaringan (6) Jordan Henderson (6) Lawak Basi (6) Pemain Terbaik (6) SPURS (6) Sebastian Coates (6) Stewart Downing (6) Sunderland (6) Wigan (6) birthday (6) Andriy Voronin (5) Blackburn (5) Brendan Rodgers (5) Copa America (5) Fixture (5) Fulham (5) Glen Johnson (5) Jay Spearing (5) Liga Europa (5) Midfield (5) Pemberitahuan (5) Pra-musim (5) Yossi Benayoun (5) pinjaman (5) Albert Reira (4) Analisis (4) Belajar Bola (4) Charlie Adam (4) Christian Poulsen (4) Defender (4) Glen Johnsen (4) Hull (4) Insua (4) Jermaine Pennant (4) John Henry (4) League Cup (4) Liverpool vs Arsenal (4) Liverpool vs West Ham (4) Maxi Rodriguez (4) Pacheco (4) Rasis (4) Reading (4) Reserve (4) Rick Parry (4) Sparta Prague (4) Steve Clarke (4) Suso (4) Warrior (4) West Ham (4) Wolverhampton (4) kontroversi (4) opponent (4) statistik (4) tahukah anda (4) winger (4) Bek kiri (3) Birmingham (3) Brad Jones (3) Brighton (3) Euro2012 (3) FacebookPages (3) Hillsborough Disaster (3) IFTTT (3) Jadual perlawanan (3) Joe Allen (3) John Flanagan (3) Jonjo Shevley (3) LFC TOUR 2014 (3) Liverpool Youth (3) Liverpool vs Man City (3) Liverpool vs Man U (3) Liverpool vs Southampton (3) Liverpool vs Spurs (3) Nabil El Zhar (3) Owner Liverpool (3) Penjaga Gol (3) Piala Europa Liverpool (3) Piala Europa. (3) Polisi (3) Pra musim Liverpool (3) Primier League (3) Totenham hotspurs (3) Undian (3) akademi (3) humour (3) loan (3) taktikal (3) Andre Wisdom (2) Anelka (2) Assaidi (2) Berita (2) Brazil (2) Carlos Tevez (2) Carta (2) Conor Coady (2) Contract (2) Damine Plessis (2) Danny Wilson (2) Dejan Lovren (2) Doni (2) Euro16 (2) Europe (2) Fabio Aurelio (2) Fabio Capello (2) GOL (2) Gerrard (2) Ian Rush (2) Insiden (2) Kahwin (2) Kargiakos (2) LFC TOUR 2013 (2) Liverpool vs Aston Villa (2) Liverpool vs Everton (2) Liverpool vs Fulham (2) Martin Kelly (2) Norwich (2) Patrice Evra (2) Peraduan (2) Player Of The Month (2) Rafa Benitez (2) Retired (2) Rival (2) Rumours Liverpool (2) Sammy Leee (2) Simon Mignolet (2) Skuad (2) Soroton Perlawanan (2) Trofi (2) VIDEO (2) Wembley (2) coach (2) formasi (2) games (2) match report (2) queen park rangers (2) rekod (2) scouting (2) staff (2) striker (2) 3-5-2 (1) Aaron Lennon (1) Adam Johnson (1) Alan Hansen (1) Alex Ferguson kena troll (1) Aly Cissokho (1) Anfield (1) Antonio Cassano (1) Arsene Wenger (1) BISNEZ (1) Beatles (1) Bek Kanan. (1) Benayoun (1) Bike (1) Bilbao (1) Bill Shankly (1) Blunder (1) Bolton (1) Bootroom (1) Borini (1) Burnley (1) Cardiff (1) Charles Itandje (1) Christian Zapata (1) Christopher Buchtmann (1) Columnist (1) Daniel Sturridge (1) Danny Ward (1) Danny murphy (1) David Martin (1) David Moores (1) David Trezeguet (1) David Villa (1) Dietmar Hamann (1) Dimitri Payet (1) Djimi Traore (1) Epic Liverpool (1) Exeter (1) FC Braga (1) Facebook Liverpoolkita (1) Fan Man U provokas (1) Fans (1) Fifa (1) Fifa12 (1) Flop (1) Gael Clichy (1) Gary Neville (1) Gerardo Bruna (1) Harry Redknapp (1) Hatem Ben Arfa (1) Hearts (1) History Channel (1) Honda (1) Howard Webb (1) Ian Ayre (1) Ian St John (1) Jack Hoobs (1) Jack Robinson (1) Jack Wolfskin. (1) James Milner (1) Javier Manquillo (1) Jersi Torres (1) Jerzy Dudeks (1) Jurulatih (1) Keji (1) Kesebelasan Utama (1) Kevin Keen (1) Krisis (1) Kristian Nemeth (1) Krisztian Nemeth (1) Kyrgiakos (1) LIVERPOOL 4-3 GUANGDONG (1) Latihan (1) Leighton Baines (1) Liverpool goal (1) Liverpool players (1) Liverpool vs Cardiff (1) Liverpool vs Norwich (1) Liverpool vs Robatnichki (1) Liverpool vs Robatnicki (1) Liverpool vs Stoke (1) Liverpool vs Sunderland (1) Liverpool vs Swansea (1) Liverpool vs Udinese (1) Liverpool vs Wigan (1) Majalah Bolasepak (1) Malaysia (1) Man Marking (1) Mario Gomez (1) Mascherano (1) Midfielder (1) Mourinho (1) Mouro Pederzoli (1) Nostalgia (1) Oldham (1) Peminat Liverpool (1) Penaja Liverpool (1) Penampilan ke 100 England Gerrard (1) Pengarah Strategik Bolasepak (1) Perlawanan Testimonial (1) Perolehan pendaptan Liverpool (1) Peter Crouch (1) Philip Degen (1) Platini (1) Press Conference (1) Ramadhan Liverpool (1) Raul Miereles (1) Roy Hodgson Tactic (1) Rumours Flamini Liverpool (1) SAS (1) SPUR (1) Sakit jantung (1) Samed Yesil (1) Sammy Lee (1) Sasaran (1) Sayembara (1) Sejarah (1) Sidang Akhbar (1) Stadium (1) Stamford Bridge (1) Stephen Darby (1) Steve McMahon (1) Suarez dan Sturridge (1) Swansea (1) Sylvian Marveaux (1) Testimonial (1) Titi Camara (1) Txiki Brigistain (1) Undang-undang (1) West Ham vs Liverpool (1) Zonal Marking (1) cetusan minda (1) children (1) cuba teka (1) degen (1) derby (1) diving (1) f (1) facebook (1) fantasy football (1) gaji (1) galacticos (1) goal lfc (1) hukuman (1) jokes (1) klasik (1) kolo Toure (1) liverpool 4-0 Spurs (1) maskot (1) pencabar (1) persahabatan (1) pre (1) preseason (1) protes (1) qpr (1) revenue income (1) santai (1) sayap kanan (1) setpiece (1) sponsor (1) squad (1) supporter (1) tips (1) tour (1) twitter (1) ulangtahun (1) youtube (1)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails